Wie heeft zijn of haar BE Rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SEENIHC

Wie heeft zijn of haar BE Rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:37

Hoi vriendelijke bokkers,

Binnenkort ga ik een dagopleiding volgen voor mijn E achter B rijbewijs! Weet nog niet de exacte datum maar ik hoop op zeer korte termijn. Heb nu 4 jaar mijn B en vind het wel eens tijd worden voor de E.

Nu heb ik een vraag aan allen die dit rijbewijs al bezitten.

De vraag gaat over: Controle voertuigpapieren.
Wat word er precies gevraagd? Ik wil mij hier nu al op voorbereiden zodat ik het goed in mijn hoofd heb zitten. Ik ga mij namelijk alleen maar concentreren op het rijden zelf en dan vergeet ik geheid wat er gevraagd word bij die controle van voertuigpapieren. Ook al word het goed uitgelegd. Het rijden vind ik 10X belangrijker dan ander soort vragen over papiertjes.

Hoop dat jullie mij van dienst kunnen en willen zijn! :)

Groetjesss

HRE

Re: Wie heeft zijn of haar BE Rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:38

oeiii geen flauw idee! Heb in januari mn eerste les met de aanhanger! :+

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:40

Spannend! Waar ga je het doen?

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:44

Assen ;) Maar ik ga niet een eendagscursus doen ;) Jij?

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:47

dat wordt zó goed uitgelegd dat je dat écht niet vergeet!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:49

Ze vragen elke x wat anders.. Bijvoorbeeld wat je maximaal met jouw auto (van examen) mag vervoeren, max hoogte, breedte.. Wat voor verlichting je op de aanhanger moet hebben. Waar je aan kan zien welke papieren van de auto en/of aanhanger zijn, en nog meer..

Edit: Ik heb meerdere x examen moeten doen helaas ;)

Kijk hier ook even: http://www.voertuigcontrole.nl/autoAhwHP.htm

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:53

cindybijl schreef:
dat wordt zó goed uitgelegd dat je dat écht niet vergeet!

Ik heb faalangst dus echt wel ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:54

Ik heb vorige week mn BE gehaald in één keer. Zag 10 minuten voor t examen dat ik ook nog wat theorie moest leren :+ Ze laten je naar het kentekenbewijs kijken en vragen wat de lengte, breedte, hoogte, gewicht, max te laden massa, max te trekken gewicht is van de combinatie.
Hoe de onderdelen van de aanhanger heten (oplooprem, dissel, enz) en nog wat begrippen zoals kogeldruk, wielassen, asbreedte, enz .
Volgorde van aankoppelen en afkoppelen moet je weten.

Komt goed hoor :)

Tijdens het achteruitrijden goed kijken naar het gedrag van de aanhanger, niet te veel en niet te snel sturen en anticiperen op wat je de aanhanger ziet doen. Verder normaal rijden, niet te suffig, er staat nog geen paard in namelijk :+ Let op snelheid in bochten en dat je goed in je spiegels blijft kijken ivm uitzwaai van de aanhanger. Ook blijf je in bochten net wat langer vooruit rijden, zodat je aanhanger de bocht mooi maakt.

SUCCES! :D

Edit: Als je faalangst hebt, is het misschien niet zo'n goed idee om alles op 1 dag te leren. Ik vond mijn eerste les (2u) behoorlijk heavy, veel te verwerken erna. Week erna les 3+4 gehad en ik merkte echt dat het goed was blijven hangen.
Laatst bijgewerkt door Puchje op 21-12-10 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:56

Controle van papieren ken ik niet :+
Heb nu 6 jaar mijn E. Heb ook wel een eendags cursus gedaan, was ik erg blij mee :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:56

Goede tips van Puchje..!! Inderdaad je kunt ook teveel sturen!
Rekening houden met overig verkeer en stoepranden is erg belangrijk ;)

En heel veel succes!

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:00

berdien85 schreef:
Ze vragen elke x wat anders.. Bijvoorbeeld wat je maximaal met jouw auto (van examen) mag vervoeren, max hoogte, breedte.. Wat voor verlichting je op de aanhanger moet hebben. Waar je aan kan zien welke papieren van de auto en/of aanhanger zijn, en nog meer..

Edit: Ik heb meerdere x examen moeten doen helaas ;)

Kijk hier ook even: http://www.voertuigcontrole.nl/autoAhwHP.htm

Heel erg bedankt! Ook voor de link.

Ik ga eens alles bestuderen ;) Heb namelijk een 1dags cursus met examen en zou dat natuurlijk graag in 1 keer willen halen.

Ben met examens altijd op van de zenuwen dus vandaar dat ik dit vraag. Met een hele goede voorbereiding zodat het als een gewoonte in mijn hoofd zit ( ben net een paard :+ ) maak ik mij minder druk.

Tevens heb ik mijn B rijbewijs met een snel cursus van 9 dagen gehaald en ook in 1 keer maar dit is natuurlijk wel iets lastiger.

Happy christmas {:)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:06

Haha ja! Dat blijft lastig. Ik heb ook faalangst.. Alles wat met oefenen goed ging, gaat dan tijdens zo'n examen fout. Enorm frustrerend! Hopelijk ben jij er beter in dit te onderdrukken ;)
Zet 'm op en ook een fijne kerst!

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:07

Puchje:

Dank je wel voor je post!

Heb alles al betaald dus die 1 dags cursus komt er.

Weet dat ik het kan maar ben bang ineens niks meer te weten :P

Ik rijd wel eens met een klein trekkertje met een klein aanhangertje met een grote watertank der op over het terrein, dat gaat opzich wel goed.. moet soms achteruit rijden en een bochtje maken ( achteruit ) maar daar doe ik dan best lang over.. + als ik dan een foutje maak ziet niemand het ;)

Dus ik denk dat het wel goed gaat komen alleen die theorie niet zo.

Blehh

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:09

Zijn absoluut geen moeilijke vragen hoor, met logisch nadenken kom je al een heel eind :D
ik heb ook in 1 dag mijn aanhangerrijbewijs gehaald, tussendoor vroeg de instructeur me gewoon af en toe wat theoriedingen, ging zo luchtig allemaal dat je het dan ook gewoon wel weet hoor.
en voor mij was het een mooi verjaardagscadeautje. ben namelijk geslaagd op mijn verjaardag :D (natuurlijk goed voor je slagingskansen, hihi, maar als ik bagger had gereden was ik echt niet geslaagd hoor, maar eerlijk gezegd vond ik het appeltje eitje, ervaring moet je toch opdoen door kilometers te maken)

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:10

ik heb nu al een aantal jaren mijn be rijbewijs, heb het ook in 1 dag gedaan vondt het wel heftig, maar heb hem in 1 keer gehaald, ik had als tip meegekregen om niet te zeggen dat je dagelijks met aanhanger of trailer moet rijden, maar dat je hem af en toe nodig hebt, dit vroegen ze mij namelijk wel en ik heb gewoon gezegt dat ik hem af en toe nodig was voor met paardje op stap te gaan. veel succes

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:14

Op de theorie kun je niet zakken! dus maak je maar niet druk.
je heb de papieren voor je neus liggen dus je kan alles gewoon aflezen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:17

berdien85 schreef:
Goede tips van Puchje..!! Inderdaad je kunt ook teveel sturen!
Rekening houden met overig verkeer en stoepranden is erg belangrijk ;)

En heel veel succes!

De meesten zwengelen te veel; het is fout nr 1 bij achteruitrijden.

Voor de rest, niet zeuren, doortrappen, je bent geen oud wijf, als je begrijpt wat ik bedoel. Er ligt een blok beton achterin (of, zoals in mijn geval, 15 ton kiezelstenen) en geen paard!
Combinatie recht houden en je plaats op de weg afdwingen (= het overige verkeer ondubbelzinnig duidelijk maken wat je gaat doen, en DOE DAT OOK!).
Kijk doeltreffend in je spiegels (kijk als er ook iets te zien valt). Kijk ver vooruit en anticipeer op wat er voor je gebeurt.

Succes, gaat vast goedkomen.

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:21

Op je verjaardag nog wel :D Dat is leuk! Dan heeft dat zo moeten zijn zeg ik dan altijd ;)

Maffieioso, bedankt voor de tip als men mij dat gaat vragen dan zal ik zeker hetzelfde antwoord geven.

Zodra ik het rijbewijsje heb moet ik wel vaker dan 1 keer p/w weg met de trailer. Dan rijd er niemand anders meer voor mij haha. ;(

Is ook niet zo erg dat ik het zelf moet gaan doen maar was altijd wel fijn om na de les op de terugweg te slapen :Z . Is 1 uur heen en een uur terug.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:22

Zoals Ikke al zegt, je plaats afdwingen en laten merken wat je gaat doen.
Verder goed vooruit kijken. En goed je spiegels in de gaten houden. Dit is super belangrijk.

Gelukkig heb ik vanaf m'n 16e tot m'n 20ste kunnen oefenen met de trekker, en wist dus eigenlijk precies hoe ik me in het verkeer moest gedragen en wat er van me verwacht werd.
Ik had toen al 2 jaar met de auto rondgereden. Is ook wel fijn als je al wat ervaring hebt opgedaan in het ''gewone'''rijden.

Aan- en afkoppelen moet je weten, ze vragen wat over de papieren en verder rijden maar!

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:24

Ik heb mijn e rijbewijs nu bijna 2 jaar. Heb het in 3 dagen gedaan van elk 2 uur en de laatste dag direct examen.
Ik hoefde niet veel vragen te beantwoorden, zou dat ook door zenuwen vergeten. Wel moet je kunnen aan- en afkoppelen op de goede volgorde (ik wilde het wiel omhoog draaien en ik draaide verkeerd om, moest lachen en zei dat ik zenuwachtig was, geen commentaar over gehad)
Ik moest recht achteruit rijden, was geen probleem en dokken. Dat ging niet goed. Ik kreeg de aanhanger niet recht, 3 keer hersteld en nog niet recht. Aangezien ik de rest op de weg wel goed reed ben ik gewoon geslaagd. Het gaat erom dat je zelf verzekerd rijd en niet doen alsof er een paard in staat. Dat zeggen ze ook meteen tijdens je lessen. Doorrijden met die aanhanger. Niet te gespannen en angstig met bochten e.d.
Goed opletten met bochten dat je eerst de bocht doorkijkt (tegemoet komend verkeer) voordat je de bocht neemt omdat je anders het hele kruispunt blokkeert, dat vinden ze niet zo leuk!
En verder.. rustig blijven, niet zenuwachtig worden (makkelijker gezegt als gedaan)
Succes alvast!!

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:24

Dank jullie wel allemaal voor de support :)

IrisKris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:25

Hee ik heb het ook een maand geleden gedaan in een dagcursus! Echt zoo zenuwachtig geweest en gezweten! Maar mij werd heel de tijd uitleg gegeven tussendoor over de papieren! ook niet echt heel veel onthouden ervan maar mij werd verteld dat ik daar niet op kon zakken. Wel werd ik er veel over ondervraagd maar toch was er aardig veel blijven hangen!

Mijn tip is: ga niet te veel nadenken want dan ga je juist verkeerd sturen of te veel!
Heel veel succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:25

Spannend! De theorie moet je je niet teveel van voorstellen, je mag je kenteken bewijzen erbij houden dus met logisch nadenken kom je een eind.

Hopelijk doe je het wel beter dan mij. Ik ben 2x gezakt door de zenuwen. Voor het examen reed ik de combinatie zo in een vrachtwagendock en voor een hek. Tijdens mijn examen hetzelfde hek en ik wist niet eens meer hoe ik moest sturen :+ Kreeg het dus niet voor elkaar. Tweede keer nam ik in mijn haast een stoep mee in een hele smalle straat, die wederom voor het examen wel goed ging. Daarna dus pillen bij de dokter gehaald tegen de stress.

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:38

Capopjekop, Oops! Dat zijn geen leuke dingen. Ik hoop niet dat ik het net zo ga ervaren als dat jij dat hebt gedaan. Die pillen helpen dus wel een beetje? Ik heb wel eens een homeopatisch middeltje gebruikt in het begin van mijn wedstrijden, ik raakte in de war en was 1 grote stressbom.. alleen al van een B proefje :S Ik kon gewoon niks meer.. met die tabletten ging het wel aardig.. voelde me nog wel zenuwachtig maar het was te reguleren zeg maar. Nu ben ik er zo aan gewend dat ik het niet meer nodig heb. Iets met Valeriaan was het ofzo. Maar omdat dit niet iets is wat ik ieder weekend doe zal ik weer helemaal terug bij af zijn..

+ Ik had toen rekening te houden met een paard onder mijn kont dus was ik iets sneller kalm dan dat ik met een auto + aanhanger kan zijn..

Denk dat ik ook maar naar de huisarts stap. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:00

Tweede keer examen had ik ze al, toen hielp het nog niet, had nog steeds een hartslag van 200 slagen per minuut, zweten enz :') Laatste keer examen hielpen ze wel, ruim op tijd ingenomen en toen had ik een rustigere hartslag en kon ik ook mijn ademhaling onder controle houden. Denk dat het wel verstandig is als je niet heel stressbestendig bent.