Hoe zoek je een goede bijrijder voor een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje93

Hoe zoek je een goede bijrijder voor een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 02:07

Ons jonge paard wordt voorjaar/zomer 2011 zadelmak gemaakt, dat laten we door een goede professionele stal doen. Daarover geen vragen, we hebben een goede stal op het oog.
Deze ruin hebben we zelf gefokt (overwegend dressuur), hij wordt een mooie maat ruim over 1,70 en heeft zoals het nu (2,5 jaar) lijkt goede basisgangen. Vanaf z'n geboorte is hij veel in handen geweest, makkelijk tussen de andere paarden, hij is fijn in de omgang, makkelijk bij de smid, luistert goed en heeft een groot vertrouwen in mensen. We willen op die eigenschappen ook zuinig zijn. Hij zal in de toekomst gereden worden door mijn man.
Nu is de situatie zo dat mijn man door zijn werk weinig tijd heeft en het paard alleen in het weekend kan rijden. We willen dus een gemotiveerde bijrijder voor hem hebben. Hoe zouden jullie het aanpakken om een goede bijrijder te zoeken? We willen eigenlijk graag iemand met verantwoordelijkheidsgevoel, die ook echt van dit paard wil en kan genieten. De eerste periode willen we niet dat dit jonge paard teveel moet lopen dus er moet sprake zijn van rustige opbouw. Daarbij willen we zeker iemand die goed kan rijden en ruitergevoel heeft en gemotiveerd is op langere termijn. We hoeven geen bijdrage in de kosten, ik vind het wel normaal dat je een stal uitmest als je rijdt en spullen netjes behandelt en opruimt. Ik ben bang als ik een advertentie zet dat we worden bedolven onder de "penny-meisjes" van gemiddeld 13 jaar die zelf toch echt vinden dat ze al hééél vééél ervaring hebben. :roll:
Graag suggesties hoe jullie dit zouden aanpakken.

Caily

Re: Hoe zoek je een goede bijrijder voor een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 02:14

Gewoon een advertentie plaatsen, en veel rondvragen, ook bij clubs ect., briefje ophangen bijvoorbeeld. Inderdaad ook veel pennys die zullen reageren. Maar die kan je er zelf uit filteren, je kan beter een heleboel ongeschikte en een geschikte hebben dan geen. En vooral een goede en pakkende advertentie opzetten. Want ikzelf reageer niet eens op alle advertenties, als ik alleen in staat: gezocht: berijdster voor ruin, rijden kan in een buitenbak. Dan heb ik zoiets, nou pennys, ga je gang. Ik verwacht iets meer info van wat de bedoelingen zijn en de situatie is. En van het waarom van een bijrijdster.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 02:16

Ik heb voor mijn jonge merrie, die enkel ingereden is en verder ivm blessures nog niks kan, een geweldige 'bijrijder' gevonden via bokt. Zij gaat nu geregeld mee om te tutten, wandelen ed. Zodra ik een goed passend zadel heb en we weer gaan opbouwen met rijden gaat ze ook weer mee.

Ik had zowel op MP als hier op bokt een adv geplaatst met 'eisen'.
18+
ervaring met jonge, groene paarden
:o max gewicht
Dressuurmatig willen en kunnen rijden
Lessen willen nemen op eigen kosten

Dan nog krijg je wel eens een reactie van een jong iemand (penny), maar al een stuk minder, aangezien de leeftijd gemeld wordt

Succes met de zoektocht naar een goede bijrijdster. Ik weet dat het erg moeilijk is en heb ook een aantal meiden gehad die in de mails heel leuk en goed overkwamen, maar in de praktijk helaas tegenvielen voor wat ik zocht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 02:18

Ik zou ook rondvragen bij kennissen. Mijn verzorgpaarden vond ik altijd via via, erg fijn, want dan hebben beide partijen al wat over elkaar gehoord.
Dus bv wie weet heeft een kennis wel een goede bijrijder die het leuk zou vinden om jou paard ook mee te pakken. Sta je op een pensionstal? Zeker dan is het niet moeilijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 02:19

Ik wil wel als tip geven niet teveel op leeftijd te letten. Er zijn ook best pennys van 16-17 jaar, en bij uitzondering zijn er ook echt serieuze amazones van een jaar of 13-14. Zo rijdt op de stal waar ik sinds kort rij een 14-jarige meisje op een haflingerdekhengst, gaat super en ze lest er nu ook mee, in de groepsles (met merries).

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 02:22

_Lot schreef:
Ik wil wel als tip geven niet teveel op leeftijd te letten. Er zijn ook best pennys van 16-17 jaar, en bij uitzondering zijn er ook echt serieuze amazones van een jaar of 13-14. Zo rijdt op de stal waar ik sinds kort rij een 14-jarige meisje op een haflingerdekhengst, gaat super en ze lest er nu ook mee, in de groepsles (met merries).

Dat ben ik met je eens.
Soms zitten er goede ruiters tussen en die moet je dan aan de hand van hun verhaal beoordelen.

Ik kreeg voor mijn merrie die net ingereden was en alleen dus stap, draf, galop stuur en rem kon een reactie:
Ik hoop veel van uw paard te kunnen leren hahaha
terwijl ik duidelijk erin had gezet dat het de bedoeling is dat dit paard nog veel moet leren

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 02:28

Miss_Malfoy, onze paarden staan thuis dus contact met andere ruiters op een pensionstal hebben we niet echt.
Kimmie88, bedankt dit is info waar ik wel mee verder kan. De tip over leeftijd is handig.
Lot, wat vindt jij goede "pakkende" informatie en wat is info waardoor jij niet verder leest? Want wij zijn nu juist op zoek naar die goede gemotiveerde ruiter die let op info waardoor hij/zij weet dat het om een jong maar goed gefokt warmbloedpaard gaat. Let jij op afstamming of africhtingsstal, of zijn er andere zaken die belangrijk zijn.
Onze paarden staan thuis dus rijden wij inderdaad in een (verlichte) buitenbak. Daarbij hebben we het geluk in een prachtige omgeving met veel uitrijmogelijkheden te wonen, maar juist dit paard zouden we als hij er aan toe is ook graag op wedstrijden terug zien.
Het is afhankelijk van zijn ontwikkeling hoe en wanneer bepaalde dingen opgepakt kunnen worden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 02:38

Ik PB je even

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 07:42

[EA-VP] [AP] Haarlem/Vijfhuizen, Z2 kanjer zoekt serieuze bijrijder

Dit vind ik bijvoorbeeld een goed en overzichtelijk opgezette advertentie.
Wat betreft afstamming, ik ben zelf van de koudbloeden, vooral Tinkers, waarvan de afstamming vaak onbekend is, dus daar hecht ik geen waarde aan. Maar je zou het er tussen haakjes bij kunnen zetten...

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:58

juist je openingspost vind ik al een fijne trigger om te reageren. Omdat je daarin al heel eerlijk en duidelijk aangeeft wat je wil. Ik zou daarom juist een gedeelte van je op gebruiken met wat extra info van waar en hoevaak enz.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:09

Wil je het paard ook in de sport hebben? Hou je advertentie kort en krachtig

'Gezocht enthousiaste ruiter/amazone om onze 3 jarige *** x *** verder op te leiden en uit te brengen in de sport. Ervaring met jonge paarden is een vereiste!' (uiteraard even vermelden waar het paard staat etc.) De rest van de vragen over wanneer en wat er bij komt kijken komt wel als iemand interesse heeft, toch?

Als je het teveel gooit op een 'verzorger' dan krijg je veel reacties van penny meisjes en dat is niet wat je zoekt denk ik?

Persoonlijk vind ik die adv die hier gelinkt wordt veel te lang :o Ik heb 10 jaar lang paarden voor mensen gereden, altijd via via en de laatste keer zelf een advertentie opgehangen bij verschillende verenigingen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:46

Hoi,

Ik zou een advertentie neerzetten. Mailtjes van pennymeisjes zul je altijd krijgen. Eventueel zou je nog kunnen rondvragen wie er nog een leuk jong paard zoekt. Om de enorme hoeveelheid pennymailtjes te vermijden zou ik, als ik jou was in je advertentie zetten wat je zoekt en verwacht in/van je bijrijdster (leeftijd, Rijervaring, bewezen niveau in de sport, minimaal aantal dagen, ervaring met jonge paarden, etc.). Eventueel zou je zelf kunnen rondsnuffelen of er een geschikte kandidaat tussen de advertenties zit die een bijrijdpaard zoekt.

succes met je zoektocht!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:10

Oja wij zijn trouwens ook eens aan een verzorger gekomen door een briefje in de ruitersportzaak. Je weet maar nooit...

AgoyShadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:05

Ik heb iemand gevonden door een advertentie op school te hangen

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 01:49

Allemaal bedankt voor de reacties. Er zitten bruikbare tips bij. We gaan binnenkort serieus op zoek naar de geschikte bijrijder en ik zal zeker gebruik maken van jullie adviezen.
AgoyShadow, bedankt, maarre... ik ben de schoolleeftijd al "even" voorbij :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 02:00

Ik zou eigenlijk niet bang zijn van een hoop penny reacties. Maak er desnoods een apart email adres voor aan en gooi de spam mailtjes gewoon weg. Ik zat laatst ook te kijken naar advertenties voor bijrijders en ook de mensen die aangaven min 18 en ervaren te zoeken kregen reacties van 14 jarige manege meiden, daar doe je niets aan dan het er duidelijk bij te zetten en mails van mensen die niet in de beschrijving passen gewoon te negeren (of wat beleefder duidelijk een NEE terug sturen).

Kijk anders ook eens rond bij de bijrijd paard/ bijrijder aangeboden gezocht advertenties, er staan veel penny's tussen maar en komen heus ook wel eens ervaren ruiters zonder paard te zitten. En je loopt niet het risico op heel veel spam als je zelf contact zoekt maar het is wel meer werk.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:35

Waarom wil je dat deze persoon de stal ook uitmest?

Je zoekt vooral een goede ruiter (gratis). Als ik als goede ruiter (wat ik niet ben :o ) zou lezen dat ik ook de stal moet uitmesten dan stel ik mij al de vraag of je wel een ruiter zoekt en niet eerder een stalknecht.
Dus persoonlijk zou ik dat stuk eruit laten. ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:38

Hoezo kan een bijrijder die normaal kan rijden de stal niet mesten. Het idee van een bijrijder is toch juist dat je wat werk uit handen word genomen als je dan nog elke dag zelf moet gaan mesten kan je net zo goed zelf even je paard losgooien.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:51

liedje89 schreef:
Hoezo kan een bijrijder die normaal kan rijden de stal niet mesten. Het idee van een bijrijder is toch juist dat je wat werk uit handen word genomen als je dan nog elke dag zelf moet gaan mesten kan je net zo goed zelf even je paard losgooien.

Die kan dat zeker. Maar je moet je afvragen wat het uitgangspunt is. Stallen uitmesten kan iedereen maar goed paardrijden daarentegen ... ;)

Dus wil je iemand om al het werk te verlichten of wil je in 1ste instantie dat je paard goed (en gratis) gereden wordt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:00

davy schreef:
liedje89 schreef:

Die kan dat zeker. Maar je moet je afvragen wat het uitgangspunt is. Stallen uitmesten kan iedereen maar goed paardrijden daarentegen ... ;)

Dus wil je iemand om al het werk te verlichten of wil je in 1ste instantie dat je paard goed (en gratis) gereden wordt.

Ik zie niet in waarom dat niet allebei zou kunnen. Tenzij je natuurlijk echt wilt dat je paard tot een veel hoger niveau word getraint dat jij zelf hebt zie ik niet in waarom je bijrijder geen klusjes zou moeten doen immers mag zo iemand ook gratis jou paard rijden, neem toch aan dat ie dan iets met paarden heeft. (Ik zou geen bijrijder hoeven die alleen maar intresse heeft in het rijden en niet in het paard zelf)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:05

Ik vraag in een advertentie voor een pas aangereden paard dan om een bijrijder die 18+ is en die ervaring heeft met jonge paarden en minimaal L1 dressuur heeft gereden. Dan laat ik ze eventueel eerst proef rijden op een ander paard en daarna pas op het jonge paard. In ruil voor verzorgen en mesten mogen ze rijden en gebruik maken van mijn trailer (met mijn vorige bijrijder ging ik zelfs overal naartoe; wedstrijden en lessen en ze hoefde geen vergoeding te geven voor de brandstof). Ik heb ook een bijrijder die alleen komt rijden, maar die vraag ik een bijdrage voor het onderhouden van mijn paard.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:24

liedje89 schreef:
Ik zie niet in waarom dat niet allebei zou kunnen. Tenzij je natuurlijk echt wilt dat je paard tot een veel hoger niveau word getraint dat jij zelf hebt zie ik niet in waarom je bijrijder geen klusjes zou moeten doen immers mag zo iemand ook gratis jou paard rijden, neem toch aan dat ie dan iets met paarden heeft. (Ik zou geen bijrijder hoeven die alleen maar intresse heeft in het rijden en niet in het paard zelf)

Dat kan zeker maar ik zou het niet in de ad. vermelden (als de hoofdzaak het rijden van je paard betreft). Je geeft zelf aan dat je een verantwoordelijk persoon zoekt die op een respectvolle manier met paarden omgaat. Ik veronderstal dan dat deze bijrijder toch het niveau van uw man moet kunnen rijden (ik weet wel niet welk niveau dit is). Als je in je ad. gaat aangeven dat je (gratis) iemand zoekt voor eigenlijk al het werk uit handen te nemen dan ga je volgens mij juist die "pennymeisjes" aantrekken en ga je mensen die een stukje kunnen rijden het gevoel kunnen gaan geven dat je een goedkoop stalhulpje zoekt. Na de 1ste schifting zou ik pas aanhalen dat je ook graag wenst dat de stal gedaan wordt (als je dat echt nodig vindt, velen zullen dat misschien al in hun bericht gezet hebben op de reactie van uw ad.)

Bij mij persoonlijk zou ik niet verwachten dat de bijrijder de stallen zou mesten (kan ik ook). Ik verwacht wel dat deze zijn tijd neemt om mijn paard te rijden (dus borstelen, rustig losrijden, training, voldoende lang uitstappen, de verzorging na het rijden). Dus de tijd dat hij/zij thuis ik wil ik dat ze zich de volle 100% van hun tijd kunnen bezig houden met mijn paard zonder dat ze hierin de tijd moeten inkorten omdat er ook nog verwacht zou worden dat ze de stal gaan uitmesten, krachtvoeder en hooi gaan geven, de gang keren, ... .
Maar het kan dus zijn dat ik een hoger niveau van rijden verwacht tegenover wat u verwacht. Ik persoonlijk zou zelfs hun lesgeld voor te lessen bij mijn instructeur voor een deel betalen (maar zou ook wensen dat ze bijkomende les nemen en dat bij mijn instructeur).

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:28

Hoe ik mijn bijrijdster heb gevonden (merrie waar zeker niet iedereen zo maar op weg kan rijden, super sensibel) Is via een instructrice bij ons op de manege. Gevraagd wie opvalt in de groepsles. Ik ben een keer gaan kijken en heb haar daarna gevraagd of ze een keer op mijn merrie wilde rijden. Dit ging goed en zodoende :)

Lotje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 19:05

Ik lees met interesse de verschillende standpunten. Zoals ik in mijn openingspost al zei zoeken we iemand die van dit paard kan en wil genieten. Daarbij is hij een potentieel goed sportpaard (gezien zijn huidige beweging en afstamming) en hij heeft een super karakter.
Wij denken dat voor een gemotiveerde ruiter dit ook een hele mooie kans kan zijn om zonder kosten een goed paard te kunnen rijden, bijna alsof het van jezelf is. Dan vind ik het niet onredelijk daar wat inzet tegenover te willen zien. Hij zal nadat hij is aangereden door mijn instructeur worden bijgereden, totdat wij een geschikte bijrijder hebben gevonden. Ik heb indertijd mijn eigen paard ook zelf beleerd en doorgereden en de band die je dan krijgt met je paard vind ik nog steeds geweldig, maar voor het "gemiddelde penny-meisje" gewoon te hoog gegrepen. Zoals eerder al eens opgemerkt de gunstige uitzondering daargelaten. ;) Het is natuurlijk wel een jong paard!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:31

Vind het wel normaal dat een bijrijdster een vergoeding betaalt en/of de stal doet.
Als het een zeer groen paard betreft weet ik het niet zo goed...
De bijrijdster kan dan nog weinig met zo'n jong dier omdat je weinig rijdt nog en vooral ook voor de eigenaar t paard dingen aan t leren bent.
Wellicht zou ik de eerste 6 maanden geen vergoeding vragen en later wel.
Een goede ruiter voor zo'n jong dier is al lastig genoeg te vinden vermoed ik.
Verder zou ik inderdaad een advertentie op Marktplaats zetten en op Bokt.
Ook adv ophangen in ruitersportzaak en aan iedereen die je kent vertellen dat je iemand zoekt.
Succes!