Pony wil de trailer ineens niet meer op, tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emma

Pony wil de trailer ineens niet meer op, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:08

Hallo bokkers,

Ik was afgelopen zondag op wedstrijd, en de heenweg liep mijn pony zoals altijd er met een klein zetje er zo op.
Alleen toen we hem voor de terugweg er weer op wouden zetten, wou hij absoluut niet.
Uiteindelijk hebben we hem erop gekregen met:
Een hengstenketting, snoepjes, longeerlijn en een andere pony ernaast.
Heeft iemand nog tips? Ik ga nu iig een paar keer oefenen met erop en eraf.
Misschien is het wel gekomen omdat op een een of andere manier was de stang losgeraakt (het veiligheidsklipje zat er niet op, dom), dus misschien wil hij er hierdoor wel niet meer op. Iemand verder nog een idee waardoor het mogelijk zou kunnen komen?

Groetjes Emma

Peelie

Re: Pony wil de trailer ineens niet meer op, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:11

als je de mogenlijkheid hebt tot oeven zou ik dat gewoon lekker doen... Wat de rede is dat ze er niet op gaat doet er niet veel meer toe.. Het gaat er om dat hij er niet op gaat... Gewoon met rust en belijd weer de trailer op laten gaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:16

Oefenen is sowieso goed :)

Maar wat voor gedrag vertoonde je pony? Leek hij angstig? Geïrriteerd? Jolig? Als je half een idee hebt wat t heeft veroorzaakt, kun je natuurlijk veel gerichter oefenen :) Als er bijv op de heenweg iets mis is gegaan waardoor hij op de terugweg niet meer durfde, moet je hem ervan zien te overtuigen dat dat een eenmalig iets was en dat de trailer heus niet eng is. Als ie jolig overkwam kan t aan jouw houding liggen (lijkt me overigens niet logisch daar hij voorheen dus wel netjes laadde) en moet je daar dus aan gaan werken..

Maar nogmaals, oefenen is altijd handig :j

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:49

Hij was absoluut niet angstig, hij was zoals altijd heel rustig, maar hij vertikte het gewoon de trailer op te gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:53

Lees het ebook van eddy modde eens. Als je je aanmeld met je emailadres op zijn site dan kun je het lezen. Dat heeft bij mijn pony enorm veel geholpen, al zijn we er nog niet. Binnenkort wil ik ook gaan oefenen met mijn andere pony, dat wordt helemaal een uitdaging, omdat zij er helemaal niet op wil.

diagonaal-paardenvervoer.com is de link.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 18:06

ik heb me net aangemeld voor de nieuwsbrief, maar hoe kan ik dan het e-book bekijken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:10

Je krijgt een link per mail als ik me niet vergis

jesicaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:13

doet twee longeer lijnen achter de kont dan meot hij/zij er wel op lopen zo doen wij het ;) wel handig

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:12

Dat E-book kan ik je ook aanraden (in combinatie met wat zelfstudie en bijvoorbeeld die oefening 'squeeze game' van Parelli). Sinds ik mijn nieuwe trailer heb, wilde mijn paard er ook niet meer op, na vanmiddag een half uurtje oefenen loopt ze er op commando op als ik naast de trailer sta, en op commando er weer uit. Heb me voorgenomend de komende weken er zowieso 1x/wk mee bezig te gaan om het te onderhouden.

Vroeger heb ik ook wel geprobeerd te laden met longeerlijnen, mensen die er achter liepen, trailer naast een muur zetten, snoepjes, bezem :o e.d. Ben er inmiddels achter gekomen dat het op die manier geen blijvende oplossing is. Paard moet er zelf opgaan, zonder druk van achteren

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:44

Mijn pony wil er ook niet oplopen, wij proberen het ook met longeerlijnen, maar dat helpt niet bij mijn haflinger!
Als je bij hem gaat oefenen doet hij het dan wel, naar 1 keertje oefenen. Maar als je ergens weg moet vertikt hij het.
Volgens mij laden wij hem ook te weinig op de trailer om het voor hem goed te snappen dat de trailer een goed ding is!
De vorige keer waren wij er bijna 45 min mee bezig om hem op de trailer te krijgen.\ >;) Zo willen wij dat niet elke keer hebben.
Meestal wil hij er thuis vrij vlot oplopen, maar bij iemand weg dat is een ramp.
Graag tips via pb.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:15

capopjekop schreef:
Je krijgt een link per mail als ik me niet vergis

Ik heb nog geen mail..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:16

Dan even opnieuw proberen. Ik zal eens kijken hoe het ook alweer werkt.

Edit: Je krijgt idd de link gemaild.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:01

Het Ebook van Eddy is inderdaad een aanrader!
Je zet in je openingspost dat hij er normaal met een klein duwtje wel op loopt maar geeft dat niet al aan dat ie normaal al niet in 1 keer oploopt...?
Heel vaak geven paarden al lang van te voren aan dat ze het laden niet zo grappig meer vinden en heb je wellicht eerder al signalen gemist. Het kan ook zijn dat hij gewoon een dikke vinger naar je opsteekt en geen zin had om te laden, dan is het een gebrek aan leiderschap.

Als je de Ebook hebt gelezen zal je al een hoop duidelijker worden, mocht je dan nog vragen hebben dan roep je maar. Ik laad ook paarden op die manier maar kom niet naar Friesland om je te helpen, dat is me iets te ver weg.... :)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:38

Ik heb het ebook gelezen, alleen ik heb nog een vraagje: wat bedoelt hij precies met zelf voor je uit de trailer oplopen, moet je je paard dan voor je uit laten wandelen? want ik weet niet echt hoe ik dat voor mekaar moet krijgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:56

Ja dat bedoelt hij en dat is niet het moeilijkste deel om te leren, je moet eerst je paard in bijvoorbeeld de bak kunnen sturen daarheen waar je hem wilt hebben zonder zelf (of zo min mogelijk) te bewegen. Als je dat kunt kun je ook je paard de trailer in sturen.
Het is nl veel veiliger als je paard zelf de trailer in loopt zonder jou, je wordt dan niet geplet en omdat hij het zelf doet is het minder 'eng' voor het paard. Er gaat nog heel wat werk aan vooraf voordat hij gaat.
Het is niet zo makkelijk om dit via internet even uit te leggen, maar Eddy heeft diverse filmpjes gemaakt waarin eea wordt uitgelegd. Kijk maar eens verder op zijn site.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:59

Voor filmpjes van Eddy Modde kan je even op youtube kijken. Daar staat precies hoe hij het doet! Ik kan je het ook zeker aanraden! Werk zelf ook volgens mijn methode! Succes :D

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:25

Oke, ik ben heel benieuwd hoe ik het ga aanpakken, met eerst maar de basis om hem te sturen zeg maar te leren, maar ik ga het maar is proberen :=

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:26

Uiteindelijk heeft Eddy dit ook niet zelf verzonnen en komt het bij Parelli vandaan :), er zijn DVD's over trailerladen te koop van Parelli en ook de DVD van de Balingehof komt in de buurt.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:27

moet ik dan eigenlijk met soort longeren beginnen, en dan een lange dressuurzweep gebruiken als het nodig is?
en dan hem rondjes om me heen sturen, en terug vragen, andere kant om enz?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:28

cissy schreef:
Uiteindelijk heeft Eddy dit ook niet zelf verzonnen en komt het bij Parelli vandaan :), er zijn DVD's over trailerladen te koop van Parelli en ook de DVD van de Balingehof komt in de buurt.

Ik vind vooral het filmpje van die schimmel echt heeel goed, dat hij dan op een gegeven moment echt gewoon op een balk zit, en dan nog de trailer in kan sturen, echt knap!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:42

dat kan jij ook! alleen nu nog niet, daar gaat heel wat training van vooral de mens aan vooraf! Als je eenmaal weet waar je op moet letten en je kunt verschillende paarden en hun reacties 'lezen' dan kun jij dat echt ook. Ik heb het ook geleerd en ik ben blond... :+
Maar voor nu moet je echt even met je paard aan de slag dat je hem overal kunt sturen en opzij zetten en achterwaarts etc en dan kun je met de trailer gaan oefenen.
Zoek anders iemand in de buurt die veel NH ervaring heeft die je kan helpen. Helaas ken ik niemand in die omgeving maar misschien andere mensen wel?

In de wiki staan ook een hoop nuttige tips http://www.bokt.nl/wiki/Trailerladen

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 22:43

Ik ken ook niemand hier in de omgeving, maar ik kan altijd eraan beginnen, en hier zo af en toe is tips vragen :)

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:45

Longeerlijn over de rug tussen de benen door door het halster heen en dan de trailer op lopen helpt niet altijd maar je kan het proberen :). mijn pony had dit ook loopt er zo op en nu niet meer. ik heb vandaag geoefend wou weer niet komt mijn moeder komt der aan met een emmer met eten schud er mee in de trailer en komt er zo op gerend natuurlijk wel wat laten eten en dan weer opnieuw. na een tijdje ging mijn moeder weg en nu gaat die er weer meteen op :D

Suc6 met oefenen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:01

je zou nog de online videocursus van Eddy kunnen gaan doen, dat kost je nu nog maar 20,- tot eind vh jaar, moeite waard om dat te doen!

isaayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:30

als je paard ineens stil staat gwn tien meter achteruit loop je net zo haard weer naar de trailer toe en staat ie weer stil weer achteruit. je paard word hier op den duur zo gek van loopt ie zo de trailer weer op