Rijden met trailer in Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WalterT

Rijden met trailer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 20:06

Hallo, woon in België (grensstreek) en ik hoor allerhande wilde (?) verhalen over rijden met een trailer in Nederland. Je zou niet sneller mogen dan 80 ook op snelweg? Je moet een transportlicentie hebben voor levende dieren? Wie weet raad?

Equiine

Re: Rijden met trailer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:08

Volgensmij mag je met een trailer gewoon 90 km/h op de snelweg. :)

biancavos

je mocht eerst inderdaad niet harder als 80, dit is nu opgeschroefd naar 90.
transportlicentie is in elk geval niet voor particulieren.

Helma_Amber

De maximale snelheid voor rijden met een aanhangwagen is 90 km/uur.
Een transportlicentie heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me meer iets voor groot transport, zoals bijvoorbeeld paarden die naar het buitenland gaan? In elk geval niet voor particulieren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:09

Je mag met een trailer 90 km per uur.
Als je met een vw rijdt (waar je dus meerdere paarden op kan vervoeren) moet je idd een licentie hebben, ook als je als particulier (semi-prof ruiters ook) een vw rijdt. Voor een trailer geldt dat dus niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:11

trailer is 90 km

die licentie is als je bedrijfsmatig dieren doe vervoeren. met een trailer. bijv naar het slacht enz.
particulier hoeft het niet(is wat mij is geleer toen die regel net inging)
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 23-04-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:14

ikke20 schreef:
die licentie is als je bedrijfsmatig dieren doe vervoeren. bijv naar het slacht enz.

Zeker wel! Man bij mij op stal die zijn vw rijbewijs heeft (en er niet beroepsmatig mee rijdt!!) moet een speciale licentie halen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:17

_Sim_ schreef:
ikke20 schreef:
die licentie is als je bedrijfsmatig dieren doe vervoeren. bijv naar het slacht enz.

Zeker wel! Man bij mij op stal die zijn vw rijbewijs heeft (en er niet beroepsmatig mee rijdt!!) moet een speciale licentie halen.

weet alleen hoe het zit met trailer zal mn post even in orde maken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:43

_Sim_ schreef:
Als je met een vw rijdt (waar je dus meerdere paarden op kan vervoeren) moet je idd een licentie hebben, ook als je als particulier (semi-prof ruiters ook) een vw rijdt. Voor een trailer geldt dat dus niet.

Als particulier heb je GEEN licentie nodig, ook niet op de vrachtwagen (>3500kg TMM)!! Zolang je maar je eigen spul vervoerd voor niet-commerciele doeleinden.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:22

Klop eerst was het 80 nu 90.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:24

ikke schreef:
_Sim_ schreef:

Als particulier heb je GEEN licentie nodig, ook niet op de vrachtwagen (>3500kg TMM)!! Zolang je maar je eigen spul vervoerd voor niet-commerciele doeleinden.

Toch vreemd dan dat die stalgenoot het wel moet halen.....
Maar misschien bedoel jij hier een andere licentie die je moet hebben als je beroepsmatig dieren vervoert.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:32

Ik ben bezig voor mn vw rijbewijs dus helaas onvrijwillig expert :+
Het zit zo:

Als je nu je vw rijbewijs haalt, haal je ook je caufeursbewijs (vandaar mijn kennis ;-) ).

Voor eigen vervoer heb je binnen NL nooit vergunningen of vrachtbrieven nodig. (Uitzonderingen daaegelaten).
Voor commercieel transport heb je een euro vergunning en vrachtbrief nodig.
Échter bij het vervoer van levende dieren komt ook daar die vergunning te vervallen.

Maar als particulier heb je dus enkel je rijbewijs nodig.

Heb afgelopen woensdag nog het examen hiervoor gedaan en had slechts twee foutjes :D
Nog ff en dan rij ik dus ook met vrachtwagen met paarden rond :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:36

Raar dan. Ga toch eens aan mijn stalgenoot vragen wat voor licentie hij moest halen dan. :?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:36

_Sim_ schreef:
ikke schreef:

Toch vreemd dan dat die stalgenoot het wel moet halen.....
Maar misschien bedoel jij hier een andere licentie die je moet hebben als je beroepsmatig dieren vervoert.

Interessant doen is ook een vak voor sommige mensen....... :D

Wanneer je een vrachtwagen boven 7500kg TMM hebt, moet je je CCV-B hebben, ook als particulier. Wellicht bedoeld hij dat.
Sinds enkele jaren moet je je CCV-B hebben om examen C-rijbewijs te mogen doen (klopt niet helemaal, de exameneisen voor C-rijbewijs zijn ietsje lager dan de eisen voor een CCV-B).

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:38

Het woord licentie is sowieso in geen van mijn drie boeken voorgekomen :=
Maar ik gok dan dat ie het chauffeursbewijs heeft.

Overigens weet ik niets over het beroepsmatig vervoer van slacht dieren maar dus wel vooe vervoer van prive paarden. Daar haal ik mn rijbewijs ook voor.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:41

ikke schreef:
Interessant doen is ook een vak voor sommige mensen....... :D

Wanneer je een vrachtwagen boven 7500kg TMM hebt, moet je je CCV-B hebben, ook als particulier. Wellicht bedoeld hij dat.
Sinds enkele jaren moet je je CCV-B hebben om examen C-rijbewijs te mogen doen (klopt niet helemaal, de exameneisen voor C-rijbewijs zijn ietsje lager dan de eisen voor een CCV-B).

Interessant doen? :+
Misschien is licentie niet het goede woord. Maar zoals ik zei, ik vraag het na.
Het gaat trouwens over iets wat sinds kort verplicht is, niet al sinds enkele jaren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 13:02

Wat ik dus bedoel is het vakbekwaamheidsdiploma veevervoer. Sinds kort ingevoerd door het Ministerie.
Dat geldt dus als je 6 of meer paarden kunt vervoeren en je meer als 65 km moet rijden voor een rit. Geldt voor zowel de particulier als de beroepsmatige chauffeur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:46

_Sim_ schreef:
Wat ik dus bedoel is het vakbekwaamheidsdiploma veevervoer. Sinds kort ingevoerd door het Ministerie.
Dat geldt dus als je 6 of meer paarden kunt vervoeren en je meer als 65 km moet rijden voor een rit. Geldt voor zowel de particulier als de beroepsmatige chauffeur.

Doe even de officiee wettekst dan. Die 65km bestaat al sinds 2005, toen het Europeese besluit dierentransport inging, maar dat besluit is (was?) uitsluitend van toepassing op commercieel vervoer.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:58

ikke schreef:
_Sim_ schreef:

Doe even de officiee wettekst dan. Die 65km bestaat al sinds 2005, toen het Europeese besluit dierentransport inging, maar dat besluit is (was?) uitsluitend van toepassing op commercieel vervoer.

Wàs, dus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:58

_Sim_ schreef:
ikke schreef:

Wàs, dus.

Nieuwe wettekst met artikelvermelding graag........

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:00

Jij weet het goed dus zoek dat zelf maar op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:45

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:22

_Sim_ schreef:

Frapant: het memorandum heeft het nergens over aantallen paarden in relatie tot niet-commercieel vervoer, maar de afstandgrens voor commercieel vervoer wordt expliciet genoemd op 50km.

Heb jij je stalgenoot verkeerd begrepen, is interressant doen zijn vak, of heeft ie niet het hele verhaal verteld?
cissy schreef:
http://www.locb.nl/238/Voorschriften_vo ... arden.html

http://www.sectorraadpaarden.nl/uploads ... rdachtigen[1].pdf
bijlage V bladzijde 11, url doet het niet helemaal via bokt vanwege de []
(je komt er ook zo http://www.sectorraadpaarden.nl/nieuwsa ... item_id=19 en dan in de tekst onderaan op HIER klikken)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:04

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 22:28

Neonlight schreef:

Nee, de NHS zwamt er zoals gewoonlijk weer een hoop onzin omheen, die niet ter zake doet. Eerst schrijven over twee paarden en verderop schrijven dat het aantal niet uitmaakt, zolang er maar geen commercieel oogmerk is! Is weer eens een dijk van een verdeel-en-heers-politiek.

Kortom, je kunt als particulier gewoon rond blijven rijden, ook met een vrachtwagen, zolang het maar niet op de een of andere manier geld opbrengt..........