Graag jullie advies / mening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beaukie

Graag jullie advies / mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:14

Hallo,
ik zit een beetje in dubio :o : we kunnen een geweldige Z-pony met papieren kopen voor onze zoon (11 jaar). Alle knopjes zitten erop, pony is gezond (ook altijd gezond geweest), heeft mooie papieren, ziet er super uit, mooi gangwerk, is megabraaf, we weten waar hij vandaan komt (kennen de verkopers) en hij wordt verkocht inclusief alle toebehoren. En dan bedoel ik ook echt ALLE toebehoren (Hulsebos dressuurzadel, hoofdstel, dekjes, dekens, kappen, etc.). Wat we zoeken is een pony waar onze zoon de komende jaren zowel qua formaat als qua niveau mee vooruit kan en nog een hoop van kan leren. Hij wil er mee dressuren, fijne buitenrit maken, mee op ponykamp en wellicht een onderlinge wedstrijd. Deze pony voldoet eigenlijk aan alle voorwaarden. Maar ... de pony is al 15 jaar. Graag zou ik weten wat volgens jullie een reële vp zou zijn voor een dergelijke pony (met alle toeters en bellen) en of het wijsheid is een pony van deze leeftijd aan te schaffen.
Graag jullie advies!
Alvast bedankt voor jullie reacties! :9

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:17

15 jaar voor een eerste pony voor een jongen van 11 lijkt me niet te oud hoor. Zeker omdat de pony megabraaf en ervaren is, die is z'n gewicht in goud waard.

Flew

Re: Graag jullie advies / mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:21

Als je zo'n pony kan kopen voor je zoon mag je je handjes in mijn optiek wel dichtknijpen. Ik neem aan dat voor jou het belangrijkste is dat je zoon onbezorgd lekker kan rijden en genieten en dan heb je een goeie aan een lieve en brave pony. Bovendien is 15 nou ook weer niet stokoud hoor, is juist heerlijk als leerpony; dier heeft al een hoop van de wereld gezien.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:21

Bedankt voor jullie reacties.
Het is idd een megabrave pony die alles kan. Dat is heel wat waard. Maar wat zou dan een reële vp zijn, in deze tijd?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:22

Ik vind 15 jaar ook nog niet echt oud, pony's gaan vaak echt lang mee. Lijkt me een zeer geschikte match. Maar voor een brave Z pony met echt alle toebehoren en rekening gehouden met zijn leeftijd, denk ik dat je al gauw richting de 4000 euro moet denken, beetje afhankelijk van wat voor keuringen je eist en wat voor afstamming erachter zit.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:23

De leeftijd van de pony lijkt me helemaal geen bezwaar. Een beetje fitte pony kan nog zeker 3 tot 5 jaar mee, of langer als je geluk hebt. Wel lijkt het me van belang om te checken of deze pony wel geschikt is voor een jonge/niet zo ervaren ruiter. Hoe reageert de pony als niet al z'n knopjes worden benut? Gaat hij zich dan vervelen of blijft hij braaf?
Qua prijs.... tja... wat heb je er voor over/ wat kun je betalen?
De handel ligt op z'n gat, dus ik zou niet zo hoog bieden.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:24

Sjouk_L / Senna 21: ik stuur je een PB

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:25

Idd 15 jaar is zeker niet oud. Zeker niet voor een pony. Die zijn toch vaak wat harder dan een paard. Jullie zoon kan daar zijn hele ponyclubtijd nog mee vooruit hoor. En superbraaf en ervaren is een gouden combinatie. Dan ook nog leuk kunnen lopen. Meid, dit is een lot uit de loterij.

Over de prijs kan ik niet veel zinnigs zeggen gezien de markt. Ligt ook een beetje aan de toebehoren. Zelf zou ik denk ik maximaal 3500,= uitgeven in zo'n geval, tenminste als het een d pony is die goed aan de maat is.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:30

robeer schreef:
Idd 15 jaar is zeker niet oud. Zeker niet voor een pony. Die zijn toch vaak wat harder dan een paard. Jullie zoon kan daar zijn hele ponyclubtijd nog mee vooruit hoor. En superbraaf en ervaren is een gouden combinatie. Dan ook nog leuk kunnen lopen. Meid, dit is een lot uit de loterij.

Over de prijs kan ik niet veel zinnigs zeggen gezien de markt. Ligt ook een beetje aan de toebehoren. Zelf zou ik denk ik maximaal 3500,= uitgeven in zo'n geval, tenminste als het een d pony is die goed aan de maat is.

Bedankt voor je reactie!
M.b.t. de toebehoren: er zit echt ALLES bij. En allemaal dure spullen (nog geen half jaar oud). Het is idd een Dpony, 1.46m hoog.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:35

Dan is hij het zeker waard. Is het trouwens een merrie of een ruin? Als de toebehoren inderdaad erg goed zijn en van goede kwaliteit zou een reele prijs richting 4000,= gaan. Maar gezien de markt en de tijd van het jaar, denk ik dat dat echt de max is. Een en ander is ook nog een stukje afhankelijk van het waarom de pony verkocht wordt en of er haast bij is.
Mag ik eens vragen welke papier erachter zit en wat de vraagprijs is?

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:38

Ik denk dat je geen betere pony kunt kopen voor je zoon, zeker als hij al een beetje kan rijden (B/L niveau). Juist de leeftijd maakt de pony ook geschikt. Toch nog een mooie maat, dus hij kan er nog wel even op door en die pony houdt het zeker ook nog wel een jaartje of 6 vol.

Prijs? Moeilijk. Die spullen (zeker met een nieuw Hulsebos zadel) zouden al 2.000 euro waard kunnen zijn. En voor de pony vind ik 2.000-3.000 euro heel reeël. Als het inderdaad allemaal echt klopt wat hierboven staat, dus echt gezond, rad en vooral braaf.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:39

Robeer & Miss_Ty: stuur jullie een PB

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:45

Eerlijkheid en betrouwbaar zegt meer dan een papiertje. Omdat er steeds gesproken wordt over een hij, neem ik maar aan dat het een ruin is, dus een papiertje hiervan, hoe super dan ook, voegt niets toe en is niet waarde verhogend.
Dat is de ervaring en leeftijd in dit geval wel, 15 is een fijne leeftijd voor een kind van 11, het dier is heus nog niet oud en kan nog jaren mee (normaal gesproken) maar is zijn wilde haren al wat kwijt en kan gebruik maken van levenservaring (wat kind niet heeft).
Prijs is moeilijk, maar wat is je kind je waard: over aanschaf van een pc van een paar duizend euro doet niemand moeilijk - want zo duur zijn snelle nu eenmaal - maar een pony, een levend wezen waar jij je kind aan toevertrouwd, tja, die moet toch wel betaalbaar blijven?????!!!!!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:58

Michellette schreef:
Eerlijkheid en betrouwbaar zegt meer dan een papiertje. Omdat er steeds gesproken wordt over een hij, neem ik maar aan dat het een ruin is, dus een papiertje hiervan, hoe super dan ook, voegt niets toe en is niet waarde verhogend.
Dat is de ervaring en leeftijd in dit geval wel, 15 is een fijne leeftijd voor een kind van 11, het dier is heus nog niet oud en kan nog jaren mee (normaal gesproken) maar is zijn wilde haren al wat kwijt en kan gebruik maken van levenservaring (wat kind niet heeft).
Prijs is moeilijk, maar wat is je kind je waard: over aanschaf van een pc van een paar duizend euro doet niemand moeilijk - want zo duur zijn snelle nu eenmaal - maar een pony, een levend wezen waar jij je kind aan toevertrouwd, tja, die moet toch wel betaalbaar blijven?????!!!!!

Ts zegt toch niet dat ze veel voor weinig wil? Ze vraagt alleen wat een reele prijs zou zijn voor zo'n pony. Waarschijnlijk heeft ze zelf geen ervaring met aankoop en prijzen van pony's en vraagt ze hier naar wat bevestiging. Ik zou geloof ik ook wel willen weten of een vraagprijs reel is, zelfs bij een computer.

Dat een papier weinig tot niks zegt bij een ruin ben ik het wel mee eens. Aan de andere kant kan afstamming ook het een en ander zeggen over het karakter van een pony. Als ik de New forest als voorbeeld pak dan zijn er hengsten waarvan ik vind dat ze geen kinderpony's leveren. Andere hengsten daarentegen weer wel. Geen garantie maar wel een indicatie.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:01

Je hebt gelijk; die papieren interesseren me eigenlijk absoluut niets. Heb ik meer vermeld om een zo compleet mogelijk beeld van de pony te schetsen.
Om heel eerlijk te zijn: als ik een pc van een paar duizend euro aanschaf, moet ik er ook echt wel 3x over nadenken hoor. En in het geval van aanschaf van een pony, denk ik er nog 3x extra over na omdat het, zoals jij ook schrijft, een levend wezen is waar ik mijn kind aan toevertrouw.
Punt is dat ik mijn budget blijf bijstellen, en dat stopt dus ergens. Tuurlijk betaal ik voor niveau en ervaring, en wat nog belangrijker is: deze is gewoon megabraaf. Maar dan nog: wat is een reële vp? En dan is het niet mijn bedoeling om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Michellette schreef:

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:41

Het was ook zeker niet bedoeld als aanval om voor een dubbeltje op de eerste rang te komen zitten.... Maar een prijs noemen is zo moeilijk, wat is je budget en wat is de vraagprijs? Hoe groot is het gat daar tussen of is je stop daar? Kijk naar bv Totilas, door zijn nieuwe baas gekocht omdat hij vond dat ie het waard was... voor vele anderen onbereikbaar.
Misschien geef je 500 euro meer dan een ander zou geven, maar als ie het waard is in combinatie met je kind, dan ben je daar snel overheen, dan is het maar een eenmalige (pijnlijke) uitgave.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:11

Die pony kan nog goed tien jaar mee in de sport (en je zoon stapt dan toch over op een paard) dus als je incalculeert dat je hem over 5 jaar voor een stuk minder gaat verkopen ofwel hem zelf op pensioen zult zetten, denk ik dat je zoon er een gouden pony aan zou moeten hebben als alle info klopt.
Qua prijs hecht ik niet zoveel meerwaarde aan toebehoren (fijn dat ze erbij zitten maar geen gigantische waardevermeerdering) maar een ervaren brave sportpony in de gewilde D-maat is goud waard en de prijzen van de pony's doen het momenteel goed itt die van de paarden. Ik vind 4000 geen gek bedrag en kijk er niet van op als het nog een stuk meer is want het klinkt als een superleerpony.

miracola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:41

De pony die jij beschrijft kan zelfs in deze markt al snel meer dan 5000 euro kosten , zeker met toebehoren.
Een pony waarvan je weet dat hij betrouwbaar is en gezond is goud waard.
Als het een z2 dressuurpony is met goede gezondheid , tussen de 5000-10000

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:35

En? Al wat verder gevorderd?

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:15

je kan op een pony van 15 jaar prima rijden en gerust nog 5 jaar door rijden! ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:31

5 jaar? 10 jaar zelfs ;)
lijkt me een prima combinatie.
Hou wel rekening met de prijs.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:33

ik had die pony graag gehad willen hebben toen ik 11 was en had er zeker nog minstens vijf jaar plezier van gehad maar ja ik ben nu
38 _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:40

Brave pony, zeg je toch, wedstrijd ervaring, makkelijk te rijden, veelzijdig (bos, spring, dresuur)?
Klinkt als wereld beesie, vooral dat braaf en je schrijft dat je hem kent?

Toebehoren zegt me niet veel, maar voor super braaf dier, waar kind zo op weg te sturen is,
(ja, nog steeds met ouders erbij) goud waard!
Zou dan 5000 niet gek vinden.
Mits inderdaad gezond.
Vind zo'n 15 jarige betere keus dan belofte van 3 of 4 of 5 jaar oud, waar je kind bij kans zijn nek op breekt.
En deze kost je als ouders vermoedelijk minder grijze haren.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 23:06

Hallo allemaal,
de koop is vandaag rondgekomen. We zijn superblij.
We moeten alleen nog even kijken wanneer Arjuna (de pony) naar zijn nieuwe stal kan worden gebracht (dit i.v.m. een zeer slecht begaanbare toegangsweg naar de huidige stal).
Heb wel al alle toebehoren (excl. zadel en hoofdstel en spullen voor 'dagelijks gebruik') meegekregen. Deze pony heeft waarschijnlijk een uitgebreidere garderobe dan menige vrouw :D.
Onderstaand de foto's (als het lukt). Er zullen er nog wel volgen, ben ik bang :o
Afbeelding
Afbeelding

Gr.
Beaukie

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:01

Wat een leuke poown, gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst!