Slachtprijs E-pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Slachtprijs E-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:35

Hoi Bokkers! :wave:
Ik ben momenteel aan het kijken om een grote E/klein paard over te kopen.
Het beestje is licht ondervoed en door de band die ik met het paardje heb wil ik hem heel graag een nieuwe kans geven.
Het is een hengst van bijna 3 jaar,donkerbruin,onderdanig beestje in de kudde en kent helemaal niks (enkel meelopen aan een halster,wat ik hem heb geleerd)
Ik wil er eigenlijk niet te veel voor betalen,ik had iets boven of onder de slachtprijs een bod uit willen brengen.
Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt!
Groetjes,
FlorisSam

Rhine_

Re: Slachtprijs E-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:12

Waarom wil je 'alleen' iets meer als de slachtprijs bieden, bij een relatief gezond paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:46

Rhine_ schreef:
Waarom wil je 'alleen' iets meer als de slachtprijs bieden, bij een relatief gezond paard?

Het is een soort van handelaar/verzamelaar (lees:oudere man met meerdere paarden)
zit geen papier bij,geen bijzondere ouder.
Is ondervoed,kent niets,heeft wormen en is nog hengst.
Hij moest er eigenlijk van af vorige zomer,en het beestje is eigenlijk niet veel waard,zeker niet in deze toestand.
Het kàn een geweldig paard zijn,maar moet eerst enorm opgelapt worden.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:47

FlorisSam schreef:
Rhine_ schreef:

Het is een soort van handelaar/verzamelaar (lees:oudere man met meerdere paarden)
zit geen papier bij,geen bijzondere ouder.
Is ondervoed,kent niets,heeft wormen en is nog hengst.
Hij moest er eigenlijk van af vorige zomer,en het beestje is eigenlijk niet veel waard,zeker niet in deze toestand.
Het kàn een geweldig paard zijn,maar moet eerst enorm opgelapt worden.

Aan welke prijs denk je zelf?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:48

Ik zie zulke ponys er overal gratis opstaan! Hooguit 100 euro?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:49

Rhine_ schreef:
Aan welke prijs denk je zelf?

Zeker niet meer dan 400 euro. :n
Ik denk zo tussen de 100-400 euro
De markt is nu behoorlijk slecht,staan pony's met goed papier voor weinig geld,om dan voor zo'n "opknapper" de hoofdprijs te betalen. :n

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:50

ik geloof dat je 2/3 euro per kilo krijgt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:50

Voor de weet:
Afstamming= moeder is de KWPNer van het nichtje van de huidige eigenaar,vader was hun eigen hengst.
Opa's zijn Ed King Hill en Iglesias. :j
D'r zit alleen paspoort bij,Chip weet ik eigenlijk niet :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:25

skyline schreef:
ik geloof dat je 2/3 euro per kilo krijgt :P

2 tot 3 euro de kilo is volgens mij erg optimistisch. Denk dat je rond de 1 euro meer in de richting zit misschien zelfs er onder. En dan wordt er alleen gerekend voor de bruikbare kilo's aan vlees en dan gaan de slachtkosten er nog af.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:17

De prijs is ergens tussen de 0,60 en 0,80 cent per bruikbare kilo - ong. 100 Euro slachtkosten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:34

Ik heb vorig jaar een E-pony naar de slacht gebracht, maar die was flink aan de maat en zat ook goed in het vlees. Hij woog totaal 450 a 500 kg, en het bruikbare vlees was 365 kg à 1 euro/kg. Na aftrek van de slachtkosten heb ik er €200,- voor gekregen.

Ik weet eigenlijk helemaal niet wat als 'slachtprijs' wordt gezien: De prijs voor of na aftrek van de slachtkosten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:58

LindyH schreef:
Ik heb vorig jaar een E-pony naar de slacht gebracht, maar die was flink aan de maat en zat ook goed in het vlees. Hij woog totaal 450 a 500 kg, en het bruikbare vlees was 365 kg à 1 euro/kg. Na aftrek van de slachtkosten heb ik er €200,- voor gekregen.

Ik weet eigenlijk helemaal niet wat als 'slachtprijs' wordt gezien: De prijs voor of na aftrek van de slachtkosten?

Neem aan gewoon de prijs die je krijgt als het dier geslacht is. Dus de prijs na de aftrek anders lijkt het me geen slachtprijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:59

Bedankt!
Dus ong. 200 euro?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:20

Je krijgt er momenteel zeker geen 200 euro meer voor...

De slachtprijs ligt rond de 33 cent de kilo.... Het is onwijs naar beneden gedonderd.
Reken maar uit...
Paard van 500 kilo,hou je +- 350 kilo vlees aan over als je mazzel hebt...
Er gaan dus nog slachtkosten vanaf, in nijkerk is dit +- 175 euro. en wat verwerkingskosten.

Groot stevig gespierd sportpaard van 1.70 hoog, paar weken terug, 112 euro.

Let wel : Dit is gebaseerd op mijn ervaring en de prijzen uit Nijkerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:30

Mijn hoefsmid schatte hem zo'n 200-250 kg.
Dus eigenlijk is de slachtprijs < 100 euro
Eigenaar zou hem niet snel naar de slacht doen,dan wordt het eerder een weidepaard,voor heel z'n leven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:32

250 kg momenteel???
Dan gaan hier namelijk nog gewichten vanaf... hoofd weegt al zo 10-15 kilo...
Alle botten wegen ook enorm veel... de huid, het vel, de staart,manen, ingewanden eruit, bloed eruit.
Dan hou je niets over joh.......

250 kilo dan krijg je er misschien 80 euro voor... incl alle afgehaalde kosten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:34

Ik zou gewoon is een bod doen van 200 :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:35

shilady schreef:
Ik zou gewoon is een bod doen van 200 :)

Dat is een mooie prijs ja :j

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:39

waaarom wil je de slacht prijs voor een gezond paard, wat nog ALLES moet leren? :S snap dit niet. Het paard gaat toch niet naar de slacht als jij hem niet koopt.. dus waarom de slachtprijs. ? vraag aan de man gewoon wat hij er voor wil hebben en kijk eerst naar die prijs.. dan kan je altijd nog zeggen of je er minder voor wild betalen.. Een relatief gezond paard.. waar je nog ALLE kanten mee opkan.

Oke hij is ondervoed.. maar daar is wat aan te doen lijkt mij. Ga maar eerst kijken naar wat de man zegt. Lijkt mij een betere optie dan helemaal gaan uitvissen wat de slachtprijs voor dat beesje is :S

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:41

Mijn 2 jarige bracht vorig jaar 80ct de kilo op. Merrie woog 320 kilo waarvan 280 kg vlees.

Voor een 3 jarige e pony hengst onbeleerd kun je 300 voor rekenen. C, D en E pony's zijn wel gewild.
Maar dan nog de vraag of er een papier en/of paspoort bij zit?. lijkt me ook wel zo handig ;). Heb je een klein paard met papier dan ga je richting de 1000.

Succes, ben benieuwd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:44

Wendie1992 schreef:
waaarom wil je de slacht prijs voor een gezond paard, wat nog ALLES moet leren? :S snap dit niet. Het paard gaat toch niet naar de slacht als jij hem niet koopt.. dus waarom de slachtprijs. ? vraag aan de man gewoon wat hij er voor wil hebben en kijk eerst naar die prijs.. dan kan je altijd nog zeggen of je er minder voor wild betalen.. Een relatief gezond paard.. waar je nog ALLE kanten mee opkan.

Oke hij is ondervoed.. maar daar is wat aan te doen lijkt mij. Ga maar eerst kijken naar wat de man zegt. Lijkt mij een betere optie dan helemaal gaan uitvissen wat de slachtprijs voor dat beesje is :S

waarom zou je meer betalen als het ook minder kan? paard wat wormen heeft ondervoed is enz is geen ene ... waard hoor. gewoon laag bieden en dan zien wat er komt. Ik zou het de eigenaar niet gunnen om er goed voor te vangen hoor.... leer eerst je paarden maar es vreten geven........

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:49

VivaLaVida schreef:
Wendie1992 schreef:

waarom zou je meer betalen als het ook minder kan? paard wat wormen heeft ondervoed is enz is geen ene ... waard hoor. gewoon laag bieden en dan zien wat er komt. Ik zou het de eigenaar niet gunnen om er goed voor te vangen hoor.... leer eerst je paarden maar es vreten geven........

Daar heb je gelijk in maar om hier op bokt uitte vissen wat de ''slacht prijs' zou moeten zijn terwijl je niet eens weet wat de man er voor wild hebben vind ik te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:51

Wendie1992 schreef:

Het is een verzamelaar,en het is niet zeker of hij gezond is,zo te zien is er niets,behalve wormen,maar dat weten we niet zeker.
Hij wordt ook gekeurd voor de aankoop. :j
Toen we naar de prijs vroegen was het "bied maar,dan kijk ik wel of ik akkoord ga"

newt schreef:
Mijn 2 jarige bracht vorig jaar 80ct de kilo op. Merrie woog 320 kilo waarvan 280 kg vlees.

Voor een 3 jarige e pony hengst onbeleerd kun je 300 voor rekenen. C, D en E pony's zijn wel gewild.
Maar dan nog de vraag of er een papier en/of paspoort bij zit?. lijkt me ook wel zo handig ;). Heb je een klein paard met papier dan ga je richting de 1000.

Succes, ben benieuwd ;)

Geen papier,enkel een simpel paspoort.
Meneer heeft hem overgekocht van zijn nichtje,die moesten er vanaf,toen heeft hij hem gekocht.
Afstamming is de merrie van dat meisje,gekruist met hun hengst.
Vader van vader is Ed King Hill en vader van moeder is (dacht ik) Iglesias.
Maar het beestje staat nu eigenlijk "in de weg",wordt opgejaagd in de kudde en is vorig jaar een aantal keren over de omheining gespronge.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:51

Jolliegirl schreef:
250 kg momenteel???
Dan gaan hier namelijk nog gewichten vanaf... hoofd weegt al zo 10-15 kilo...
Alle botten wegen ook enorm veel... de huid, het vel, de staart,manen, ingewanden eruit, bloed eruit.
Dan hou je niets over joh.......

250 kilo dan krijg je er misschien 80 euro voor... incl alle afgehaalde kosten.

hals en hoofd wegen samen al 100 kilo :))

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:52

Ga eerst maar is vragen wat de man er uberhoupt voor wil hebben.. ;)