Onenigheid dierenarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onenigheid dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:49

Ik zit met een onenigheid met mijn DAP.
Dierenarts is begin september geweest om een test bij mijn ruin af te nemen, onderzoek voor klophengst.
Het onderzochte bloed is kwijtgeraakt,en de da belde mij 2 weken later dat hij onderweg naar mijn pony was om de test af te nemen.
Op dat moment was ik zelf op mijn werk en heb ik hem ook gezegd.
Hij vertelde dat het bloed onderweg naar het lab zoek geraakt is en dat er dus geen uitslag is.
Ik zei gelijk dat ik niet extra ga betalen en dat zou ook niet nodig zijn.

Nu kreeg ik 3 weken terug de rekening.
Voor de dag dat hij op eigen initiatief is teruggekomen en de test herhaald heeft, is 40 euro in rekening gebracht, alleen voor de hormoonspuit.
Ik ben het hier niet mee eens.
de rest van de kosten heeft hij voor die dag niet gerekend(bezoek,behandeling e.d).

Ik heb de behandelend dierenarts gemeld dat ik het erg raar vind dat ik deze 40 euro moet betalen.
Hij noemt het coulance dat hij álleen de hormoonspuit rekent en de rest niet.
Want op het moment dat het bloed door hen verstuurd wordt naar het lab, stopt hun verantwoording hiervoor zegt hij.
(mijn argument was, dat als zij het bloed niet kwijt hadden "gemaakt",hij ook niet had hoeven terugkomen).

Ik weet dus niet,wie er gelijk heeft??
iemand hier wel???

Marigold

Re: Onenigheid dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:56

dan moet je DA de kosten verhalen op het postorderbedrijf, niet op jou..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:58

Ik ben er gewoon echt boos over. Ik heb email contact met mijn da(dan heb ik tenminste ook bewijs),waarin hij zegt dat hun verantwoording eindigt zodra er iets op de post gaat...
volgens mij klopt dat gewoon al niet..
en hij vindt dat ik moet betalen en dat er niks onredelijks aan is..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:09

de verantwoording voor het zoekraken tijdens transport kan toch ook niet bij jou liggen lijkt me..?
wordt het door de DA niet verzekerd verzonden dan?
heb je dat wel gevraagd aan hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:16

dat is mijn volgende vraag,maar mag aannemen dat ze verzekerd verzenden.
zijn logica was, dat ik 180 betaalde voor het onderzoek en door kwijtraken van het bloed dan geen uitkomst zou hebben.
daarom moet ik 40 voor herhaling van de test betalen.
in de mail zegt hij ook dit met mij afgesproken te hebben en dat is níet waar.
ik heb hem toen hij me belde duidelijk gevraagd of ik hiervoor extra moest betalen,en dat ik dat niet van plan was, en hij beaamde dit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:27

misschien werkt het dan zo dat het jou risico is als het kwijtraakt of mislukt of kapot gaat,
en misschien valt de hormoonspuit (qua materiaal en inhoud) onder de bedrijfskosten, en moet hij die volgens de regels bij jou vehalen,
en heeft hij alleen de ruimte om de kosten van zijn voorrijden en handelingen uitvoeren niet te rekenen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:36

Ik snap niet zo goed wat die hormoonspuit met het bloedonderzoek te maken heeft

Is die hormoonspuit noodzakelijk om het bloedonderzoek te kunnen doen?

Citaat:
zijn logica was, dat ik 180 betaalde voor het onderzoek en door kwijtraken van het bloed dan geen uitkomst zou hebben.

deze logica raakt kant nog wal. Het bloed is zoek dus kan ook niet onderzocht worden dus het onderzoek hoeft ook niet betaald te worden, hoogstens de voorijkosten en de kosten van de eerste keer bloed afnemen.

Ik heb het ook al eens gehad dat het bloed was zoekgeraakt en dat is kosteloos opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:40

ja die hormoonspuit is nodig.
er wordt eerst 'normaal'bloed afgenomen,vervolgens worden er hormonen ingespoten en dan na een uur weer bloed afgenomen.
beide bloedwaardes worden in het lab(duitsland)vergeleken en zo kan een eventuele klophengst 'ontmaskerd' worden.

het bloed is idd kwijtgeraakt en toen is hij dus opnieuw gekomen,en heeft alles nogmaals gedaan. enige dat ik van de 2e keer moet betalen is de hormoonspuit, de rest valt onder "coulance".
de eerste keer wordt dus volledig gerekend,dat snap ik nog wel,maar als dat bloed was aangekomen had hij niet terug hoeven te komen...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:13

Anoniem schreef:
Want op het moment dat het bloed door hen verstuurd wordt naar het lab, stopt hun verantwoording hiervoor zegt hij.

Ben ik het niet mee eens, het is hun verantwoording om in zee te gaan met een vervoerder die zijn taken niet naar behoren heeft uitgevoerd, het is hun verantwoording om die vervoerder aansprakelijk te stellen voor geleden schade, daar heb jij geen enkel aandeel in gehad.

off topic: is je paardje een klophengst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:06

nee gelukkig is hij gewoon een ruin :D

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:12

niet betalen.

Zij maken de boel kwijt niet jij. Kom op zeg. Ze kunnen de schade proberen te verhalen op de vervoerder.

Een DA die mij zo probeerde te naaien was ik snel klaar mee.

Dat hij dan terug moet komen tjah. Daar kan jij niets aan doen. Niet jou schuld. Als ik iets verkeerd doe moet ik het ook oplossen ook al kost het geld. De klant mag nooit de dupe worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:35

ik ben verder ook klaar met hen als dierenarts,vind dit hoogst onbeschoft.
maar dit moet wel afgehandeld worden,en ik weet niet hoe.
ik heb aangegeven het bedrag te willen betalen minus die €40,maar daarmee gaan zij niet akkoord...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:26

toch gewoon de rest betalen en dan die 40,- achter houden, en dan gaan kijken hoe dit opgelost kan worden.
Vaak gaan ze toch niet naar een incassoburo als het een klein bedrag betreft, de rest moet je dus wel gewoon betalen als hij daar recht op heeft.
Vraag hem dan maar of hij zijn vervoerder aansprakelijk wil stellen, neem aan dat het niet zomaar in een gewoon envelopje zonder registratie/track&trace wordt naar een lab wordt gestuurd?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:35

Het bedrag betalen minus die 40 euro! Had hij ook in de mail geschreven dat je het niet hoefde te betalen? Dan sta je heel sterk als dat zo is.

Buiten dat, dat dat bloed kwijt is is niet jouw probleem hoor. Ik vind dit echt niet correct van de DA!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:43

ik zou toch eerst even gewoon met de DA praten, vragen hoe dat zit,
hoe het risico verdeeld is, wat voor wie etc.
ruzie of gedoe om 40 euro zou ik zelf niet zo snel aan beginnen, ook al begrijp ik wel dat het vooral een principiele kwestie is maar dan nog.
misschien kan de DA niet anders beslissen en doet hij al zoveel hij kan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:46

Marigold, als de DA van te voren beaamd dat ze niet hoeft te betalen en je krijgt dan wel een factuur van 40 euro vind ik dat behoorlijk onbeschoft. En als iedereen denkt zoals jij om die 40 euro te laten zitten, om er geen heisa over te maken rekenen ze zich helemaal rijk!

Gewoon denken met gezond verstand kom je al een eind denk ik. :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:48

Hier zou ik ook super van balen en ik vind het dus absoluut niet terecht!

Ben je toevallig lid van de consumentenbond?? Dan zou je daar eens een telefoontje heen kunnen plegen hoe en wat!
Zou er ook niet blij mee zijn om straks voor 40,00 een deurwaarder aan m'n deur te hebben (en alle kosten die daar dan bij komen) :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:50

Je kunt toch zo'n rechtswinkel bellen. Die zitten ook op internet die kunnen je zo advies geven. Volgens mij is hij gewoon verantwoordelijk op het moment dat hij het bloed van je paard heeft afgenomen. Of zijn auto wordt gestolen of dat zijn praktijk afbrand het is zijn verantwoording. Hij kan het weer verhalen bij de transporteur maar dat is niet jouw probleem. Je betaalt toch ook niet voor die je hebt laten afdrukken en niet aankomen met de post.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:51

Marigold schreef:
ik zou toch eerst even gewoon met de DA praten, vragen hoe dat zit,
hoe het risico verdeeld is, wat voor wie etc.
ruzie of gedoe om 40 euro zou ik zelf niet zo snel aan beginnen, ook al begrijp ik wel dat het vooral een principiele kwestie is maar dan nog.
misschien kan de DA niet anders beslissen en doet hij al zoveel hij kan.

Aan de andere kant kan ik van 40 euro 1,5 week eten... En moet ik er 5 uur voor werken. Dus ik zou om die €40 ook 'moeilijk doen'.

Ik zou ook niet betalen. Misschien de dierenarts een aangetekende brief sturen waarin je aangeeft dat je niet wilt betalen en waarom...

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:57

Mijn eerste gedachte is inderdaad ook die 40 euro niet betalen.. Maarr.. Ik heb ook iets soortgelijks gehad, en kreeg een herrinnering met extra administratiekosten an 15 euro (!!) en na 14 dagen al een dreigbrief incassobureau.. Toch maar betaald want je hebt geen poot om op te staan (was ook mondeling door telefoon) . Dus achteraf heb ik zelfs 15 euro meer moeten betalen...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:30

Ik zou ook niet betalen. Jij bent met je DA overeengekomen een bloedonderzoek te doen en als hij dat opnieuw moet doen omdat het bloed kwijt is geraakt dan is dat zijn probleem. Je DA heeft vervolgens weer een overeenkomt met de postbezorger, dus daar heb jij niks mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:54

Onlangs heb ik een soortgelijke situatie gehad, maar dan met mijn auto.
Er was een computeronderdeel kapot en mijn garagehouder heeft deze opgestuurd naar de dealer. Vervolgens is dat onderdeel zoek geraakt en mijn garagehouder heeft een nieuw onderdeel moeten bestellen. Hij heeft dit zelf voor z'n rekening genomen.
Het lijkt mij dat jouw DA ook gewoon deze kosten voor zijn rekening neemt. Jammer voor hem, maar jij bent klant en staat hier volledig buiten. Ik zou die 40,- dan ook niet betalen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:04

Ik snap niet dat een veearts met een klant onenigheid gaat maken over 40 euro :? .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:21

heb het helemaal gehad met deze DAP,met mijn vorige dierenarts had ik nooit problemen en ik ga naar haar terug.
ik ga inderdaad maar weer een brief/mail sturen.
mondeling is overeengekomen dat ik NIET extra hoefde te betalen,en nu noemt hij het coulance dat ik "alleen"de spuit hoef te betalen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:24

ik zou het dus ook niet betalen
HUN verzenden het boled, en dan moeten ze dat maar verzekerd doen, of aangetekend of zo. Is niet jouw fout dat het kwijt is geraakt
Dan moeten ze de gemaakte kosten maar verhalen op diegene die het kwijt gemaakt heeft