paard wil trailer niet uit..............

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie81

paard wil trailer niet uit..............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:09

wij hebben een jong paard van 3,5 jaar. We hebben nu een probleempje waar ik eigenlijk niet van weet hoe ik dit op zal moeten lossen.

De trailer opladen is geen enkel probleem. hij loopt er eigenlijk gelijk in. Hij staat tijdens het vervoer ook gewoon rustig op de trailer.
Alleen bij aankomst krijgen we hem er dus niet uit. Hij is echt bang om achterwaarts de trailer af te stappen en zet ook werkelijk geen enkele stap in die richting.
We hebben hem nu 3 keer op de trailer gehad en na tijden wachten uiteindelijk maar het tussenscherm er tussenuit gehaald zodat hij kon draaien om eruit te gaan. Ik weet dat dit absoluut niet de oplossing, maar zag elke keer op dat moment geen andere uitweg omdat hij gewoon echt bang is. Ik weet niet of er in het verleden hier wat mee gebeurd is.
Ik zou dit graag willen trainen maar heb geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken. We gaan nu niet eens naar de manege om verder te gaan met beleren door dit probleem.
Wie o wie heeft hier ervaring mee en wat helpt ook echt om dit probleem op te lossen.

Balou_k

Re: paard wil trailer niet uit..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:11

Ghehe, zo heb ik ook eens met mijn paard op de trailer gestaan, zo ongeveer anderhalf uur, tot de boer het genoeg vond twee longeertouwen ging halen, aan beide kanten van het halster bevestigd en hem achteruit trok.. Met deze steun ging het heel soepel, en absoluut niet geweldadig, sindsdien doet hij het super !

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:13

het begint al met het laden, ga oefenen als je niet weghoeft ,zorg ervoor dat je m niet in een x de klep op laat lopen, steeds weer achteruit eraf en steeds een stukje verder zodat hij leert achterwaarts de klep af te lopen.ook in het dagelijkse werk vaak met m aan de hand achteruit laten stappen. succes [of een trailer met voorlader]

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:13

Misschien 1 voetje op de laadklep en er achteruit terug af. dan 2 voetjes erop en er achteruit terug af, dan helemaal op de klep en er achteruit terug af. dan elke keer een stukje verder in de trailer en er achteruit terug af
Succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:14

Klinkt bekend! Had die van mij ook 'last' van! Komt omdat hij dus achterwaarts moet en niet ziet waar hij heengaat. En op onbekend terrein met onbekende mensen word het alleen maar erger. Die van mij hebben we uiteindelijk maar er uitgeduwd, zonder geweld. Het duurde wel even, maar goed. :)

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:17

Dat deed de haflinger van mijn schoonzusje heel vroeger ook :D Die was niet echt bang volgens mij, meer koppigheid..

Is het een idee om het langzaam op te voeren? Dus 1 voet op de klep, en weer achterwaarts. Half op de klep en weer achterwaarts en zo op te voeren tot hij helemaal in de trailer staat. Mocht hij op een bepaald punt nerveus of bang worden dan ook niet verder de trailer ingaan, maar eventueel weer een stapje terug doen. Ik zou er denk ik gewoon even een vrije middag voor gebruiken, geen andere verplichtingen zodat je in alle rust kan oefenen.

Overigens begrijp ik wel dat je de afgelopen keren hem om hebt laten draaien. Toch zou ik dat zelf niet doen. Heb heb ooit eens noodgedwongen moeten doen met mijn vorige pony (in een 2paardstrailer), en die had helemaal geen problemen op de trailer. Echter de keer daarop heeft hij zichzelf los weten te maken en is uit zichzelf omgedraaid (in 1,5 paardstrailer :+ ).. En de trailer gaf niet erg ver mee :P Sindsdien heb ik wel zoiets dat het mij niet uitmaakt hoe lang het duurt, maar welk paard dan ook zal bij mij gewoon achterwaarts de trailer af moeten stappen..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:19

Miekemuis_ schreef:
Misschien 1 voetje op de laadklep en er achteruit terug af. dan 2 voetjes erop en er achteruit terug af, dan helemaal op de klep en er achteruit terug af. dan elke keer een stukje verder in de trailer en er achteruit terug af
Succes!

Zo heeft mijn ijslander het uiteindelijk geleerd. Heel langzaam opbouwen. En natuurlijk uitgebreid belonen als ze achteruit gaan, zelfs als er maar 1 of 2 voetjes op de laadklep stonden. In het begin hebben we haar ook nog wat extra ondersteuning gegeven door een longeerlijn voor de borst langs te halen en daar druk op te zetten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:20

Mijn zwartje heeft dit ook gehad (na vallen van de klep).
Ben achterwaarts gewoon op de grond gaan trainen.
Vervolgens achterwaarts over plank.
Toen achterwaarsts over plank met dwarslatten (even geknutseld)
Toen box van mijn andere paard geleend (kon ik plank scheef leggen), daar ook weer
geoffend met voorwaarts en achterwaarts.
En uiteindelijk weer in de trailer en eruit.

Mijn zwartje stond met 4 voeten op stukje trailer ter grote van A4tje te bibberen voor het randje van
de trailer klep. En ging er dan uiteidelijk af als een hark, met als gevolg dat je dan nog meer kans
hebt op vallen (toen brak bij mij een klimlat en lag hij weer.. ). En hij is ook een keer terug
gesprongen de trailer in met lossen, heel vervelend, want ik heb 1 1/2 paards.
Uiteindelijk durfde hij trailer ook niet meer op.

Ondertussen kan hij er zo op en af, maar dat heeft oefening gekost en ik heb
theorie avondje gedaan bij Twomoons, maar dat was voor ons mosterd na de maaltijd,
want toen ging hij alweer.

Wel moest ik toen nog 2 pionnen achter trailer zetten als sluisje met longeerlijn van trailer
naar pion. Dat was ik zwaar zat, dus met de sneeuw toen ik toch niet kon rijden en terein
op stal schoon was, lekker met hem aan het werk gegaan, totdat ik nu het resultaat heb,
wat ik wou hebben. Hij laadt en lost!

Tobago voor de kerst, met laden en lossen.
(ik wil echt helemaal alleen weg kunnen, kan ik met mijn andere paard ook.)
http://www.youtube.com/watch?v=PVwEG6uTUME
Had ook de klep nog aangepast, hij vond de latten bij achterwaarts het hoogteverschil raar,
dus kokosmatten ertussen geplakt.

Ik heb hem er nooit ingeslagen oid en de vorige eigenaar ook niet.
Altijd met geduld, moed, beleid en trouw geladen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:25

ik was inderdaad van plan om daar eens een dag voor in te plannen. De eerste keer d8 ik ook (hij kwam toen uit de opfok en gingen hem halen), ach hij snapt niet wat achteruit is. dus sinds die tijd hebben we dat heel vaak geoefend en hij weet dus op de grond wat acheruit is en dat doet hij ook gewoon. we hebben geduwd geprobeerd, met longeertouw, maar niks hielp. als een paard dan zo bang is wouden wij niet verdergaan en maar omdraaien. We hebben 1 keer 2 uur gewoon gewacht, maar meneer staat schijnbaar wel prettig in de trailer.
ik ga zeker eens proberen om het voetje voor voetje te doen en dan weer terug en uiteraard weer overdreven belonen. ik hoop dat dit gaat lukken. dank jullie wel

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 00:28

gaaf filmpje sjolvir. zie je echt niks meer van.....
oefening baart kunst he, als je maar even de tips hebt om te oefenen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:32

Ons nieuwe paard is precies zo :j

Ik heb haar tegen haar borst geduwd, en als ze ook maar één stapje zetten of haar been verplaatste stoppen met duwen dan beloonde ik haar.
Soms kwam ze na 5 stappen achteruit weer 10 vooruit maar dan begon ik weer opnieuw...

Heb 3 kwartier in de trailer gestaan met haar ;)
Maar ze ging er wel uit!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 00:52

Het beste wat je kunt doen is Eddy Modde's E-book over trailerladen (en lossen en rijden) downloaden. Dat vind je als je googlet op diagonaal paardenvervoer.
In zijn E-book vind je overigens veel meer informatie. En als je iets wilt weten, kun je hem gewoon mailen. Hij mailt altijd netjes terug.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:31

knollentuin schreef:
het begint al met het laden, ga oefenen als je niet weghoeft ,zorg ervoor dat je m niet in een x de klep op laat lopen, steeds weer achteruit eraf en steeds een stukje verder zodat hij leert achterwaarts de klep af te lopen.ook in het dagelijkse werk vaak met m aan de hand achteruit laten stappen. succes [of een trailer met voorlader]

idd!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:40

Een trailer met vooruitlader!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:55

hm, je gaat toch geen andere trailer kopen omdat paardlief niet achteruit de trailer af wil?!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:00

Oefen thuis door achteruit een schuur uit te stappen, of achteruit zijn stal uit de stappen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:01

:D Dit probleem ken ik.

Bij mijn paard was de schuine achterklep het probleem. Dat hebben we heel simpel opgelost. Ik ben gaan oefenen bij een dijkje zodat ik de klep niet zo schuin naar beneden had liggen maar vrijwel horizontaal. Vervolgens elke keer een stukje schuiner (door de combinatie een stukje naar voren te zetten)

Na een keer of 6 laden en lossen was het probleem opgelost. Wel jammer dat je het paard nu al geleerd hebt dat draaien een optie is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:02

frankiej schreef:
hm, je gaat toch geen andere trailer kopen omdat paardlief niet achteruit de trailer af wil?!

wel als je er geen tijd in wilt steken, niet weet hoe je moet oefenen of er met een quick fix vanaf wilt :)

dit is de beste tip:
Kukkie schreef:
Het beste wat je kunt doen is Eddy Modde's E-book over trailerladen (en lossen en rijden) downloaden. Dat vind je als je googlet op diagonaal paardenvervoer.
In zijn E-book vind je overigens veel meer informatie. En als je iets wilt weten, kun je hem gewoon mailen. Hij mailt altijd netjes terug.

en na het lezen van het Ebook neem je deze:
knollentuin schreef:
het begint al met het laden, ga oefenen als je niet weghoeft ,zorg ervoor dat je m niet in een x de klep op laat lopen, steeds weer achteruit eraf en steeds een stukje verder zodat hij leert achterwaarts de klep af te lopen.ook in het dagelijkse werk vaak met m aan de hand achteruit laten stappen.

en als het dan nog niet lukt dan doe je toch iets verkeerd..... :)
Laatst bijgewerkt door cissy op 06-01-11 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:03

Kent je paard het commando voor terug/ achteruit lopen wel goed?
Dit is echt belangrijk dat je paard achteruit gaat op commando zonder dat je daarbij moet aanraken of duwen. Dit kan je ook zonder trailer oefenen ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 02:30

Ik zou eerlijk gezegd niet gaan oefenen met 1 stapje er op 1 stapje er af, dat is zo aangeleerd en voor je het weet heeft je paard geleerd hoe hij niet de trailer op moet. Het is voor het paard voornamelijk de stap vanaf het vlakke deel de laadklep op. Bij mijn paard heb ik 2 longeerlijnen, elk aan 1 kant van het halster vastgemaakt, vervolgens stapje voor stapje achterwaarts, bij 1 stap achteruit gelijk druk er af en zo langzaam aan de trailer af. Als ie weer vooruit gaat is niet erg, dat kost alleen wat meer tijd. Die van mij had na 1x door wat de bedoeling was. De keer daarna hoeft ik alleen maar de lijnen aan te klikken en ze liep er zo af.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:23

Daar ben ik het niet mee eens! het werkt nl wél! Ik pas m regelmatig toe in combinatie met zijwaarts over de klep en ik heb nog nooit gehad dat het paard daarvan minder ging laden.
Daarnaast is elk paard anders en hangt het van de reden van niet erop/af willen af hoe je moet reageren. Maar deze tip werkt bijna altijd bij paarden die (nog) niet weten dat ze als ze achteruit gaan niet dood gaan onderweg :)

Jouw trucje kan een eraf stormend paard niet helpen bijvoorbeeld of angstige paarden, die gaan rennen en daar hou je niks aan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:09

frankiej schreef:

Nee, dat wordt wel erg kostbaar! Maar misschien is het wel een overweging voor iedereen die een andere trailer aan gaat schaffen dat je ooit een paard kan treffen met dit probleem. Voor uitladen is in ieder geval voor ieder paard veiliger.

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:15

Tessebes schreef:
Ik zou eerlijk gezegd niet gaan oefenen met 1 stapje er op 1 stapje er af, dat is zo aangeleerd en voor je het weet heeft je paard geleerd hoe hij niet de trailer op moet.

Als je het goed doet, en je paard daadwerkelijk leidt, is dit niet het geval. Het paard heeft bovendien geen probleem met de trailer op gaan. Als je het helemaal goed wil doen blijf je er bovendien naast gaan en laat je je paard op je stemcommando stoppen wanneer hij bijvoorbeeld met de voorbeen in de trailer is daarna en op stemcommando weer naar achter gaat. Vooraf zijn de stemcommando's beter te trainen in een omgeving die wat minder spannend is (stal/weiland/bak).

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:40

ik oefen met de mijne dat juist heel extreem. ongeveer zo dat ie misschien wel letterlijk het heen en weer krijgt van me. al staat hij al 3/4 in de kar, dan nog zet ik hem gerust weer een pas of 4-5 achteruit en weer naar voor enz.. Hij heeft dan wel de volle aandacht bij mij en de trailer. is een hele goeie oefening voor leiderschap

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:35

heb je geen donker en krap plekje in je stal waar die naar het licht toe loopt? Kun je mooi gebruiken om achteruit lopen te oefenen. Begin eerst buiten de trailer en pas als het 100% vlekkeloos gaat probeer je het eens met de trailer eerst zonder tussenschot daarna het tussenschot aan de voorkant vast en de achterkant helemaal naar buiten en als dit ook weer vlekkeloos gaat het tussenschot op de normale manier. Verder wat er boven mij al gezegd wordt, stapje voor stapje terug. En misschien vindt hij het juist eng als hem iemand hem aan de achterkant probeert te leiden.

Heb je eigenlijk al eens geprobeerd om zelf buiten te gaan staan en ipv een halstertouw een longeerlijn en dan vragen of die naar buiten wil en een beetje aan het touw trekken, misschien wil die wel niet omdat jij in de trailer staat en hij het daarbuiten eng vindt. Doe dit wel met zn tweeën want anders kan die zich misschien proberen om te draaien en heb je geen trailer meer als het tegen zit