Wat zijn de rechten, verkopen bij 4 op straalbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Wat zijn de rechten, verkopen bij 4 op straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 14:07

Wat zijn je rechten als je een paard verkoopt (met als afspraak 1e terugkooprecht, staat niet op contract, wel 3 getuiges)? En het paard wordt later achter je rug om verkocht?

Om even het verhaal kort te maken:

Ik heb een paard ingereden, merrie, 1.64, naam Belle Amie (Lordigo x Animo)
Deze wilde ik kopen, laten keuren. Werd ze afgekeurd met een 4 op het straalbeen.
We waren er kapot van, samen met de eigenaresse besloten het paard via een kennis naar iemand te verkopen (uiteraard voor een aangepast bedrag). Deze hadden beloofd vorige eigenaresse eerste terugkooprecht te geven. (helaas niet op contract).
Nu staat het betreffende paard ineens te koop voor de hoofdprijs. Er staat niks bij over de rontgenfoto's (terwijl de huidige eigenaren hiervan weten!) En dit terwijl er geen contact is geweest met de vorige eigenaresse, zij zou hem namelijk heel graag terug willen kopen.

Wat voor recht heb je op zo'n moment, en iemand al weleens in deze situatie gezeten en hoe is het afgelopen?

clara

Re: Wat zijn de rechten, verkopen bij 4 op straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:50

Ik denk dat je zonder contract weinig "rechten" hebt. Maar als jullie zien dat ze te koop staat, kunnen jullie dat niet gewoon contact opnemen met die mensen? Dat heb je iig al meer duidelijkheid over hoe, wat en waarom.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:17

Nee je kunt hier weinig tot niets aan doen.. Hopelijk zijn potentiële kopers zo slim de merrie op de foto te laten zetten. Dat is wel aannemelijk als de hoofdprijs gevraagd wordt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 11:17

clara schreef:
Ik denk dat je zonder contract weinig "rechten" hebt. Maar als jullie zien dat ze te koop staat, kunnen jullie dat niet gewoon contact opnemen met die mensen? Dat heb je iig al meer duidelijkheid over hoe, wat en waarom.

Dit is gedaan uiteraard.....mensen zijn niet voor rede vatbaar. Helaas....

de vraagprijs ligt zo, dat er ook mensen zullen zijn die haar alleen klinisch laten keuren....en hier is ze goed.
alleen de vraagprijs ligt wel veel te hoog als je nagaat dat het paard een 4 op het straalbeen heeft.

Het is gewoon niet eerlijk dat ze dat paard hebben gekocht, voor HEEL weinig, met de afspraak dat mocht ze ooit verkocht worden de vorige eigenaren eerste recht hadden.
Nu nog geen half jaar later verkopen ze het paard gewoon zonder de oude eigenaresse in te lichten. Dus hadden ze haar voor de winst, en niet om haar een goed tehuis te bieden.

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:20

Verschilt de prijs zo veel dat de oude eigenaresse haar niet terug kan/wil kopen?

Als er niets op papier staat denk ik dat je er anders weinig aan kunt doen..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 12:10

_Liselot schreef:
Verschilt de prijs zo veel dat de oude eigenaresse haar niet terug kan/wil kopen?

ja, er zit een verschil tussen van 2400 euro.... (5 x zoveel).

zelfs op papier heb je niks om op te staan ;)

het zijn zulke harde lessen in het leven...maar waarom over de rug van het paard?

(het hele verhaal is trouwens via via gegaaan..dus het is niet zo dat het paard zomaar aan een vreemde mee is gegeven. Dat maakt het misschien nog wel zuurder).

_Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:24

Sky_As schreef:
_Liselot schreef:

ja, er zit een verschil tussen van 2400 euro.... (5 x zoveel).

zelfs op papier heb je niks om op te staan ;)

het zijn zulke harde lessen in het leven...maar waarom over de rug van het paard?

(het hele verhaal is trouwens via via gegaaan..dus het is niet zo dat het paard zomaar aan een vreemde mee is gegeven. Dat maakt het misschien nog wel zuurder).

Jeetje, dat is nogal een prijsverschil. Had je met een koopcontract waarin was opgenomen dat de vorige eigenaresse eerste recht op koop had, ook geen poot gehad om op te staan.?

Inderdaad, het is rot maar nog vervelender omdat het ook nog om een dier gaat.. Ik hoop dat eventuele kopers een rontgenologische keuring doen maar voor die prijs is dat niet zo logisch. Als een koper het doet dan doet een volgende het niet en verkopen ze het paard alsnog. Er is natuurlijk ook geen manier om eventuele kopers hier voor te waarschuwen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:26

Verkocht is verkocht.
De afspraak om hem niet door te verkopen of terug te verkopen aan de verkoper is het papier niet waard waar het op geschreven staat.
Je hebt geen poot om op te staan, helaas....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:39

Je kan wel hier op bokt een fototopic openen met bv het verhaal over het inrijden en daarbij waarom je hem niet kocht.
Toen ik op zoek was naar een paard wat ik ging kopen zocht ik ook bokt na en kwam veel te weten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 13:05

Cassidy schreef:
Verkocht is verkocht.
De afspraak om hem niet door te verkopen of terug te verkopen aan de verkoper is het papier niet waard waar het op geschreven staat.
Je hebt geen poot om op te staan, helaas....

I know...maar toch hoop ik dat mensen hier op bokt gaan zoeken en op mijn topic uitkomen ;)
en wat hier nog meer gezegd is, foto'topic openen over paard wat ingereden is....etc. Neem aan dat ik daar gewoon een eerlijk verhaal bij mag zetten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:19

Helaas voor jullie, maar verkocht is inderdaad verkocht. Ook al had het in het contract gestaan, dan had je denk ik nog geen poot om op te staan. Een les voor de volgende keer dus.
Misschien kun je inderdaad een fototopic openen. Bij marktplaats bestaat soms ook de mogelijkheid om een reactie te plaatsen onder de advertentie. Misschien is dat nog mogelijk?
Sterkte ermee, dit is een bijzonder vervelende situatie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:30

Blijft toch jammer dat er altijd weer mensen zijn die hier hun slag slaan door een paard goedkoop te kopen en wetende dat hij niet goed is, toch weer met dikke winst binnen no time door te verkopen.
Ik heb er geen goed woord voor over, maar TS, met of zonder contract, verkopen is verkopen, je hebt inderdaad geen poot om op te staan!

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:18

Hier kan je niets tegen doen, zolang het niet op contract staat of op geluid/film kan je niets doen. Want het is dan hun wordt tegen het jouwe ondanks dat je getuigen hebt. Zoiets kan je het beste in het contract laten opnemen. Ik wens je in ieder geval veel succes!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:29

Omdat het hier om rechten gaat verplaats ik dit topic van MD naar TAO.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:01

Citaat:
Ik heb er geen goed woord voor over, maar TS, met of zonder contract, verkopen is verkopen, je hebt inderdaad geen poot om op te staan!

Tenzij je een dergelijke afspraak wel schriftelijk vastlegt met een boeteclausule. Maar dan kun je alleen de boete opeisen, het paard krijg je er niet mee terug.

xantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:11

helaas geen rechten.helaas zijn er dat soort mensen op de wereld

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:32

toch hoop ik dat eventuele kopers op dit topic stuiten...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:37

Verkocht is verkocht dan heb je er niets meer over te vertellen, want niet meer van jou he.

Het is echt klote van hoe deze mensen ermee omgaan. En paard is er de dupe van.

Lorettu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:08

Je kunt er helaas niets meer aan veranderen ben ik bang..

Een 4 op het straalbeen is trouwens echt niet het einde van de wereld. Ik heb ook een paard staan met een 4 op het straalbeen en in al die jaren heeft het paard nog nooit kreupel gelopen. Op de foto's ziet het er aardig mis uit, maar in levende lijve is er niets aan de hand. Paard loopt nog makkelijk L dresuur, en we rijden er veel buitenritten mee.

Desondanks zal ik dit paard noóit verkopen, want je hebt mensen (net zoals dit verhaal) die het paard voor meer geld willen verkopen. Ik zal dit paard altijd blijven onderhouden, en als ik daar de mogelijkheid niet meer voor heb dan komt er een spuitje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:18

Als het paard o.k loopt met een 4 op de straalbenen zal ik er ook niet snel van onder de indruk zijn! Er zijn er met een 2 op het straalbeen die al beroerd lopen!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:21

Ik zal dan zelf nooit een paard wegdoen als ie wat mankeert, ook al beweren de mensen dat ze er goed voor zal zorgen, het is vaak een leugen. Zelf houden of in laten slapen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:49

Ragdollcat schreef:
Ik zal dan zelf nooit een paard wegdoen als ie wat mankeert, ook al beweren de mensen dat ze er goed voor zal zorgen, het is vaak een leugen. Zelf houden of in laten slapen.

Ook als het paard recreatief nog prima te gebruiken is, keihard op de benen en nog nooit wat gemankeerd heeft?
Alleen het prijskaartje moet hier naar zijn! en dat is het in dit geval niet. ook is het niet eerlijk dat de vorige eigenaresse niet het eerste terugkooprecht heeft gehad.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:06

Ik denk dat het prijskaartje op zich niet eens zo heel erg raar is.
Als dit paard nog goed te gebruiken is in de recreatie en met gemak door de klinische keuring heenkomt dan is 2500,- niet heel erg veel.

Neemt niet weg dat het vreselijk zuur is dat deze mensen het paard voor een prikkie hebben gekocht en nu weer duur doorverkopen.

Lorettu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:11

Dit paard is niets meer waard dan de slachtprijs, dat is gewoon zo.

Een 4 op het straalbeen is zeer slecht, en 9 van de 10 paarden met een 4 op het straalbeen gaan kreupel lopen. (krijgen dus hoefkatrolonsteking) Het is een slijtage, je kunt het niet tegengaan. Een paard kan hier jaren goed mee lopen, maar op een dag is het paard goed kreupel. Je mag ook totaal niet meer springen met deze paarden.. Daarom is het risico gewoon te groot om zo'n paard te verkopen, je weet nooit wat de nieuwe eigenaren er mee gaan doen. En 2500 is écht te veel geld voor zo'n paard, dat zal hij echt nooit meer waard zijn. Dus ik snap ook niet echt hoe je erbij komt dat zo'n paard dat bedrag nog waard is..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:24

Lorettu schreef:
Dit paard is niets meer waard dan de slachtprijs, dat is gewoon zo.

Een 4 op het straalbeen is zeer slecht, en 9 van de 10 paarden met een 4 op het straalbeen gaan kreupel lopen. (krijgen dus hoefkatrolonsteking) Het is een slijtage, je kunt het niet tegengaan. Een paard kan hier jaren goed mee lopen, maar op een dag is het paard goed kreupel. Je mag ook totaal niet meer springen met deze paarden.. Daarom is het risico gewoon te groot om zo'n paard te verkopen, je weet nooit wat de nieuwe eigenaren er mee gaan doen. En 2500 is écht te veel geld voor zo'n paard, dat zal hij echt nooit meer waard zijn. Dus ik snap ook niet echt hoe je erbij komt dat zo'n paard dat bedrag nog waard is..

Je doelt op mijn opmerking.
De nieuwe eigenaren, de verkopers dus, hebben het beest niet laten keuren, en zullen dus net doen alsof ze van niets weten en het paard verkopen als zijnde goed paard.
Als het dier door de klinische keuring komt, dan is dit een nette prijs.
Zij weten immers niet dat het beest wat mankeert (bij wijze van).

Een 4 op het straalbeen, zou ik ook niet nemen, en zeker niet voor deze prijs.
Maar goed, zolang een potentiele koper geen rontgen laat nemen zullen deze kopers er ws ook niet achter komen.