Wat kun je van een dierenarts verwachten in het weekend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vito05

Wat kun je van een dierenarts verwachten in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:23

Een beetje vage titel, maar het word verder wel duidelijk.

Zaterdag kwam ik bij mijn paard en die liep kreupel rechtsvoor, ik zag meteen aan hoe ze onlaste dat het een hoefzweer moest zijn.
Ik de dierenarts gebeld om 12.00 en die vond het niet echt een noodgeval.
Hij kon wel komen maar dan na 17.00, waarop ik zei dat wij niet echt veel licht hebben (aggregaat)
En aangezien ik 30 kilometer van mijn paarden vandaan woon ik niet zomaar effe heen en terug rijd.
Nou ja, dacht ik laat maar ik wacht wel tot maandag.
Zondag waren we onderweg en kreeg ik telefoon dat het arme dier op 3 benen loopt, ik meteen vanuit de trein de dierenarts weer gebeld.
Dat hij vandaag toch maar moest komen omdat ze zo slecht liep, alleen ik was 400 kilometer van huis en had een stalgenootje gevraagd erbij te zijn.
Dat wilde de dierenarts dan toch niet en zei doodleuk dat ik ook wat voor mijn paarden moest doen 8)7
Ik heb gezegd dat ik dan wel pijnstilling wilde hebben, dat heeft mijn stalgenootje opgehaald en haar gegeven.
Nu bel ik dus meteen vanmorgen om 8.30 en kan ik om 14.30 terug bellen hoe laat de dierenarts komt vandaag.
Dus dat arme dier loopt nog steeds op drie benen.
Ik heb ook al een andere dierenarts gebeld, maar die vond het te ver weg en ken de anderen niet zo goed.

Het is gewoon moeilijk omdat ik niet de luxe van een prachtige pensionstal heb, maar de dierenarts woont er notabene echt maar 5 kilometer vandaan.
Ben ik nou veeleisend of wat?

Dit was niet de dierenarts die ik zelf normaal heb in deze praktijk (gelukkig)
Maar die wil ik ook echt niet.

NimueBuddy

Re: Wat kun je van een dierenarts verwachten in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:25

Wat belachelijk zeg. Een dierenarts moet gewoon op je oproep reageren weekend of niet. Hoop dat je paardje snel van de pijn af is van een goeie dierenarts!

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:28

Ik begrijp ook wel dat hij niet alaminuut komt omdat het niet levensbedreigent is, maar wel pijnlijk.
En als ik dan aangeef dat we niet veel licht hebben, kan hij toch wel binnen die 5 uurtjes komen.
Die zondag maakte hij het trouwens nog bonter door te zeggen dat hij niet veel tijd had vanwege een familiefeest.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:29

Wel vreemd inderdaad dat de DA niet eens de moeite neemt om te kijken en lijkt me normaal ook geen probleem als de eigenaar er zelf niet bij kan zijn. Stel dat er iets ernstigs gebeurd en de eigenaar is er op dat moment niet bij dan word je dus niet geholpen? DA had er duidelijk niet veel zin in.

(lees nu van het familiefeest, maar dan had hij toch een ander beroep moeten kiezen of een collega waar laten nemen, erg apart)

NimueBuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:31

Echt heel raar, als ik een dierenarts bel in het weekend krijg ik inderdaad ook vaak te horen dat de dierenarts nu nog ergens anders bezig is maar dat ze er dan aan komen. niet veel tijd door familie feest, jeetje als je dienst heb heb je dienst klaar uit.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:31

Ik wil geen kritiek hebben maar waarom heb je geen hoefsmid gebelt als je zo zeker bent van een hoefzweer?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:32

en hij was wel de dienstdoende veearts dat weekend? kan me voorstellen dat hij niet staat te springen om bijv. de 80e verjaardag van zijn moeder te moeten missen omdat jij de dienstdoende arts niet wil bellen.
als hij dienst had vind ik het van hem niet zo netjes dat hij niet wilde komen. Heb je wel echt gezegd dat ze perse wilde dat er iemand naar kwam kijken, of heb je het een beetje in het midden gelaten?
Vaak zijn dit soort dingen ook gewoon miscommunicatie tussen twee partijen en had hij wellicht het idee dat jij het ook niet heel urgent vond wat hij dan ook bevestigd zag in het feit dat je de volgende dag niet in de buurt was...?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:35

Je bent zeker niet veeleisend hoor,die D.A. is gewoon sneu,hij had gewoon moeten komen.Probeer een andere D.A. te vinden uit je omgeving via Google?

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:36

Vooral die ene opmerking viel bij mij erg koud op mijn dak maar het allerergste is dat het dier nog steeds met helse pijn staat.
Als ik echt wilde wilde hij wel komen zei hij steeds en dan zei ik hoe laat dat zou kunnen en dan komt hij steeds met gekke tijden of hij wil niet dat iemand anders erbij is.

Ze staat zo ver van huis omdat ze met pensioen is en ze daar lekker 24/7 buiten kan zijn met grote schuilstal, dat heb je bij mij in de buurt niet.
Opzicht gaat dit best goed maar op momenten als dit draait mijn maag om.
Nu was er ook nog net de pech dat ik weg moest zondag, maar ook dat hoefde geen probleem er was een super lief stalgenootje die alles geregeld had.

Ik word met de minuut kwader, dadelijk snel naar mijn paardje.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:37

vito05 schreef:

Zaterdag kwam ik bij mijn paard en die liep kreupel rechtsvoor, ik zag meteen aan hoe ze onlaste dat het een hoefzweer moest zijn.
Hij kon wel komen maar dan na 17.00, waarop ik zei dat wij niet echt veel licht hebben (aggregaat)
En aangezien ik 30 kilometer van mijn paarden vandaan woon ik niet zomaar effe heen en terug rijd.
Zondag waren we onderweg en kreeg ik telefoon dat het arme dier op 3 benen loopt, ik meteen vanuit de trein de dierenarts weer gebeld.
Dat hij vandaag toch maar moest komen omdat ze zo slecht liep, alleen ik was 400 kilometer van huis en had een stalgenootje gevraagd erbij te zijn.
Dat wilde de dierenarts dan toch niet en zei doodleuk dat ik ook wat voor mijn paarden moest doen 8)7
Ik heb gezegd dat ik dan wel pijnstilling wilde hebben, dat heeft mijn stalgenootje opgehaald en haar gegeven.
Nu bel ik dus meteen vanmorgen om 8.30 en kan ik om 14.30 terug bellen hoe laat de dierenarts komt vandaag.
Ik heb ook al een andere dierenarts gebeld, maar die vond het te ver weg en ken de anderen niet zo goed.

Het is gewoon moeilijk omdat ik niet de luxe van een prachtige pensionstal heb, maar de dierenarts woont er notabene echt maar 5 kilometer vandaan.

Een dierenarts is in zijn vrijetijd ook gewoon 'mens' :o , vanuit de DA praktijk zal ongetwijfeld afgesproken/besproken zijn wat er precies onder urgente gevallen wordt verstaan en naar alle waarschijnlijkheid zullen dat alle ziektesyptomen met dood tot gevolg zijn en open wonden. Een kreupelheid kan hier door ook tot 'na' het weekend wachten. Anders kunnen ze wel 7 dagen per week spreekuur houden.

Als je trouwens zeker weet dat het een hoefzweer was, kon je je hoefsmid niet bereiken om het eruit/open te laten snijden?

Is trouwens niet rot bedoeld, maar vanuit de kant van een DA bekeken.

Mijn DA draait alle weekenden 'weekend' dienst, omdat zij als enige op de (grote) praktijk zit. Ik heb haar nu een x aantal keer nodig gehad op zondag waar zij mij verzocht om met de pony haar kant op de komen indien deze in staat was te reizen. Hierdoor blijft ze 'bereikaar' voor andere gevallen EN heeft ze ook tijd voor haar gezin.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 29-11-10 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:37

Wanneer in het weekend een da moet komen, had ik ook zelf terug gekomen. Het komt namelijk een beetje vreemd over wanneer je verwacht dat de dierenarts wel komt en jijzelf iemand anders stuurt. Jij hebt voor jezelf een goede reden maar hij ook.

Daar komt bij dat hij op zaterdag al wilde komen, w.b. het licht had toch ook wel een oplossing gezocht kunnen worden.

Hij zal misschien ook wel hebben gedacht dat wanneer baasje zelf niet komt het vast mee zal vallen.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:42

Als de dierenarts dienst heeft, moet hij gewoon komen, familiefeest of niet. Je betaalt er ook voor, het is niet zo dat hij het voor niets doet. Ik vind wel dat je ook rekening dient te houden wanneer hij kan. Ik snap dat hij ook niet altijd direkt kan, dus zodra hij tijd heeft moet je er dan ook wel zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:46

nou,ik zou opzoek gaan naar een andere goede arts die wel langs komt als je hem belt.
mijn dierenarts komt altijd mits het nodig is.ik bel haar op bespreek het probleem of ze geeft me zo tips door de telefoon dan kost het me ook niks,en als ze dan vind dat het toch nodig is of ik zeg heb liever dat je komt,dan komt ze ook.ik heb nog nooit iets heel dringends gehad maar weet zeker als er echt iets is ze ook meteen komt(in ieder geval zo snel als mogelijk).mijn dierenarts is helemaal niet in de buurt ik woon in aubel belgie zij in opgrimbij belgie dat is toch zeker 45min rijden als het geen 60min is.aan zo'n dierenarts heb je niks.ik vind wel als je zeker van een hoefzweer was je ook je hoefsmit had kunnen bellen.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:53

Ik zou ook op zoek gaan naar een andere dierenarts! Als mijn paard op drie benen staat, dan wil ik gewoon dat de dierenarts komt. Ik begrijp dat hij ook een vrij weekend heeft...maar dan moet hij ook niet oproepbaar zijn in het weekend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:58

Wat heb ik dan een fantastische dierenarts als ik sommige hier lees. Hem maakt het geen jota uit wie er bij is en al bel je hem zaterdag nacht om 4 uur nog op... Hij staat er binnen het half uur. :+:
Zou op zoek gaan naar een andere DA als ik jou was.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:04

ik vind als je dierenarts belt voor klein of groot ding hij of zij altijd moet komen

ook al is midden in de nacht

kan beter 10 keer te veel komen om niks dan 1 keer te laat

onze dierenarts komt altijd

als dierenarts niet bevalt zou ik een ander zoeken

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:37

ik heb zelf op een dierenbedrijf gewerkt waar ik ook nacht en weekenddiensten draaide voor vrijwilligers die in het weekend de toko runden maar je wil niet weten waar je allemaal voor word gebeld.

Als ik een dierenarts bel in het weekend is het spoed, dus levensbedreigend of iets wat levensbedreigend kan worden (koliek, open wonden, mogelijke botbreuken etc)
Voor een zweer zou ik eerder mijn smid bellen, hoe pijnlijk het voor het dier ook is of kan zijn, ik zou dan proberen het weekend te overbruggen met pijnstilling.

Ik wist altijd lang van tevoren dat ik weekenddienst had maar wij hadden ook onderlinge afspraken waar wel wel of niet voor heen en weer gingen rijden.

Is niet rot bedoeld hoor, maar vind het als ik heel eerlijk ben geen acuut noodgeval en zeker als je al 'weet' dat het een zweer is. Ik heb mijn DA wel een keer laten komen voor een paard op 3 benen maar daarvan was niet duidelijk of het een zweer was of een ander ernstig probleem en na telefonisch overleg wilde ze graag komen kijken.

beterschap

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:04

Klinkt mij eerlijk gezegd als heel erg miscommunicatie. Doordat je in eerste instantie géén afspraak maakt omdat jij het argument gebruikt dat je anders ´s middags weer 30 km heen en weer terug moet rijden heeft de dierenarts waarschijnlijk opgemaakt dat de ernst niet zo groot is. Anders zou jij dat er wel voor over hebben lijkt me.

Afspraken tussendoor (en in het weekend) zijn eigenlijk altijd op rare tijden. Tenzij het echt om levensbedreigend iets gaat, maar dat is het ook niet in dit geval.

Ik denk twee kanten op, als de dierenarts van jouw de indruk heeft dat jij er zelf niet teveel moeite voor wil doen. Zal hij zelf zijn prioriteit bepalen en dat wordt dan een ander die wel akkoord gaat met het voorgestelde tijdstip.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:23

Ik sluit me aan bij bienotje. Als jij al aangeeft niet 'wéér' 30 km te willen rijden diezelfde dag... tsja... zou hij dan hals over kop jouw kant op moeten komen?
Ik kan me er wel in vinden dat hij dat ook denkt 'de groeten' zo urgent zal het niet zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:30

Klink erg banketstaaf maar een DA noemt een hoefzweer gewoon geen spoed.

Wij hebben het ook wel eens gehad dat we een paard uit stal haalden en het op drie benen liep.
Was ook nog eens op een feestdag.
DA gebeld, die vertelde ons dat het eigenlijk geen spoed was, maar hij toch in de buurt moest zijn, dus hij zou wel even langskomen.
Hij was achteraf wel blij langs te zijn gekomen, want het was een fikse hoefzweer.
Hij kwam aan en het eerste wat hij zei was :"Ja dat is inderdaad op drie benen lopen." waarop we hem dus vragend aankeken.
Toen vertelde hij dat veel mensen vaak zeggen "mijn paard loopt op drie benen" en dat hij dan moet zoeken welke 3 benen het waren.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 13:39

xx_Irisje schreef:
Ik wil geen kritiek hebben maar waarom heb je geen hoefsmid gebelt als je zo zeker bent van een hoefzweer?

Dat ik daar zelf niet op ben gekomen :o
Die heb ik na dit bericht meteen gebeld en die kwam meteen, hij heeft er flink aan gesneden en weet ook waar die ongeveer zit maar hij zit gewoon te hoog.
Hij was bang als hij nog dieper zou snijden dat ze er veel langer de nasleep van heeft door dat het te dicht bij het leven was.
Ik moet nu baden in soda of biotex, maar dat deden we al.
Ik heb deze pony al meer dan 15 jaar en ieder jaar heeft ze wel een hoefzweer en bij haar zijn ze zelden eruit te kappen en trekken zelfs soms helemaal weg zonder pus gezien te hebben.
Vanavond weer terug om in de soda te zetten en hopen dat het snel open gaat.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:41

Als ik met zo'n verhaal mijn kliniek bel dan behandelen ze het als spoed, overdag, 's avonds, in het weekend of midden in de nacht...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:42

Echt raar hoor,wel zielig want een hoefzweer is zeer pijnlijk.Volgende keer meteen hoefsmid bellen.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 13:44

linda_arnold schreef:
vito05 schreef:

Een dierenarts is in zijn vrijetijd ook gewoon 'mens' :o , vanuit de DA praktijk zal ongetwijfeld afgesproken/besproken zijn wat er precies onder urgente gevallen wordt verstaan en naar alle waarschijnlijkheid zullen dat alle ziektesyptomen met dood tot gevolg zijn en open wonden. Een kreupelheid kan hier door ook tot 'na' het weekend wachten. Anders kunnen ze wel 7 dagen per week spreekuur houden.

Als je trouwens zeker weet dat het een hoefzweer was, kon je je hoefsmid niet bereiken om het eruit/open te laten snijden?

Is trouwens niet rot bedoeld, maar vanuit de kant van een DA bekeken.

Mijn DA draait alle weekenden 'weekend' dienst, omdat zij als enige op de (grote) praktijk zit. Ik heb haar nu een x aantal keer nodig gehad op zondag waar zij mij verzocht om met de pony haar kant op de komen indien deze in staat was te reizen. Hierdoor blijft ze 'bereikaar' voor andere gevallen EN heeft ze ook tijd voor haar gezin.

Ik vind het helemaal niet verkeerd dat een dierenarts weekenden voluit draait en daar hoort kreupelheid ook bij, het paard heeft tenslotte pijn.
Dat is nog steeds op veel praktijken slecht geregeld volgens mij.
Dat hij mens is begrijp ik maar mijn paard is een dier en als die pijn heeft moet die geholpen, klaar.
En ik begrijp best dat niet op stel en sprong kan, maar hij was de dienstdoend arts op dat moment en dan heb ik helaas niet zoveel boodschap aan zijn feestje.
En dan laten ze die arme pony vandaag ook nog tot 16.00 wachten, ze zijn knettergek.
Dan hadden ze vanmorgen toch ook iemand kunnen sturen, ze weten al het hele weekend van dit probleem.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:48

Moet je geen D.A worden, je weet dat je er met nacht en ontij uit moet.