D- pony of paard kopen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madagascar

D- pony of paard kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 20:55

Hey, ik ben ga mij binnenkort een nieuw paardje aanschaffen. Nu heb ik maar een probleem ; ga ik voor een d-pony of al voor een paardje. Ik ben een meisje van 14 jaar, ben ongeveer 1.58 m groot en weeg ongeveer 46 kg. Wat vinden jullie de voor- en nadelen van een paard of pony, en wat zouden jullie kopen in mijn geval ?

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:58

Wat wil je gaan doen, recreatief, de sport in, hoelang denk je dit paard te willen houden?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:59

Ik zou kiezen voor een paard. Want als je 18 bent mag je geen ponywedstrijden meer rijden maar mag je natuurlijk wel met je pony tussen de paarden lopen ;) En misschien groei je nog en dat ziet er niet zo mooi uit als je wedstrijden gaat rijden ;)

x__Danielle

Re: D- pony of paard kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:59

of een E pony, kan ook nog bij de paarden...

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:00

Misschien voor een E-pony gaan?
Ik weet niet of je de groeispurt al hebt gehad, anders zou een (grote) E-pony ook nog een optie zijn :j

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:00

Ja dat is zo zijn ook wat groter :P

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:03

Ik dacht altijd dat E-pony's in België al onder de paarden vielen, of het ik het nu mis ? Ik heb onlangs nog medische onderzoek gehad en daar hebben ze gezegd dat ik waarschijnlijk rond de 1.64 m groot zal worden.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:05

o sorry ik woon in nederland, ik weet het niet dus!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:06

Het is maar net wat voor ambities je hebt. Wil je graag wedstrijden rijden, dan is een klein paardje misschien verstandig. Maar voor recreatief rijden zal een d-of e-pony ook al fijn zijn.

Majken

Bij mij was het ongeveer het zelfde. Alleen heb een e-pony (1.56) gekocht, ben er echt blij mee1 :D

bente_

Ik zal nu nog voor een D pony gaan.
Kun je lekker van je pony tijd genieten.
Je hebt dan nog 4 jaar tussen de pony's, dat is wel een tijdje hoor. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:10

Op veel pensionstallen hebben ze toch wel een verschillenden prijs voor dieren onder de 1.50m en erboven, en in dat geval is een pony dus goedkoper in onderhoud.
Heb je hem aan huis, dan kan het ook goedkoper zijn om een pony te hebben dan een paard, maar het gaat niet altijd op, want een luxe (lees rank paard in het mini) pony eet net zoveel of meer dan een sober paard bv. In spullen maakt het verder niet uit, ze hebben hetzelfde nodig.
In aanschaf kan een luxe pony ook duurder zijn dan een paard, en een paard duurder zijn dan een pony, dus dat is ook geen doorslaggevend punt.

Dus de vraag is meer: Wat voelt het beste voor je. Ik ben zelf een echt pony mens al heb ik ook een paard, maar ik vind het prettig om feitelijk zo weinig mogelijk tussen de benen te hebben zeg maar.
Anderen willen liever veel front voor zich en flink breed zitten. vooral als ze lange benen hebben.
Het moet goed voegen voor je gevoel.
Er zijn ponies die door een onafhankelijk karakter gewoon anders in elkaar zitten dan een gemiddeld paard. Als je daar van houd, vind je dat smeller bij de ponies dan in de paarden.

Ik zou gewoon paarden én ponies die me aanspreken gaan bekijken en proefrijden en dan voel je vanzelf wel welke je ligt en welke je niet, ongeacht hun maat.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:11

Ik zou kiezen voor een e-pony of een klein paardje.
Zelf ben ik 25 jaar en rond de 1.64m en ca 53kg. Mijn D-pony (haflinger met 12,5% arabisch bloed) heb ik nog altijd goed kunnen rijden, na haar overlijden heb ik een klein paardje aangeschaft en dat gaat ook prima. Succes met je zoektocht/keuze, ik hoop dat je een leuk paardje zal vinden!

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 22:49

En dan zit ik eigenlijk met nog een probleem ; welke leeftijd van paardje zouden jullie kopen?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:55

Bocaripsy schreef:
Hey, ik ben ga mij binnenkort een nieuw paardje aanschaffen. Nu heb ik maar een probleem ; ga ik voor een d-pony of al voor een paardje. Ik ben een meisje van 14 jaar, ben ongeveer 1.58 m groot en weeg ongeveer 46 kg. Wat vinden jullie de voor- en nadelen van een paard of pony, en wat zouden jullie kopen in mijn geval ?

Hoi,.
Ik heb een pittige ruin, mocht je interesse hebben, het is een New Forest van 6 jaar oud, hij meet ongevver 1.44/1.,45, bruin met zwarte manen en een super afstamming.
Zijn vader is Kantjes Carlando, onze pony is 1 en 2 span betuigd en is nu een half jaar onder de man gereden.
Het is een echte eye catcher, zeer voorwaarts, maar wel eerlijk en mocht hij wat te enthousiast reageren, heb je hem direct weer terug en onder controle.

Hij is als reserve pony gekomen, maar klikt niet met de andere pony qua temperament.
Ik zelf rijd er op en mijn instructrice, ik ben 1.65, weeg (slik) bijna 70 kilo, geen probleem, misstaat ook niet.

Ik wens je veel sterkte met je zoektocht, mocht je meer info willen, mail me dan even je gewone email adres, kun je wat fotootjes krijgen, hij staat nog niet in de verkoop, wilde wachten tot het voorjaar,maar wilde wel even op jouw reageren.
Gr marion

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:59

Ik wilde je pb en, was niet bedoeld om het hier te zetten, bovenstaande, gaat ook niet echt over je vraag, drukte wrs op het verkeerde icoontje o.i.d........(sorry)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:01

Voor een pony gaan. Als je 14 bent zou ik echt nog niet tussen de paarden gaan rijden, geniet toch nog 2 jaar van je ponytijd, dan is het tijd voor een paard!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:31

Henkjan schreef:
Voor een pony gaan. Als je 14 bent zou ik echt nog niet tussen de paarden gaan rijden, geniet toch nog 2 jaar van je ponytijd, dan is het tijd voor een paard!

De meeste mensen, zeker jongere meisjes, verkopen echt niet over twee jaar hun pony weer omdat ze dan met de paarden mee moeten rijden...

Ik ben 1.72, halverwege de 70 kilo en rijd op een Fjord van 1.38 en een van 1.44. We passen qua maat mooi bij elkaar, ik ben niet zo lang dat ik hem hinder en met een dier van zo'n maatje kun je er altijd zonder hulp bovenop komen.

Ik zou als ik jou was gewoon voor een leuke pony gaan. De grotere dieren onder de pony's kunnen ook prima een niet te zware volwassene dragen, zeker wanneer je een stevig model pony kiest, en gezien je huidige gewicht en je verwachte lengte zul je echt niet te groot worden voor je pony.
Een dier waar je gewoon bovenop kunt springen en waarbij je bij de kop en rug kunt komen zonder trapje vind ik nu eenmaal veel praktischer in de omgang dan een dier waarbij je moet springen om de rug te borstelen.

Hangt natuurlijk ook een beetje af van hoe je wilt gaan rijden? Wedstrijden? Dressuur/springen/western/recreatie? Hoeveel geld heb je te besteden? Een sobere pony is zowel in aanschaf als onderhoud vaak goedkoper dan een wat luxer paard.

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 14:53

mammaslamma schreef:
Bocaripsy schreef:

Hoi,.
Ik heb een pittige ruin, mocht je interesse hebben, het is een New Forest van 6 jaar oud, hij meet ongevver 1.44/1.,45, bruin met zwarte manen en een super afstamming.
Zijn vader is Kantjes Carlando, onze pony is 1 en 2 span betuigd en is nu een half jaar onder de man gereden.
Het is een echte eye catcher, zeer voorwaarts, maar wel eerlijk en mocht hij wat te enthousiast reageren, heb je hem direct weer terug en onder controle.

Hij is als reserve pony gekomen, maar klikt niet met de andere pony qua temperament.
Ik zelf rijd er op en mijn instructrice, ik ben 1.65, weeg (slik) bijna 70 kilo, geen probleem, misstaat ook niet.

Ik wens je veel sterkte met je zoektocht, mocht je meer info willen, mail me dan even je gewone email adres, kun je wat fotootjes krijgen, hij staat nog niet in de verkoop, wilde wachten tot het voorjaar,maar wilde wel even op jouw reageren.
Gr marion

Zou je een paar fotos kunne geven ?
Kan hij wijken, keertwendig, schouderbuitenwaarts, ... en is hij verkeersmak ?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:08

Bocarispy, ik heb je gemaild!

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 15:30

mammaslamma schreef:
Bocarispy, ik heb je gemaild!

Oke, bedankt !

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:03

Ik zou ook nog voor een pony gaan.
Ponytijd is juist zo leuk.En je bent 14 dus nog 4 jaar te gaan!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:59

ik heb me e-pony vanaf me 13e een goede voorbereiding geweest.
je mag trouwens tot je 19e doorrijden bij de ponys'.
heb nu op me 17e een paard gekregen puur omdat me pony te oud werd

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:41

met die lengte zou ik echt niet voor een paard gaan. Een grote pony zou je veel beter passen denk ik. Ik ben zelf 1.75 en rijd op een quarter van 1.48 ong. Echt een klein ding, maar het plaatje is gewoon mooi.

Ik zou dus voor een grote e-pony gaan als ik jou was. Als je dan wedstrijden wilt starten kun je er makkelijk mee tussen de paarden. Succes! :)

Smushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:32

als je zegt maar ongeveer 1.64 te worden, kan je denk ik best voor een D-pony gaan, of middel E-pony. hangt inderdaad helemaal van je ambities af, en je moet ook vooruit denken & rekening houden met dat die mensen het ook helemaal fout kunnen hebben!