Ik hoop dat julle hiermee kunnen helpen, gister kreeg ik namelijk een mailtje van iemand die een plekje zoekt voor een oude molenponie. Dit diertje heeft bijna haar heel leven in een molen gelopen ( draaimolen maar dan met echte ponies in Belgie ) Ze is nu 30, en heeft vorige week zich verstapt waardoor ze nu wegmoet.
Er zijn al mensen die haar nu opvangen, maar die waren dus op zoek naar een plekje waar ze haar laatste jaartjes mag komen slijten, en daar maak ik graag een plaatsje voor vrij, want zo'n diertje verdiendt toch echt gewoon nog een paar leuke jaren met vriendjes op de wei, en een eigen stalletje in de winter.
Maar het probleem is dus dat ze nog in Belgie staat, geen chip heeft en geen paspoort.
Iemand enig idee hoe we haar het beste naar nederland kunnen laten komen, moeten we nu echt een chip laten zetten en een paspoort aanvragen, wat voor ons als stichting eigenlijk te duur is omdat we dat geld daarvoor heel goed voor de verzroging van de paardjes kunnen gebruiken. En daarbij duurt dat ook weer langer en kan ze nog dit weekend niet verhuizen, wat ik eigenlijk wel graag wil zodat ze zo snel mogelijk op haar nieuwe plekje is, met een warm stalletje, en maatjes om haar heen. Of zou ik het gewoon kunnen wagen om haar op te halen, in de trailer te laden, en doen of mijn neus bloedt ?
Ik hoop dat jullie hier misschien al wat ervaring mee hebben, en mij hier wat tips in kunnen geven.
Als ik jou was zou ik idd doen alsof ik gekke hekkie ben
Jes
Geplaatst: 16-12-10 12:26
Ik geloof (maar ik woon al 5 jaar niet meer in NL) dat als je een paard net gekocht hebt in het "buitenland" je nog niet direct verplicht bent om een chip te hebben.
Ik denk haast dat het wel verplicht is. Als je een paard binnen NL vervoerd moet ie toch hoe dan ook gechipt zijn of DNA getest?
Buiten dat, goed van je! Arm beest. Dat dat nog bestaat, gadverdamme. Oja, hier komt altijd een kennis de veulens chippen die niet voor de keuring gekomen zijn. Kost dan alleen de chip. FF rondvragen?
Hmm, ik zou gewoon de pony opladen en zorgen dat ze bij jou staat om daarna het papierwerk eens te bekijken. Gewoon doen alsof je neus bloedt want ik denk niet dat de huidige eigenaar er nog geld in wilt steken en een pony die stil staat zorgt niet voor inkomsten.
Mwah.. De kans dat ze je die ene keer controleren...
Gewoon rijden.. En je hebt 'm uit het buitenland.. Daar werkt chippen enzovoorts misschien wel heel anders..
chanicha
Geplaatst: 16-12-10 12:42
Je kan hem "gewoon" zo naar Nederland vervoeren, alleen als je aangehouden wordt ben je de klos! Ik zou hem hier dan wel laten chippen om problemen te voorkomen. Trouwens wel zielig en ik wist niet dat dat nog bestond, molenpony's!
In Tjeshie hebben ze ook nog steeds molenpony's... zo vreselijk om die paardjes de hele dag rondjes te zien lopen. Ze hebben een bitje in waar de teugels aan vast zitten, maar ook de molen en die zit ook nog eens vanst aan het zadel.
Inpakken en wegwezen zou ik zeggen en mocht je een agent tegen komen.. leg het verhaal uit en vertel dat je van plan bent om dit dier in nederland te gaan laten chippen.
kaatjemuts
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland
Geplaatst: 16-12-10 12:45
op zich zou je kunnen doen als je neus bloed, maar als je wel aangehouden wordt dan heb je een groot probleem.... de pony wordt waarschijnlijk in beslag genomen, met als gevolg dat je nog meer kosten krijgt... Bovendien zul je misschien ooit de pony naar een veearts moeten brengen, of, om even erg realistisch te zijn, slachthuis of distructiebedrijf... Het komt er op neer dat elk paard in Ned ten alle tijde gechipt moet zijn. Kan je niet een dierenarts vinden die dit kosteloos of tegen onkosten wil doen??
Hey allemaal bedankt voor de reacties tot nu toe, ik wist zelf ook niet dat dit bestond, maar schijnbaar dus wel, ( zucht hier een paar keer ).
Heb net telefoon gehad van onze vaste dierenarts ( die gelukkig net zo hard met ons meedenkt om onze paardjes nog een fijne oude dag te geven als wijzelf ) en we hebben het nu zo geregeld dat we het diertje gewoon gaan ophalen. Als we aangehouden worden, dan zeggen we gewoon ( omdat ze nu nog steeds kreupel is ) dat we onderweg zijn naar de kliniek, en dat ze voor onderweg een zware pijnstiller heeft gehad. Ze mogen dan onze dierenarts bellen op de kliniek. Eenmaal op stal zal onze dierenarts haar uiteraard helemaal nakijken en evenueel behandelen als dat nodig mocht zijn.
Chippen dat kan altijd later bij ons op stal nog.
Nu zo snel mogelijk regelen dat ze kan komen, stal is al klaar, maar even de nodige mensen inlichten.
Groetjes carola
Zilfstar
Geplaatst: 16-12-10 13:27
Wat een goed initiatief!! Echt toppie.
Maar mijn hart blijft zich afvragen:
En de rest van die arme pownies...... ??????
daffodil
Geplaatst: 16-12-10 13:28
Ik moest drie keer lezen, want ik lees altijd half dus zie letters en maak daar snel wat van ( in dit geval monopolypony.....) maar goed ik wist ook niet dat dit nog voorkwam. Ik vind het bijzonder sympathiek van jullie dat je dit dier op wil vangen en ik zeg: gewoon gaan halen maar daar heb je inmiddels al het nodige voor geregeld! Succes!!!
chanicha
Geplaatst: 16-12-10 13:31
Carool ik wens je heel veel succes, ik hoop dat je in één keer door kan rijden!
Flabbergast
Geplaatst: 16-12-10 13:32
Wat top van jullie dat de pony nog maar vele gelukkige jaren bij jullie door mag brengen.
Ieder paard ouder dan 6 maanden of niet meer bij de merrie moet gechipt zijn. Dus zo snel mogelijk regelen en ophalen lijkt mij. Goed van jullie dat jullie je over het paard willen ontfermen.
friesiszwart
Geplaatst: 16-12-10 16:37
Ieder paard ouder dan 6 maanden of niet meer bij de merrie moet gechipt zijn. Dus zo snel mogelijk regelen en ophalen lijkt mij. Goed van jullie dat jullie je over het paard willen ontfermen.
Chris_Diva
Geplaatst: 16-12-10 17:02
Ik ben zelf wel eens met een paard naar België geweest en nog nooit gecontroleerd. Dus als ik jouw was zou ik gewoon de domme hollander uithangen. En super dat jullie dat diertje nog een fijn leven geven
loulou
Geplaatst: 17-12-10 13:42
goed initiatief
ik wilde zeggen 'gewoon laden en rijden' maar je hebt al een prima oplossing gevonden lees ik
Kentaro
Geplaatst: 17-12-10 13:46
Wat een super initatief!!!!! Kun je niet een rekeningnummer openen voor donaties?!?!??! Ik doe dan zo en zo mee