Wat zouden jullie betalen/vragen voor een 14jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zilverster

Wat zouden jullie betalen/vragen voor een 14jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:51

Beste bokkers,

Ik sta op het punt om mijn eerste eigen paard te kopen, na jarenlang bijrijden en verzorgen wil ik iets voor mezelf!
Het paard wat ik op het oog heb past in het plaatje wat ik zoek in een paard. Nu vroeg ik me alleen af wat jullie ervoor zouden geven. Zo heb ik een reeëler beeld of hij waard is wat ze ervoor vragen.
Informatie:
Ruin
14 jaar
KWPN Jetset D x Jazz
M2 dressuur
Trailermak
Verkeersmak
Betrouwbaar en vriendelijk
Zowel voor begineners als gevorderden
Goedgekeurd
Goede gezondheid, sterke hoeven (alleen voor ijzers) en is altijd op tijd naar de Tandarts en DA geweest

De reden dat de eigenaresse hem weg doet is omdat hij geen hoge parcoursen kan springen. Nu ambieer ik absoluut geen springcarriere maar wil ik wel dressuurwedstrijd rijden.
Het lijkt mij het absolute leerpaard.
Ik heb er twee keer op gereden en je rijd er zo mee weg!

Wat denken jullie dat het paard zou mogen kosten? Ik weet de vraagprijs maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Zijn er ook nog tips die jullie hebben waar ik naar moet kijken voor ik hem aankoop? Mijn ouders, met weinig verstand voor paarden, vinden 14 wel wat oud. Wat vinden jullie?
Bedankt!!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:55

Tja, als je op marktplaats kijkt varieert de prijs van paarden met dezelfde leeftijd en niveau enorm. Sommige vragen ook echt fantasieprijzen in mijn ogen.
Ik denk zo rond de 2500? Omdat hij toch al wel 14 is. Is niet oud maar zeker niet de jongste. Wel goede afstamming!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:09

ik schat dat je ergens tussen 3000 en 4000 ervoor neer zult moeten leggen.
Voorop gesteld dat ie netjes gereden is, is daar ook niks mis mee. 14 jaar is helemaal niet oud, kan nog jaaaaren mee, mits jij in staat bent om "een Jazz" te rijden.

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:12

ikke schreef:
Voorop gesteld dat ie netjes gereden is, is daar ook niks mis mee. 14 jaar is helemaal niet oud, kan nog jaaaaren mee, mits jij in staat bent om "een Jazz" te rijden.

Hij is al de jaren netjes gereden en is bij dezelfde eigenaresse geweest.
Er zit Jazz in zijn bloed maar dit uit zich niet in het karakter. Hij heeft geen echt Jazz karakter. Waar hij nu staat is bij mijn vriendin en instructrise op stal (nu een ruime week) en zijn karakter is nog steeds hetelfde. Hij kan dus niet gedrogeerd zijn oid.

Bedankt!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:14

2500 lijkt me erg weinig. Ik zou zeker rond de 4000 tot 5000 denken.
Leuk papier, M2 Niveau! Alleen leeftijd inderdaad, 4000 dan?

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:16

Sommige mensen vragen rare prijzen...Ik zag een 17 jarige die z had gelopen, een notaris x esteban waar ze 4000 voor vroegen. Vond ik zelf best een hoge prijs, maar ik weet niet wat normaal is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:30

zilverster schreef:
ikke schreef:

Hij is al de jaren netjes gereden en is bij dezelfde eigenaresse geweest.
Er zit Jazz in zijn bloed maar dit uit zich niet in het karakter. Hij heeft geen echt Jazz karakter. Waar hij nu staat is bij mijn vriendin en instructrise op stal (nu een ruime week) en zijn karakter is nog steeds hetelfde. Hij kan dus niet gedrogeerd zijn oid.

Bedankt!

ik weet dat je bij een Jazz iets te melden moet hebben. Heb je dat, of kan iemand je dat leren, dan is daar niks mis mee.
http://www.paardenfokken.nl/find.php Vul hier de naam van het paard in en kijk naar z'n afstamming. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :D

eva1969

Re: Wat zouden jullie betalen/vragen voor een 14jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:34

Ik zou toch wel willen weten waarom hij geen hoge parcoursen kan springen terwijl hij wel goedgekeurd is.

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:37

Ikke, op de site kan hij het paard niet vinden..

Eva, het is mij door de tussenpersoon grof weg uitgelegd. De eigenaresse zou dit veel beter kunnen. Het komt erop neer dat hij de klap die hij op zijn voorbenen krijgt na het nemen van een hoge/zware hindernis niet goed kan verwerken in zijn rug. Hier is hij in behandeling voor geweest bij de fysio. Maar hier is dressuurmatig niks van de te merken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:38

Het heeft zo weinig zin om hier te bepalen wat 'reeël' is. Je kunt veel beter kijken wat de eigenaar ervoor vraagt en beslissen of je het zelf ervoor neer wilt leggen...

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:40

Vjestagirl schreef:
Het heeft zo weinig zin om hier te bepalen wat 'reeël' is. Je kunt veel beter kijken wat de eigenaar ervoor vraagt en beslissen of je het zelf ervoor neer wilt leggen...

Ik weet wat de eigenaresse ervoor vraagt. En ik heb ongeveer wel in mijn hoofd wat ik er voor wil betalen. Maar ik was gewoon benieuwd naar een kijk van iemand anders, feitelijk gezien.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:40

Ik zou ook rond de €3500 - € 4000 vragen/betalen...
Hij is volledig goedgekeurd dus hij zou nog een paar jaren moeten meegaan (mits er geen onvoorziene omstandigheden zijn, wat je op elke leeftijd kan krijgen:koliek, blessure,...)
Als het een goed leerpaard is en je er mee weg kunt rijden, zou ik zeggen: doen!

@eva1969: misschien springt het paard totaal niet graag en begint hij te stoppen voor de hindernis? Of misschien verstaan de huidige eigenaars onder hoge parcours 1m30 en is hij er totaal niet geschikt voor om deze hoogte te springen.

Miichella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:43

Ik vind 4000/5000 ook niet teveel, het is ook een paard met leuke afstamming en M2. Alleen dat hij niet meer hoog kan springen zou k toch even meer informatie over vragen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:43

Met de huidige markt?
14 jaar, ruin, niet hoog in de sport, niet geschikt voor het zwaardere werk....
Maximaal 2000 euro, mag ik vragen of de verkoper en jij een beetje op 1 lijn zitten ts?

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 22:46

Wildgirl,
Hij is nog wel geschikt voor het hogere dressuurwerk. De wissels zitten erop dus Z is nog te ambiëren. Ik ben zelf absoluut geen springheld dus wat dat betreft vind ik het niet springen geen probleem.
We zitten qua prijs ook wel ongeveer op dezelfde lijn.

Moet zeggen dat de meeste van jullie wel ongeveer goed zitten!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:46

Ik zou zeker geen 4000 betalen voor een RUIN met een leuk papier. Hooguit voor een goedgekeurde merrie.
Ik vind 14 niet oud, maar het is wel een leeftijd waardoor de prijs omlaag gaat. Ik zou zeker niet meer dan 3000 betalen. Paardenmarkt ligt nog steeds op z'n gat he! Succes

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:47

Afstamming bij een ruin is waard wat de gek er voor geeft.....

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:51

Ik zou ook voor een prijs van 4000-5000 gaan hoor, paard kan nog jaren mee, kun je veel van leren..
Vind de prijzen die hier gegeven worden,van 2000 of rond die prijs echt aan de lage kant..
Beestje is duidelijk geld in gestoken en tijd en training, daar betaal je ook voor..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:51

Leuke bloedlijn, maarja heb je verder niks aan in een ruin. 14 is niet jong meer, en voor een 'leerpaard' vind ik het M2 dan niet zo heel spannend eigenlijk. Dat hele verhaal over fysio en springen enzo zit me ook niet echt lekker eigenlijk. Geeft me het idee dat het paard wél belast is en dat niet aan bleek te kunnen, wie weet heeft hij daar toch al schade van...
Goedgekeurd, wannéér? Vorige week? Vorige maand? Vorig jaar? 8 jaar geleden bij aankoop huidige eignaresse?

Gezien de omschrijving leerpaard en dergelijke moet ie qua prijs ws gouden hoefjes hebben := En ik ga eigenlijk een heel eind met Wildgirl mee, wil nog een keer naar 2500 maar oke. Denk wel dat er eerder 4000 voor gevraagd wordt :+

Ik zou me toch even afvragen of dit echt je eerste eigen droompaard is ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:03

zilverster schreef:
Wildgirl,
Hij is nog wel geschikt voor het hogere dressuurwerk. De wissels zitten erop dus Z is nog te ambiëren. Ik ben zelf absoluut geen springheld dus wat dat betreft vind ik het niet springen geen probleem.
We zitten qua prijs ook wel ongeveer op dezelfde lijn.

Moet zeggen dat de meeste van jullie wel ongeveer goed zitten!

Dat de wissels erop zitten is geen garantie op een z waardig paard....
Het feit dat hij geen hoge parcoursen kan springen aangezien zijn pezen en aanhechtingspunten in de rug dat niet aankunnen geeft aan dat je er ook geen topsportpaard van kunt maken in de hogere dressuur, 5x per week serieus trainen met keertwendingen,appuyementen en verzamelen gaat dan op termijn ook problemen geven.
Voor een merrie van 14 met dit papier zou ik nog bereid zijn richting de 3000 te gaan, nu echter niet.....
Stel je koopt dit dier voor 4000 euro en na 4 jaar kan hij mooi de wei op wegens artrose en gewrichtsproblemen, daar gaat je eerste paarden droom dan...
Voor 4000 euro koop je ook een leuke M ruin van 5 of een zadelmakke/b niveau lopende MERRIE met papieren, ik zou er nog maar eens kritisch naar kijken....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:08

Vraag 1, wat vind eigenaar hoge parcoursen, zie geen spring klassering, alleen M2 dressuur.
En dat is voor 14 jarig paard niet echt bijzonder.

Dat hij een wissel kan, zegt niets over Z waardig.
Kan menig B paard ook.
Wanneer is hij gekeurd, zou dat zeker over laten doen.
Eventueel foto's laten maken.

Maar eerst eens even uithoren wat "hoog" springen is in hun ogen, aangezien flink aan het werk zetten met dresuur
(wat zij ook niet hebben gedaan, gezien M2) ook te veel kan zijn voor hem.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:11

Jullie zitten allemaal vrij hoog met de prijs, zou je dat werkelijk zelf gaan betalen voor een 14 jarige Ruin?
Ik denk aan 2500 tot max 3000

Wanneer is hij gekeurd? en alleen klinisch of ook rontgen?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:26

Ik zou zelf ook tussen de 2500 en 3000 er voor betalen als ik er een klik mee had en zeker laten keuren. Als ik het paard niet zou kennen kwam 2500 meer in de richting.
Het verhaal over de rug zou me echter ook niet bevallen en daar zou ik toch wel naar laten kijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:15

2500 euro vraag, 2000 betalen is mijn idee.

Voor 2500 heb je leuke paarden Z en hoger vanaf 12 jaar dus ik zou geen 4000 betalen voor een M2 paard met bemerking.

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:17

Allereerst bedankt voor jullie kritische noot!

Laat ik eerst even duidelijk maken wat ik versta onder 'hogere dressuur', ik vind Z1 namelijk al erg hoog. Ik ambieer dus ook geen hogere klassering. Verder wil ik niet 5x in de week hard trainen, maar ook lekker de bossen in enz. Hoelang we dan doen om naar de M2 te komen maakt mij niet uit. Zolang ik en het paard er maar plezier in hebben. En ik vind M2 al interessant genoeg aangezien ik zelf geen echte wedstrijdruiter ben.

Zover ik weet is er nog geen officiele springwedstrijd mee gestart. Maar dit kan ik nog navragen.
Hij is een aantal jaar geleden rontgen en klinisch gekeurd. Daar was niks aan te zien. Weet niet of dit voor of na het rugverhaal was.
Ik zal nog eens goed navraag doen over het rugverhaal!