en omdat ik 2 opgroeiende kids heb die wat op mijn Fries rondhobbelen.Maar dit is een algemeen topic, dus geen "pas ik wel op mijn pony"-topic. Ik wil gewoon graag weten hoe onderstaande wordt berekend/ gezien etc...
Door de lengte van mijn kids (resp 110 cm en 138 cm) in combi met de stokmaat van onze Fries (163 cm) vroeg ik mij af:
Ik weet van de ...% regel van het paardengewicht als maximaal te dragen gewicht.
Ook zie ik in sommige topics dat benen bijv uitsteken en er dus gezegd wordt: je bent te lang/ groot voor je pony.
Maar: Is er ook een "tabel" of formule of wat dan ook om te bepalen wanneer een kind te GROOT/ LANG is voor een bepaalde pony of misschien zelfs te klein (al zal dat niet snel van toepassing zijn)
Op de Wiki vond ik wel de volgende stokmaattabel voor pony's.
A-pony: tot 1,17 meter
B-pony: 1,17 tot 1,27 meter
C-pony: 1,27 tot 1,37 meter
D-pony: 1,37 tot 1,48 meter
E-pony/klein paard: 1,48 t/m 1,569 meter.
Maar dat zegt nog niks over wat er nou op mag aan lengte.
Ik heb zelf vroeger ook op Friezen leren rijden en andere echte paarden (groot dus en ikzelf was echt geen groot kind, ben nu nog maar 159 cm
). En ik zie nu eigenlijk de trend dat kinderen alleen nog op pony's gezet worden op maneges.Dus daarom was ik benieuwd: Hoe bepaal je nu welke stokmaat voor een bepaald kind ideaal/ goed is qua lengte vh kind en welke niet?
(even los dus van gewicht want ik snap ook wel dat je een zwaar gebouwd kind niet op een shetje zet van 80 cm...)
)

.