Het Verzekeringstopic

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij je paard verzekerd?

Ja, de mijne is/zijn verzekerd
28 (43%)
Nee, ik maak zelf een DA-potje
30 (46%)
Als ik een paard zou hebben zou ik het wel doen
6 (9%)
Als ik een paard zou hebben zou ik het niet doen
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 65

Rider01

Het Verzekeringstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:47

Hoi Bokkers, (weet niet of het hier hoort, mag verplaatst worden)

Ik zie veel mensen zoals ik die aan een eigen paard beginnen en worstelen met het idee over een verzekering.
Laten we het nou eens geordend op een rijtje zetten.
Wat ik van jullie wil weten:

1. welke verzekering
2. maandelijke kosten
3. wat vergoeden ze (welke aandoeningen ze bij jou vergoed hebben, ik vraag dus naar ervaringen)
4. of ze moeilijk deden met het uitkeren van het bedrag
5. vrije opmerking (snelle service of juist bureaucratische rompslomp)

Brand maar los!
eigen risico mag evt. vermeld worden evenals het bedrag dat ze hebben uitgekeerd, dit hoeft uiteraard niet

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:50

Denk dat je beter eens kunt googlen.
Ik ben in ieder geval bij Hippozorg, maar weet niet of ik verzekerd blijf...
Het kost mij 50 euro p.m. uitgebreid pakket.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:11

Rider01 schreef:
Hoi Bokkers, (weet niet of het hier hoort, mag verplaatst worden)
1. welke verzekering
2. maandelijke kosten
3. wat vergoeden ze (welke aandoeningen ze bij jou vergoed hebben, ik vraag dus naar ervaringen)
eigen risico mag evt. vermeld worden evenals het bedrag dat ze hebben uitgekeerd, dit hoeft uiteraard niet

1. EFO
2. €35,-
3. Kijk maar in mijn profiel qua aandoeningen, ze heeft veel gehad. OCD zou niet vergoed worden, stond ook in de polis maar is toch voor 50% vergoed. Chok wave therapie zou ook niet vergoed worden en is wel vergoed. Ook dankzij mijn DA hoor, even een vlot babbeltje.
4. Over de OCD deden ze even moeilijk maar ze gingen vrij snel overstag, had niet gehoeven volgens de voorwaarden.
5. Altijd snel afgehandeld, ben erg tevreden.

Eigen risico is 150 euro per jaar en de uitkering 80% per behandeling.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:13

Rider01 schreef:
Hoi Bokkers,

Ik zie veel mensen zoals ik die aan een eigen paard beginnen en worstelen met het idee over een verzekering.

Ik snap dat geworstel nooit, het is zo simpel: verzekeren doe je datgene waarvan je de gevolgen niet kunt overzien en/of dragen.

Wat jij kunt overzien en/of dragen is aan jou om te bepalen, niet aan mij. Of jij je paard verzekerd bepaal je op basis van zaken die jouw situatie bepalen, niet mijn situatie.
Daarnaast maakt het uit wat je verzekerd en wat je basiswaarde is. Kortom, 100 paarden, 100 verschillende verzekeringen, allemaal met hun eigen voor- en nadelen, allemaal met hun eigen voorwaarden en allemaal gebasseerd op situaties die anders zijn. En daar wil JIJ uit bepalen wat JIJ moet doen?? Good luck........

Als je dan echt een verzekering afsluit heb ik maar een goede tip voor je:
LEES DE VERZEKERINGSVOORWAARDEN HEEL ERG GOED DOOR VOOR JE DIE AFSLUIT!!!!!!!!!!

PBA_

Re: Het Verzekeringstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:26

Maar ze vraagt ook hoe de afhandeling is qua kosten en die staan niet in de polis uiteraard.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 18:43

Ik hoop aan de hand van ervaringen een duidelijk overzicht te krijgen,
zodat niet iedere bokker iedere keer een nieuw topic hoeft te openen als hij/zij met de vraag zit of en bij wie zich te verzekeren ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:08

Rider01 schreef:
Ik hoop aan de hand van ervaringen een duidelijk overzicht te krijgen,
zodat niet iedere bokker iedere keer een nieuw topic hoeft te openen als hij/zij met de vraag zit of en bij wie zich te verzekeren ;)

Wanneer je zoekt op verzekering of verzekeren, krijg je voor minstens een jaar leesvoer; daar zal dit topic niet veel nuttigs aan toevoegen.
Zoals ik al zei is elke situatie verschillend, waardoor je om verschillende redenen voor verschillende pakketten kiest of kiest voor niet verzekeren.

Erger nog; jij gaat er vanuit dat verzekeren soort van standaard is. Helaas voor jouw idee, maar het grootste deel van de paarden in NL is niet eens verzekerd.
Wanneer je je daarnaast ook nog eens realiseert dat een niet onbelangrijk deel van de kosten voortkomen uit de wijze waarop je het paard houdt, hoe je ermee omgaat en wat je ermee doet. Dan heb je dus een belangrijk deel van de potentiele kosten al zelf in de hand, door verstandig handelen.

Daarnaast is een verzekering er vooral voor z'n eigen winst, niet om jouw paardenhobby te financieren. Er zijn dus allerlei clausules die ervoor zorgen dat de kosten voor de verzekeringsmaatschappij overzichtelijk blijven, waar jij als verzekeringnemer alleen weet dat dat deel van de kosten gedekt is; de rest moet je namelijk alsnog zelf betalen............

Zoals gezegd; lees de voorwaarden eens, dan zul je inzien hoe beperkt je vraag feitelijk is.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 10:30

ikke schreef:
Erger nog; jij gaat er vanuit dat verzekeren soort van standaard is.
Knap dat jij dat denkt te weten, alleen jammer dat dat niet zo is.

En jammer dat mensen de openingspost niet lezen..
leuk hoor al die tips en adviezen maar daar zijn idd al honderden topics over. Dat was dus niet waar ik naar opzoek ben.

moet ik het dan heel kinderachtig nog een keer formuleren..

waar ik niet naar opzoek ben:
- adviezen over wel of geen verzekering

waar ik wel naar opzoek ben:
- mensen die de punten 1 t/m 5 willen invullen

bij deze bedankt voor het lezen :z

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:24

Rider01 schreef:
ikke schreef:
Erger nog; jij gaat er vanuit dat verzekeren soort van standaard is.
Knap dat jij dat denkt te weten, alleen jammer dat dat niet zo is.

En jammer dat mensen de openingspost niet lezen..
leuk hoor al die tips en adviezen maar daar zijn idd al honderden topics over. Dat was dus niet waar ik naar opzoek ben.

moet ik het dan heel kinderachtig nog een keer formuleren..

waar ik niet naar opzoek ben:
- adviezen over wel of geen verzekering

waar ik wel naar opzoek ben:
- mensen die de punten 1 t/m 5 willen invullen

bij deze bedankt voor het lezen :z

Zie je wel, je overweegt geeneens de optie "niet verzekeren" Dat advies wil je niet, schrijf je hier zelf.

maar ik zal je matsen:
1) yourself
2) naar eigen inzicht in te vullen
3) alles, dat bepaal ik namelijk zelf
4) ik doe nooit moeilijk naar mezelf
5) Ik heb ze inderdaad niet verzekerd.

In de ruim 20 jaar dat ik paarden heb, heb ik mijn eerste paard enige tijd voor de dood verzekerd, maar tegen de tijd dat ze daadwerkelijk het risico liep dood te gaan (21 jaar) werd ik uit de verzekering gegooid. Dat geintje heeft me 6 jaar lang 200 gulden gekost en toen het er dus op aan kwam, niks............. Paard is overigens 29 jaar geworden.

Beetje volledige verzekering kost je 15% van het verzekerde bedrag. Bij ziektekosten ligt het plafond per ziekte geval op het verzekerde bedrag. Sommige maatschappijen hanteren ook een maximum uitkering per jaar. Daaarnaast hanteert men meestal een eigen risico van zo'n 100 - 150 euro per keer.

Stel dus dat je je paard voor 4000 euri's wil verzekeren, dan is je premie ongeveer 600 euro per jaar, bij volledige ziektekostenverzekering. Echter, wanneer je wat gebeurt en dat geintje kost je in totaal 5000 euri's, dan keert de verzekering slechts 3850 - 3900 euri's uit; de overige 1100 - 1150 euri's kun je alsnog zelf ophoesten.
Beetje slimme rekenaar ziet dat je dus het potje dat de verzekering voor je creeert binnen 6 jaar ook zelf op kunt bouwen. Stel dat je 10 jaar lang niks overkomt, heb je toch mooi een kleine 10 mille achter de hand.
Daarnaast worden de standaard preventieve handelingen (enten, wormkuur e.d.) niet vergoedt en blijven de kleine kosten voor een kreupelheidje of een hechting van een wondje dik onder je eigen risico en kun je dat alsnog zelf dokken. Ter illustratie: dit voorjaar een koliekje op stal, op zaterdagavond (net niet de hoofdprijs). Dierenarts, spuit, wat glijmiddel via sonde; rekening 83 euri's...........

Waarom ik je blijf pesten? Nou simpel, ik biedt een objectief inzicht in de keerzijde van verzekeringen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 17-11-10 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:28

Mijn pony is verzekerd bij Hippo. Kost me ongeveer 30 euro per maand. Is praktisch overal voor verzekerd, heb alleen de crematieverzekering niet aangezien ik er vanuit ga die nog laaaaaaaang niet nodig te hebben. Maar ziektekosten en uitgebreid basispakket, diefstal, wa, de hele santenkraam eigenlijk... Heb nog geen ervaring met uitkeren (hoop eerlijk gezegd ook die ervaring nooit op te doen) aangezien ie pas 3 maanden in de verzekering is :)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:32

mijn paard kon niet eens meer verzekerd worden helaas.
hij is 19 en dat was te oud.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:33

ikke schreef:
Zie je wel, je overweegt geeneens de optie "niet verzekeren" Dat advies wil je niet, schrijf je hier zelf.

Ik kan moeilijk een verzekeringstopic maken over niet-verzekeren :+
Of het zou het niet-verzekeren topic moeten heten 'goh wat kies jij? niet verzekeren of niet verzekeren'

Trouwens daar zijn ook al 1000 adviezen over via de zoekfunctie..

maar aardig dat je me matst hoor :o

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:39

1 Hippo zorg.
2 Ong. €49 per maand (ziektekosten en ziektekosten uitgebreid).
3 Zooitje foto's, inspuiten gewrichten, scans, echo's, controle's, buigproeven.
4 25% eigen risico. voor de rest heel snel uitbetaald zonder moeite.
5 Ik ben heel blij dat ik ze zo verzekerd heb anders had ik ze niet meer kunnen betalen. alle 2 vanaf mei zo'n beetje om de 5a6 weken naar bodegraven. En dat is veel geld.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:43

[Ikke]... is leuk als je die kosten van een aantal jaren niet verzekeren opzij zet, maar als jij je paard nog maar een half jaar o.i.d. in de verzekering zou hebben en er gebeurt heel veel dan kan je je paard helpen. (in een half jaar tijd zit er niet genoeg in je potje kan ik je vertellen).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:54

fique schreef:
[Ikke]... is leuk als je die kosten van een aantal jaren niet verzekeren opzij zet, maar als jij je paard nog maar een half jaar o.i.d. in de verzekering zou hebben en er gebeurt heel veel dan kan je je paard helpen. (in een half jaar tijd zit er niet genoeg in je potje kan ik je vertellen).

Kwestie van niet al je geld in de aanschaf stoppen?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:29

fique schreef:

Is natuurlijk dan ook nog afhankelijk hoe je je paard verzekerd hebt en waar. Als jij alleen voor de dood verzekerd dan kun je nog niet veel. Verder het ik hetzelfde systeem als ikke. Na het inslapen van mijn eerste paard wat wel verzekerd was heb ik de rest uit de verzekering gehaald. Kwam er nml achter dat ik eerst de verzekering had moeten vragen of ik haar mocht laten inslapen met koliek :( . Weet niet maar volgens mij ben ik degene die beslissingen neemt voor mijn paard en niet zomaar iemand van de verzekering.

zalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:56

1. Paardenverzekering Bierum
2. € 90,00 per jaar
3. blijvende ongeschiktheid en plotseling onverwachte dood

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:02

Rider01 schreef:
Laten we het nou eens geordend op een rijtje zetten.
Wat ik van jullie wil weten:

1. welke verzekering
2. maandelijke kosten

Brand maar los!

1. mijn eigen spaarrekening
2. wat ik zelf apart wil leggen
3. alles wat ik zinvol acht, dus zelfs wormenkuren en enten!
4. absoluut niet, als ik het zinvol acht doe ik niet moeilijk
5. zeer snelle service en helemaal geen bureaucratie :+

Overigens in 18 jaar erg weinig beroep op hoeven doen, de gangbare reden om nieuwe ehbo-middelen te kopen is dat ze ruim over de datum zijn gegaan.......

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:14

Ik heb mijn paard niet verzekerd, in het verleden heb ik twee paarden wel verzekerd, de rest niet.

Al met al ben ik financieel beter af geweest dan dat ik ze allemaal had verzekerd. Maar dat potje voor onvoorziene omstandigheden raakt soms wel leeg door andere omstandigheden.

Ik denk er wel eens over om bijv. alleen een verzekering voor Koliek af te sluiten.
Mijn paard heeft overigens nog nooit koliek gehad, maar zoiets komt altijd onverwacht en is akuut.
Als dan net je potje leeg is, daar moet je niet aan denken :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:29

Myca schreef:
Ik denk er wel eens over om bijv. alleen een verzekering voor Koliek af te sluiten.
Mijn paard heeft overigens nog nooit koliek gehad, maar zoiets komt altijd onverwacht en is akuut.
Als dan net je potje leeg is, daar moet je niet aan denken :n

Als je alleen voor koliek verzekerd en je paard krijgt een ernstige blessure aan het been (foto's, scans, echo's, kliniektijd, operatie, noem het maar) dan heb je met je lege potje alsnog een probleem...... Of je zet keihard dat potje vast op een minimumbedrag (of weet dat je bijvoorbeeld bij familie kunt lenen) of je verzekerd voor allerhande ziektenkosten.
Koliek van het soort dat een operatie vergt komt nou ook weer niet zo vaak voor, de meeste paarden komen niet verder dan een "simpele" gaskoliek of verstopping en dat is meestal op eigen stal op te lossen. Om een of andere vreemde reden is het wel meestal in avond of weekend, zodat je DA wel wat meer kost. Best jammer, maar ook weer niet onoverkomelijk (koliekje heeft mij op een avond een euro of 80 gekost).
En bedenk ook dat de overlevingskans van een paard tijdens en na een koliekoperatie maar zeer beperkt is. Afhankelijk van de leeftijd van het paard kun je bepalen of het wel aan de orde is. Mijn merrie is bijvoorbeeld 23 jaar, dan is het risico dat het alsnog misgaat door de narcose zo groot dat de meeste dierenartsen er niet eens aan gaan beginnen. Maar een paard van een jaar of 4 is dan een ander verhaal, dan is het wel een optie om te overwegen die operatie te laten doen.

Als je paard nog nooit koliek heeft gehad is het in ieder geval niet eentje die er erg gevoelig voor is. Als je dan ook zorgt dat je stallingsbeleid goed is, is het risico op ernstige koliek niet zo groot. Denk hierbij aan voldoende (ook vrije) beweging, goede kwaliteit ruwvoer, voorkomen dat ze veel zand naar binnenkrijgen, met regelmaat lijnzaad of sandclear geven om het zand dat wel naar binnen gaat ook weer via de uitgang eruit gaat, etc.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:14

Ik heb net even gesnuffeld in de verzekeringen, maar ik denk dat ik toch mijn potje beter ga bewaken.

Mijn gedachte aan een koliekgeval was een operatie, die kunnen in een ongunstig geval toch wel oplopen tot zo'n €6000. Er zijn bij ons op stal in relatief korte tijd twee paarden geweest met koliek, vandaar mijn gedachte.

Maar mijn paard zuigt geen lucht, eet geen zand en heeft met haar 15 jaar nog nooit koliek heeft gehad, dus de kans dat ze het krijgt is niet zo groot. Bovendien zal haar marktwaarde met het jaar snel aflopen en meer dan de marktwaarde vergoeden ze toch niet.

Kreupelheden zijn meestal niet zo akuut. Rontgenfotos, echo's lopen aanzienlijk minder in de papieren. Kliniekopname kan wel weer duur zijn.

Maar wat ik al aangaf, ik ga het toch niet doen. Ik heb nu genoeg geld achter de hand en helemaal alle risico's dichttimmeren is toch niet mogelijk.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:18

ik heb mijn paard bij hippozorg verzekerd voor 12000.
Ik heb hem dan voor alles verzekerd en betaal 135 per maand..
vind dit wel erg veel.. maar heb hem nog niet lang en doe dit nu even voor de zekerheid voor een jaar ofzo..

zhivago11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:07

1. EQUINE RISK (onderdeel van hippo zorg) http://www.uwpaardverzekeren.nl (duidelijke site)
De schade en acceptatie wordt behandeld door Hippo Zorg. Dus je wordt precies hetzelfde behandeld als bij hippo zorg zelf, maar je hebt nog wat extra voordelen zoals 100% uitkering bij ongeschiktheid en maar 20% eigen risico op de dierenartskosten.
Je wordt vriendelijk behandeld en zijn erg snel in de schade uitbetaling.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:26

Heb geen verzekering, ons paard is te oud daarvoor. Wij leggen per maand een vast bedrag apart voor onvoorziene uitgaven.

Angeliiquexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:28

mijn paard is niet verzekerd. hij is het een hele tijd geweest, maar ik vond het zonde om hem uitgebreid te verzekeren, en alle problemen die hij had werden niet vergoed. nu zet ik elke maand geld opzij, en als ik niet genoeg heb voor de rekening betaal ik het in termijnen.