Je mening over dekens en beschermers op in trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esthelle

Je mening over dekens en beschermers op in trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 18:13

Hey! ( ik weet niet als het topic goed staat)
ivm met les, zijn we van plan samen met mijn nichtje een trailer aan te schaffen.

Ik zou graag jullie mening over dekens en beschermers willen weten en waar je op zou letten als je een trailer bekijkt,

groetjes Esthelle!

_Reneee

Re: Je mening over dekens en beschermers op in trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:17

Het belangrijkste is altijd de bodem ;) Als die rot is heb je een groot probleem. Verder kijken of je paard er in past :+

Ik heb zelf nooit dekens op of beschermers, maar mijn pony is dan ook heel rustig en breekt niet heel de tent af :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:18

Misschien kun je de zoekfunctie ook eventjes gebruiken, daar kun je heel veel over dit onderwerp op vinden.

Persoonlijk gaat mijn paard niet zonder beenbeschermers de trailer op. Wel belangrijk is dat ze goed passen en dat je ze voldoende stevig vastdoet dat ze niet afzakken. Dekens op de trailer vind ik niet nodig, maar mijn paard heeft nooit dekens op.

Als ik een trailer ga bekijken, is afhankelijk van of je een nieuwe of een gebruikte wilt kopen. Bij een nieuwe zou ik kijken naar specificaties, en je goed bedenken wat je echt gebruikt. Een zadelkamer in de trailer is leuk, maar verminderd wel de ruimte die je paard van voren heeft om met zijn hoofd te zakken. Gasveren op de klep zijn erg prettig omdat dat voorkomt dat je je een breuk moet tillen aan de klep. Als je een gebruikte koopt zou ik altijd laten keuren, vooral met de bodem kan vanalles mis zijn!

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:19

Mijne heeft gewoon een deken op in de trailer, nooit geen problemen mee gehad. Goed opletten of er niks is waar ze achter kunnen blijven haken.

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:29

Ik zou zelf eerst de trailer checken daar er veel mankementen kunnen zijn die men niet meteen ziet.
(ook bij nieuwe trailers mogelijk)
De koppeling moet voldoen aan de eisen van tegenwoordig. Als je een auto hebt met trekhaak en je zet de trailer erop en zet de koppeling vast moet hij of in rood of groen vallen. *Ligt aan type koppeling.
Let wel op als de kop van je trekhaak versleten is (of de koppeling) dan zal de de borgpen binnenin niet volledig op het streepje van de kleur komen. Met als gevolg als je te vaak te hard over een drempel gaat
of te abrupt remt de kan groter is dat je trailer los raakt en zelfs in ergst geval de kop van je trekhaak afbreekt. Trailers moeten nu verplicht een mistlamp achter hebben (is een nieuwe verordening).
Is verplicht voorzien van eigen kenteken.

Daarnaast de bodem moet goed zijn, net als de sluiting van de klep en zijdeuren.
Gasvering maakt het openen en sluiten van een trailer makkelijker.
Let ook op de hoogte van de trailer want als je een groot paard hebt moet deze zijn hoofd normaal moeten kunnen dragen ipv laag houden heel de rit. Je paard kan beter wat krapper zitten tussen wanden / tussenschot in dan te lang en te hoog zijn voor de trailer.

Transport bescherming is altijd belangrijk: maar voor korte stukje voldoen bandages met onderlappen en een fleecedeken. Lange stukken zoals een rit die langer dan een uurtje duurt zou ik echte transport beschermers nemen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:29

Bodem is idd erg belangrijk,laat hem desnoods nakijken door een expert.Bij een gegoten vloer kun je niet altijd een probleem zien terwijl dit er wel kan zitten.Ook op de banden letten,als de trailer al enige tijd in een hoekje geparkeerd staat dan zijn de banden vaak aan vervanging toe.Stilstaan is niet zo goed voor banden (heb ik het niet over een weekje natuurlijk ;) )

Verder moet alles natuurlijk functioneren...de klep,verlichting,rem en beveiliging.

Wat dekens ed betreft,hangt een beetje van je paard af.Ik schuif die van mij er zo in zonder rommel,maar die zijn niet zo druk onderweg.

Deken...afhankelijk van het weertype,formaat/type paard en trailer zelf.Soms is een fleecedekentje voldoende als het koud weer is,dikke dekens zijn vaak niet geschikt.Je paard leverd behoorlijk wat warmte,het is erg inspannend om met de trailer te reizen.

Beenboel....belangrijkste is de kroonrand,die kun je beschermen met een simpele springschoen.Dit in combinatie met lappen/bandages of korte beenbeschermers.
Kies je voor luxe beenbeschermers,zorg dan dat ze van stevig materiaal zijn zodat ze niet af kunnen zakken onderweg.Niet de "floppy" dus,die zijn waardeloos.

Staart...evt staartbeschermer,die kun je heel simpel bevestigen door een elastieke dekensingel om de hals te doen en hier de staartbeschermer aan vastmaken.
Bandageren kan ook zolang het maar niet te strak/los zit.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:33

Ik vervoer mijn paard voor korte stukjes (minder dan een kilometer) gewoon zonder bescherming. Laatst had ik een wedstrijdje 7 km verderop en toen heb ik even bandages omgedaan maar volgens mij is dat alsnog meer voor het gevoel :+
Als ik echt op wedstrijd ga ga ik wel investeren in transportbeschermers. Wel heb ik vaak gezien dat veel paarden echt moeten wennen aan het gevoel van transport beschermers. Ik zou daar dus wel eerst aan werken dat je paard gewend is aan (hoge) transportbeschermers voordat je hem gaat laden

Ohja mijn paard draagt nooit een deken dus ook in de trailer niet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:48

het hangt van het weer en de temperatuur af of mijn paard een deken op krijgt in de trailer. Als het niet al te warm is, meestal een wollen deken of een dunne regendeken. Waar ik wel op let is dat het zeiltje achter dicht is. Wel het dakraampje open, maar sommige paarden vinden het geluid van een vrachtauto achter de trailer eng en een dicht zeiltje verminderd dat geluid.
Ik doe altijd beschermers om. Mijn paard vindt trailer rijden erg moeilijk en is heel onrustig. Zij staat nog wel eens op haar eigen voeten en beschadigd zo haar eigen benen. Bij korte stukjes krijgt ze alleen voor transportbeschermers om. Achter krijgt ze bij lange ritten onderlappen en bandages om, maar omdat ze erg lastig is met om doen, heb ik gisteren andere transportbeschermers besteld. (zijn van die korte maar lopen over de hoef door, waarbij ook de kroonrand beschermd wordt, zitten zachte lappen in). Ben benieuwd hoe ze die vindt. Normaal op kleine stukjes heeft ze achter geen bescherming om, maar vorige week heeft ze zich weer zo druk staan maken dat ze weer zich zelf achter heeft getrapt en vervolgens een wondje vlak boven haar hoef had. Viel verder wel mee, maar toch.
Waar je op moet letten bij het kopen van een trailer. De bodem, de remmen, de bedrading van de verlichting, neuswiel, wanden, de klep en de veren van de klep, de banden, deurtje, sluiting.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:13

Mijn paarden gaan nooit zonder beschermers op de trailer.
Heb het een keer gigantisch fout zien gaan bij een vriendin (deed zelf voor die tijd ook altijd al beschermer om) tijdens het uitladen! Een kort stukje wil helemaal niets zeggen, in en uitladen moet je ze toch.
Paard van die vriendin heeft geloof ik een of twee weken op de kliniek gestaan en moest daarna thuis ook nog een tijd rust.... Een paar goede beschermers kopen kan een hele boel geld en pijn schelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:20

Ik vervoer die van mij altijd zonder bescherming. Ik heb wel transportbeschermers gehad, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n lapje stof nou veel bescherming bied. Verder is het in al die jaren nog nooit fout gegaan en mijn pony is altijd rustig met het van de trailer afgaan.

Een deken ligt eraan. In principe gaat ze er zonder deken op, maar na de les krijgt ze wel een zweetdekentje als ze erg bezweet is, behalve in de zomer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:22

capopjekop schreef:
Ik vervoer die van mij altijd zonder bescherming. Ik heb wel transportbeschermers gehad, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n lapje stof nou veel bescherming bied. Verder is het in al die jaren nog nooit fout gegaan en mijn pony is altijd rustig met het van de trailer afgaan.

Een deken ligt eraan. In principe gaat ze er zonder deken op, maar na de les krijgt ze wel een zweetdekentje als ze erg bezweet is, behalve in de zomer.

Hangt er vanaf. Dat lapje stof kan het verschil maken tussen een been wat compleet open ligt doordat ze naast de klep stappen, of alleen een beenbeschermer kapot hebben...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:43

Mijn pony gaat beschermerloos de trailer op. Hij maakt meer drukte met beschermers dan zonder.
Met mijn toenmalige wedstrijdpaard had ik meestal als ik met de trailer naar les ging, alvast de peesbeschermers om op de trailer.
Er gaat bij mij in principe een dunnere deken op dan waar mijn paard mee in de wei staat. In de zomer dus zonder deken, nu in de winter eigenlijk altijd standaard onder de zweetdeken, of het moet wel heel erg hard vriezen. Na de les ook weer een zweetdeken. In voorjaar en herfst, als ze niet meer onder een deken staan, vaak op de terugweg na les wel een zweetdeken, ivm flink zweten tijdens de les.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:46

Mijn paarden gaan altijd met een deken ( ook zomers ) op de trailer. Verder altijd springschoenen + hoge transportbeschermers en bij lange ritten ook een staart beschermer.

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:18

Oke dank jullie wel!
ik ben al aan het kijken voor transport beschermers en een zweet deken ik zit alleen nog te twijfelen tussen met of zonder hals!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:38

In de trailer is het altijd relatief warm, dus altijd dunnere deken op in de trailer dan daarbuiten. Als je paard normaal in z'n blootje loopt (in de zomer bijvoorbeeld) geen deken opleggen. Enige reden die ik heb om een deken op te leggen in de trailer is als we reden hebben om tijdens regenachtig weer het zijltje open te houden. Dan krijgt ze een regendeken op om te voorkomen dat haar kont nat wordt.
Bescherming doe ik ook niet aan, paard is een stuk beter gecoordineerd zonder zooi om haar benen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:13

Een regendeken zou ik niet aanraden op de trailer. Paarden die het een beetje spannend vinden, gaan toch snel zweten en onder een regendeken is dat niet zo lekker. Door de rijwind regent het niet of nauwelijks in. Ik heb in princiepe het zeiltje altijd open, alleen bij jonge paarden die net halstermak zijn dicht, zodat ze niet het idee hebben dat ze eruit kunnen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:57

ik heb ervaren dat normale transportbescherms echt niet helpen wanneer je paard gek gaat doen in de trailer.

ik heb nu voortaan combo boots. deze worden eigenlijk gebruikt in de western wereld. deze zitten echt super en blijven tenminste ook echt zitten.
Afbeelding

kost wat, maar dan heb je ook wat. mijn paard is een keer van de trailerklep gevallen met uitladen (gleed uit). hij had peesbeschemers aan, maar in zijn kootholte geen bescherming. daar had hij dus een flink gat waar het bloed letterlijk uit spoot. bijna niet te hechten op die plek en daardoor weken in het verband gezeten. voor mij dus tegenwoordig altijd goede beschermers.
Laatst bijgewerkt door loulou op 28-12-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:59

Bodem is belangrijk inderdaad...

Mijn paard staat altijd met een zweetdeken in de trailer, tenzij het erg warm is.
En rondom lage transportbeschermers + staartbandage.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:01

Mijn paard staat bijna altijd met niets om de benen in de trailer, soms de peesbeschermers en springschoenen als ik naar les ga en er gelijk op moet zeg maar. Maar verder bijna niet.
Ik heb wel altijd een zweetdeken op en in de zomer vaak als het heel warm is een vliegendeken.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:02

Mijn pony heeft geen beenbescherming en dekens om op de trailer.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:34

Mijn paarden gaan gezadeld met zweetdeken op de trailer en zonder transportbeschermers. Normaal hebben ze voor peesbeschermers om en als ze met z'n tweeën op de trailer staan doe ik ze achter springschoenen om.

Zonder zadel (dus lange afstand) met zweetdeken en zonder beenbeschermers. Ook hier alleen achter springschoenen als ze met z'n tweeën staan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:44

Wij laten onze trailer ieder jaar keuren. Zo kom je niet voor onverwachte vervelende verrassingen te staan. Ik snap sowieso niet dat een keuring voor een paardentrailer niet verplicht wordt gesteld, voor veel andere soorten aanhangers is die plicht er immers wel. Juist een aanhanger waarmee dieren worden vervoerd, zou zeker gecontroleerd moeten worden. Of je je paard een deken opdoet in de trailer is ook afhankelijk van de weersomstandigheden. Een bezweet paard in de winter zou ik niet zonder deken in de trailer zetten. Beenbescherming is ook een beetje afhankelijk van je paard. Sommige paarden worden er heel vervelend van, omdat ze de beschermers irritant vinden. Als je paard er geen moeite mee heeft dan is het wel prettig, vooral als hij met bijv. in -of uitladen de klep zou raken met zijn benen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:21

Even een klein tipje voor iedereen met een trailer of die er gebruik van maakt:

Draai de vergrendeling van de klep bij het openen helemaal achter de klep,mocht je paard er dan naast stappen dan blijft hij daar in elk geval niet achter hangen.Zie zo vaak dat mensen dat niet doen en heb er behoorlijke verwondingen van gezien...het is een kleine moeite.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:28

In de deken-periode gaan ze er gewoon met deken op, hij heeft ook altijd een staartbeschermer om, want hij schuurt zn staart kapot

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 12:33

Mijn paarden staan/stonden normaal op de trailer
- zoals ze ook buiten/ op stal staan
- in de winter alleen het normale deken bij het bedekende paard
- geheel beschermer loos
- van stal naar les (4 km) soms gezadeld heen, soms niet (afhankelijk van het weer)
- terug van les meestal een zweetdeken