J01andA schreef:Gewoon niet op reageren dan houden ze vanzelf op of inderdaad een afwijzend bericht sturen.
Even een andere tip: Stel nooit copieen van je paardenpaspoort en stamboekpapieren en/of overige officiele documenten vooraf aan protentiele kopers beschikbaar.
Ik zal mijn verhaal in het kort geschetsen:
Via Internet (diverse verkoopsites) hadden wij vorig jaar onze pony te koop gezet. Reeds direct bood zich een buitenlandse (duitse) koper aan. Nu ben ik totaal onervaren in de handel van paarden/pony's.
Men stelde: We komen de pony bekijken en vinden wij de pony iets dan nemen we hem meteen mee. In verband met de douanepapieren hadden ze afschriften van alle officiele bescheiden nodig en dus wilde zij die nu al copieen hebben zodat zij de douane documenten konden regelen. Ook wilde zij: veel meer foto's, video opname en indien aanwezig kopie dierenartsrapport. Het emailcontact verliep van hun kant in gebrekkig Nederland (maar ja, wat kan je van buitenlanders verwachten, dacht ik nog. Ik vond het al fijn dat communicatie in het Nederlands kon gebeuren)
Naar mijn idee klonk alles geloofwaardig.
Ik heb dat dan ook beschikbaar gesteld en men bleef mij zo een 1,5 week aan het lijntje houden.
Toen ik de "kopers"naam ging "google-en" kwam ik deze naam enkel in Belgie tegen op een Belgische verkoopsite. Afijn ik bekijk deze site en kom erachter dat zij hondjes verkoopt. Toen ik vervolgens bij te koop zijnde pony's keek; kwam ik tot zeer grote verbazing en schrik onze pony op deze Belgisch verkoopsite tegen. Met nota bene: onze foto's (waarop ook mijn zoontje te zien was!!!!!) bij een totaal onbekende aanbieder en tegen de helft van onze verkoopprijs.
Ik was natuurlijk in alle staten.
Nu ben ik juridisch onderlegd, heb ingangen bij justitie dus heb ik meteen aktie ondernomen. Bij politie hebben ze speciale teams voor dit soort oplichterszaken, daar heb ik direct melding gedaan. Toch kunnen zij in dit soort zaken niets doen.
Ons is immers (nog) geen financieel nadeel toegebracht en de oplichter had (ogenschijnlijk) nog geen koper (want niemand had zich nog bij justitie gemeld met enig financieel nadeel)
Hoewel de politie stelde dat ik mij niet ongerust hoefde te maken dat men de pony kwam stelen, want in dit soort oplichterspraktijken ging -volgens hun- diefstal net een stapje te ver, was ik hier absoluut niet zeker van. Politie kon mij ook geen garantie geven, dat diefstal niet zou plaatsvinden.
Politie kon in ieder geval niets doen zolang niemand nog was benadeeld.
Van mijn kant heb ik bij de sitebeheerders (controle leerde mij dat onze pony inmiddels op 3 voor mij onbekende verkoopsites stond met elke keer weer een andere aanbieder!!) melding van de oplichterspraktijken gedaan.
Verkoopsite nummer 1 haalde meteen de advertentie weg, nr. 2 pas na een week en nr. 3 pas na 1,5 maand nadat ik ze al 4 x op zeer dringende wijze kenbaar had gemaakt dat die advertentie absoluut oplichting betrof!!!!
Enig speurwerk mijnerzijds kwam ik achter een netwerk van valse advertenties en emailadressen voornamelijk in de handel van honden. Niet alleen in Belgie maar ook in Nederland zijn ze actief.
Inmiddels ben ik (door schade en schande) al veel wijzer geworden in de verkoopbranche op Internet.
Mijn verkooptips zijn:
1) Zet op alle foto's van je paard/pony via een fotobewerkprogramma je emailadres of telefoonnummer.
(derden kunnen deze foto's dan niet zo snel gebruiken)
2) Fax en email nooit de papieren van je paard/pony aan vreemden.
3) Handel enkel persoonlijk met iemand.
Misschien kunnen andere personen op Bokt die zoiets dergelijks hebben meegemaakt eveneens hun nare verkoop-ervaringen, oplossingen en tips kwijt. Dan kunnen we er met zijn allen nog iets van leren.
Bedankt voor heel je verhaal ik zal nu zeker goed op gaan letten!