aansprakelijkheid onbevoegde instructeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meintje

aansprakelijkheid onbevoegde instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:35

hallo,

ik wist niet waar dit anders moest, maar denk hier...

ik vroeg me iets af. ik ga een instructeursopleiding doen. nu moet ik daarvoor lesklanten hebben om te oefenen.
als ik die een zelf opgesteld contract laat tekenen dat alles wat in de les gebeurt voor eigen risico is, ben ik dan gedekt in geval van een ongeluk met mijn lesklant of paard? dus eigenlijk; hoe rechtsgeldig is zo'n zelfgemaakt contract?

groetjes Meintje

vaa

Re: aansprakelijkheid onbevoegde instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:41

volgens mij is dat wel rechtsgeldig,
aangezien het feit dat de persoon in kwestie
instemt met jou contract.
en dus tekent hij daarvoor.
dan heb je samen een afspraak op papier.

succes met je opleiding

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:43

tnks!
ja dat dacht ik ook, maar wil t graag zeker weten.
ga denk ik even de rechtsbijstand bellen, maar weet niet of die me hiermee kunnen helpen....

dus hoopte eigenlijk dat iemand dit al eens had uitgezocht en me wat info zou kunnen geven. het praat wat makkelijker met de rechtsbijstand als ik al iets weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:44

Je kunt het ook even navragen bij de organisatie waar je de opleiding gaat doen, misschien ben je al verzekerd als je de opeiding doet oid, of weten hun hoe het precies zit.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:46

heb ik gedaan, dat is niet zo. vandaar ook mijn vraag. ik kan wel een bedrijf oprichten (KvK nr aanvragen) en dan een bedrijfsverzekering afsluiten. het staat in de planning omdat allemaal uit te zoeken, dus dit is voor de korte termijn zegmaar.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:47

Misschien een vreemde opmerking. Maar is zoiezo de eigenaar van het paard neit verantwoordelijk? Hoe kun je nou aansprakelijk worden gesteld door de instructeur?? :?

Maar goed.. als je zo'n contract hebt, lijkt me dat prima. Dan is dat maar duidelijk. ;)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:49

nee, dat werkt een beetje anders, hoe moet ik dus nog uitzoeken.
zelfde idee dat je als school aansprakelijk gesteld kunt worden voor ongevallen op school.

en niet aansprakelijk gesteld worden door de instructeur maar als instructeur!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:51

eigen risico is al iets wat dus niet geldig is..

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:52

Dit zit ingewikkelder in elkaar dan menigeen denkt, zelfs met instructeurspapier op zak. Zorg voor een goede extra (bedrijfs)aansprakelijkheidsverzekering! Dat is meer dan je standaard WA. Hiermee kun je letsels afdekken die (aantoonbaar) onder jouw instructie zijn ontstaan, ongeacht of een ruiter op een eigen paard rijdt of niet. Bewijs het tegendeel namelijk maar. En tuurlijk een contract (laat dat wel toetsen door iemand die er verstand van heeft) helpt wel mee in het aantonen dat je als instructeur zorgvuldig bent geweest in het af te dekken deel. Verwijs er ook naar dat iemand die les van je neemt ook zelf zorg draagt voor WA of aanvullende verzekering ivm beoefenen van een risicovolle sport.

Eerlijk gezegd is het haast niet te doen, de kosten van een extra aansprakelijkheidsverzekering zijn niet leuk en die moeten ook weer terugverdiend worden als je zelfstandig als instructeur werkt en niet in loondienst. Dan moeten eigenlijk je tarieven behoorlijk omhoog wil dat nog leuk blijven en dan wordt al snel overgestapt naar een goedkopere (ongediplomeerde) lesgever....best een lastig iets.

Succes met het behalen van je papier. Want het blijft wel erg leuk om te doen!
Maar laat je echt goed voorlichten, vooral qua verzekeringen die jij kunt en moet regelen in deze. Good Luck!
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 07-11-10 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:53

robert45 schreef:
eigen risico is al iets wat dus niet geldig is..

leg eens uit?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:54

overal waar bijvoorbeeld bordjes hangen met terrein betreden op eigen risico gelden dus totaal niet.

je bent als eigenaar altijd aansprakelijk. Hoe het precies zit met een instructeur weet ik niet.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:56

robert45 schreef:
overal waar bijvoorbeeld bordjes hangen met terrein betreden op eigen risico gelden dus totaal niet.

je bent als eigenaar altijd aansprakelijk. Hoe het precies zit met een instructeur weet ik niet.

werkelijk? dat wist ik niet. (al vermoede ik dat wel want dat zou wel heel makkelijk zijn)
kun je daar wat meer over vertellen? bedoel t zal wel ergens vandaan komen anders hingen die bordjes er niet....

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:04

heb even een stuk opgezocht.

Dit gaat dan wel over een iets ander onderwerp. Alleen de aansprakelijkheid blijft hetzelfde.

Wanneer ik een bordje in de speeltuin hang met daarop
‘SPELEN GEHEEL OP EIGEN RISICO’, is de speeltuin dan
juridisch afgedekt voor mogelijke claims WA/ongevallen?

Naast het beantwoorden van deze vraag wil ik speeltuinorganisaties een aantal handreikingen geven om zich op een andere wijze in te dekken tegen schade

1. Kan een speeltuinorganisatie zich tegen schadeclaims indekken door zo’n bordje te plaatsen?

Een speeltuinorganisatie heeft allerlei verplichtingen ten opzichte van de spelende kinderen en moet schade voorkomen.
Dat lukt niet altijd. Een speeltuinorganisatie wil zich daarom indekken tegen schadeclaims en probeert door zo’n bordje op te hangen -zoals dat zo mooi heet- alle aansprakelijkheid voor eventuele tekortkomingen aan de eigen kant uit te sluiten.

Zo’n bordje heeft weinig zin, omdat een speeltuinorganisatie geen algehele uitsluiting van aansprakelijkheid kan bedingen. Zo’n beding bezwaart namelijk kinderen (en ouders) onredelijk, omdat een speeltuinorganisatie in zo’n geval niet aangesproken zou kunnen worden op al dan niet verwijtbare tekortkomingen, waardoor kinderen (en ouders) gevolgschade hebben geleden. Schade, die aan lijf en leden of kleding e.d. is ontstaan als gevolg van het spelen in de speeltuin.

Met een bordje ‘SPELEN GEHEEL OP EIGEN RISICO’ kan een speeltuinorganisatie zich dus niet indekken tegen claims.
Daarom zijn goede verzekeringen geen luxe!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:08

aha, dus schade die aantoonbaar door in dit geval de speeltoestellen in veroorzaakt blijft verhaalbaar op de organisatie.
dus met een beetje boerenverstand; rennend kind dat valt over een losse veter en een been breekt niet, maar kind op glijbaan die een gat in zijn hoofd valt wel....

zo iets?

dus even naar mijn situatie. wel in de bak met mij er bij, maar niet op de poetsplaats als ik nog sta te kletsen...

toch maar verzekeren dan! (was toch al t plan... maar dan dus vóór ik ga lesgeven.)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:12

Ik zou het zowiezo verzekeren. Als je weet dat je toch vroeg of laat moet verzekeren kan je het maar beter direct doen!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:14

uiteraard. maar wilde graag wat meer info voordat ik met verzekeraars en KvK ga worstelen. ben bang dat ik me anders een veel te uitgebreid pakket laat aansmeren :Y)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:14

ik weet niet wat voor een opleiding je doet, maar je verzekering wil je meestal alleen een aansprakelijkheidsverzekering verkopen met een orun diploma

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:15

t is geen onrun, dus ik moet t echt helemaal zelf verzekeren.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:16

dan zal geen verzekeraar je aannemen ben ik bang, een vereiste is dat je een orundiploma hebt

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:18

ik heb al mensen gesproken die het wel afgedekt hebben en ook geen onrun diploma hebben dus t moet wel kunnen. voor zover ik t nu heb begrepen kan dat wel als je een bedrijfsverzekering hebt.

maar goed een contract alleen is dus niet genoeg, maar of t nou rechtsgeldig is ben ik nog ff niet uit...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:19

wil je mij een pb sturen hoe dat zit want ik zit met hetzelfde dilemma en als ik geen orun zou hoeven doen graag...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:25

Wij waren 15 jaar terug ofzo ( :+ ) verzekerd tijdens de opleiding werd ons verteld toe... :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:26

andere opleiding dan. zou wel makkelijk zijn :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:37

Gewoon ORUN ook... Maar in 15 jaar kan er veel veranderen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:00