Paniek in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amber_steph

Paniek in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 23:18

Ik heb nu al 4 jaar een KWPN paard, maar altijd wel dezelfde probleem gehad.
Toen ik hem kocht, ging het al mis, we kwamen aan met een 2 paards trailer, paard ging er zo in, we wouden wegrijden, de trailer ging alle kanten op, dus wij gelijk auto stilgezet, en gelijk kijken.
Bleek dat het paard in paniek was geraakt, en dus uiteindelijk door de tussenschot heen ging, waardoor de DA kon komen.
De week erop kwam de oude eigenaresse erbij, en die vertelde doodleuk dat hij niet zo vervoerd kon worden(hadden een 1,5 paardstrailer bij, dat ging wel)
Met een 1,5 paards trailer en vrachtwagen is er geen probleem, ook 2 paards maar zonder tussenschot is er geen probleem, is hij nog wel bang, en zenuwachtig, maar dat hij niet gewond kan raken.
Maar ik wil met een vriendin van mij af en toe wel eens lekker naar het strand kunnen, en in mijn buurt is dat ik weet geen vrachtwagenverhuur waar je een vrachtwagen voor 2 paarden kan huren.
Dus mijn vraag is.
Weet misschien iemand hoe ik hem over die probleem kan helpen?
Hij heb voor de rest geen problemen, gaat niet hangen als ik hem vastzet, loop zo elke keer de trailer zonder moeite op, losstaan heb ik hetzelfde probleem.
Graag zou ik wat tips horen :)

cissy

Re: Paniek in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:42

oefenen in squeezen buiten de trailer bijv tussen twee hindernissen die krap naast elkaar staan om hem zo te leren in nauwe ruimtes te blijven staan, hem leren wijken voor druk zodat hij van het schot afkomt ipv er tegenaan wil hangen én het Ebook van Eddy Modde downloaden en van voor naar achter lezen. Vooral de laatste is belangrijk :)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:49

dit heeft mijn paard ook.
er is eigenlijk niets waarmee je dit kan verhelpen.
heb bij een instructeur itrailerladen nfo gevraagt en die zei niet mee beginnen gewoon zo laten je krijgt het er niet meer uit.
dus gewoon 1,5 nemen of 2 paards zonder tussenschot of het schot schuin zetten.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 00:25

ja maar dat vind ik geen probleem, maar wil met een vriendin naar t strand kunnen etc, en aangezien hier geen vrachtwagenverhuur is, gaat het dan moeilijk worden, dus vandaar dat ik hier tips vraag

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:27

Waarom gaan jullie niet gewoon met 2 aparte trailers? Jouw paard in een 1,5 of 2-paards, het paard van je vriendin in zijn eigen of geleende/gehuurde trailer.....

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 00:44

omdat alleen ik een rijbewijs heb.
en dan moeten we 2 trailers huren, aangezien wij allebei geen eigen trailer hebben, en bij niemand kan lenen

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:49

Paarden en trailers :(

Mijn paard doet ineens heel raar. (heb ik ook topic over gestart). Daarom heb ik mij ook overal lopen informeren over paarden en trailers.
Maar al met al bleek het advies, met zijn tweeen in de trailer zonder tussenschot en dan gaat het prima. Kan me voorstellen dat je vriendin het niet ziet zitten :P maar paarden schijnen elkaar dan niets te doen.
Zelfs niet als ze elkaar in de wei normaal afmaken. Met bij elkaar op de voeten trappen schijnt ook mee te vallen.

Ik zou t zelf ook niet zo maar durven en doen, misschien zijn er hier bokkers die het alwel hebben gedaan met succes? of zonder

Een goede kennis van mij doet het dus zo wel, al jaren. En als ze het schot ertussen zet is het meteen weer paniek =S.

Succes!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:26

amber_steph schreef:
en dan moeten we 2 trailers huren, aangezien wij allebei geen eigen trailer hebben, en bij niemand kan lenen

Dus is het feitelijk niet jouw probleem maar dat van je vriendin....

Ik snap dat je heel graag samen op pad wilt maar er zijn soms paarden die zich gewoon niet in een krappe ruimte op hun gemak voelen, waarom zou je je paard dan pesten door het toch te doen terwijl het het probleem van je vriendin is en niet van jou?
Het is op te lossen maar dat kost tijd/geld en als je het goed wilt doen moet je er hulp bij halen omdat je anders misschien meer verpest dan dat het beter wordt.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:00

Ik begrijp uit je OP dat jezelf wel over een trailer beschikt of hem af en toe kunt lenen. Een vrachtauto huren lijkt mij duurder dan een trailer huren. Als je vriendin gewoon voor haar eigen leen/huurtrailer zorgt is het probleem toch opgelost en loop jij niet het risisco dat een nieuwe manier van vervoeren van jouw eigen paard voor weer nieuwe problemen gaat zorgen.... Zelf zou ik niet van alles gaan riskeren voor een strandritje met een vriendin, zeker niet omdat je paard al een beetje problematisch is met reizen per trailer...

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:39

amber_steph schreef:

Er staat dus beide geen aanhanger en maar 1 rijbewijs. Twee trailers huren wordt veel duurder dus snap best dat ze een andere oplossing zoekt!

maar het is ook waar dat je hem nu zo kunt vervoeren en als je dingen gaat proberen kun je het probleem erger maken. Het is dus kwestie van afwegingen maken.. of iemand moet nog een geniale oplossing hebben.. en gezien mijn paar dus ook ineens raar doet blijf ik mee lezen :')

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:52

Ik heb wel transport beschermers voor je. Die kan die nooit kapot trappen. (onderschrift)
Maar ja, dat lost je probleem natuurlijk ook niet echt op.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:25

Ja ik heb zelf ook transportbeschermers, maar ik wil gewoon niet dat hij in paniek raakt in de trailer, en dat hij dus al zeiknat uit die trailer kom.
Het is dan ook niet voor 1x dat ik met mijn paard en mijn vriendin en haar pony weg zal gaan, maar het zal wel meer gebeuren dat we samen weg willen.

Ook zoals het staat in mijn openingspost is dat wij allebei geen trailer hebben, en dus moeten huren, want wij kennen ook niemand waar we een trailer van kunnen lenen.
Ook als misschien iemand hier in de buurt van roosendaal een 2 paardsvrachtwagen weet?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:14

heeft hij ooit wel is op een 2-paardstrailer gestaan met een ander paard ernaast?
misschien gaat het dan namelijk wel goed, veel paarden vinden op de trailer staan veel makkelijker met een ander paard ernaast.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:07

@amber_steph Ja, ik geloof wel dat je transport beschermers hebt. Maar ik heb speciale. Die kunnen niet kapot. Ze zijn blauw en heel sterk. Kijk maar in mijn onderschrift. Als je je paard dan nog speciale schoenen om de ijzers zou doen (als ze die heeft) dan kan ze misschien wel met het andere paard op de trailer omdat ze dan niet die andere kan beschadigen. Al moet je wel kijken of het paard van je vriendin er zelf niet te gestresst van wordt?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:15

Een vriendin van mij had dit probleem ook met haar paard. Paard kon alleen in een 1,5 paards of in een 2-paards zonder tussenschot.
Als zij samen met iemand anders weg wilde liet ze het tussenschot er ook gewoon uit.
Dus twee paarden in 1 trailer zonder tussenschot. Ging prima, maar die paarden kenden elkaar dan ook al jaren en waren echt maatjes.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 14:24

Oke..
ja mijn paard heb wel met andere paarden gestaan, moest toen ik 2 paarden had(heb nu paard en een shet) en toen plette hij mijn andere paard helemaal, omdat hij de tussenschot uit zijn voegen had gehaald.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:12

De meeste paarden staan tijdens vervoer het liefst in een hoek van 45 graden tov de rijrichting. dan schijnt het makkelijker te zijn om hun evenwicht te bewaren.
Misschien dat dit de oorzaak is? Als je een paard en een pony moet vervoeren en je doet dit zonder tussenschot hebben ze misschien allebei net voldoende ruimte om scheef te kunnen staan zonder problemen.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:15

manex schreef:
De meeste paarden staan tijdens vervoer het liefst in een hoek van 45 graden tov de rijrichting. dan schijnt het makkelijker te zijn om hun evenwicht te bewaren.
Misschien dat dit de oorzaak is? Als je een paard en een pony moet vervoeren en je doet dit zonder tussenschot hebben ze misschien allebei net voldoende ruimte om scheef te kunnen staan zonder problemen.

Hier had ik het hierboven dus ook over.. Maar jij hebt het erover als ze maatjes zijn... Die van mij staan wel samen in de wei maar hebben regelmatig een meningsverschil.. bijten en trappen (niet echt hard.. is er nog geen een gewond geweest) maar zou je ze dan ook zonder schot durven te zetten.. Ben bang dat de een de ander afslacht. Die mevrouw die het mij vertelde zei dat valt wel mee.. maar hoor liever meer meningen voordat ik t poog :P

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:18

Dat zou ik denk ik ook niet aandurven.
Misschien dat je ze eerst samen in 1 stal kunt zetten om te kijken wat ze doen samen in een kleine ruimte? Dat zou ik wel samen met iemand anders uitproberen zodat je ieder een paard kunt vasthouden en ze weer snel uit elkaar kunt halen als het niet klikt.

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:25

Heel simpel. Geen tussenschot er tussen doen.
Dus twee paarden in een tweepaardstrailer zonder tussenschot.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:32

Nou mijn paard en vriendin der pony hebben elkaar wel eens gezien, maar ze zijn allebei wel dominant.
we rijden wel samen naar het bos, maar dan moet het wel met een ruimte ertussen, anders vlieg mijn paard die pony van die vriendin van mij aan.
maar het zou misschien wel een optie zijn

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:38

je zult toch een oplossing moeten vinden voor dit probleem en die oplossing is niet een 2 paards B vrachtwagentje, die mogen nl bijna nooit 2 paarden laden omdat ze dan te zwaar worden om met B mee te mogen rijden.
Die wagentjes zijn wel ingericht voor 2 paarden maar dat zou zomaar 1200 kg of meer kunnen zijn als het flinke paarden zijn en het laadvermogen is zelden zo hoog en dan moet je ook nog jezelf meerekenen, de volle benzinetank, je zadels en spullen en waaschijnlijk ook nog de rubbermatten op de bodem etc. Dát gaat m dus niet worden.

De meest handige oplossing voor jullie is twee trailers óf jouw paard van zn angsten afhelpen en dat gaat je niet lukken zonder hulp. Twee paarden zonder schot in de trailer zou ik persoonlijk niet willen proberen, het risico dat er eentje niet zonder kleerscheuren uitkomt zou ik niet willen nemen.

Heb je het Ebook van Eddy al gevonden en gelezen?

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:40

Atina schreef:
Heel simpel. Geen tussenschot er tussen doen.
Dus twee paarden in een tweepaardstrailer zonder tussenschot.

Heb jij daar persoonlijk ervaring mee? (ben benieuwd naar de ervaringen?..)
sorry dat ik je topic stoor :P

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 16:57

Nou ten eerste zijn het geen 2 flinke paarden, maar 2 ponys.
die van mij is 157 en die van die vriendin van mij is 130 ongeveer, dus zo groot zijn ze niet, en gaan ook nooit in de buurt van 1200 kilo komen

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:13

als je zo een vrachtwagentje staat maar 900 kilo laadgewicht over.
en ehm mocht het wel 1200 zijn, dan gaat er nog is 2 personen vanaf, dus dat is al snel 130 kg, een volle tank is ook al minstens 50 kg, dan je spullen nog en dan ben je al 200 kg verder.
je hebt dan dus 1000 kg over (maar 1200 is echt heeeeeeeeeel erg optimistisch)