Mening gevraagd door leasr en verleaser

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kosten horen volgens jou bij het leasen van een paard:

Stallingskosten
114 (19%)
Hoefsmid
75 (13%)
Tandarts
43 (7%)
Dierenartskosten nav een "ongeval"
44 (7%)
Ontwormen
60 (10%)
Kleine dierenartskosten zoals jaarlijks enten
54 (9%)
Extra vergoeding voor gebruik van het paard
58 (10%)
Leskosten
124 (21%)

Totaal aantal stemmen: 572

Valencia2002

Mening gevraagd door leasr en verleaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:28

Hallo allemaal. Ben bang dat dit hier verkeerd staat, maar zouden jullie dit topic dan ergens goed willen neerzetten? alvast bedankt.

Iemand heeft mij benaderd om een paardje van mij te leasen, maar nu resten mij en misschien ook haar vragen over wat normaal is en waar we aan moeten denken zonder dat we er beide slechter van worden.

We wonen beide in een uiterst puntje van Nederland.

De leaser heeft het over stallingskosten, tandarts, hoefsmid, voer en een klein gedeelte van de dierenartskosten tot een bepaald bedrag (volgens mij heb ik het zo goed verwoord).

Nu vraag ik mij af als eventueel potentieel verleaser waarom ik het paardje zou verleasen als er geen vergoeding voor het gebruik van het paardje erbij zit? Hoefsmid, tandarts, jaarlijks enten en ontwormen vind ik kosten voor de eigenaar (ik dus).

Hoe doen jullie dat en hoe denken jullie erover stel dat het paard opeens iets ernstigs krijgt zoals blijvend kreupel, dampigheid wat ze opeens wordt, etc. ;(

Ze is nu nl goed.

Ben benieuwd naar de meningen. Heb je eventuele leaser hier ook uitgenodigd, dus laten we het aub tov haar en mijzelf wel netjes houden.

Alvast bedankt.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:31

Hmmm... alle kosten horen erbij :o behalve vergoeding voor paard.
Ik heb destijds mijn hengst geleased en dan gekocht.

Vjestagirl

Re: Mening gevraagd door leasr en verleaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:32

Ik vind dat alle kosten erbij horen. Wel vind ik dat er in geval van ziektes en ongevallen er met de eigenaar moet worden overlegd wat er moet gebeuren.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:35

Ik zou zeggen alle onderhoudskosten van het paard. Dus alles behalve een vergoeding voor het paard.

Tenminste bij volledige lease.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:40

Wat ik niet goed begrijp is waarom je wanneer je bij bijvoorbeeld een manege een paard least je dan een aanzienlijk bedrag betaalt. Niet alleen voor stalling, maar ook voor gebruik, terwijl er dan ook nog gelest wordt op dat paardje. Dat is nu natuurlijk niet het geval.

En ben het ermee eens dat wanneer iemand het paard later wil overkopen er anders mee omgegaan wordt, maar volgens mij is dat niet het geval.

Edit: Blabla en vesta: leasen jullie, verleasen jullie of hebben jullie een eigen paard of misschien verzorgpaard?
Laatst bijgewerkt door Valencia2002 op 01-10-10 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:41

Leuk onderwerp.
Blinghie is nu ook verleasd en staat op een andere stal. We hebben een contract opgesteld waarop staat dat ik altijd de eigenaar blijf tenzij we wat anders afspreken. Zij betaald de stalling, hoefsmid, lessen (voer zitbij de stalling in) Omdat het mijn paard blijft betaal ik de dierenartskosten (ook na ongeval), entingen, tandarts of osteo/fysio.
Nu is vlak nadat hij verleast was er een kleine blessure bijBlingh opgetredenen heeft ze er de dierenarts bij gehaald en dekosten ook op zichzelf genomen terwijl dit in principe niet hoefde.Ik mag echt in mijn handen wrijven met diegene die nu mijn paard least.
Zij hoeft verder ook geen vergoeding voor het paard te betalen ben al heel blij dat we het zo opgelost. Mochten er spullen kapot zijn of nodig betaal ik die ook. Is het een dekje voor de *leuk* erbij dan mag zij dat betalen.

p.s Ik ben speciaal lid geworden van de vereniging eigen paard, daar kun je contracten downloaden en aanpassen. Dit zou ik ook wel aanraden!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 11:45

Ok dank je. Dat is duidelijk. Nu ga je er natuurlijk niet vanuit dat er verkeerd met je paardje omgegaan wordt, maar stel de leaser weet dat het paardje zich heeft verstapt in het land oid en rijdt toch door, het dier wordt kreupel...er wordt doorgereden en het paardje is blijvend kapot.

Nee, ik zeg niet dat de persoon met wie ik contact heb dat zou doen, maar ben soms een beetje een doemdenker...althans ik kan dit soort scenario's makkelijk bedenken haha

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:50

ik vind dat alle kosten voor de leaser komen,
evt verzekering voor het paard entingen en wormenkuren voor de eigenaar evenals bekappen. Moet het paard op ijzers omdat het paard over het harde moet i.v.m lessen, buitenritten e.d. Dan vind ik dat meerkosten voor de leaser zijn.
Gebreken die onstaan door gebruik/misbruik ook kosten voor de leaser.
Maar bijvoorbeeld onvoorziene ziektes voor de eigenaar . ( dus wat de leaser niet had kunnen voorkomen)

denk dat ik nu wel redelijk volledig ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:51

Valencia2002 schreef:
Ok dank je. Dat is duidelijk. Nu ga je er natuurlijk niet vanuit dat er verkeerd met je paardje omgegaan wordt, maar stel de leaser weet dat het paardje zich heeft verstapt in het land oid en rijdt toch door, het dier wordt kreupel...er wordt doorgereden en het paardje is blijvend kapot.

Nee, ik zeg niet dat de persoon met wie ik contact heb dat zou doen, maar ben soms een beetje een doemdenker...althans ik kan dit soort scenario's makkelijk bedenken haha

Ik heb gezegd dat zodra er wat met het paard gebeurt is dat er eerst contact met mij opgenomen worden voordat er stappen ondernomen worden. Nu hangt dit wel af van de ernst van de situatie. Ik heb gezegd dat als het om een levensbedreigende situatie gaat (je weet nooit) ik op haar vertrouw.
Omdat ze op een andere stal staat waar ik stond hebben ze wel 2 nummers 1 van mij en 1 van haar dat we beide gebeld worden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:03

ik denk dat je allereerst moet nagaan waarom er wordt geleasd.
heb jij een paardje over en wil je hem graag verleasen. wil de leaser super graag jou paardje leasen. wordt je paard er beter van of bliijft het niveau hetzelfde. blijft het paardje op dezelfde stal of verhuisd deze.

belangrijkste is goede afspraken maken.

kosten die er zijn:
stalling
lessen
spullen
hoefsmid
dierenarts (ontwormen etc).
onvoorziene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:08

Ik ben leaser geweest voor ik m'n eigen paard kocht.
Ik wil als leaser niet alle kosten betalen; ik lease omdat ik wil rijden en als het paard 'stuk' is wil ik het niet meer leasen.
Ik had een constructie waarbij ik het stalgeld, de lessen en gebruikskosten voor het paard betaalde.
Veearts, hoefsmid, wormspuiten en risico waren voor de eigenaar.
Paard bleef bij de eigenaar op stal en mijn leasegeld was ongeveer gelijk aan het pensiongeld voor een eigen paard.

Als het paard ziek of kreupel was geworden, dan zou de eigenaar mij in eerste instantie een ander paard aanbieden, en als ik daarmee niet akkoord zou gaan (bv omdat ik dat paard niet leuk vond oid) dan hield de leaseovereenkomst op.

Kun je hier iets mee? Als je aanvullende vragen hebt, stel ze gerust.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:20

Je kan geheel naar eigen inzicht/overleg bepalen wie wat betaald en aan de hand daarvan de gebruiksprijs bepalen.

In mijn ogen moet de gebruiksprijs dekkend zijn voor de kosten die de eigenaar maakt (hoefsmid en entingen, maar ook DA bij ziekte oid) met daarop een opslag voor het risico dat het paard om wat voor reden dan ook op den duur onbruikbaar wordt of misschien zelfs afgemaakt moet worden.

Naast de afspraken over wie wat betaald moet je ook afspraken maken over wie waarover beslist. Wie bepaald dat er een dierenarts bij moet komen en wie bepaald welke behandelingen wel/niet uitgevoerd mogen worden en wie betaald dat dan? Als de leaser toch de rekening betaald zal jij als eigenaar niet zoveel behoefte hebben aan invloed in die beslissingen. Maar als besloten wordt dat jij die rekeningen betaald dan moet jij ook de zeggenschap hebben. Of als jij die zeggenschap wilt hebben moet je de rekening betalen. Of je zoekt een mediaan waarbij de leaser verantwoordelijk is voor een licht koliekje of een lichte kreupelheid en dat de eigenaar bij zwaardere gevallen de beslissing moet nemen. Waar je die scheidslijn legt is denk ik afhankelijk van hoeveel zeggenschap jij als eigenaar wilt behouden. De eerder genoemde opslag is uiteraard afhankelijk van waar de scheidlijn ligt.

Ik lease een paard op de manege. Ik heb dus geen keus in waar ik het paard stal, maar stalling is wel in de leaseprijs inbegrepen. Buiten dat kan ik volledig over het paard beschikken, het paard loopt dus niet in de manegelessen mee en indien gewenst kan ik er ook wedstrijden mee gaan starten. Daarvoor betaal ik 45 euro bovenop de stallingsprijs voor pensionners en heb ik dezelfde rechten en plichten als de pensionners.

Hoefsmid, entingen, ontwormen e.d. zijn voor mijn oordeel en rekening evenals eventuele aanvulling op het standaard dieet van stal zoals hooi, muesli, slobber etc.
Tandarts en osteopaat e.d. zijn ook voor mijn rekening, maar dat moet wel in overleg gebeuren. Die mag ik er niet zomaar bij roepen.
Dierenarts is voor oordeel en rekening van de manege.
Tuig is inbegrepen bij het paard, maar enkel wat voorhanden is. Als er enkel een dressuurzadel voorhanden is en jij wilt graag springen dan zal je zelf op zoek moeten naar een vzh of springzadel. Zo heb ik er voor gekozen zelf een dressuurzadel aan te schaffen.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 12:40

Sonja schreef:
Ik ben leaser geweest voor ik m'n eigen paard kocht.
Ik wil als leaser niet alle kosten betalen; ik lease omdat ik wil rijden en als het paard 'stuk' is wil ik het niet meer leasen.Ik had een constructie waarbij ik het stalgeld, de lessen en gebruikskosten voor het paard betaalde.
Veearts, hoefsmid, wormspuiten en risico waren voor de eigenaar.
Paard bleef bij de eigenaar op stal en mijn leasegeld was ongeveer gelijk aan het pensiongeld voor een eigen paard.

Kun je hier iets mee? Als je aanvullende vragen hebt, stel ze gerust.

Helemaal mee eens, mits het de leaser zijn fout is waardoor een paard "stuk" is geworden zoals je het zo mooi zegt :o

Ik weet hoe ik met al mijn paarden omga en weet dat ze nagenoeg nooit ziek zijn en allemaal goed zijn (gauw afkloppen, zul je net zien), maar hoe kom je erachter of de leaser van hetzelfde type is? Heb nu al veel verzorgers/ bijrijders versleten met wie ik het allemaal heb gehad, omdat ze OF als een idioot met een van de paarden omgingen (het was toch niet hun eigen, dus tja) of het tuig ergens neer kwakten, want ja ook hier hebben ze niet voor hoeven betalen.

Ik ken haar overigens niet. Kreeg alleen een berichtje via Bokt wat ik overigens wel aardig van haar vind. Dit berichtje gaat dus niet over wantrouwen naar haar, maar meer over mijn angst. Ze stond/ staat nl in de verkoop en als ik haar verleas haal ik haar er dus uit, maar het moet niet zo zijn dat ze straks uberhaupt niet meer verkocht kan worden, omdat ze allerlei dingen heeft gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:43

Dat is inderdaad een heel belangrijke afweging die je daar maakt. Je plaatst het paard onder andermans verzorging en toezicht, maar als eigenaar blijf je wel degene die de risico's loopt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:47

jullie zien leasen dus hetzelfde als bruikleen??

als ik mijn paard in bruikleen geef vind ik dat de kosten (voer, stal hoefsmid en alles) voor de 'nieuwe' eigenaar zijn.
leasen zie ik meer als huren voor een bepaald bedrag. dus 100€ per maand ofzo. dat kan dus een deel van de stalling, hoefsmid enz zijn. als het paard bijzondere kosten krijgt is de eigenaar verantwoordelijk.

dit is zoals ik het zie hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:48

Sonja schreef:
Dat is inderdaad een heel belangrijke afweging die je daar maakt. Je plaatst het paard onder andermans verzorging en toezicht, maar als eigenaar blijf je wel degene die de risico's loopt.

Klopt,

en het is het is heel moeilijk te controleren als je die persoon nog niet kent. Mijn leaser is voorheen mijn bijrijdster geweest dus ik wist en weet wat ik aan haar heb en van haar zijn er niet veel!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 12:50

Dit heb ik even van manege beukers gekopieerd. Was het eerste wat ik via google tegenkwam

Leasen, wat is dat?
Het kan al wat langer met auto's, nu ook met pony's en paarden. Leasen is een soort huren. In overleg met de klant wordt een pony of paard gekozen en wordt een beslissing genomen of de pony of paard wel of niet door andere manegeklanten gebruikt mag worden in de les. Tijdens een proefles kan bekeken worden of het klikt, dan pas start de leaseperiode.

De leaseprijs is inclusief volpension stalling en gebruik van de faciliteiten van Manege Beukers. Exclusief zijn bijkomende kosten zoals de dierenartskosten, extra verzekeringkosten (indien gewenst), de hoefsmidkosten, lesgeld en eventuele wedstrijd kosten. Wij hebben momenteel 33 paarden en pony’s beschikbaar voor leasen. Klik hier of op één van de foto's boven om de gegevens van de paarden en pony's te zien...

Edit: Als ik dit zo lees dan is het toch veel duurder om een paard te leasen dan om zelf te kopen of op bijvoorbeeld een afkoopregeling wanneer je het geld niet hebt liggen?
Laatst bijgewerkt door Valencia2002 op 01-10-10 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:50

suuzepuus schreef:
jullie zien leasen dus hetzelfde als bruikleen??

als ik mijn paard in bruikleen geef vind ik dat de kosten (voer, stal hoefsmid en alles) voor de 'nieuwe' eigenaar zijn.
leasen zie ik meer als huren voor een bepaald bedrag. dus 100€ per maand ofzo. dat kan dus een deel van de stalling, hoefsmid enz zijn. als het paard bijzondere kosten krijgt is de eigenaar verantwoordelijk.

dit is zoals ik het zie hoor!!

Dat hangt ervan af. Als het paard verleast word als in de zin van na 2 jaar is hij van degene die hem least. Als het gaat om hem na een bepaalde periode hem naar iemand over te doen vind ik het wel normaal dat er meer wordt betaald dan de stalling en bijkomende kosten. Of is het meer huren? Dat jij de eigenaar blijft?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 12:59

[quote="Blingh
Dat hangt ervan af. Als het paard verleast word als in de zin van na 2 jaar is hij van degene die hem least. Als het gaat om hem na een bepaalde periode hem naar iemand over te doen vind ik het wel normaal dat er meer wordt betaald dan de stalling en bijkomende kosten. Of is het meer huren? Dat jij de eigenaar blijft?[/quote]

Maar dit is toch een vorm van huurkoop ;) als hij overgaat naar de ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:01

Valencia2002 schreef:
[quote="Blingh
Dat hangt ervan af. Als het paard verleast word als in de zin van na 2 jaar is hij van degene die hem least. Als het gaat om hem na een bepaalde periode hem naar iemand over te doen vind ik het wel normaal dat er meer wordt betaald dan de stalling en bijkomende kosten. Of is het meer huren? Dat jij de eigenaar blijft?

Maar dit is toch een vorm van huurkoop ;) als hij overgaat naar de ander?[/quote]

Als je een bijv. een auto gaat leasen betaal je toch ook een X bedrag en is hij na verloop van tijd van jou? of ruil je hem in voor een nieuwer model?

Maargoed mijn vraag aan jou was dus. Is het de bedoeling dat jij de eigenaar blijft of dat zij de nieuwe eigenaar gaat worden?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:09

Blingh schreef:
Als je een bijv. een auto gaat leasen betaal je toch ook een X bedrag en is hij na verloop van tijd van jou? of ruil je hem in voor een nieuwer model?

Er is verschil tussen financial lease en operational lease. Financial lease is ook wel bekend als huurkoop. Als over lease gesproken wordt dan wordt 9 van de 10 keer operational lease bedoeld. Bij operational lease gaat het voorwerp na afloop van de leasetermijn terug naar de leasemaatschappij.
Een leaseovereenkomst van een auto betreft over het algemeen een leaseovereenkomst op basis van operational lease. Wil jij na afloop van de leasetermijn de auto behouden/kopen dan zal je de op dat moment geldende marktwaarde moeten betalen.

Bij een auto is de lease vaak alleen een stuk vollediger dan bij een paard. Je betaald een X bedrag per maand en dat is inclusief wegenbelasting, onderhoud, banden, vervangend vervoer, verzekering, etc. Brandstof betaal je weer wel zelf en de leaseprijs is afhankelijk van de kilometer die je rijd.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:14

ik lease een paard gewoon particulier. zij heeft mij zelf aangeboden alleen de stallings kosten te betalen. vanuit mij zlef vind ik dat vrij logie's ik vind dat je best een vergoeding kan vragen maar vind ook dat er enorm veel misbruik word gemaakt van sommige leasers/verzorgers als je soms hoort wat hun moeten betalen zou je denken spaar een halfjaartje dat geld op en je hebt zelf een leuk dier.

ik betaal dus 190 in de maand mag rijden waneer ik wil ( dier staat niet bij eigenaar thuis) hoefsmid, dieren arts enz enz heeft zij voor haar rekening.
zij heeft geen tijd ze verleasd haar paard en of ze dat nou wel of niet doet de kostne hou je :+ zo denkt de eigenaaresse er dan dus over. Of ik heb gewoon geluk..

ookal hoor je vaak zat dat meiden dag en nacht mogen doen wat ze willen voor 0,-

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:32

@hndafree.. 190 euro vind ik ook al vee.

ik zou dus nooit gaan leasen, dan spaar ik liever 2 jaar en kocht zelf een paardje.

op het moment rijdt ik een paardje bij (2 eigenlijk ff). en kost me niets en mag alles doen. (echt alles). dat vind ik dus wel luxe :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:34

Joltsje schreef:
@hndafree.. 190 euro vind ik ook al vee.

ik zou dus nooit gaan leasen, dan spaar ik liever 2 jaar en kocht zelf een paardje.

op het moment rijdt ik een paardje bij (2 eigenlijk ff). en kost me niets en mag alles doen. (echt alles). dat vind ik dus wel luxe :D

het voordeel is, nouja voordeel? Je zit niet met de aanschafkosten enmocht er iets gebeuren in je priveleven waardoor je het niet meer zou kunnen betalen je het contract zou kunnen be-eindigen. Dus hoef je het paard niet te verkopen..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:51

@blingh, dat zijn innd voordelen.

mijn paardje bleek achteraf veel te mankeren en heb er dus best verlies op gedraaid. daarnaast veel dierenartskosten gehad. dus ja. daar zit wat in.