Paard op proef kopen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

binkyl0ver

Paard op proef kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 19:37

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje :
Mijn pony staat te koop.
Nu komen er morgen en overmorgen mensen kijken.
Stel als iemand hem nu op proef wilt, hoe doe ik dit dan met betalen en paspoort?
Wat zouden jullie voor afspraken maken?

Alvast bedankt,

Deborah

oeke96

Re: Paard op proef kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:40

Ik persoonlijk zou noooooooooooooooooit een paard op proef meegeven. Je weet nl. niet hoe je deze dan weer terug krijgt (en zit jij achteraf met de ellende).
Ik wil niet doemdenken hoor maar ik stel zelf altijd voor dat ze bv. 1 of 2 weken zo vaak als ze willen mogen komen rijden, maar dan wel bij mij thuis zodat ik zie wat ze met de pony "uitspoken".
Succes verder met de verkoop!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:41

Ik zou het persoonlijk nooit doen. Ze mogen 100x langskomen maar hij/zij gaat niet bij iemand die ik niet ken op proef staan.

Vraag in ieder geval om een ID bewijs en maak hier een kopie van.
Leg op papier vast voor wie het risico op blessures van ruiter en paard is en waneer ie teruggebracht kan worden. Zet hier ook de koopsom in vast en evt. overige afspraken zoals keuring.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:42

binkyl0ver schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje :
Mijn pony staat te koop.
Nu komen er morgen en overmorgen mensen kijken.
Stel als iemand hem nu op proef wilt, hoe doe ik dit dan met betalen en paspoort?
Wat zouden jullie voor afspraken maken?

Alvast bedankt,

Deborah

Ik heb pas een pony gekocht, die ik ook eerst op proef heb gehad.
We hebben gewoon een papier gemaakt waar op stond dat wij dat paard (naam en levensnummer) van de ene datum tot de andere datum op proef hadden, en dan er ook nog bij dat we een volledig gezonde pony mee hebben gekregen, en dat we hem ook gezond terugbrengen als we hem niet zouden kopen.
En dan een handtekening van verkoper en koper.
Verder hadden wij ook zijn boekje meegekregen omdat je dat nodig hebt als je een paard vervoert, maar mutatiedocument hebben we pas meegekregen toen we de pony bij de vorige eigenaar zijn gaan betalen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:44

Niet doen.

Laat ze je paard maar op proef bij jou komen verzorgen en rijden, waar je bij bent.

Er is veel ellende zoals paard ziek en of kreupel teruggebracht naar eigenaar, en zit de eigenaar met een onverkoopbaar paard.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:47

Al willen ze een jaar lang dagelijks komen rijden, prima; maar als het dier van het erf gaat is het verkocht en anders niet. Waar wij jaren over gedaan hebben om volledig vertrouwd te maken, kan in een kwartiertje om zeep worden geholpen. Dus nee, geen proefperiode hier.

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:52

Wij hebben toevallig afgelopen week deze vraag ook gekregen over ons paard wat te koop staat, maar we beginnen er niet aan. Je weet echt niet hoe ze met je paard omgaan en als hij/zij dan toch terugkomt om wat voor reden dan ook, heb je geen idee hoe je je paard terugkrijgt.
Ze mogen bij ons ook iedere dag komen om te rijden (bij serieuze interesse), maar op proef...nee.

binkyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 08:56

Bedankt voor de reacties!
Ik heb besloten om van op proef meenemen af te zien.
Ik bied ze gewoon aan dat ze zo vaak mogen komen zoals vele van jullie zeiden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:56

Heel verstandig. Op deze manier kunnen ze het paard zien zoals het is. Als je het paard ook nog eens verhuisd voor misschien tijdelijk is dat erg onrustig voor het paard en sommige paarden zijn een periode wat anders daar wordt bijna nooit naar gekeken. Buiten om alle ellende die je dan terug krijgt zou ik het nooit en te nimmer doen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:04

Hier had ik het met mijn vriend ook over, maar dan andersom. Stel wij kopen er een paard bij dan zou ik graag willen weten of het klikt met onze pony.
Echter ben ik hetzelfde van mening als PBA_ als je het dier uit zijn vertrouwde omgeving weg haalt dan kan het ineens heel anders reageren. Tevens kunnen eigenaren altijd nog een beetje helpen met kleine dingen waarvan ze weten hoe het paard reageert. Nee als ik ooit eentje zou verkopen dan heb ik ook liever dat ze bij ons komen rijden en uitproberen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:09

Tja ik weet niet hoe ik daar over zou denken als men mijnpaard eers op proef moeten..
Maar ligt eraan hoe ver de afstand is denk ik.

Zelf heb ik momenteel een paardje 2 weken op proef..
En dat vind ik wel echt fijn..
Het is toch een dure aankoop, en tja wil toch weten of het wel echt goed klikt :D

Ik zit ondertussen op 1 week en hij is voor de 2e keer goed gekeurd..
en Super lief..
Dus wie weet mag die blijven ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:10

Bij mij zouden ze zo vaak kunnen langskomen als ze willen, totdat zij mijn paard kopen (of iemand anders). Op proef krijgen ze hem i.i.g. niet mee :n

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:13

In geen geval je pony mee geven ze kunnen hem net zo vaak als ze willen bij jou rijden want je weet inderdaad nooit hoe je pony terug komt.
Veel succes met je verkoop

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:36

Ik heb d'r eentje een maand op proef gehad, kreeg het dier onder slag of stoot mee, sterker nog, werd gebracht! Gewoon een goed contract en een beetje wederijds vertrouwen.

Het ligt eraan wie het is, wat ik van de potentiele koper weet en wat de bedoeling is.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:43

Als de mensen vertrouwt, kan je hem op proef meegeven
maar anders zou ik het ook niet doen eerlijk gezegd.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:54

Slimme keus!

Toen ik mijn paard kocht mocht ik ook komen rijden, en ook een buitenrit gemaakt omdat ik wilde weten hoe ze buiten was (Wel onder begeleiding natuurlijk).

Het paard dat ik aan het verkopen was, mocht zij ook zo vaak komen rijden als ze wou, maar dat wou ze niet zolang het paard nog niet van haar was.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:26

Ik heb mijn paard niet op proef mee gegeven hoe aardig de mensen ook zijn. Ik vind het niet eerlijk t.o het paard en stressvol als het na een maand weer terug zou moeten omdat het niet klikt.
Weg=Weg

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:30

heb vroeger ooit een beeldige lieve welshpony met manen waar je u tegen zegt op proef weg zien gaan.
2 weken later kwam er een schuchtere zenuwachtige kortgeknipte pony terug. (reden pony was gemeen.... uhm.....toen wel)
nee op proef... nooit meer.

zelf laten keuren door koper, en weg=weg (op=op)

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:35

Ik zou m ook niet op proef mee geven. Laat ze komen zo vaak ze willen, zodat ze de pony leren kennen. voor de pony ook fijner om niet heen en weer te moeten als het toch niet klikt.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:16

rapido schreef:
Ik heb mijn paard niet op proef mee gegeven hoe aardig de mensen ook zijn. Ik vind het niet eerlijk t.o het paard en stressvol als het na een maand weer terug zou moeten omdat het niet klikt.
Weg=Weg

Maar stel het blijkt echt niet te klikken met het paard, dan zal de koper het huidige paard weer verkopen, net zo stressvol, en als oud- eigenaar ken je je eigen paard het beste, en kan dan zelf als nog een goed plekje voor hem zoeken..

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:22

amigootje schreef:
rapido schreef:
Weg=Weg

Maar stel het blijkt echt niet te klikken met het paard, dan zal de koper het huidige paard weer verkopen, net zo stressvol, en als oud- eigenaar ken je je eigen paard het beste, en kan dan zelf als nog een goed plekje voor hem zoeken..

Denk dat als de koper een aantal weken bij jou komt rijden heus wel weet of er een klik is of niet. Als ze twijfelen moeten ze of nog wat langer en vaker langskomen, of van de koop afzien..

Ik ben ook met iemand bezig die mijn fjord wil kopen, ze mag zovaak komen als ze wil, zoveel rijden als ze wil, maar ik ga niet een maand proef inlassen. Een paard heeft een paar maanden te tijd nodig om te acclimatiseren, dat zou oneerlijk zijn tov het dier om dat na een maand weer terug te halen..

nonatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:24

hou de belangerijkste gegevens bij , die hebben ze toch wrs niet nodig

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:43

Hoi,

Grappig... als je een paard wilt kopen dan wil iedereen een proefperiode maar als je je eigen paard verkoopt ligt dat toch anders... ik snap het wel... ik denk dat iedereen juist wil weten hoe het nieuw aan te schaffen paard reageert in een andere omgeving dan zijn eigen vertrouwde omgeving...

Toen wij voor een paard gingen kijken voor mijn dochter kreeg ik echt bij geen enkel paard een proefperiode voor elkaar, dus zijn wij niet verder met die paarden gegaan...
Uiteindelijk zijn wij geslaagd via een buurman van mijn zus, die zit in de paardenhandel.

Paard werd afgeleverd op de manege en wij hadden een week lang de mogelijkheid om hem te proberen. Het was fantastisch... na een week hebben we betaald en kregen we het paspoort.

Sabine

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:48

aan de ene kant snap ik wat mensen hier boven bedoelen met hun bezwaren. o.a.' je weet nooit hoe je je pony terugkrijgt'
maar de opmerking die mij dan te binnen schiet: wil je dan je pony wel aan deze mensen verkopen? als je de mensen voor 2 weken al niet kan vertrouwen: hoe zit dat dan voor de rest van zijn ponyleven..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:51

m_ss schreef:
aan de ene kant snap ik wat mensen hier boven bedoelen met hun bezwaren. o.a.' je weet nooit hoe je je pony terugkrijgt'
maar de opmerking die mij dan te binnen schiet: wil je dan je pony wel aan deze mensen verkopen? als je de mensen voor 2 weken al niet kan vertrouwen: hoe zit dat dan voor de rest van zijn ponyleven..

Je kunt nog zo'n goed gevoel hebben bij mensen, je weet het nooit. Kijk hoeveel mensen hun paard aan een handelaar verkopen zonder dat ze het door hebben, hoeveel mensen hun paard snel weer terug zien op de markt...

En je weet nooit wat er gebeurd. Wat als het paard daar een gigantische wond oploopt, wie is er dan verantwoordelijk, wie betaald de dierenarts? Als ze ziek worden?

Nee hoor, geen haar op mijn hoofd.