paard zakt door bodem trailer, verkoper verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eugenieke

paard zakt door bodem trailer, verkoper verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 01:30

Ik heb een tijdje terug een trailer gekocht, er zou een nieuwe vloer in zitten, nieuwe wanden, banden enz. (particulier). bij het nakijken viel niks verkeerds te zien, de onderkant van de trailer was wel bedekt met iets en de vloer zelf had gegoten rubber erop. nadat ik de trailer de 2de keer gebruikt ging mijn paard er met uitladen doorheen aan de achterkant, wat bleek nu, de vloer was zo rot als maar kan, geluk bij een ongeluk gebeurde dit niet tijdens het rijden en had mijn paard niet erg veel last van haar been (beetje verrekt). Ik kwaad die man opgebeld (het is een hoefsmid) en uitgelegt hoe het zat, hij zei dat hij gevoel voor paarden had en dat het ook zijn paard kon zijn geweest, bleek dat die vloer nieuw was geweest toen hij hem kocht, 3 jaar geleden dus, niks nieuwe vloer, hij zou de trailer op komen halen en de vloer maken, denk nou dat is fatsoendelijk, nu bleek dat hij een hele dunne plank erin wilde leggen dus heb ik nee gezegt, mijn vader is timmer man geweest en wou een veel dikke vloer erin leggen, dan wist ik iig zeker dat ze er nog niet eens doro heen ging, nou die man bood aan het bedrag wat die vloer hem zou kosten over te maken, na een tijdje niks te hebben vernomen, nog maar eens gebeld, hij vroeg me mijn bankrekening nr en zou het overmaken, nou hij heeft dus op de dag van vandaag niks meer laten horen behalve dat als ik contact met hem zou blijven opnemen hij aangifte tegen me zou kunnen doen. nu was dus mijn vraag, kan ik hier iets mee? kan ik die man wat maken of ben ik gewoonweg de banketstaaf?

vaa

Re: paard zakt door bodem trailer, verkoper verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:36

nou dat is echt belachelijk,
volgens mij zou je dit gewoon op hem kunnen verhalen!
als hij jou een nieuwe vloer belooft, dan moet hij daar ook voor zorgen.
niet dat hij jou paard in gevaar brengt!

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 01:56

ja, maja hoe dan? door aangifte te doen? het is een bekende hoefsmid, ik was zelfs zo kwaad dat ik dacht als hij opeens niks meer laat weten vertel ik mensen wel even wat voor een hoefsmid hij wel niet is

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:01

Hij aangifte tegen jou doen? Dat zou ff lekker worden! Als er hier iemand aangifte zou moeten doen dan ben jij het, en wel voor oplichting. Waarschijnlijk is het niet zo dat je veel kans hebt om een zaak te maken, of je moet de advertentie op basis waarvan je de trailer gekocht hebt nog hebben evenals opnames van de telefooongesprekken die je over de verrotte bodem met hem hebt gevoerd, maar dat zal wel niet het geval zijn.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:04

Voor hoeveel heb je de trailer gekocht?
Hoe oud is deze, hoe ziet de trailer er verder uit etc etc?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 03:56

Heb je zwart op wit staan (bv email) dat er een nieuwe bodem in zou zitten?
Zo niet, dan is dat moeilijk te bewijzen.

Helaas is het zo; als je wat particulier koopt heb je sowieso onderzoeksplicht.
(door bv de trailer te laten keuren voor koop).
Koop je een trailer bij een bedrijf met garantie is het natuurlijk een ander verhaal.

Dit geldt ook voor auto's, als achteraf blijkt dat de auto doorgerot is kun je ook achteraf weinig (indien het een particulieren koop betreft).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 04:09

Volgens mij ben je gewoon "De Sjaak". Tenzij je hard kan maken, dat hij de wagen verkocht heeft met nieuwe vloer. Dan heeft ie gewoon list en bedrog gepleegt. Ik raadt je an hem an te schrijven, dat hij in ieder geval die vloer alsnog vergoed, en als ie dat niet doet, hij ook getracteert wordt op advocaats en gerechtskosten. Als je slim bent, dan vraag je hem aam te geven wie die vloer gelegd heeft. Als hij zegt dat ie dat zelf gedaan heeft, kan hij zich niet verstoppen achter het argument dat hij dat niet kon weten (verborgen gebreken). Verborgen gebreken blijven volgens de EU regelgeving 1 jaar geldig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 04:13

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kun je daar even informeren naar je rechten (en plichten).
Heb je geen verzekering dan zijn de kosten (die je overhoudt) vaak hoger dan de schade die je nu hebt (nieuwe vloer).

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 04:15

Heb je zijn beloftes op papier?
Heb je misschien een verkoopadv van hem nog?
Waarin dus staat dat er een nieuwe bodem in zit?

Dan kan je het hard maken, verder zie ik weinig kansen.

Maar ook voor hem. Jou aanklagen? Dan gaat de politie op onderzoek uit en kom jij met jou verhaal. dan snappen ze echt wel dat je contact blijft opnemen met iemand.
En zolang dit niet in overdreven mate is. (lees, dagelijks voor zijn deur staan, 100 mails/belletjes per dag) hoef je je volgens mij geen zorgen te maken

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 04:16

Ja, die advocaten hebben zich aardig ingedekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 04:48

maXcomX schreef:
Ja, die advocaten hebben zich aardig ingedekt.

Waar is dit een reactie op en wat bedoel je hier mee?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 04:53

Op jouw post, maar die was net iets later. Ook een nadeel van een bulletin board, de snelheid is niet die van een chatbox.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 04:54

Waarmee hebben advocaten zich dan ingedekt?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 04:56

Heb je mailcontact gehad via Marktplaats?
Zoja, dan heb je (Tenzij je hem verwijderd hebt natuurlijk, al zou hij dan nog bij verwijderd kunnen staan) áltijd een kopie van de advertentie :j

Als daar in staat dat er een nieuwe bodem in zit kun je hem wel wat maken denk ik.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 04:57

Met de kosten, die voor de baten uitgaan, zonder aan je duidelijk te maken wat de kosten zijn en wat de baten. Als je verzekering al geen rare clausules heeft om niet uit te keren (wat meestal het geval is) anders ben je dubbel genomen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 05:16

Daphne__ schreef:
Heb je mailcontact gehad via Marktplaats?
Zoja, dan heb je (Tenzij je hem verwijderd hebt natuurlijk, al zou hij dan nog bij verwijderd kunnen staan) áltijd een kopie van de advertentie :j

Als daar in staat dat er een nieuwe bodem in zit kun je hem wel wat maken denk ik.

Staat dan ook nog in je'verzonden' box

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 07:10

schandalig is het bijna!!
Onze trailer is ook best oud, maar die moet hier in BE ook wel naar de keuring toe etc, dus met je keuringsbewijs in de hand, ben je zeker dat hij inorde is!
Moest ik ooit een nieuwe auto, trailer, wat dan ook van zulke (dure) zaken zou kopen, laat ik alles keuren en op papier zetten!!
Vertrouwen hebben is héél fijn, maar zo kom je ook heel wat tegen!

Als je het 'voorwerp' laat keuren, spreek je gewoon af, alles inorde? Nou ok, neem je het erbij en koop je hem..
Afgekeurd, kosten voor de koper en niet kopen die handel! tenzij er in overleg afgesproken kan worden dat hij dan idd opgelapt zou kunnen worden..

Maar NOOIT koop Ik nog iets zonder contract!!
Helaas is mijn vertrouwen al lang de deur uitgegaan na al die staaltjes oplichterij!

Nou, ik hoop voor je dat je inderdaad een mail of dergelijke hebt, waar je in kan bewijzen dat hij je heeft gezegd dat hij 'nieuw' was..
Gewoon blijven doorzetten, en desnoods zélf aangifte doen! Stel je voor, je paard moest maar een been kwijt zijn en naar de slacht moeten!
Ga je dan ook gewoon ja blijven knikken en hem, jou laten aanklagen omdat je hem belt om de situatie uit te leggen? Neen toch.. dacht ik ook!
(Niet slecht bedoeld hoor..)

Ik zou gewoon nog eenmaal proberen contact op te zoeken, maar dan wel persoonlijk..
Laat eerst een soort van schadeclaim opmaken (kan je normaal gratis laten doen of voor een 10-tje bij de meeste garages ed..) zo weet je, wat je kosten gaan zijn, en kan hij er niet onderuit.. ga bij hem aan de deur staan en blijf staan tot hij een deftig antwoord geeft.. anders haal je er gewoon de politie bij.. Veel ongelijk kunnen ze jou niet geven, en jou aanklagen voor iets dat hij je aansmeert, gaan ze ook echt niet doen!

véél succes in ieder geval!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 07:45

Stuur in ieder geval een aangetekende brief met de feiten en wat jij "eist" van de verkopende partij.
Geeft daarbij ook aan dat je paard een blessure heeft opgelopen waar de gevolgende nog niet geheel te overzien zien en je heem reeds nu aansprakelijk steld voor DA kosten en/of kosten (tijdelijke) invaliditeit paard.
Noem daarbij ook de huur van eventueel een andere trailer. Vermeld eventuele getuigen bij gesprekken.
Stel daarin een termijn waarbij alles geregeld moet zijn.
En als eea dan niet goed opgelost is, geef dan aan dat je de juridische stappen zult nemen.

Bewijslast en onderzoeksplicht koper maken deze kwestie lastig.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:14

Ik lees dit vaker in advertenties dat bv 3 jaar geleden de bodem is vernieuwd. Dit zegt natuurlijk niks over de huidige toestand van de bodem en ook blijkt maar weer dat je nooit onder een gietvloer kunt kijken.( altijd goed inspecteren of laten inspecteren)
Ik denk dat je deze koop van een particulier zonder nota als een "leermoment"moet beschouwen. Je kunt hem nog op zijn geweten aanspreken maar als ie dat niet meer heeft of het werkt niet meer dan word het moeilijk.
Dit soort figuren, ze zijn in de minderheid gelukkig, verknallen het wel voor goedwillende rest.
Waar woont deze hoefsmid??

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:25

heb je de trailer bij/voor aankoop niet zelf laten keuren dan?
Ik zou mijn paard niet zomaar ergens in zetten zonder dat ik weet dat het deugelijk is.
Dit is als kopende partij ook je plicht.
Ik denk dat je weinig kans maakt hoe banketstaaf ook.
Een verkoper kan zoveel zeggen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:26

Als koper heb je altijd onderzoeksplicht. Eigen verantwoordelijkheid dus.

Verder ben ik het met bovenstaande eens dat ik mijn paard nooit ergens in zou zetten waarvan een verkper zegt dat het deugdelijk is. Mijn paard, mijn verantwoording.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:31

het lijkt erop dat je gewoon pech hebt. Maar ik kan nergens terug vinden hoe lang je de trailer al hebt. Dat maakt ook nog verschil denk/vind ik.

De toestand van de vloer is een reden dat wij nooooooit meer voor een gietvloer gaan. Daar loopt langs de wand toch altijd iets vocht langs en je kan niet onder het rubber kijken. Dus hoe de vloer daar is, dat moet je maar raden.

Sterkte. Gooi er een goede nieuwe vloer in, slik je verlies, en zie het als een (harde) les.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:28

Eugenieke schreef:
... nog maar eens gebeld, hij vroeg me mijn bankrekening nr en zou het overmaken, nou hij heeft dus op de dag van vandaag niks meer laten horen behalve dat als ik contact met hem zou blijven opnemen hij aangifte tegen me zou kunnen doen. nu was dus mijn vraag, kan ik hier iets mee? kan ik die man wat maken of ben ik gewoonweg de banketstaaf?

aangifte doen? waarvan?? laat m maar lekker aangifte gaan doen dan.... }>
ik zou m zeker net zo lang achter zn broek blijven zitten tot ie van ellende het beloofde geld overmaakt en anders kan hij heel wat negatieve reclame tegemoet zien...

Zaak is wel dat je de trailer vantevoren goed had moeten (laten) nakijken maar dat doet niks af aan het feit dat hij beweert dat de bodem goed is en toch zakt er een paard doorheen... dat kan in theorie koopvernietigend zijn.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 19:37

ja ik weet het, ben met me stomme kop er van uit gegaan dat een hoefsmid wel gevoel had voro paarden en me niet zoiets zou aansmeren, vooral als hij zegt dat er een neiuwe vloer en nieuwe gietvloer in zit. ik heb de trailer vanaf eind september, gebruik hem niet mega veel dus we kwamen er midden oktober pas achter. de trailer is van 86 maar extreem goed onderhouden (behalve de vloer dus blijkbaar). ik heb geen adres van die man, alleen het stal adres, zijn hyves, en zijn telefoon nummer, de man heet xxxxxxxxxxx en is een hoefsmid in xxxxxxxxxx. heeft zijn paard ook in xxxxxxxx staan. ik had dit eigenlijk moeten weten na wat voor een zeik ik heb gehad met auto verkopen. op marktplaats is de advertentie verwijderd en dan kan je hem ook nie tmeer terug zien, helaas is het contact telefonisch gegaan dus zijn er geen e-mails of zo. ik had ene paar smsjes maar die heb ik met me stomme kop verwijderd, wel heb ik zijn hyves mail nog? maja ik denk niet dat dit veel nut heeft? bijstandverzekering heb ik pas sinds kort, omdat na een autoongeluk ik ook al spijt ervan had dat ik het niet eerder genomen had, ik heb nu voor 200 euro een nieuwe vloer en een rubber mat erin liggen, het hout heeft mijn vader kunnen krijgen gezien hij timmerman is geweest en de rubberen mat is via een internet site (nieuw). maja daar verkeek ik me ook op de prijs:O maja mijn vader heeft een maand erover gedaan, omdat hij ook gelijk de elektriciteit gefatsoeneerd heeft, dus ik heb geluk dat ik een handige vader heb, maar het gaat op het principe, dan zeg niet tegen me ik maak het geld over, al had hij me 75 euro overgemaakt, dan was ik daar nog blij mee geweest, nu denkt hij gewon klein meisje, die maakt me niks, ja lekker is dat, ik denk dat ik hem nog eens ga mailen en degene die deze man als hoefsmid heeft, neem dit in je achterhoofd mee!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-12-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam en woonplaats verwijderd. Het is niet toegestaan en nergens voor nodig in een topic waarin advies wordt gevraagd iemands gegevens open en bloot te plaatsen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:38

bel eens naar het juridisch loket (gratis) misschien kunnen zij je vertellen of je hier nog iets mee kunt.

lekkere vent dat hij dreigt met aangifte terwijl hij valse info in een advertentie zet.

welke regio woon je?