Hoe zet je nou een goede advertentie in elkaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe zet je nou een goede advertentie in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:11

Zit op bokt weleens door de advert te speuren en zie nogal wat verschil.
De ene advertentie bevat een hele lap tekst en 20 foto's, de andere advertentie is heel kort en bondig, geboortedatum, geslacht, afstamming, foto, punt.

Wat zijn nou echt goede do's en don't voor een advertentie (verkoop paard/pony)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:18

Ik vind dat een advertentie vooral duidelijk en compleet moet zijn. Je moet in één blik de belangrijkste punten kunnen zien, en vervolgens in de bijschriften kunnen lezen hoe en wat.

Een of twee mooie, duidelijke foto's (bijvoorbeeld een onder het zadel en een standfoto aan het halster van opzij)
Dan de belangrijkste punten opgesomd. Leeftijd, geslacht, afstamming, vraagprijs enz.
Dan een paar witregels, en daaronder (eventueel een kleiner lettertype) een kort en krachtig verhaaltje over het paard zelf. Het karakter, evt medische problemen enz.

Het moet geen kermis worden, maar als je té weinig info geeft, en je hebt toevallig een paard waarvan er 13 in een dozijn zitten, dan gaan mensen niet de moeite nemen om te pb'en en bladeren ze gewoon verder naar het volgende paard waar wel die info bij staat.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-10-10 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:18

Ras
Leeftijd
Ouders
Schofthoogte
Dicipline
Verkeersmak, trailermak etc.

En dan een korte, bondige omschrijving van het karakter van het dier, waarin ook eventuele (stal)gebreken gemeld worden. Hier kun je ook vertellen of het kindproof is etc.

Vraagprijs

1x standfoto
1x bewegingsfoto los
1 à 2 x bewegingsfoto onder het zadel

En eventueel een foto van de ouderdieren.

Geen hele zwetsverhalen over hoe lief het paard is, dat je kleine nichtje er altijd op rijdt en dat ze hem zo lief vindt en 'Bollie' noemt, hoe jullie samen altijd door de weilanden galloperen en dat je hem/haar zo zult missen. Dat is absoluut overbodige informatie voor de koper.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:23

Alle informatie die voor mij belangrijk zou zijn:

• Geslacht
  • Geboortedatum
  • Afstamming
  • Stokmaat
  • Niveau
  • Verkeers / trailer mak
  • Eoor een merrie: al eens een veulen gehad
  • Stamboek
  • Chip / paspoort
  • Prijs
  • Een foto op stand en aan het werk
  • Eventuele (stal) gebreken)
  • Stalling op dit moment (24/7 buiten, op stal, of buiten en 's nachts stal)

Dit is het belangrijkste voor mij geloof ik.

Kiwipitje

Re: Hoe zet je nou een goede advertentie in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:24

Prijs! Het is zo irritant dat er paarden te koop staan. Voor vraagprijs (en soms ook nog foto's) PB. Ja dikke ***. Zet het er maar mooi bij hoor!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:24

Waarom wil je stalling op het moment weten? Dat heeft toch vrij weinig met jou te maken?

En chip & paspoort zijn verplicht als je het dier wilt vervoeren, dus ik ga er vanuit dat iemand die serieus zijn paard verkoopt zorgt at het dier dat heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:25

Een advertentie die ik prettig vind om te lezen bestaat uit een bondige tekst waarin deze zaken vermeld staan:
- Naam paard
- Geboortedatum
- Afstamming ( vader x moedersvader x moedermoedersvader)
- Stokmaat
- Prestaties
- Bijzonderheden mbt gezondheid, trailerladen en karaktertrekken.

Daarnaast wil ik graag een hoofdfoto, een foto op stand en een stap, draf, galop foto. Afhankelijk van het doel zou ik deze foto's graag gemaakt zien in een bak of juist buiten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:25

Kiwipitje schreef:
Prijs! Het is zo irritant dat er paarden te koop staan. Voor vraagprijs (en soms ook nog foto's) PB. Ja dikke ***. Zet het er maar mooi bij hoor!

Vraagprijs kan ik me nog voorstellen dat niet iedereen dat zo op internet wil zetten, maar moet wel gewoon via de PB beschikbaar zijn. Foto's niet, je moet als koper toch kunnen zien wat je koopt. Hoe moet ik nou weten of het dier me aanstaat als ik geen enkele foto kan zien?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:28

Ik irriteer me altijd aan de meest idiote en lelijke foto's op bokt, marktplaats etc etc. Mooie standfoto en foto's dier van toepassing zijn op het gebruiksdoel !!
Vaak zijn ze onscherp, staat paard er knullig op of de ruiter niet netjes. Komt vaak knullig over zo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:30

Vjestagirl schreef:
Waarom wil je stalling op het moment weten? Dat heeft toch vrij weinig met jou te maken?

En chip & paspoort zijn verplicht als je het dier wilt vervoeren, dus ik ga er vanuit dat iemand die serieus zijn paard verkoopt zorgt at het dier dat heeft.

Als een paard altijd op stal staat, en jij zoekt een paard die 24/7 buiten moet lopen kan je je afvragen of je een koop moet overwegen. Ligt ook geheel aan het seizoen natuurlijk, maar een geschoren paard midden in de winter 24/7 buiten zetten (ook al is het met deken) is waarschijnlijk niet zo'n heel geschikt idee.
Daarbij kan ik me ook voorstellen dat een paard wat nu 24/7 buiten staat op een stal zetten waar hij af en toe eens naar buiten kan geen goed idee is. Op die manier kan je rekening houden met de situatie waarin het paard nu staat en straks eventueel komt te staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:13

ElCamino schreef:
Ik irriteer me altijd aan de meest idiote en lelijke foto's op bokt, marktplaats etc etc. Mooie standfoto en foto's dier van toepassing zijn op het gebruiksdoel !!
Vaak zijn ze onscherp, staat paard er knullig op of de ruiter niet netjes. Komt vaak knullig over zo.

precies! met zo'n niet gepoetst paard aan een oud halster ipv netjes gewassen en ingevlochten of op zn minst schoon en met netjes halster/hoofstel.
Let ook op de positie van degene die paard vasthoud en hoe het paard staat, halve benen of slordige drukke achtergrond halen het mooie van het paard weg.
De foto's zijn je visitekaartje en een 1e impressie van het te verkopen paard, men klikt heel gauw door naar de volgende als je foto's niet 'smoelen'.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:24

Ja ik snap het soms ook niet je verkoopt vaak iets wat een paar duizend euro moet opleveren en je neemt niet eens 10 min. de tijd voor fatsoenlijke foto's.
Voor foto's ook graag netjes gepoetst, 1 hoofd foto, 1 standfoto en als ingereden wat rijfoto's of anders los.

Tekst ook niet te persoonlijk of allemaal eisen aan de volgende eigenaar. Alle informatie erbij dus leeftijd, afstamming, schofthoogte, africhtingsniveau.
Vraagprijs vind ik ook prettig. Je zoekt toch altijd in bepaalde richting. Ik zou niet reageren als iets ruim boven budget is. Waarom zou je vraagprijs niet willen geven?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:50

Afgezien van de paardenfeiten:
- Rustige achtergrond
- standfoto alle 4 de benen zichtbaar
- close up
- geen "grappige"foto's
- mooie foto-s vanuit een ander perspectief kunnen de aandacht trekken, de mooiste foto het eerst!
- geen taalfouten in je advertentie
- prijsindicatie: je zoekt toch een paard dat in je budget parst.
- Als je incl. harnachement verkoopt, dan ook daar een foto van

Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:40

Ras, afstamming, kleur, leeftijd, hoogte, niveau (graag duidelijk vermelden wedstrijdniveau of trainingsniveau), karakter, evt. predikaten (ook in moederlijn), spring- en buitenrijervaring, evt. gebreken of stalondeugden (ook medisch verleden indien bijv. peesblessure gehad oid), merries: hoeveel veulens gehad en wat deden die op de keuring en wat doen ze in de sport. Vermelding of het paard reeds gekeurd is en zo ja, de bevindingen.
Rijfoto, bewegingsfoto, standfoto, springfoto indien van toepassing. Vraagprijs of prijsklasse, ook of het een vraagprijs is of vaste prijs.
Afknappers: eisenlijst van de verkoper, hoofdfoto's, foto's die tien jaar geleden genomen zijn, pennyverhalen, ..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:43

o ja, en nog een afknapper: 'fantastische geweldig mooie ruin..' of 'superbeweger..' in de titel en dan open je het topic/de advertentie en dan zie je daar 's werelds gewoonste paard staan. Eerlijkheid duurt het langst, zet dan gewoon in de titel "TK 6-jarige KWPN vosmerrie 1.68 v. Jazz" ofzoiets.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:49

Ik kan niet zo afknappen op 1 hoofdfoto, zolang de rest van de nuttige foto's er ook maar bij staat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:52

Kort en krachtig! Die lappen tekst ga ik echt niet doorspitten daarbij denk ik alleen pff daar hangt een heel verhaal achter, laat maar! Ik vind de bloedlijn interessant, leeftijd, niveau, rondom gekeurd, karakter onder het zadel..een paard koop je niet vanaf je comp. scherm die ga je bekijken!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:56

Ik vind het zelf altijd wel fijn (zeker op bokt omdat je dan niet uitgebreid kan zoeken) dat in de titel de leeftijd, en stokmaat van pony/paard vermeld wordt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:09

Urielle schreef:
o ja, en nog een afknapper: 'fantastische geweldig mooie ruin..' of 'superbeweger..' in de titel en dan open je het topic/de advertentie en dan zie je daar 's werelds gewoonste paard staan. Eerlijkheid duurt het langst, zet dan gewoon in de titel "TK 6-jarige KWPN vosmerrie 1.68 v. Jazz" ofzoiets.

Misschien afknapper voor je maar het werkt dus wel :D want je hebt de advertentie onder tussen wel gezien (en da's de opzet ;) ). Lokkertjes noemt men dat! Potentiële klant nieuwsgierig maken *D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:11

Evelienepien schreef:
Urielle schreef:

Misschien afknapper voor je maar het werkt dus wel :D want je hebt de advertentie onder tussen wel gezien (en da's de opzet ;) ). Lokkertjes noemt men dat! Potentiële klant nieuwsgierig maken *D

En dan opent ze de adv. en is het een anti climax want het is niet wat ze zoekt, dus uiteindelijk schiet de verkoper er niks mee op ;) terwijl de doelgroep voor dit paard ws de advertentie niet opent want die zoeken een braaf 'simpel' paard en geen paard met mega potentie in de sport! Bedenkt daarom wat je hebt staan en welke doelgroep je wil benaderen voor je paard!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:24

PercyLeen schreef:

En dan opent ze de adv. en is het een anti climax want het is niet wat ze zoekt, dus uiteindelijk schiet de verkoper er niks mee op ;) terwijl de doelgroep voor dit paard ws de advertentie niet opent want die zoeken een braaf 'simpel' paard en geen paard met mega potentie in de sport! Bedenkt daarom wat je hebt staan en welke doelgroep je wil benaderen voor je paard!

Ho!!! En daar ga je (mijn mening) de mist in! want je kan als verkoper zijnde jouw paard toch "fantastsch geweldig mooi" of een "superbeweger" vinden???? Dat heeft te maken met persoonlijke smaak (en daar valt niet over te twisten!) en met kennis (en hoeveel mensen weten nu wat een echte bewiegingsgtopper is?). Er staat in dit voorbeel nergens dat dit paard niet braaf simpel is (even jouw woorden) dus waarom zouden mensen voor die doelgroep zo'n advertentie niet openen??? Want als je zo'm titel hebt, staat er nl. niets in over zijn karakter dus waarom, denk jij, dat mensen voor het brave simpele paard, deze niet zouden openen? Vind dat altijd wel knap als iemand voor een ander kan denken ;)
Voor een verkoopiets geldt: hoe meer mensen het weten, hoe beter!!! tenslotte heb je maar 1 koper nodig *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:28

Ik zie altijd graag een korte en bondige beschrijving (mét vraagprijs), en een paar duidelijke foto's.
Zo is het snel duidelijk of een paard/pony wat zou kunnen zijn of niet. Daarna wil ik graag meer informatie, dus als er (naast de korte omschrijving) ook nog een heel verhaal staat vind ik het alleen maar handig :j

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:29

Als ik het heb over een bewegingswonder verwacht ik een paard te zien met bloed, een paard dat van je beeldscherm spat! Een paard met meer bloed heeft over het algemeen iets meer karakter dan een 'simpel' paard. Tuurlijk valt over smaak te twisten maar ik denk dat de mensen die kijken naar een bewegingstopper iets anders voor ogen hebben dan een 'gewoon' paard!

Als ik een braaf paard zoek voor de basis sport open ik niet dat soort advertenties want daar zijn de prijzen dan ook naar en dat is niet wat ik zoek. Daar doel ik op...

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:19

Ik merk dat ik eerder geïnteresseerd ben, als ik in de titel het ras, leeftijd en algemeen gedragskenmerk lees.
In de advertentie zelf moeten goede, duidelijke foto's te zien zijn, ik vind het een enorme afknapper als iemand reageert dat hij nog met de foto's bezig is, alsof de advertentie er even snel op moest ....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:48

Vjestagirl schreef:
Kiwipitje schreef:

Vraagprijs kan ik me nog voorstellen dat niet iedereen dat zo op internet wil zetten, maar moet wel gewoon via de PB beschikbaar zijn. Foto's niet, je moet als koper toch kunnen zien wat je koopt. Hoe moet ik nou weten of het dier me aanstaat als ik geen enkele foto kan zien?

foto's kan niet iedereen plaatsen