Wanneer zou jij een pony voor de kinderen kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer zou jij een pony voor je kinderen kopen?

1. Je kan niet vroeg genoeg beginnen, dus zodra ze interesse hebben komt er een pony. Ook als ze pas 5 zijn.
20 (10%)
2. Eerst maar eens wat lesjes laten volgen. Vinden ze het dan nog leuk dan komt er zsm een eigen pony. Leeftijd maakt daarbij niet uit.
27 (14%)
3. Mijn kind moet eerst een goede fysieke ontwikkeling hebben. Dus vanaf 7/8 jaar en dan komt er bij interesse meteen een pony.
12 (6%)
4. Mijn kind moet eerst weten of paardrijden leuk is EN fysiek goed ontwikkeld zijn. Dus bij 7/8 jaar eerst maar eens op les en bij blijvende interesse komt er op termijn een pony.
118 (62%)
5. Er komt geen pony voor mijn kind(eren). Ze gaan vanaf 7/8 jaar naar de manege en als ze een eigen paard willen kopen ze die maar als ze 18 zijn.
12 (6%)

Totaal aantal stemmen: 189

Zilfstar

Wanneer zou jij een pony voor de kinderen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 11:00

Als het hier niet goed staat, excuses. Maar dit leek mij de beste optie...

Ik lees hier op Bokt allerlei topics ook over kinderen. En ik zie overal kinderen van verschillende leeftijd rijden en les hebben en soms al eigen pony's hebben.

Nu heb ik zelf een zoon van 8 en een dochter van 5. Wij hebben een eigen Fries. Vanwege de lich beperking van zoon hebben wij het onderwerp paardrijden besproken met fysiotherapeuten en ons is aangeraden rustig aan te doen. Voorald e draf is een boosdoener voor de heupen en rug, dus we stappen vooral en zo min mogelijk draf. EN zeker de duur van de "lesjes" is kort.

Zoonlief krijgt nu les van mij op onze Fries, maar dat is nog simpel stapwerk en wat sturen en zitwerk. (we bouwen het rustig op). Hij rift ong een half uur en heeft nu (aand e longe) 2 drafjes gemaakt van 10 stappen.

Dochter rijdt eens per week/ 2 weken op onze Fries aan de longe, hooguit een kwartier, daarbij draaft en galoppeert ze ook. Zij durft veel meer dan broer. Zij doet dan ong 4 drafjes en 4 galopjes. Nu is zij dus nog erg jong, maar heeft al een superzit (ben jaloers!!) en kan de hulpen goed doorgeven (super gevoelig paardje... :D )

Wij (man en ik) hadden van de week dus een gesprekje over wanneer men nu een pony voor de kinderen koopt. Op dit moment is onze mening dat:
Beide kids een goede basis kunnen leren op ons eigen paard.
En dat bij gebleken geschiktheid/ interesse van dochter er wellicht op termijn (als ze 7/8 is) een eigen pony voor haar komt.
Dan is zij fysiek een stuk rijper en kan zij de pony beter aan. En miss dat we haar dan eerst op een amnege/ kamp op les doen voor een goede basis.
(Zoon kan op Fries blijven rijden, groeit er steeds meer "in" qua lengte. Dua zal wellicht tegen die tijd te groot zijn voor B/C pony van zus. hem doen we geen plezier emt manegelessen, dus wellicht les op onze eigen Fries tegen die tijd)

Maar wij waren toch wel benieuwd naar de ervaring/ mening van paardrijdend Nederland, dus daarom hier een polletje.
Graag als je gestemd hebt horen we ook je motivatie (en welke ervaring je er zelf mee hebt. En evt tips voor onze situatie)
Wij zijn benieuwd

Oja... Ik ben er even vanuit gegaan dat je gewoon over de financiele middelen bezit om een pony aan te schaffen en te onderhouden.

Mieke_Cunna

Re: Wanneer zou jij een pony voor de kinderen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:59

Als ik kinderen krijg in de toekomst dan zal ik ze bij interesse eerst laten lessen op een goede manege. Uiteraard, mocht ik zelf in bezit zijn van een makke pony dan mogen ze daar ook wel op hobbelen.
Mocht de interesse nou blijven en voor mijn gevoel kunnen ze het aan zou ik langzaam zoeken naar een fijne pony waar ze plezier mee kunnen maken. Als de financien het toelaten uiteraard. Is dit niet zo, dan deel ik de mijne indien het past graag met ze.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:08

Mijn kinderen zijn opgegroeid met paarden.

Mijn zoon (nu 14) heeft helemaal geen interesse, prima ga het niet afdwingen.
Mijn dochter (nu 12) heeft wel het virus mee gekregen :D

Ze heeft als klein kindje vaker even op een van onze paarden "gezeten" gewoon op de blote rug, even een klein rondje in de bak lopen.
Later gaf ze aan dat ze wel een eigen pony wou, ze was toen 6 jaar, ik heb haar eerst lessen laten volgen op een prive-manege, ze zat daar in een klein groepje van maar 2 kinderen, een jongetje en mijn dochter, ze hebben haar daar de beginselen van het rijden en poetsen aan geleerd, 1 1/2 jaar heeft ze daar les gehad, daarna heb ik een pony geleasd op een andere manege en ondertussen op zoek gegaan naar een pony.
Toen mijn dochter 9 jaar was, heeft ze haar eerste pony gekregen, een D-pony, waar ze nu met veel plezier op traint en mee op wedstrijden gaat, heeft bij mij goed uitgepakt, ik wou eerst kijken of ze het rijden wel uiteindelijk leuk vond voordat ik aan een eigen pony begon.
Ze kan nu niet meer zonder ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:11

Hier is het nog lang niet zo ver, maar het hangt voor mij erg van de situatie af.
Stel je voor dat ik mn eigen stal heb(of voldoende land bij huis) dan zou de pony al veel eerder komen.
Maar is de situatie niet zo denk ik niet dat ze voor hun 13e a 14e een eigen pony krijgen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik een ponyruiter blijf, dus als je dan een beetje een maffe haf (erbij) hebt is iedereen gelukkig.

Edit: zie dat mijn optie niet in je polllijst staat :+
Ik vind leeftijd wel belangrijk(zie ik erg aan ponykampkinderen, tot ca. 12 jaar hebben ze net te weinig in hun mars)
En daarnaast ben ik niet zo van de manegelessen, daar komt mn kind sowieso niet, of het moet al zijn dat de manege's zijn veranderd zodra mijn kinderen op die leeftijd zijn :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:16

Zodra wij de ruimte hadden, zijn er eigenlijk paarden gekomen, ook voor de kinderen. Ze vonden het erg leuk en waren best fanatiek. Maar het was wel erg in fases, zo reden ze iedere dag, zo een maand niet. Ach, de paarden stonden op de wei, die vonden het prima, kwamen niets te kort.

Nu ze wat ouder zijn (de oudsten zijn 11 en 13) worden ze wat serieuzer en beginnen met lessen en wedstrijdjes en dan zie ik er op toe dat ze toch wel geregeld rijden, om het eerlijk te houden naar de paarden toe.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:22

Ik zou ze persoonlijk eerst op een goede manege lessen laten volgen.
Nu is er nog wel interesse, maar is dit niet tijdelijk? En gaan ze er terug op durven als ze eens vallen?
Als ze dan genoeg 'verantwoordelijk' hebben (weten dat een paard niet enkel dient om te rijden, maar dat hij ook moet eten, geborsteld worden, ...) en ze kunnen een beetje de basis, zou ik een pony kopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:52

als we zelf plek hebben koop ik gewoon een shetje ofzo waar ze wat mee rond kunnen keutelen en later rijden.
Met rijden mogen ze van mij dan pas rijden als ze minimaal 7 zijn.

Vind wel dat je dochter erg jong is om al te draven en galoperen, zeker op een groot paard. Ook al rijdt ze weinig en kort, ik vind het risico te groot voor die kleintjes.

als ik zelf geen plek aan huis heb, dan komt er een pony zodra ze een paar jaartjes hebben gelest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:04

Ik denk dat ik het inderdaad af zou laten hangen van mijn woonsituatie (staan mijn paarden aan huis of op een dure pensionstal) en van de maneges in de buurt. Ik heb zelf op een hopeloze manege leren lessen, dat zou ik niet willen voor mijn kinderen.
Als ik zelf nog een braaf paard heb, mogen ze daar wel eventjes op stappen en op sturen, draven en galloperen niet.

Belangrijk vind ik ook dat kinderen in groepsverband en spelenderwijs leren rijden, dus niet meteen op eigen pony zwaar aan de bak moeten. Gewoon lekker lol hebben, en het liefst met meerdere kinderen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:24

Als ik kinderen zou hebben dan zouden ze pas met jaar of 8 mogen gaan rijden en dan niet op een Fries maar een slanke ranke pony.
Een fries is breed en dat kunnen die jonge kinderheupen nog niet aan, is lichamelijk niet zo best voor ze om op een breed paard/pony te rijden.

Verder ga ik mee met Tesseke, eerst maar eens bewijzen dat je ect wilt rijden voordat er een pony aangeschaft gaat worden.
Heb het al te vaak om me heen gezien dat kinderen het 'even' leuk vinden maar ook na een paar maanden afhaken omdat het nieuwe eraf is.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:30

ruben ,mijn zoontje van 4, lest ook al en vind het helemaal geweldig! Zijn grootste wens nu al is een eigen pony! En hoe geweldig ik dat ook vind, mijn man en ik hebben afgesproken dat ruben als ie 6 is zelf een pony krijgt. Vind hem nu nog te jong , eerst zijn zwemdiploma maar eens halen. Tot de eigen pony tijd kan ie op zaterdag rijden op les en een x per week op een pony van stal. En ik wil hem ook nog tot niks verplichten, bedoel hij speelt op woensdagmiddag en vrijdagmiddag graag met vriendjes en dat vind ik belangrijker dan elke vrije minuut die hij heeft besteden op stal. Ook al vind ie dat zelf niet erg hoor ;)

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:42

bij mij op de manege hebben wij een streve van 6 jaar ,om te beginnen met rijden.
en een half uurtje per week.
ze zitten toch erg breed en het is een aanslag op de bekken.
dat kan een probleem worden op latere leeftijd tijdens de zwangerschap.

mijn dochter is ook gek op paarden.
ze is met 6 jaar begonnen en toen ze 7 was heb ik een pony voor haar aan geschafd.
hij was op dat momend 1,2 jaar oud.
ze konden samen opgroeien en ze kon alleen maar verzorgen.
ook omdat ik niet wilde dat ze te veel uuren reed als ik al een beleerde pony had gekocht.
en niet alleen voor het rijden maar juist of ze de verzorging er om heen leuk en aan kon.
het inrijden ging ook niet makkelijk,dus dat was ook een goed test voor haar.
hij is inmiddels 5 en zij 11 jaar.
en ze vind het nog steeds geweldig.de verzorging en het rijden.
en hij is supper braaf met haar.

kinder verliezen snel hun interesse,maar die 2 zijn nu onafschijdelijk.
ik ben blij dat ik dit zo heb gedaan,toen.

hoop dat je hier iets aan heb. succes !!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 14:46

Alvast dank iedereen voor alle meningen! De meeste komen toch wel op de keus uit die wij ook in gedachte hebben (nr 4).

WBT het risico van draven en galopperen: Ik neem aan dat bedoeld wordt voor de rug/heupen?
Idd is onze Fries breed. Onze dochter heeft tot nu toe altijd gestapt en maanden geleden per ongeluk gedraafd (fris peerd... :P ) Nu van dit weekend heeft ze hem dus zelf in de draf en galop gezet. :Y) Niet echt de bedoeling geweest dus... O:) maar ze is zo eigenwijs als ze groot is. En getuigd wel van haar hulpen/ zit en de gevoeligheid van ons paard. Ze rijdt met een dekje en voltigesingel, wordt dus in geen enkele houding geduwd of gedwongen en kan zich goed vast houden (als dat met risico wordt bedoeld) en draagt cap en BP.

We gaan zeker geen gewoonte maken van veelvuldig draven en galopperen!! We hebben regelmatig contact met fysio's o.a. van rev.centrum voor zoon. Zij zagen voor onze beider kids geen bezwaren zoals we het nu doen. Ook een beetje draven en galop zagen zij niet als schadelijk. Zij hebben duidelijk een richtlijn gegeven (wat neer komt op ong 3 minuten per levensjaar per les en dat max 1 keer per week. Dus dochter 15 min en zoon 24 minuten) Voor zoon werd het zelfs als zeer goed voor zijn ontwikkeling beschouwd (evenwicht houden, ontspanning, lich.houding etc) en dat met een lichamelijk beperking en hypermobiliteit(waardoor ik dacht dat het afgeraden zou worden, maar zij vonden dat zijn spierkracht en spanning er duidelijk op vooruit ging)
Daarbij zit dochterlief ook op turnen en dat kan ook slecht zijn als je het allemaal TE doet.

Bamm_bamm: Dank voor je verhaaltje. Dat is idd een leuke manier. Al zouden wij wrs wel een beleerde pony doen tegen die tijd. Dochter is nu ook veel met ons paard bezig (ook verzorgen etc) en ik weet niet of ik nou graag een pony wil gaan beleren. We hebben tot ruim een jaar geleden 2 jaar een verzorgshet gehad en nu dus ons eigen paard al ruim een jaar. Dus zoone n dochter leren al heel veel van de verzorging want dat is zeker ook belangrijk ja!! Ze moeten wel door hebben wat het betekend om een paard te hebben en te verzorgen. Dat hij niet elke dag gezadeld klaar staat :D maar dat je er zelf wat aan moet doen.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 28-09-10 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:49

Ik zal waarschijnlijk dat nooit doen. Dit omdat ik om me heen zie hoeveel moeite sommige ouders moeten doen om hun kind naar hun pony/paard te laten gaan.
Ze gaan bij mij eerst maar lessen op de manege,-pony's en paarden, en als ze dan groot genoeg zijn kunnen ze op het paard van mama.
Maar dat is mijn gedachte.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:52

Tja, hier staan al hele brave kinderpony's klaar (terwijl er voorlopig echt nog geen kinderen in zicht zijn ;) ).

Normaal zou ik zeggen, ga maar lekker eerst op een manege lessen. En als ze het echt enorm leuk vinden kan er altijd nog bekeken worden of een eigen pony er in zit.

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:57

graag gedaan !!! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:58

Kindertjes mogen best af en toe bij mama voorop. Als ze willen paardrijden mag dat zodra ze 10 zijn, en dan nog maar dan een uurtje per week. Als ze het zodra ze 18 zijn nogsteeds leuk vinden wil ik ze best sponsoren in het kopen en een eigen paard.

Ik vind het niet nodig dat kleine kinderen al een eigen paard/pony hebben. Ik vind dat kinderen buiten school met vriendinnetjes mee moeten kunnen gaan, dat ze niet iedere dag naar hun pony hoeven gaan. Ik vind ook dat als ze als ze ouder zijn vriendjes krijgen ze lekker naar hun vriendje moeten kunnen gaan. Daarnaast vind ik dat 1 paard voor mij voldoende is om voor te zorgen, en aangezien je dat van zo'n kleine meid/jongen nog niet kan verwachten zul je het toch zelf moeten doen.

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:18

Vjestagirl schreef:
Kindertjes mogen best af en toe bij mama voorop. Als ze willen paardrijden mag dat zodra ze 10 zijn, en dan nog maar dan een uurtje per week. Als ze het zodra ze 18 zijn nogsteeds leuk vinden wil ik ze best sponsoren in het kopen en een eigen paard.

Ik vind het niet nodig dat kleine kinderen al een eigen paard/pony hebben. Ik vind dat kinderen buiten school met vriendinnetjes mee moeten kunnen gaan, dat ze niet iedere dag naar hun pony hoeven gaan. Ik vind ook dat als ze als ze ouder zijn vriendjes krijgen ze lekker naar hun vriendje moeten kunnen gaan. Daarnaast vind ik dat 1 paard voor mij voldoende is om voor te zorgen, en aangezien je dat van zo'n kleine meid/jongen nog niet kan verwachten zul je het toch zelf moeten doen.

ze hoeft van mij ook niet elkedag.
waar wij staan zit alles er bij.ook al kom je 2 weken niet (bv)
en soms is het zo dat zij wil en ik niet of anders om.
de keuse van pony is dat ik er ook op kan rijden als zij niet wil of kan en hij word beleerd voor de kar ook als zij echt niet meer wild ,dat ik vanalles met hem kan doen.
wand weg gaat hij nooit. wand ik heb zijn zusje ook nog.
bij ons heeft het 2 kanten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:33

Vjestagirl schreef:

Ik snap je! Dat is idd ook iets om mee te laten wegen. Heb dat nog niet overwogen (nieuw poll :P ) Al zou bij ons idd pony ook op een pensionstal komen staan (waar eigen paard nu ook staat) waar bijna alles in zit behalve mesten. Maar goed, ik moet al voor mijn eigen knollie, dus 2 uitmesten is ook niet zo'n punt. Maar: hoe vaak zou idd je kind dan met goed fatsoen naar de pony toe moeten gaan (beesje wil ook aandacht tenslotte) en hoeveel van de aandacht (bijv longeren) komt er op mij neer.
Als broer OOK nog naar paarden omkijkt en hij of pony wil delen emt zus of mijn paard wordt het wat anders. Maar dan nog... Een goede om mee te nemen in de hele overweging !

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:34

Tja, hier groeien ze er mee op, dus voor ons was het optie 1. Toen opa begon moeilijk te doen, dat we geen gebruik meer mochten maken van de pony van hem, want mijn neefje had daar last van, hebben we een pony gekocht voor Sabrina. Ze was toen ja! 5 jaar! Maar ze toonde er ook wel interesse in, anders hadden we het niet gedaan hoor. In eerste instantie heb ik ook een manege overwogen trouwens hoor, maar ja, we hebben de ruimte en de passie voor paarden zelf al in ons bloed zitten. En Prince kwam precies op dat moment op ons pad. En dat is nog steeds in onze ogen een godsgeschenkje. Het moest dus zo zijn. ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:46

Anouk: ja je weet het! Beide kids hier hebben interesse! En meer dan dat. Maar ja een pony erbij is wel duur (zeker omdat wij niet aan huis kunnen stallen) anders had ik het miss al lang gedaan :o :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:50

Ik mis de optie om ze gewoon het het aanwezige paard te laten rijden.
Niet hier kinderen komen, maar als ik kinderen zou hebben, dan zou dat de eerste optie zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:51

ikke: Ja, zo gaat dat hier ook! En tja, als je dan plots niet meer mag gebruiken van wat je hebt, heb je het zo gekocht natuurlijk. ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 18:56

ikke schreef:
Niet hier kinderen komen, maar als ik kinderen zou hebben, dan zou dat de eerste optie zijn.

Hihi, ja klopt. Komt eigenlijk omdat het aanwezige paard in mijn geval te groot is om zelfstandig te kunnen rijden op hun huidige leeftijd (al is zoon van 8 er wel mee bezig) en vaak hebben volwassenen zelf echt een paard. Dus te groot voor kinderen tot 12 jaar. En ik met name toch de kleinere kids (tot 8 jaar) in gedachten had...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:12

Zilfstar schreef:
ikke schreef:

Hihi, ja klopt. Komt eigenlijk omdat het aanwezige paard in mijn geval te groot is om zelfstandig te kunnen rijden op hun huidige leeftijd (al is zoon van 8 er wel mee bezig) en vaak hebben volwassenen zelf echt een paard. Dus te groot voor kinderen tot 12 jaar. En ik met name toch de kleinere kids (tot 8 jaar) in gedachten had...

Nou, wanneer ik zo eens rondkijk wat voor paarden er binnen de NVVR door volwassenen worden bereden, dan volstaan die prima om ook door kinderen te worden bereden. Haflingers, Fjorden, Connemara's, Welsh (Cob), Arabieren, Quarters, Paints, IJslanders en ook kruisingen van allerlei soort en zelden groter dan 1,55m. Mijn paardje is met haar 1,67m een "kasteel" in vergelijking tot veel andere paarden :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:38

Hihi, ja ik heb als referentiekader mijn pensionstal: Daar is mijn Fries met zijn 163 toch echt 1 van de ukkies (omvang en gewicht niet meegerekend :P ) Er staan allemaal reuzen en al helemaal als ik er naast sta (159... :+ )