Al die wreedheid, normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Al die wreedheid, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:16

Ik vraag me altijd af of zulke mensen het niet stiekem leuk vinden om hun (of iemand anders) paard zulke dingen aan te doen, ookal zal niemand dat ooit toegeven. Zo nu en dan hoor of zie ik dingen die in mijn ogen absoluut niet kunnen. Een paar voorbeelden:

Jong paard wordt voor de eerste keer beslagen, en durft op zn rare zware voeten niet meer achteruit, en word daarom maar hard tegen zn schenen geschopt en ondertussen geslagen met een halstertouw (Op de achterhand. Vooruit? Achteruit? Lekker duidelijk)
Iemand anders bekijkt mijn paard op een wondje en gaat er lekker in zitten peuren, en slaat dan mijn paard omdat hij schraapt met zn hoef.
Een paard heeft moeite met stilstaan bij het opstappen, maar dat is vandaag wel minder want: "De hoefsmid heeft hem gister flink op zn lazer gegeven".
Iemand doet voor hoe ik volgens diegene een hoef moet oppakken bij het uitkrabben, zodat je zijn gewicht ondersteund (terwijl ik wil dat ie zn eigen kont kan optillen). Paard draait vriendelijk zn neus naar haar toe, wat wordt beantwoord met een ruwe klap/duw tegen zn hoofd.
Hoefsmid komt, een paardje is bekend met bekappen en beslaan en staat ook altijd braaf stil. Paar seconden later is het een en al angst en paardje probeert zich los te rukken. Dit wordt gelijk bestraft met hard geschreeuw, een paar flinke rukken aan het halstertouw en een klap.

Ik hoor en zie het veel, maar wat is dit met al dat onvriendelijke, ruwe gesnauw tegen al die paarden? Nee, je hoeft van mij niet als een poezelig tutumeisje eromheen gaan zitten wriemelen, maar het kan toch best wat zachter en rustiger naar mijn idee. Hoe zit dat bij jullie stallen voor degenen die hun paard op een pensionstal oid hebben staan?

Rumpleteaser

Re: Al die wreedheid, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:19

Om antwoord te geven op je topic vraag: Nee, natuurlijk is dat niet normaal.
En nee, gelukkig deel ik jouw ervaring met al die wreedheid niet.

Maarre; wat wil je met dit topic? Ervaringen met hoefsmeden delen?
Of 10 pagina's reactie krijgen dat het zielig is en dat het niet normaal is...? ;)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:20

Dat is nog een reden dat ik lekker een eigen weide heb met stal. Heb ik niks met anderen te maken, en hoef ik dat soort dingen niet aan te zien. Ik ben niet zo goed in m'n mond houden als iets me niet aanstaat :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:20

Vragen hoe dat op andere stallen zit, of die ook zulke ervaringen hebben.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:21

Ik denk niet dat er iemand een reden kan bedenken om zo met zijn of haar paard om te gaan. Misschien is het tijd voor een andere hoefsmid als ik dit zo lees..

Ik heb in ieder geval niet dit soort ervaringen gelukkig!
Laatst bijgewerkt door dressagelady op 21-02-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:22

Bij ons zijn de meeste mensen gewoon normaal tegen hun paard. :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:34

@dressagelady

gelukkig heb ik mijn eigen hoefsmid :D no way dat zo iemand aan mijn paardje komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:34

Neu geen ervaringen mee en zou ook zeker niet geduld worden.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:37

Slofje schreef:
@dressagelady

gelukkig heb ik mijn eigen hoefsmid :D no way dat zo iemand aan mijn paardje komt.

Ik schrok al :D

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:37

Maar wat is wreed? Wij kunnen een paard nooit zo hard slaan als een ander paard dat doet. Het belangrijkste is dat het paard het begrijpt waarom hij gecorrigeerd wordt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:47

Lynske78 schreef:
Maar wat is wreed? Wij kunnen een paard nooit zo hard slaan als een ander paard dat doet. Het belangrijkste is dat het paard het begrijpt waarom hij gecorrigeerd wordt.

Naar mijn idee is dit soort van "corrigeren" te hard. Wreed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:49

Als mensen op deze manier corrigeren reageren ze hun eigen frustraties over wat dan ook af op het paard. Want die doet toch niks terug en zegt niets terug. Afreageren... heeft niets te maken met corrigeren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:51

Ik heb helaas wel dergelijke ervaringen en tegelijk is dat de reden dat ik vaak op zoek ben geweest naar 'anders' en 'beter'.

Dat wil niet zeggen dat ik flauw ben met mijn paard. Ik heb ook geen behoefte aan gevaarlijke situaties. Maar met respect en fatsoen kom je op de lange termijn verder dan met machtsmisbruik en geweld.

Machtsmisbruik en geweld zit overigens wel in de 'genen' van de mens hoor. Dat zie je terug in de omgang met dieren en de medemens.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:51

Ik vind dat mensen tegenwoordig te weinig geduld hebben en direct gaan meppen of ander agressie gedrag. Vaak als je even de tijd neemt voor iets, werkt het paard gewoon wel mee, maar ja tijd is tegenwoordig geld.....

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:54

Lynske78 schreef:

Ben ik het wel mee eens. Ik kan zo aan jou verhaal niet beoordelen of het wreed is omdat ik er niet bij was en de situatie dus niet ken. Het klinkt erg wreed omdat uit jou verhaal lijkt alsof het paard niks duidelijk wordt gemaakt en hij het dus niet begrijpt. Maar wij kennen alleen jou verhaal dus ik vind het moeilijk om te beoordelen of dat ook werkelijk zo is of dat het jou als toekijker zo leek. Snap je? :+
Overigens denk ik dat de meeste wreedheid uit onkunde voortkomt en niet omdat het leuk is om een paard te slaan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:05

Weet je, dit soort praktijken komen altijd te vaak voor. Nu geef je het voorbeeld van hoefsmeden, maar zo zijn er talloze te bedenken. Wat denk je van veel eigenaren zelf? Bij mij op stal (ik heb m'n eigen stal met een paar pensionpaarden) gebeurt dit absoluut niet. Niet uit frustratie, niet uit onkunde en niet uit angst.

Een klein kind kan mijn eigen paarden naar de wei brengen. En mijn paarden zijn groot. Dat heeft te maken met de rust waarmee ze behandeld worden, maar ook met de duidelijkheid en de gehoorzaamheid die ik van ze verlang. Ok, eerlijk? Eentje niet. Een delicate merrie die ik zelf verpest had, maar juist dit hiervan geleerd heb. Zonder dit paard was ik als paardenmens nooit geworden wie ik nu ben.
Vaak staan nieuwe pensionpaarden te jengelen, schoppen, gillen, enz. tijdens de voerrondes. Op veel stallen krijgen ze een mep met de zweep o.i.d. Daar doen wij niet aan, wij slaan ze gewoon over. Duurt ff voordat ze ophouden, maar zodra ze rustig en braaf staan te wachten, krijgen ze hun voer. Dat kan een paar minuten duren, soms zelfs 10 maar ze houden altijd allemaal een keer op. Sommigen snappen het na 2 keer, anderen hebben wat langer nodig, maar na een maand staan ze allemaal braaf te wachten. Mijn ervaring is dat vooral Friezen doorzettingsvermogen vergen, maar het lukt altijd op deze manier. En waarom? Simpel, goed gedrag belonen, ongewenst gedrag negeren.

Als iemand bij mij op stal omgaat met paarden zoals jij beschrijft, krijg ik daar een rotgevoel van. De eerste keer overkomt het je, maar een volgende keer ben ik voorbereid en voer ik een theaterstukje op. Ik begin te schreeuwen, dreigen en druk te doen in een rare niet bestaande taal. Ik ga net zo lang door totdat degene horendol van me wordt. Dan stop ik, haal even heel diep adem en zeg in alle rust "Dit is precies wat jij naar je paard toe doet. Jij begreep geen snars van mij. Jouw paard ook niet van jou".
Meer zeg ik niet, soms hou ik het zelfs bij de eerste zin. Meestal is dat voldoende, soms is een uitleg nodig. Dat werkt veel beter dan boos reageren hoe iemand het in z'n kop krijgt om z'n paard zo te behandelen, en ook dat is weer levenservaring (en ook dat heeft tijd gekost om mezelf eigen te maken dat het niet gaat om gelijk hebben, maar om het bereiken van je doel).

Accepteren is een mogelijkheid, het willen veranderen een andere. Vind een manier waarop jij je eigen kunt maken om daadwerkelijk die ander te bereiken. Met boosheid of welke andere vorm van agressie dan ook bereik je niks. Met de dialoog, spiegel voorhouden of educatie des te meer.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:13

'Beter 1 goede tik dan 10 zachte,' vind ik heel belangrijk.
Maar het allerbelangrijkst is dat hij terecht is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:17

Als mijn pony iets doet wat niet mag hoef ik niet eens te slaan...
Een keer : HEE! is genoeg....
Doet hij het een 2e keer, dan krijgt hij een oplawaai.

Met geweld bereik je niets....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:21

CaileyS schreef:
'Beter 1 goede tik dan 10 zachte,' vind ik heel belangrijk.
Maar het allerbelangrijkst is dat hij terecht is.

Een tik hoeft niet hard te zijn; ze kunnen een vlieg op hun huid voelen. Hij moet goed getimed zijn. Je hebt hooguit 2 seconden en daarna ben je te laat. Dan reageren is alleen voor je eigen genoegdoening. Jammer als je net gebeten bent en eerst verstijfd staat van de pijn. Als je daarna je paard een mep of schop geeft, heeft 'ie werkelijk geen idee waarom. En juist dan komt het op zelfbeheersing aan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:23

Nee dat is niet normaal.
Op mijn stal gaan mensen wel als een poezelig tutumeisje om met andermans paard :D
Als mijn paard loopt te kloten & iemand verkoopt een tik, prima. Maar als het onterecht is zal ik er iets van zeggen, daar houd ik ik niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:23

Marion71 schreef:
Weet je, dit soort praktijken komen altijd te vaak voor. Nu geef je het voorbeeld van hoefsmeden, maar zo zijn er talloze te bedenken. Wat denk je van veel eigenaren zelf? Bij mij op stal (ik heb m'n eigen stal met een paar pensionpaarden) gebeurt dit absoluut niet. Niet uit frustratie, niet uit onkunde en niet uit angst.

Een klein kind kan mijn eigen paarden naar de wei brengen. En mijn paarden zijn groot. Dat heeft te maken met de rust waarmee ze behandeld worden, maar ook met de duidelijkheid en de gehoorzaamheid die ik van ze verlang. Ok, eerlijk? Eentje niet. Een delicate merrie die ik zelf verpest had, maar juist dit hiervan geleerd heb. Zonder dit paard was ik als paardenmens nooit geworden wie ik nu ben.
Vaak staan nieuwe pensionpaarden te jengelen, schoppen, gillen, enz. tijdens de voerrondes. Op veel stallen krijgen ze een mep met de zweep o.i.d. Daar doen wij niet aan, wij slaan ze gewoon over. Duurt ff voordat ze ophouden, maar zodra ze rustig en braaf staan te wachten, krijgen ze hun voer. Dat kan een paar minuten duren, soms zelfs 10 maar ze houden altijd allemaal een keer op. Sommigen snappen het na 2 keer, anderen hebben wat langer nodig, maar na een maand staan ze allemaal braaf te wachten. Mijn ervaring is dat vooral Friezen doorzettingsvermogen vergen, maar het lukt altijd op deze manier. En waarom? Simpel, goed gedrag belonen, ongewenst gedrag negeren.

Als iemand bij mij op stal omgaat met paarden zoals jij beschrijft, krijg ik daar een rotgevoel van. De eerste keer overkomt het je, maar een volgende keer ben ik voorbereid en voer ik een theaterstukje op. Ik begin te schreeuwen, dreigen en druk te doen in een rare niet bestaande taal. Ik ga net zo lang door totdat degene horendol van me wordt. Dan stop ik, haal even heel diep adem en zeg in alle rust "Dit is precies wat jij naar je paard toe doet. Jij begreep geen snars van mij. Jouw paard ook niet van jou".
Meer zeg ik niet, soms hou ik het zelfs bij de eerste zin. Meestal is dat voldoende, soms is een uitleg nodig. Dat werkt veel beter dan boos reageren hoe iemand het in z'n kop krijgt om z'n paard zo te behandelen, en ook dat is weer levenservaring (en ook dat heeft tijd gekost om mezelf eigen te maken dat het niet gaat om gelijk hebben, maar om het bereiken van je doel).

Accepteren is een mogelijkheid, het willen veranderen een andere. Vind een manier waarop jij je eigen kunt maken om daadwerkelijk die ander te bereiken. Met boosheid of welke andere vorm van agressie dan ook bereik je niks. Met de dialoog, spiegel voorhouden of educatie des te meer.

Jij bent een van de goeien, respect.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:26

Marion71 : Jouw post. Respect!

Duidelijkheid& eerlijkheid staat op nummer 1

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:26

Marion71 schreef:
Ik begin te schreeuwen, dreigen en druk te doen in een rare niet bestaande taal. Ik ga net zo lang door totdat degene horendol van me wordt. Dan stop ik, haal even heel diep adem en zeg in alle rust "Dit is precies wat jij naar je paard toe doet. Jij begreep geen snars van mij. Jouw paard ook niet van jou".

Geweldige tactiek :)) !

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:56

Het is voor mij een verademing om dit soort leed niet meer dagelijks mee te maken.

Want ook bij ons op de manege zijn dit soort wreedheden dagelijkse kost. Helaas.
Ik heb wel eens een grietje van d'r pony gesleurd, ik kon het niet meer aanzien.
Maar meestal hield ik mijn mond. Ben verbaal niet sterk en weet je, ze hebben er gewoon lak aan.
Die dressuurmutsen die denken te kunnen rijden, maar niet met hun paard het terrein afdurven zijn het ergste.
Duinen en strand op 100 meter...
Binnen durven ze wel. Rukken, zagen, rammen, sporen terwijl ze het zelf niet goed doen. BAH!!

Gelukkig sta ik nu op een kleinschalige pensionstal met ECHTE dierenliefhebbers die rechtvaardig en eerlijk zijn naar hun paarden.

Nu ik er niet meer dagelijks mee geconfronteerd wordt, kan ik niet meer aanzien wanneer ik weer eens op de manege ben.
Ik moet echt weglopen..

Dus ja, ik snap je punt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:55

Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarin een pensionhouder soortgelijke praktijken op zijn stal had als die jij beschrijft Jes_sira.
Op een gegeven moment was hij er helemaal klaar mee en gooide het roer om. Er werd niet meer gerukt/geplukt enz. Diegenen die het daarmee niet eens waren, konden zonder pardon vertrekken en diegenen die wilde blijven hadden zich aan te passen.

Hij heeft een grote stal van circa 100 pensionklanten, en slechts enkele zijn vertrokken.
Hieruit blijkt wel dat wanneer iemand (met aanzien of een bepaalde status) ergens paal en perk aan wil stellen het wel degelijk kan werken. Maar goed iemand moet wel het lef hebben om een eigenaar hierop aan te spreken.