Dierenarts contant betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happyhorse

Dierenarts contant betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 14:27

Ik weet niet of dit topic goed staat :o Mocht verkeerd staan dan hoor ik het graag.

Sinds ik niet langer weet betaal ik mijn hoefsmid en dierenarts contant.
Of nou is voor bekappen, ijzers eronder. Of het enten of het nalaten kijken van mijn paard.
Het is normaalste gang van zaken, en voor zover ik weet doet bijna iedereen die ik ken.
De uitzonderingen zijn mensen die hele stal vol paarden hebben.

Nu is er voor een van mijn paarden 1,5 geleden de veearts voor moeten komen.
Ik moest toen bij hem op de praktijk medicijn ophalen, ik heb toen gelijk contant betaald.
Zoals ik altijd doe. Nooit gezeur of wat dan ook over gehoord.

Tot nu 1,5 jaar later krijg ik opeens rekening binnen van een Jurist.
Ik moet de rekening betalen en de gerechtelijke en de buitengerechtelijke invorderingskosten.
Wat die kosten betekenen weet ik niet het is wel bijna 100euro.

Nooit heb ik een rekening gehad van die dierenarts. Nooit heeft hij tegen mij gezegd dat ik nog wat moet betalen.
Want ik heb alles betaald! Want doe gelijk zodat er van af ben. De dierenarts heb toen ook nog paar keer bij mij op stal gezien.
Maar nooit niks over gehoord.

Dus ik bel net naar juristen kantoor, dat ik die rekening toen gelijk contact hebt betaald.
En wat ze zeggen: Kom met bewijs dat het betaald is. Maar heb contant betaald heb geen rekening/afschrift/bonnetje etc.
Ze gingen nu onderzoeken en lieten ze het weten. maar ze zeiden dat ik het moest betalen

Wat ik weet viavia is dat hij vaker fouten maakt met rekeningen.
Maar waar ik mee zit moet ik deze rekening nou gewoon gaan betalen ?
Gaat om bedrag van 377euro en dat is niet ff niks. hier zitten de invorderingskosten, btw, en rente erbij.

Heeft er hier iemand ervaring mee of zoiets meegemaakt?
Laatst bijgewerkt door happyhorse op 07-10-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Re: Dierenarts contact betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:29

Het is een beetje vreemd dat het pas na 1,5 jaar bij jou ligt. Over het algemeen gaat het namelijk al na een maand of 3 na incasso. Dus je zou al eerder een bericht moeten hebben gehad.
Heb je het hier al met de DA in kwestie over gehad? En wat zei deze?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:30

vind het dom dat je niet een betalingsbewijs meeneemt als je bij een DA contant betaald.

De smid betaal ik altijd contant, de DA tegenwoordig niet meer om zulk soort gedoe te voorkomen. Heb er zelf gelukkig nog nooit last van gehad maar wel vaak genoeg gehoord. Ze sturen me maar een rekening die ik daarna netjes zal overmaken, zo heb je altijd bewijs van betaling of je nou wel of geen bonnetje ontvangt!

Ik zou de rekening betalen en het uiteraard uit laten zoeken, als jou verhaal klopt dan krijg je het geld terug maar met zulke instantie's trek je altijd aan het korste eind en als je niet op tijd betaald worden de kosten alleen maar hoger geloof ik.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:31

als jij geen rekeningen ed geen herinneringen en of aanmaningen ontvangen heb en hij daar geen bewijs van heeft heeft hij ook geen poot om op te staan

een van de redenen dat ik een da nooit contant betaal
een hoefsmid wil ik altijd wel een bonnetje van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:32

Happyhorse, vraag eens naar hun bewijsstukken, de rekening op jouw naam met de juiste datum, de herinneringen van die rekening etc. Die hebben ze waarschijnlijk niet en daarna ga je de dierenarts bellen om die opdracht aan die jurist voor incasso in te laten trekken.

Bijinn

Ik zou even de dierenarts bellen als ik jou was. Voor hetzelfde geld zegt hij; oeps, foutje.. en is het opgelost.

amies100

Ik zou even de dierenarts zelf bellen, dat is makkelijker communiceren dan met dat incassobureau. Zij presteren het altijd om mensen als criminelen te behandelen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:33

Vorige DA van mij heeft ook eens een fout gemaakt, kreeg ik een factuur die niet van mij was.

Ik zou zeer zeker niet betalen. Laat ze eerst alles maar eens uitzoeken.

Heb je niet rond die periode geld afgehaald bij de bank om te betalen toevallig?

Kentaro

Zou het absoluut NIET betalen!!!
Buiten dat dit een heel vervelende zaak is, krijg je bij bijna ieder bedrijf eerst een 1e aanmaning, dan een 2e en dan of een 3e of een telefoontje! DAN pas geven ze het uit handen!
Zou het er zeker eerst met de dierenarts over hebben!
Wij hebben ook eens een herinnering ontvangen, maar dat bleek per ongeluk om een andere 'klant' te zijn met dezelfde achternaam :P 1 telefoontje naar de dierenarts en ze hebben het in orde gemaakt.

Zou wel vanaf nu een bonnetje/bewijs van betaling gaan vragen :P

Anoniem

Pashon schreef:
Ik zou de rekening betalen en het uiteraard uit laten zoeken, als jou verhaal klopt dan krijg je het geld terug maar met zulke instantie's trek je altijd aan het korste eind en als je niet op tijd betaald worden de kosten alleen maar hoger geloof ik.

Dit vind ik een nogal slecht advies omdat het namelijk niet waar is. Incassobureaus zijn lastig en ze halen van alles uit de kast om je te intimideren en aan betalen te krijgen, maar in dit geval hebben ze niks te vorderen.

sarabande

Re: Dierenarts contant betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:36

Als het voor de rechter komt moet de DA kunnen bewijzen dat jij opdracht hebt gegeven voor de handeling.
Vraag dus maar aan het incassobureau of jurist naar het bewijs van die opdracht

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:37

Ik heb helaas zelf ooit eens in zo'n soort situatie gezeten echter dan met een telefoon provider.

Een incasso bureau werkt in opdracht van en hun taak is het geld innen of het nou wel of niet terecht is, daarvoor moet je bij degene zijn die het incasso bureau ingeschakeld heeft.
Ik heb nadien mijn geld terug gekregen van de instantie, maar moest wel eerst betalen.

lovely je weet niet of ze wel of niet wat in te vorderen hebben, een bedrijf schakeld over het algemeen niet voor niets zo'n bureau in.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:37

Pashon schreef:
vind het dom dat je niet een betalingsbewijs meeneemt als je bij een DA contant betaald.

Beetje kort door de bocht Pashon.... Bewaar jij ook alle bonnetjes 1.5 jaar lang? Zelfde geld had TS wel een bonnetje gehad maar die na een jaar weggegooid, en dan????
Ik vind het krom dat ze die rekening na 1.5 jaar ineens ter incasso geven. Laat de DA maar bewijzen dat je niet betaald hebt.... Zij houden ook een grote of kleine kas bij.....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:39

ik betaal de DA wel contant als ik voor kleine dieren naar de kliniek kom, dat willen ze tegenwoordig graag
vroeger ging dat ook op rekening
als de DA hier moet komen voor de paarden betaal ik nooit contant, dat willen ze niet eens, dat gaat allemaal op rekening

ik zou zeker niet betalen
laten ze eerst maar eens komen met een specificatie van die rekening

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:40

denise04 schreef:
Pashon schreef:

Beetje kort door de bocht Pashon.... Bewaar jij ook alle bonnetjes 1.5 jaar lang? Zelfde geld had TS wel een bonnetje gehad maar die na een jaar weggegooid, en dan????
Ik vind het krom dat ze die rekening na 1.5 jaar ineens ter incasso geven. Laat de DA maar bewijzen dat je niet betaald hebt.... Zij houden ook een grote of kleine kas bij.....

officieel gezien moet jij alles van 5 jaar bewaren
een ondernemer 15 jaar zelfs (geloof ik of was het 20 .... zal pa eens na vragen gezien we ook nog steeds de administratie van de winkel hebben)

dus ja eigenlijk moet je dat bewaren

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:41

denise04 schreef:
Pashon schreef:

bonnetjes van DA's bewaar ik altijd! heb zelf bonnetjes van 10 jaar terug nog.

ander soort bonnetjes word een ander verhaal b.v. van boodschappen doen. Buiten dat om betaal ik eigenlijk nooit iets contant, altijd met de pin zo heb je altijd een betalingsbewijs ook al heb je geen bonnetjes.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:42

spatter schreef:
ik betaal de DA wel contant als ik voor kleine dieren naar de kliniek kom, dat willen ze tegenwoordig graag
vroeger ging dat ook op rekening
als de DA hier moet komen voor de paarden betaal ik nooit contant, dat willen ze niet eens, dat gaat allemaal op rekening

ik zou zeker niet betalen
laten ze eerst maar eens komen met een specificatie van die rekening

Ja maar als je voor de kleine dieren contant betaald of bij afhalen van b.v. wormmiddelen. krijg je ook een rekening met voldaan erop, daar zijn zij dus in gebreke gebleven, dus is er van beide kanten geen bewijs dus geen zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:42

Pashon schreef:
Ik heb helaas zelf ooit eens in zo'n soort situatie gezeten echter dan met een telefoon provider.

Een incasso bureau werkt in opdracht van en hun taak is het geld innen of het nou wel of niet terecht is, daarvoor moet je bij degene zijn die het incasso bureau ingeschakeld heeft.
Ik heb nadien mijn geld terug gekregen van de instantie, maar moest wel eerst betalen.

lovely je weet niet of ze wel of niet wat in te vorderen hebben, een bedrijf schakeld over het algemeen niet voor niets zo'n bureau in.
Een paar jaar geleden heb ik ook met een incassobureau te maken gehad en dat ging om 30 euro en het was ten onrechte omdat ik de rekening waar het om ging wel betaald had, maar naar een ander rekeningnummer van dezelfde firma. Het incassobureau heeft toen heel moeilijk en heel dreigend gedaan en die stuurde mij een rekening van 130 euro waarvan 100 euro dus voor henzelf was. Aangezien ik zelf mijn zaakjes goed doorzie en alleen een vrij logische vergissing had begaan, heb ik mijn poot net zolang stijf gehouden bij de leverancier totdat zij de bloedhonden van het incassobureau hadden teruggefloten. Een incassobureau mag namelijk ook geen geld innen waar ze geen recht op hebben en ik was helemaal niet van plan om hun kosten te betalen, ik ben gekke henkie namelijk niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:45

Precies Lovely ik heb het ook altijd zonder tussenkomst van een jurist van incasso bureau's gewonnen, gewoon net zo hard terug schreeuwen :D

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 14:46

Ik heb van de dierenarts nooit rekening of een herinnering gehad.
Daarom vind ik het ook zo raar, 1,5jaar later is erg laat vind ik zelf.

En van de betalingsbewijs is indd dom dat daar niet om heb gevraagd.
Dat is een les voor de toekomst. En betalingsbewijzen zal dan jaren moeten gaan bewaren.
Want zoiets als dit wil ik niet meer.

Over betalen moet dit nu wel of niet betalen.
Dit is eerste aanmaning en als niet betaal gaan ze over op een dagvaarding
\
Ik zal even contact met de dierenarts opnemen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:47

Je hoeft helemaal niet alles 5 jaar te bewaren hoor, alleen zaken die je nodig hebt voor de belastingdienst :-). Meestal als een rekening is betaalt en verschijnt op je bankafschrift heb je met je bankafschrift voldoende bewijs.

Een gewoon bonnetje 5 jaar bewaren :? (als het tenminste geen product betreft waarop garantie zit). Dat is het lastige met DA's, hoefsmeden endergelijke, dat wordt gewoon contant afgerekend.

Zit niets anders op dan even te bellen met de DA. Heb je toen afgerekend bij de assistente? Wellicht is nog na te gaan wie toen dienst had? Hoe ziet hun boekhouding eruit?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:50

tja, dat is het nadeel van contant betalen. als je pint heb je daar in ieder geval nog een bewijs van. een leer voor de volgende keer. Ik zou als ik jou was de dierenarts eens bellen. als die zijn boekhouding goed bijhoud dan is het terug te vinden. als hij jouw geld in zn zak heeft gestopt is het helaas pindakaas pech gehad. Ik weet niet wat je dan het beste kunt doen.

Pashon

ik zeg betalen en verder verhaal halen bij de DA kijken waar de fout zit. als je ten onrechte betaald hebt krijg je je geld terug.

Een incasso bureau berekent automatisch de gemaakte kosten door aan de partij waarvan zij het geld moeten ontvangen dus in dit geval aan ts dit doet elk incasso bureau en is dus niks vreemds aan.

wendy1987

Ik zou idd gewoon even bellen naar de DA. Want als dit de 1e aanmaning is, zit er ergens een grote fout! Die duren namelijk nooit 1,5 jaar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:51

sarabande schreef:
Precies Lovely ik heb het ook altijd zonder tussenkomst van een jurist van incasso bureau's gewonnen, gewoon net zo hard terug schreeuwen :D

Als je van je agressie af wilt en je beschavingsniveau tijdelijk even terug wilt schroeven, dan kun je altijd even met een incassobureau bellen, daar knap je van op. Of een zekere verzekeringsmaatschappij, naar mij idee werken er uitsluitend retards.

Voor TS: niet betalen en eerst contact opnemen met de dierenarts hierover.