Cavaletti-blok wel veilig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cavaletti-blok wel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:05

Ik zit al een tijdje rond te kijken om eventueel wat springmateriaal aan te schaffen en omdat ik toch niet van plan ben tot grote hoogtes te gaan leek wat caveletti-blokken wel interessant. Maar nu vroeg ik me ineens af of die dingen wel veilig zijn?

Want je balk ligt er eigenlijk in zeg maar, in de uitsparing. Of soms zie je ze zelfs eronder liggen.
Maar dan ligt toch alles vast? Als je paard daar dan tegen tikt, dan rolt de balk toch niet eraf? Of valt dan gewoon de hele blok om?

Iets wat zomaar in mij opkwam, ben wel eens benieuwd naar ervaringen, ik heb die dingen nog nooit in de praktijk gezien (enkel gewone staanders) :+

Heb het bv. over:
Afbeelding
(is nu wel een grote maar het is allemaal hetzelfde principe).

Of de gewone:
Afbeelding
(hier zie je de balken dus vast liggen, balken kunnen dus niet weg..)

(Foto's even van http://www.nedlandic.com/ gehaald ter illustratie ;) )

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:16

Ik zou denken dat het hele blok omvalt. Zeker het blok met de paarse balk.
Heb vroeger ook wel over van die vaste cavaletties gesprongen en als het fout ging viel dat hele ding om.

edit:typ
Laatst bijgewerkt door furious op 18-08-10 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Re: Cavaletti-blok wel veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:18

Inderdaad dat hele ding valt dan om, bij die bovenste zou je hem ook zo neer kunnen zetten dat de balk er wel afvalt. :)

Die dingen zijn ook niet zwaar, en die bovenste kun je erg leuke combinaties van maken! :D

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:58

het valt om lijkt mij ja, ik heb alleen mijn vraagtekens over het onderste. ik denk dat je dan beter balken op de grond kunt leggen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:00

Ik heb een paar van die onderste en heb het me ook al eens afgevraagd. Ik gebruik de balken dan ook niet op de manier zoals op de foto, maar alleen op die dingen aan de buitenkant.

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:05

ik bedoelde eigelijk de gele.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:13

De gele zou ik sowieso nooit zo leggen, balken op de grond liggen gewoon los hier :j

@ Wendy: je gebruikt dan de bovenkant van de blokken? Rollen de balken er dan uit? Omdat die "gaten" mij toch ook vrij diep lijken te zijn ..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:17

Dan gebruik ik inderdaad de bovenkant. Of ze rollen eruit, of het blok valt ook om. Maar ze blijven niet heel strak vastliggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:26

Ok, dank je wel :)
Heb jij die van jou via internet besteld of gewoon in een winkel? Want ik vraag me af hoe die dingen tot hier gaan geraken .. Sturen ze niet op met de post lijkt me? :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:27

Ik heb ze bij Equimatch gehaald. Volgens mij sturen zij ze gewoon op. Horze heeft ze volgens mij ook, voor ongeveer dezelfde prijs.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:35

die bovenste blok lijkt me idd niet echt veilig.

verder dacht ik dat cavaletti's altijd "vast" geweest zijn. een 2 kruisen met een balk ertussen en dat deze afhankelijk hoe je het draaide tussen 15 en 30cm waren. bedoeling je paard leren zich bewust te zijn van z'n benen. Dus weinig gevaarlijks aan als ze ertegen aantikken. het geheel kantelt gewoon.
het is wel niet bedoeld om te stapelen zoals ik vroeger wel eens zag in maneges...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:36

@ WendyBZ: Ok, dank je :)
Heb eens gekeken .. equimatch.nl toch?
Die van Nedlandic zijn (momenteel?) zo'n € 30 goedkoper en volgens mij ook ok? Ze gaan sowieso niet heel intensief gebruikt worden, ben geen springwonder/fanaat en pony ook niet :+ Gewoon ter afwisseling ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:45

equimatch.nl inderdaad :j Daar waren ze 40 per stuk als ik me niet vergis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:49

Bij Nedlandic zijn ze 22.5 per stuk (equimatch staan ze op 59 dacht ik, ofwel heb ik de verkeerde bekeken :+ ) en nu een actie als je er 4 koopt dat dit voor € 85 is. Leek mij daarom wel interessant, met 4 kan je toch al beginnen (heb toch geen plannen om parcoursen op te bouwen) en wat leuke combinaties maken. Daar eventueel nog zo'n grote bij (eerste foto) en je kan toch wel wat plezier beleven lijkt mij. Zag ook dat ze kunstofbalken hadden speciaal voor bij de blokken, dus allemaal zeer licht en geen last van de weersomstandigheden etc. en dat is nu net wat ik nodig heb :+ (zal waarschijnlijk allemaal buiten blijven liggen, eventueel wel onder een zeil, want ik zou echt niet weten waar het anders kwijt te kunnen :)) ).

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:52

Die van actie van 4 dat zijn maar 4 blokken, dus je kan er maar 2 balkjes op leggen. Zou je er al 8 van moeten halen, dan heb je 4 balkjes die je kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:54

I know, maar dat zijn dus toch al 2 'hindernissen'. Balkjes lopen doen we toch op de grond, het is voor het iets hogere werk ;)

Maar stapelen kan je ze dus niet? Want dat heb ik toch wel al gezien ..

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:55

Ik geloof die van NedLandic wel, dan heb je een soort lego idee, als je heel goed kijkt zitten er noppen en gaten in die blokken, zodat het toch vrij stevig ligt. Toevallig was ik gisteren ook al wezen kijken op de site :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:56

Bij de bovenste moet je de balk leggen aan de kant waar je naartoe springt. Dus aan de andere kant dan waar je vanaf komt rijden :)

Als het goed is valt hij er dan wel uit.

Die blokken waar de balken inzetten vallen inderdaad in het geheel om.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:57

Bij de bovenste ligt het eraan van welke kant je springt en hoe de balken liggen.. maar dan vind ik m niet echt veilig, want als je paard met z'n voorbenen de balken eraf tikt rollen ze naar voren.. Of zie ik dat fout?
Die onderste vallen om :j Gisteren nog uitgetest _O- Wij hebben houten, wel hele lichte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:59

PriscaZ schreef:
Bij de bovenste moet je de balk leggen aan de kant waar je naartoe springt. Dus aan de andere kant dan waar je vanaf komt rijden :)

Als het goed is valt hij er dan wel uit.

Die blokken waar de balken inzetten vallen inderdaad in het geheel om.

Maar dat kan toch niet als je ze in stijgende lijn legt? Als je de achterkant zeg maar gebruikt kan je dat doen :j maar toch niet als je gewoon de stijgende lijn gebruikt? Of ligt dat nu aan mij? :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:13

cavalettie blokken zijn toch niet "hoog" genoeg om een echte tripple te bouwen.
volgens mij zijn ze ook niet bedoeld om echt sprongen mee te bouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:16

Neen, uiteraard bouw je er geen hindernis van 1 meter of 1.60 mee :+ Maar bij de eerste is het wel de bedoeling dat je een oplopende hindernis kan maken :j

Bv.
Afbeelding

En dan kan je het dus niet leggen dat je van de andere kant springt, als je begrijpt wat ik wil zeggen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:32

ik begrijp je, maar dan zal je eens ter plekke moeten gaan kijken en zien /voelen hoe zwaar dat die blokken zijn of vragen. Als ze niet te zwaar zijn zullen ze ook wel omvallen zoals de kleinere die je eerst liet zien

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:42

Mij lijkt het maar eng, als de balk vast zit := .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:26

petitparis schreef:
ik begrijp je, maar dan zal je eens ter plekke moeten gaan kijken en zien /voelen hoe zwaar dat die blokken zijn of vragen. Als ze niet te zwaar zijn zullen ze ook wel omvallen zoals de kleinere die je eerst liet zien

Hmmja, woon in België dus het is niet echt naast de deur .. Heb hun wel een e-mail gestuurd om te vragen of ze überhaupt die dingen naar België verzenden, als dat zo is kan ik natuurlijk wel verdere vragen stellen ;)

stefaniepje schreef:
Mij lijkt het maar eng, als de balk vast zit := .

Maar je hebt er geen ervaring mee?
Want anderen zeggen dat de blok gewoon omvalt, en dan lijkt het mij eigenlijk niet zo'n probleem ... Denk ik dan.