Shetlanders in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Op_zoek

Shetlanders in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 10:28

Ik heb een vraagje. Over een tijdje moet ik twee shetlanders vervoeren met een trailer. Nou vroeg ik me af hoe jullie dat doen. Hoe zetten jullie de shetlanders vast? Want ze kunnen natuurlijk makkelijk onder de stang doorlopen of omkeren.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie en hoop op goede tips.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:29

Op_zoek schreef:
Ik heb een vraagje. Over een tijdje moet ik twee shetlanders vervoeren met een trailer. Nou vroeg ik me af hoe jullie dat doen. Hoe zetten jullie de shetlanders vast? Want ze kunnen natuurlijk makkelijk onder de stang doorlopen of omkeren.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie en hoop op goede tips.

Ik zet shetlanders altijd los.

Op_zoek

Re: Shetlanders in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 10:47

Dat is inderdaad nog wel een idee. Ik was bang dat ze zichzelf helemaal klem zouden zetten doordat ze zouden gaan lopen en dan vervolgens niet meer verder konden omdat het touw niet langer is. Zonder touw zal dat niet gebeuren :-)

Denk wel dat ze dan uiteindelijk samen aan één kant van de trailer zullen eindigen, maar goed, ze kunnen het goed vinden samen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:10

Op_zoek schreef:
Dat is inderdaad nog wel een idee. Ik was bang dat ze zichzelf helemaal klem zouden zetten doordat ze zouden gaan lopen en dan vervolgens niet meer verder konden omdat het touw niet langer is. Zonder touw zal dat niet gebeuren :-)

Denk wel dat ze dan uiteindelijk samen aan één kant van de trailer zullen eindigen, maar goed, ze kunnen het goed vinden samen.

Als ze het goed kunnen vinden zou ik dat zeker doen.
Ik moest laatst een veulentje ophalen en toen heb ik een oudere shet meegenomen. Die had ik vaststaan, gewoon aan de ring aan de zijkant. Stangen en schot eruit natuurlijk. Kleine veulentje liep los.

Maar gewoon helemaal los kan ook hoor, doen ze vaak bij ponietjes.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:13

helemaal los zou ik niet zo snel doen. aangezien als je de klep omlaag doet dat ze dan makkelijk eruit kunnen, doordat ze ook onder de achterstang kunnen lopen. of je moet gewoon eerst het deurtje open doen en dan ze vast maken en dan pas de klep laten zaken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:15

floorsil schreef:
of je moet gewoon eerst het deurtje open doen en dan ze vast maken en dan pas de klep laten zaken.

Ja. :j
Ik ga via het deurtje de trailer in, halstertouw aan en dan loop ik om, deurtje dicht en klep open. Dan pak je ze zo bij de touwtjes.

Tip: Zorg voor een goede sluiting van je deurtje. Dat ze hem niet van binnenuit open kunnen maken. Dus op slot van buitenaf met een schuifje ofzo.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:19

Dat uitladen komt inderdaad wel goed. Ik ben niet alleen, dus één persoon kan door het deurtje naar binnen en de touwtjes vastmaken. Klep gaat dan pas open als de pony's al vastgehouden worden.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 12:21

Trouwens een goede tip van dat deurtje!
Dat is natuurlijk extra belangrijk bij pony's die onder de stang door kunnen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:21

Gewoon met een touwtje vast aan het oog wat ervoor in de trailer zit :)
Heb ze nog nooit omgekeerd in de trailer gevonden :)

Uitladen ook makkelijk, touwtje los onder de hals, deurtje weer dicht, stang los en pony naar achter laten lopen.
Of als je met twee bent, de ene voor de touwjtes over de hals laten gooien en de andere de ponys achterwaarts naar buiten begeleiden. Ondertussen loopt persoon 2 naar achter om de eerste pony op te vangen :)

Zo moeilijk is het allemaal niet hoor :) basisopvoeding

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 14:10

@ Evelli
Bedankt voor je reactie. Ben het met je eens dat het makkelijk in- en uitladen voor een deel met basisopvoeding te maken heeft. Toch denk ik dat er wel situaties zijn waarin het soms wat lastiger kan gaan. Niet alle paarden en pony's zullen vaak met de trailer op pad gaan. Door onwennigheid kan het natuurlijk allemaal wat lastiger gaan.

Maar goed, het in- en uitladen komt wel goed. De pony's zijn weinig gewend, maar ik ben niet alleen en we nemen er de tijd voor.

Mijn vraag ging echt over het in de trailer staan. Een trailer is natuurlijk ingericht op het vervoer van een paard of grote pony. De stangen die er normaal voor zorgen dat het paard niet voor of achteruit kan, hebben bij een shetlander weinig nut. Zo'n kleine shet kan natuurlijk van de ene kant naar de andere lopen. Die bocht haalt hij makkelijk. Daarom was ik benieuwd naar ervaringen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:15

wij zette er altijd stro balen voor zodat ze niet door de voorkant heen kunnen.
omdraaien zullen ze met een pluk hooi voor hun neus niet zo snel doen, vooral niet als ze goed vast staan :)

mijn veulen en shet heb ik los vervoerd,, de laatste keer omdat veulen lief uit zn dak ging, maar shetlief stond altijd vast :j

als je kiest voor los, zou ik wel de achterstang etc vast doen voor de stabiliteit van je trailer :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:19

Ik heb mijn shet(ten altijd in een gewone 2paardstrailer staan met normale stangen. Gewoon met hun touwtje vast aan het oog bij de (borst)stang. Ze kunnen er wel onderdoor.

Ze gaan nog steeds makkelijk de trailer op, dus ga er vanuit dat ze van het vaststaan in een paardentrailer geen nare ervaringen hebben overgehouden.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:23

Die van mij staan altijd los, schot eruit, zeiltje dicht en rijden maar.
Ik ga inderdaad via de voorkant zelf erin om ze vast te pakken, en iemand anders maakt de klep open.

Vorig jaar heb ik ze een paar keer op een vrachtwagentje gehad waarbij ik in de cabine kon kijken onderweg (nou ja, degene die niet stuurt ;) )
Ze stonden steeds schuin met hun kont tegen de rijrichting in. In de trailer vond ik ze ook steeds achterstevoren.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:41

Ik zet ze gewoon vast. Voorstang eruit of omhoog zodat ze bij eventueel draaien niet hun ruggegraat tegen de stang bezeren.

Los kan ook, mijn ervaring is dat ze dan met hun billen tegen de klep gaan zitten, dus bij openen even opleten. Het voordeel van los is dat pony's met weinig balans gaan liggen.

Mijn oudere shetten die gewent zijn te reizen staan gewoon vast.

In jouw geval zou ik ze geloof ik los zetten, je geeft aan dat je niet alleen bent, dan zou ik degene waar de pony's het meest vertrouwen in hebben vlot de trailer op lopen de dapperste eerst of beide tegelijk, 2e persoon doet rustig de klep dicht. 1e persoon bij deurtje eruit. let wel op dat het voordeurtje wel het gewicht van een shet moet kunnen hebben als je ze los zet. Je zal altijd zien dat ze net die plek uitzoeken om hun kont tegen te parkeren. (Ik heb weleens trailers gehuurd waarbij ik ze om deze reden niet los durfde te zetten.)

Succes, gaat best goed komen welke keuze je ook maakt.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:25

Bedankt voor jullie reacties!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:44

Altijd los, zeil dicht.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:49

Hier staan ze ook vast, maar daar komt bij dat wij de voor- en achterstang omlaag kunnen doen, op 'shetlandmaat' dus.

Voor mn gevoel zou ik ze trouwens sowieso niet zo snel los zetten.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:52

Hier staan ze los, zeil dicht. Wij hebben een camera in de trailer en het valt ons op dat alle shetlanders omgekeerd gaan staan en eigenlijk heel rustig zijn als ze los staan. Wij gaan ook door het kleine zijdeurtje, knippen een touwtje eraan en dan gaat de klep pas open.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:57

los en een baal hooi of stro voorin, zodat ze niet in "de neus" van de trailer kunnen gaan staan of een ontsnappingspoging doen als jij het deurtje opent

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:24

Ik ken iemand die had 1 shetlander in 1,5 paardstrailer vervoert, met behulp van hooi pakjes. Daar stond de pony tussenin vast!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:27

Ik heb 'm altijd gewoon vast staan, maar wel tussen 2 touwtjes in. Dan kan hij dus niet omdraaien en dat is altijd goedgegaan en hij gaat gewoon makkelijk de trailer op :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:31

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 09:30

Bedankt voor alle reacties!
Die omgebouwde trailer vind ik supermooi. Ik moet een trailer huren, dus is voor mij niet haalbaar. Maar voor mensen die een eigen trailer hebben en vaker met hun shetlanders op pad gaan, is dit een heel goed idee.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:36

Ik zou ze gewoon los zetten, hebben wij ook een x gedaan.
en dan inderdaad via het deurtje ze vast pakken en iemand anders de klep open doen.

Maar wel uitkijken dat ze niet per ongeluk toch door het deurtje gaan.
Ik ging een x mee met een stalgenoot naar een rit, iemand anders laadde alvast haar pony uit.
Hij sprong zo door het deurtje en had een klein wondje op zn achterbeen!

Groetjes

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:39

Hier ook , alles eruit halen .....en gewoon los zetten .
Gaat altijd supers