parouscha schreef:Maar is het verstand om een paard altijd te laten röntgenen? Heb nu al een paar paarden bekeken die alleen Klinisch waren gekeurd, zelf ben ik daar wel wat huiverig mee, want daarmee ze je natuurlijk niet hoe het in de benen in elkaar steekt?
Het hangt er vanaf wat voor soort paard je koopt en voor wat voor prijs of het verstandig is om foto's te laten maken. Zorg dat je de keurende dierenarts duidelijk aangeeft wat je plannen voor het paard zijn, zodat hij kan nagaan of dat reeel is met dat paard. Tenslotte stelt 3x in de week een ritje van 3 kwartier heel andere eisen dan wedstrijdambities tot bijvoorbeeld Lichte Tour en elke week op concours.
parouscha schreef:Daarbij vraag ik mij ook af hoe dit meestal met de kosten zit?
Betaald de verkoper dit meestal of de koper?
En mocht de koper dit betalen en het paard word afgekeurd word er dan ook vaak iets afgesproken dat de kosten dan voor de verkoper zijn mocht 't dier zijn afgekeurd?
Je spreekt vooraf met de verkoper af wie de keuringskosten betaalt bij afkeur, wat mij betreft is degene die de keuring wil ook degene die ervoor betaalt, maar je kunt verkopers treffen die de keuringskosten bij afkeur wel betalen. Meestal gaat het dan alleen om een klinische keuring, met foto's heb je het ook over een heel ander kostenplaatje.
parouscha schreef:Daarbij is 't wijsheid om iemand aan huis te laten komen met een mobiel röntgen apparaat of is het verstandiger dat je naar de arts gaat?
Kortom ik ben wel benieuwd naar informatie omtrent 't kopen van een paard

Als je zeker weet dat die "iemand" een goede keuringsdierenarts is kun je ze aan huis laten komen, ja. Je kunt ook kiezen om naar een kliniek te gaan om te laten keuren, als je een goede kliniek uitzoekt met dierenartsen die weten waar ze op moeten letten bij een aankoopkeuring, kan dat zomaar heel zinvol zijn. Bij een kliniek kun je ook beginnen met klinische keuring en eventueel bij bepaalde bevindingen besluiten om iets op de foto te zetten.
Het is in ieder geval niet verstandig om het paard te laten keuren door de dierenarts die al jaren zaken doet met de verkoper, kies liever een eigen dierenarts.
Heel belangrijk bij aankoopkeuring: laat een bloedje trekken, dit kunnen ze een tijdje op voorraad houden voor het geval het paard na een paar dagen wat lastiger wordt. Als je er voor kiest om het paard te kopen kun je dat ook even laten onderzoeken op de algemene status van het paard (eiwitten, mineralen, infecties, leverfunctie, etc.), kan zeer informatief zijn.
Maar even een algemene tip voor het kopen van een paard: als je verliefd bent op een paard, zet dan toch even die roze bril af en kijk eens heel kritisch naar het paard of het kan zijn wat jij wil dat het voor je is. Een aansprekend koppie is natuurlijk leuk, maar als er kromme pootjes onder het lijf zitten, heb je er niets aan en als er een ingewikkeld karakter in dat koppie huist is dat misschien ook een tikkie te hoog gegrepen. Weet wat je eigen niveau is en wat je dus ook logischerwijze aankunt. Bedenk ook wat je het dier qua huisvesting kunt bieden en koop een paard dat zich daarin thuis kan voelen. Wil je op een stal staan met weinig tijd buiten de stal, koop dan geen spring-in-'t-veld van 4 dat dan tegen de muren omhoog gaat.