Paard naar africhtingsstal: (stamboek) papier ook afgeven??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Paard naar africhtingsstal: (stamboek) papier ook afgeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:16

Mijn jonge paard gaat binnenkort naar een africhtingsstal om ingereden te worden. Ik heb even contact gehad ivm de zaken die ik moet meenemen daar naartoe en toen vroegen ze specifiek om paspoort én (stamboek) papier.

Nu is mij altijd verteld dat je nooit je papier moet afgeven bij je paard, ivm mogelijk gebakkelei over wie de huidige eigenaar is / mogelijkheid tot verkopen. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of het gebruikelijk is dat je idd zowel paspoort als het papier af geeft als je paard naar een africhtingsstal (of vergelijkbaar) gaat?

eline_di

Re: Paard naar africhtingsstal: (stamboek) papier ook afgeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:18

Nee, ik zou dat nooit doen.
Wat is de rede dat ze het willen hebben?
Bij een goede rede kan je eventueel een kopie meenemen.

Cin_penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:19

Ik zou het niet doen. Paspoort ook niet. Als ze m nodig hebben voor t een of t ander kan je m altijd nog brengen. Vind het een beetje vreemd je het geen paspoort of papier nodig als je erop zit. Als ze ermee op wedstrijd gaan snap ik het van het paspoort wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:21

Het paspoort moet je wel meenemen(anders mag je hem sowieso niet vervoeren) maar het papier niet afgeven. Alle gegevens over de afstamming staan ook in het paspoort dus dat hebben ze helemaal niet nodig. Eventueel kan je een zwart/wit kopie meenemen voor ze. Maar nodig is dat niet.

Toen ik 2 jaar op een paard van iemand anders reed heb ik het papier ook niet gezien hoor.

edit tikfoutje :)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-03-11 10:21, in het totaal 2 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:21

Nee, niet doen. Het stamboekpapier nooit afgeven, tenzij het aan het stamboek is om te laten wijzigen. Liefst zou ik ook het paspoort niet afgeven, maar daar ontkom je denk ik niet aan, liever een kopie geven...

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:22

paspoort is handig als zij die hebben. Mocht het paard accuut naar een kliniek vervoert moeten worden, dan is het verplicht dat het paspoort mee gaat {tijdens transport moet het paspoort mee}. Papier heeft daar niks mee te maken. Die zou ik persoonlijk niet afgeven.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:22

Beide worden niet afgegeven. Het enige dat je kunt doen is een kopie van het stamboekpapier geven voor de afstamming.
Ik zet mijn vraagtekens bij iedere stal die dit van mij vraagt. Ik heb meerdere paarden op verschillende stallen gehad en geen enkele die hier om vroeg, alleen toen iemand geinteresseerd was in mijn paard heb ik een kopie van het papier gegeven zodat ze de afstamming wisten.
Juridisch gezien ook nooit beide papieren afgeven. het wordt voor jou nooit meer mogelijk om te bewijzen dat jij de eigenaar bent.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:24

Paspoort snap ik idd nog wel, dat hoort officieel aanwezig te zijn bij het paard (op dezelfde locatie) dacht ik? Maar het stamboekpapier vond ik ook al zo vreemd..

Wat de reden is dat ze het papier ook willen hebben weet ik niet, misschien vinden ze het interessant voor de afstamming, maar dan zou een kopie ook volstaan neem ik aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:26

Op het paspoort staan ook de afstammingsgegevens.
En waarom zouden ze daar überhaupt iets over moeten weten....ze moeten het paard africhten en verder niet toch?

Anoniem

Volgens mij moet je het paspoort alleen bij hebben tijdens vervoer. De mijne ligt in ieder geval gewoon thuis. Ik zou helemaal niets daar achter laten, hoogstens een kopietje voor de gegevens. Ze zullen het maar kwijt raken of het wordt gestolen :n . Dan kan jij dokken voor nieuwe documenten.

Dus spullen meenemen voor transport en vervolgens mee terug naar huis. Waar willen ze met je paard naartoe in de tijd dat hij daar staat? Als het goed is nergens dus hebben ze ook geen paspoort nodig.

cocktail

stamboek papier behoort de eigenaar toe, en paspoort is enig sinds wel logisch maar hou dat liever ook bij me hoor dus van mij zouden ze niets krijgen ben ik bang voor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:29

Juliette86 schreef:
Dus spullen meenemen voor transport en vervolgens mee terug naar huis. Waar willen ze met je paard naartoe in de tijd dat hij daar staat? Als het goed is nergens dus hebben ze ook geen paspoort nodig.

Als er iets gebeurt met het paard is het wel handig om het paspoort erbij te hebben. Stel het paard moet in allerijl naar de kliniek....dan is dat toch wel erg fijn.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:32

Maar als het paard naar de kliniek moet, lijkt het mij logische dat de eigenaar gebeld wordt óf dat wel mag.
Zo ja, dan komt de eigenaar ook naar de kliniek! Als je van ej paard houdt, en neemt die documenten gelijk mee!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:35

Waarom willen ze het stamboekpapier hebben?
Paspoort hoort naar mijn weten idd bij het paard te zijn.
Toen mijn jonkie in de opfok stond heb ik het paspoort daar gelaten, papier lag thuis. Voor het inschrijven van de entingen en evt vervoer bij een ongeval wilden ze het hebben, prima. Waarom zou ik ze wel mijn paard toevertrouwen maar niet het paspoort?
Papier hebben ze niet nodig, dus dat vind ik een ander verhaal. Ik zou dus vragen waarom ze dat willen hebben. Hoe goed ken je de stal en hoe goed kennen ze jou?

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:37

Je paspoort moet je altijd bij het paard hebben. Dus die moet ook mee naar de africhtingsstal.
Het stamboekpapier is van de eigenaar, en dus van jou. Heb je gevraagd naar de reden waarom ze ook over het stamboekpapier willen beschikken? Het is namelijk best een aparte vraag....heb je al ervaring met de betreffende stal?
Als je het papier erbij geeft, kunnen zij hem zo via de achterdeur naar het buitenland verkopen en kun je nergens meer je eigendom claimen! (worst case scenario, maar toch...een gewaarschuwd mens...!!!)

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:38

Opfok is wat anders ivm de entingen.
Ik zie het nut er niet van in dat ze bij het beleren je stamboekpapier hebben.
Mocht paard naar kliniek moeten hebben ze aan je telefoonnummer genoeg.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:38

ik heb mijn paard ook 2 week geleden weggebracht toen wilden ze alleen weten of hij op tijd geent was en gechipt was,dus ik had zowiezo paspoort mee,ik heb het boekje gewoon laten zien en weer meegenomen naar huis.
en wat betreft naar een kliniek,dan bel je toch ook de eigenaar ,zoals melissa hier boven al beschreef.
nee,niks afgeven.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:39

paspoort is verplicht dat die bij het paard blijft, dus die moet je afgeven. stamboek papier heeft geen waarde voor het africhten tenzij de stal louche praktijken wil doen. Stamboek papier nooit afgeven tenzij bij verkoop natuurlijk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:40

@Pashon, ik heb mijn paard in pension ergens staan, maar daar ligt het paspoort niet hoor, heb ik gewoon thuis. Bij vervoer moet je het verplicht bij het paard hebben, anders volgens mij niet.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:40

Wij hebben een arfrichtingsstal en vragen (niet verplichten!) de eigenaar ook om een paspoort.

*edit: overigens hebben wij nog nooit klanten gehad die hier moeilijk over deden :n *

Stel dát er iets gebeurt en er moet een DA bij komen/naar kliniek moeten gaan, dan is het gewoon prettig als het paspoort bij de hand is.

Ook nemen we de paarden wel eens mee naar ee andere locatie om te rijden, als het weer te slecht is, aangezien wij alleen een buitenbak hebben.
Hier hebben we eigenlijk alleen nog maar positieve reacties op gehad, omdat het zo én niet langer gaat duren als het slecht weer is, én de paarden zien eens wat anders, dat kan nooit kwaad natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door sans6 op 10-03-11 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:41

Bij mijn weten als je de papieren/paspoort hebt dan kan je het dier zo over laten schrijven of het doorverkopen. Ik zeg niet dat ze het doen maar je kan als je het afgeeft nooit meer aantonen dat het jou dier is. Ik vind dat er bij paarden ook een overschrijvingsregeling moet komen en dat dat niet zomaar kan door papieren op te sturen etc.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:42

melissa_b schreef:
Maar als het paard naar de kliniek moet, lijkt het mij logische dat de eigenaar gebeld wordt óf dat wel mag.
Zo ja, dan komt de eigenaar ook naar de kliniek! Als je van ej paard houdt, en neemt die documenten gelijk mee!

Dat klinkt heel leuk, maar als het spoed is, is het toch fijn als zij alvast een paspoort hebben en meteen naar de kliniek kunnen (Denk ik dan). Ik reis er nl. dik 2 uur over om daar te komen, dus ik ben er niet 1,2,3 bij spoed.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:42

ja hoor, het is verplicht dat ten alle tijden het paspoort van het paard getoond kan worden.
Dat niet iedereen op prijs steld kan ik me voorstellen en zo zijn er mensen/ stallen die er geen waarde aan hechten en waar het dan niet hoeft.

Bij controle van een stal diend de stal eigenaar alle paspoorten te kunnen laten zien ter indentificatie van het paard.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:45

dat kan ook met kopie's

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:46

Paspoort meegeven (is toch geen eigendomsbewijs), die hoort altijd bij het paard te blijven. Maar het papier echt niet hoor!!