paard heeft twee chips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

paard heeft twee chips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:41

zo als de titel zegt gister gingen de dierenarts met zo`n apperaat langs haar hals en kwam er een ander nummer dan het paspoort tevoorschijn en toe deed hij dat nog een keer langs zijn hals en kwam het andere nummer tevoorschijn en dat wisselde tekens dan kwam de een en dan de ander conclusie
PAARD HEEFT TWEE CHIPS
is er iemand die hier ervaring mee heeft en wa kan je er mee want er zitten er nu eenmaal twee in en die kan er niet meer uit

nou ik hoopt een beetje goed uitgelegd te hebben.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:43

ons paard heeft er ook twee, als je dat in het paspoort laat zetten geeft dit geen verdere problemen.
Het is vervelend maar zoals je al aangaf je kan er niks meer aan doen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:44

uitzoeken waar dat andere nummer bij hoort. ik zou niet weten hoe ze aan het andere nummer anders moeten komen.

Miekemuis_

Re: paard heeft twee chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:47

Inderdaad, laten nakijken op welke naam de andere chip staat. Misschien is je paard wel helemaal niet wie je denkt dat hij is...

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:47

KLfan schreef:
uitzoeken waar dat andere nummer bij hoort. ik zou niet weten hoe ze aan het andere nummer anders moeten komen.

Het is soms zo dat ze een veulen chippen en het dan vergeten dat die al gedaan is en dan word die nog een keer gechipt en dan hebben ze er dus 2 is de meest voorkomde reden van 2 chips ;)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:48

idd de beide nummers in de paspoort laten zetten

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 18:18

hoe kan je dit doen
want het paspoort is uitgegeven door : knhs

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:30

Een mailtje sturen naar de KNHS.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:37

Het kan zijn dat het paard is gestolen of ooit afgekeurd.
Later kan het zonder papieren nog eens gechipt zijn.
Maar normaal moet degene die de chip inbrengt eerst scannen.
Stinkt naar de misdaad.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:13

Dit is een bekende manier bij "louge handelaren" papieren weggooien, een nieuw chip laten zetten, nieuw paspoortje erbij en hupla... ineens heb je een ander/jonger paard. Door welke chipper is de chip (nieuwste) gezet? Er is nl een chipper, die erom bekend staat dat hij aan dit soort praktijken meewerkt. Ik heb dit nl zelf ook meegemaakt, het paard was 16 jaar ipv 10.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:16

Ik heb er van de zomer eentje met chip nog eens laten chippen. Oorspronkelijke chip deed het niet meer (verdeeld over 3 dagen is er gecontroleerd met ong 15 verschillende apparaten), maar het schijnt te kunnen dat hij het later wel weer doet.

In haar paspoort staan 2 nummers om verwarring en problemen te voorkomen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:17

Ik heb het zelf bij de hand gehad, een hengst die gechipt was, chipnummer stond op zijn stamboekpapier en in zijn paspoort. Bij 2,5 jaar was de chip ineens foetsie. Met diverse aparaten gecheckt, maar geen chip meer aanwezig. KWPN aangeschreven met een verklaring van de DA, en toestemming voor het plaatsen van een nieuwe chip. Nu staan er voor de zekerheid 2 chipnummers op zijn paspoort en stamboek papier.

Dus gewoon mailen, en uitzoeken waar het andere chipnummer voor staat. Succes!

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:19

Dit hoeft niet altijd waar te zijn. Ik heb een aantal minipaarden geïmporteerd uit Amerika, maar aangezien ze daar nog niet helemaal bekend zijn met het chippen gaat het daar nog wel eens fout. Want ze gebruiken daar vaak andere chips die een reader hier misschien niet lezen kan. Dus de chipper chipt het paardje dan niets vermoedend nog een keer. Dan komt er een nieuwe reader op de markt die wel de Amerikaanse chips lezen kan, en dan heb je ineens 2 chips. Nu is het stamboek hier in Nederland inmiddels bekend mee en hebben ze bij deze Amerikaanse paarden een andere reader aangeschaft, die ook die chips kan lezen. Maar ja er lopen er inderdaad een aantal rond met 2 chips. Het hoeft dus niet altijd fraude te zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:20

Die van mij is toen trouwens ook nog eens DNA getest als bewijs dat het papier echt wel bij de pony hoorde toen de 2e chip er in ging.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:29

Met chips uit het buitenland ligt het idd weer iets anders, helaas was dit bij mij niet het geval. Doordat ik opzoek ben gegaan kwam ik in contact met een aantal mensen die een paard hadden met 2 chips, allemaal gechipt door dezelfde chipper en bijna al deze paarden waren gekocht bij dezelfde handelaar. Volgens de chipper was de 1e chip afgezakt en daardoor niet meer traceerbaar. Jammer genoeg heeft de pve dat niet gecontroleerd, beide Nederlandse chip's zaten nl (op een handbreedte) naast elkaar. Dit is ook gemeld bij de pve, helaas deden zij er niets mee en de chipper, die chipt vrolijk verder...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:30

Dennis schreef:
Die van mij is toen trouwens ook nog eens DNA getest als bewijs dat het papier echt wel bij de pony hoorde toen de 2e chip er in ging.

Dit staat dan toch ook in het paspoort vermeld, of niet?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:37

Ja, er is een sticker bij gekomen dat ze DNA getest is en dat haar DNA vergeleken is met dat van haar vader (en dat het klopt uiteraard).
Heb zelf geholpen bij de dekking, heb haar zelf ter wereld geholpen, dus het kon niet anders dan dat het klopte ;).

Die van mij is van neus tot bil gecontroleerd. Binnen het NSPS is het bekend dat een bepaalde leverning chips (uit haar jaargang) het niet met bepaald type apparaat doet. Maar er zijn ook 5 verschillende type's bij geweest.
Mocht als kopnummer opstellen op de keuring en werd toen de ring uit gehaald. Was dus erg zuur dat haar chip het niet deed (zeker als je bedenk dat ik verder 2x geen premie en 2x een 3e premie gescoord hat die dag, het zou het enige top resultaat zijn).

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:21

Pfff... Das idd erg zuur. Maar de pony is bij jou geboren en dan is het verleden ook bekend, dus jij weet zeker dat de gegevens kloppen.

Bij een "nieuw/vreemd" paard is dat helaas niet zo. Er valt met een geplaatste chip niet te sjoemelen en een 2e chip is zo bijgezet. Er is een systeem ontwikkeld wat te controleren moet zijn, maar dit word door de overkoepelende organisatie's niet gedaan (zelfs niet bij klachten ed) en zo heeft het hele systeem geen enkele toegevoede waarden.

Ts je kunt op de site van de pve het chipnummer invoeren en dan kan je zien via welke paspoortverstrekkende instantie's de pasoorten zijn verstrekt, daarmee kun je evt meer informatie krijgen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:18

Toch maar goed laten checken, er gaan verhalen rond van chips die uitgesneden worden, nieuw paspoort en nieuwe chip en huppakee nieuw paard
edit: typfout

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:35

Mijn da vertelde dat een chip niet zo makkelijk exact gelocaliseerd kan worden (is een rontgenapp voor nodig) en zowiezo niet uit te snijden is, zonder een flink lidteken achter te laten. Als daar een lidteken zit zou ik mijzelf toch wel even achter mijn oren krabben.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:26

Mijn paard was 4 toen ik haar kocht, we hadden de papieren nog niet en de DA kon de chip niet vinden. Dus we dachten dat ze niet gechipt was, toen is ze opnieuw gechipt. Was verder geen probleem, maar dat kan dus ook een reden zijn, niets met fraude, diefstal etc. te maken.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 22:43

nou het zit zo ze is 4 en dat komt aardig over een met haar tanden en ze is vanaf vorig jaar nog enkele centimeters geroeit
ze is nrps en ik weet zeker dat ze uit drenthe komt
degene die haar heeft gechipt heb ik niet kunnen vinden het is een vervangend paspoort dat uit is gegeven door de knhs en er staat gewoon een chip nummer in en dat is het
weet iemand raad ?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:50

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 00:01

ja dat heb ik gedaan ik heb het levensnummer in gevoerd en dan kom ik ook uit bij haar chip nummer en de gene die dat heeft geregel is de knhs
maar nou is het zo dat 9 van de10 keer dat je met het apperaat er langs gaat het "verkeerde nummer" te voorschijn komt en als je het heel goed laat zoeken de goede nou weet ik het verkeerde nummer helaas niet dus kun je ìemand met zoo`n apperaat laten komen of zo ???
of moet je dat apperaat lenen
wat ik ben zo dom geweest om het ander nummer niet op te schrijven ;(

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:31

Het handigste is als er toch een keer een DA moet komen hem even te laten lezen en maar hopen dat dan wel het 2e nr verschijnt en opschrijven.... Zonder dat nummer kom je niet veel verder. Mksschien wil je DA hem wel een uurtje aan je uitlenen.. Gewoon vragen je weet maar nooit.