APK voor paardentrailers zouden ze moeten invoeren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

APK voor paardentrailers zouden ze moeten invoeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 23:10

Op het moment ben ik zelf op zoek naar een goede paardentrailer.
Deze wil ik meteen laten nakijken en dan elk half jaar of elk jaar.

Belachelijk vind ik het dat er geen verplichte APK voor paardentrailers bestaat, je vervoert toch levende wezens en aangezien ze eigen kentekens hebben die op naam staan lijkt me dit niet zo'n gigantische opgave (kan het mishebben)

Misschien is er eerder een topic geweest, excuses...

Kwam er zo op aan de hand hiervan en dat ik dus zelf echt safe wil gaan rijden met trailer:
http://www.bovag.nl/index.php?pageID=7&messageID=1616

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:32

Ja, een APK keuring zou idd niet verkeerd zijn.
Je moet er toch niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als je trailer niet in orde is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 08:44

Niemand die je er van weerhoudt je trailer 1x per jaar door de dealer te laten inspecteren...
APK = algemene periodieke keuring. Dat kan je dus helemaal zelf, vrijwillig, doen.

Alles hoeft toch niet eerst verplicht van hogerhand te worden opgelegd voordat je zelf bedenkt: goh, ik vervoer mijn eigen kostbare paard, laat ik zorgen dat de trailer in orde is?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 09:06

Ibbel schreef:
Niemand die je er van weerhoudt je trailer 1x per jaar door de dealer te laten inspecteren...
APK = algemene periodieke keuring. Dat kan je dus helemaal zelf, vrijwillig, doen.

Alles hoeft toch niet eerst verplicht van hogerhand te worden opgelegd voordat je zelf bedenkt: goh, ik vervoer mijn eigen kostbare paard, laat ik zorgen dat de trailer in orde is?

Lees de link naar het artikel eens en dan zie je hoeveel mensen te laks zijn de paardentrailer na te laten kijken... een handjevol rijdt met een keurig in orde trailer.

Ikzelf laat sowieso als ik een trailer heb de trailer minstens 1x per jaar checken.

Als er geen apk voor auto's was moet je zien hoeveel mensen met nog slechtere auto's rond zouden rijden en dat is imo met trailers idem, vandaar dat ze het van mij mogen verplichten.

aslo

Re: APK voor paardentrailers zouden ze moeten invoeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:56

Nog meer verplichtingen in NL? Nee, dank je.
Mensen moeten zelf die verantwoordelijkheid nemen om hun 'spullen' goed in orde te houden cq te laten checken. Als het verplicht is kan het wel en anders niet? Vind ik gewoon raar. Een verplichting tot APK betekend alleen maar weer extra kosten voor degenen die hun spul wel netjes onderhouden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:04

Orlando_ schreef:
Ibbel schreef:

Lees de link naar het artikel eens en dan zie je hoeveel mensen te laks zijn de paardentrailer na te laten kijken... een handjevol rijdt met een keurig in orde trailer.

Ikzelf laat sowieso als ik een trailer heb de trailer minstens 1x per jaar checken.

Als er geen apk voor auto's was moet je zien hoeveel mensen met nog slechtere auto's rond zouden rijden en dat is imo met trailers idem, vandaar dat ze het van mij mogen verplichten.

Oh, dank voor het vooroordeel.
Ik heb mijn trailer nog nooit na laten kijken. Zie ik het nut ook niet van in; je wil niet weten wat ik heb aangetroffen op "perfect onderhouden" trailers!
Beetje vet op de lagers en de remmen stellen kan ik zelf wel. Even over de remmenbank en klaar. Lampjes doe ik standaard voor vertrek. Wat wil je verder nog controleren?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:33

Ik ben voor om de verplichte trailerkeuring weer in te voeren.
Hu? weer invoeren, ja. Er lag enige jaren nog een verplichting op het laten keuren van trailers en vrachtwagens waar levende have in vervoert werd. De wagens hadden een groot rond bord aan de linkerkant die elk jaar een andere kleur had zodat duidelijk te zien was dat de trailer/wagen gekeurd was en dus in orde, had je dit niet volgde een boete van oom agent. Deze keuring is jaren geleden versoepelt. Al lange tijd mag een houder van een vee trailer/wagen zelf bepalen of deze voor hobby gebruik of professioneel gebruik is. Hobby gebruikers hoefden hun trailer/wagen niet te laten keuren, dit was/is vrijwillig om het wel te doen. De meeste hebben sinds dien de kosten niet willen maken om hun paarden vervoer middel te laten keuren. Ook de professionele gebruikers doen het niet of nauwelijks (bedoel dan de bak waar het vee instaat). Er rijden vrachtwagens rond van deze laatste groep waar ik van mijn levensdagen geen beest in wil zetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:46

aikon schreef:
Ik ben voor om de verplichte trailerkeuring weer in te voeren.
Hu? weer invoeren, ja. Er lag enige jaren nog een verplichting op het laten keuren van trailers en vrachtwagens waar levende have in vervoert werd. De wagens hadden een groot rond bord aan de linkerkant die elk jaar een andere kleur had zodat duidelijk te zien was dat de trailer/wagen gekeurd was en dus in orde, had je dit niet volgde een boete van oom agent. Deze keuring is jaren geleden versoepelt. Al lange tijd mag een houder van een vee trailer/wagen zelf bepalen of deze voor hobby gebruik of professioneel gebruik is. Hobby gebruikers hoefden hun trailer/wagen niet te laten keuren, dit was/is vrijwillig om het wel te doen. De meeste hebben sinds dien de kosten niet willen maken om hun paarden vervoer middel te laten keuren. Ook de professionele gebruikers doen het niet of nauwelijks (bedoel dan de bak waar het vee instaat). Er rijden vrachtwagens rond van deze laatste groep waar ik van mijn levensdagen geen beest in wil zetten.

Sorry, maar nu klets je uit je nek!

De veterinaire keuring waar jij op doelt was VIJF JAAR geldig! Bovendien werd niet naar de technische staat van de trailer gekeken; alleen of de trailer voldeed aan de vetarinaire eisen. Je kreeg dus gewoon je plaat, ook wanneer er geen enkele rem of lamp nog werkte!

Wel graag de boel in de juiste context vermelden!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:15

Pittige reactie van je ikke. Ik weet niet beter dan dat het een technische keuring betrof, geen veterinaire. Ik heb navraag gedaan bij de pensionstal, waar ik ook sta, naar hoe het was. Ik kreeg van mensen die al jaren paarden vervoeren het zelfde antwoord. Ja, er zat een verplichte keuring op. Geen veterinaire keuring, alleen als de AID controle uitvoerde om te zien of de dieren goed vervoert worden. Als ik het niet goed heb, ligt dat aan mijn "informanten".

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:24

ikke schreef:
Oh, dank voor het vooroordeel.
Ik heb mijn trailer nog nooit na laten kijken. Zie ik het nut ook niet van in; je wil niet weten wat ik heb aangetroffen op "perfect onderhouden" trailers!
Beetje vet op de lagers en de remmen stellen kan ik zelf wel. Even over de remmenbank en klaar. Lampjes doe ik standaard voor vertrek. Wat wil je verder nog controleren?

hmmm, ik heb mijn trailer vroeger ook na leten kijken, remmen, banden, verlichting (kabels onder de trailer), bodem.
en ja voor ik vertrek altijd rondje trailer. 2 X per jaar, na de winter en na de zomer.
En toch waren er mankementen die ze hadden moeten zien, tenminste waar ik voor betaald heb, waar ze naar hadden moeten kijken.
En ja dan kun je je trailer verkopen, met perfect onderhouden.. daar zou ik als verkoper dan ook van uit zijn gegaan.

En nu? Als er wat aan mankeerd, cross ik naar de garagehouder en die gaat dan kijken en maken indien mogelijk.
Sta ik er bij als de bodem nagekeken wordt.

APK voor trailers? Zou nite moeten, maar blijkt wel nodig als ik soms trailers zie... sommige mensen kunnen geen eigen verantwoording aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:27

aikon schreef:
Pittige reactie van je ikke. Ik weet niet beter dan dat het een technische keuring betrof, geen veterinaire. Ik heb navraag gedaan bij de pensionstal, waar ik ook sta, naar hoe het was. Ik kreeg van mensen die al jaren paarden vervoeren het zelfde antwoord. Ja, er zat een verplichte keuring op. Geen veterinaire keuring, alleen als de AID controle uitvoerde om te zien of de dieren goed vervoert worden. Als ik het niet goed heb, ligt dat aan mijn "informanten".

Let op: er is een verschil tusen vrachtwagens en trailers!! Voor vrachtwagens (en aanhangers BOVEN 3500kg TMM) geldt wel degelijk een APK-verplichting, nog steeds!
Voor trailers is er nooit een APK verplichting geweest, enkel de vetarinaire keuring, die dus 5 jaar geldig was (de bekende rode, ronde plaat). Deze keuring was gratis en op de plaat stond in code de keuringsdatum, welke goedkeuring was afgegeven (paarden, groot vee, klein vee of een combi ervan) en het kenteken van het voertuig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:34

Verplichting nee.

Maar voor de mensen onder ons die van trailers geen verstand hebben,
wat weerhoudt je om hem 1 x per jaar naar een trailerdealer te slepen
en na te laten kijken? Een keertje de bandjes te vervangen?

Eigen verantwoording, het onderhoud van je trailer en of je dat nou zelf doet (als je het kunt)
of uitbesteed (omdat je technisch niet fantastisch onderlegt bent) moet niet uitmaken.

(kan gelukkig wel zelf de lampjes wissellen en er een nieuw driehoekje op zetten of zo,
de rest, dealer... )

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:09

Ik liet mijn trailer ook altijd jaarlijks nakijken.
Deze zomer is voor het eerst dat ik dat niet doe.

Dit mede doordat ik bij een aantal mensen in de buurt heb gemerkt dat het bedrijf waar ze (en ik dus ook), hebben laten keuren/nakijken een aantal zaken hebben verzuimd te doen.
- Stofhoes niet weer vastzetten.
- Scheuren niet opmerken in deze stofhoezen.
- aantal zaken welke niet gesmeerd waren.
- nieuwe remmerij, wat niet goed is uitgevoerd.

Het smeren kan ik zelf wel, lampjes ed controleer ik ook zelf, breekkabeltje vervangen etc is ook net zo moeilijk.

Dan houd ik alleen de bodem over, deze inspecteer ik regelmatig, en mocht deze rot zijn, dan laat ik 'm vervangen voor een alu bodem.

Voor velen is een APK of iets in die richting niet verkeerd.
Zo ook in de buurt rijd een trailer met banden rond welke allemaal scheurtjes bevatten, ik zou daar zelfs niet mee willen rijden met een dood voorwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:53

Het is de verantwoordelijkheid van iedere paardeneigenaar om het wel of niet te doen. Wil je het wel? Doe je het wel. Wil je het niet? Doe je het niet. Simpel! Zolang je maar wel weet dat je paard veilig op de trailer staat. Zoals hiervoor ook al gezegd, als je geen verstand hebt van trailers is die ene keer per jaar op en neer naar de garage geen overbodige luxe.

Ik laat die van mij iig wel ieder jaar nakijken, omdat ik het prettiger vind om te weten dat de trailer helemaal is nagekeken. Noem mij maar 'naief' maar ik ga ervanuit dat een groot deel van de bedrijven en hun personeel hun werk wél goed uitvoeren en ook geen ongelukken willen veroorzaken bij hun klanten. Daarnaast: Als we ervanuitgaan dat het allemaal toch niet goed gedaan word kunnen we net zo goed alles in de dienstverlening etc. wel af gaan schaffen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:55

Heb laatst begrepen dat er weer een APK voor trailers zou komen??? Ben erg benieuwd, vind het een geweldig plan.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:56

Zou wel een goed idee zijn : Voor de bescherming van de paarden, er staat nu weer een topic van een paard die door de bodem is gezakt... Arm dier

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:59

Sassy4barrel schreef:
er staat nu weer een topic van een paard die door de bodem is gezakt... Arm dier

Weer? Zijn er al zoveel geweest dan?

Daarnaast vind ik de vraag van Ibbel wel belangrijk: waarom zou alles in regels gegoten moeten worden? Hoe zat het met die befaamde 'eigen verantwoordelijkheid'? We willen de bureaucratie toch juist verminderen?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:11

Ja regelmatig en ieder dier dat onnodig zoiets mee moet maken is er 1 teveel ! Eigen verantwoordelijkheid zou goed zijn als iedereen verantwoording zou nemen voor de veiligheid van hun dieren... helaas is dat niet zo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:42

Sassy4barrel schreef:
Ja regelmatig en ieder dier dat onnodig zoiets mee moet maken is er 1 teveel ! Eigen verantwoordelijkheid zou goed zijn als iedereen verantwoording zou nemen voor de veiligheid van hun dieren... helaas is dat niet zo

Nou zit ik toch al 10 jaar op Bokt, maar ik geloof niet dat ik 10 topics terug kan vinden van door de bodem gezakte paarden.

Daarintegen kan ik honderen topics terug vinden van "naar de kl*te' gereden paarden, waar half Bokt dan maar weer van moet roepen hoe zielig de eigenaar is, in plaats van ze recht voor hun raap te melden dat het hun eigen stomme schuld is!
DAT is ook ieders eigen verantwoordelijkheid............

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:20

Van mij zou het weer ingevoerd mogen worden. Mensen denken toch snel dat het wel meevalt en dat het ding er altijd wel staat. Vanmorgen nog een klant gehad die een paard vervoerde op een trailer van de staleigenaar waar we zo met een schroevedraaier door de bodem konden prikken. Hij wist het gewoon! Maar paarden staan niet op de zijkanten maar in het midden en daar was hij nog hard |o

Ook overschatten mensen vaak wat ze zelf kunnen zien. Mensen die hun vak ervan maken kunnen eerder mankementen ondekken dan wij. Helemaal met die half houten trailers van vandaag en die gietvloeren lijkt alles vaak beter dan het eronder is. Je moet dan maar net weten waar je op moet letten. Oplooprem, banden, breekkabeltje, etc.. Is wel fijn als er iemand even naar kijkt. En je kan wel zeggen dat het het risico is van de eigenaar, maar je zou maar even een trailer lenen van iemand := Ga jij er dan eerst onder liggen??

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:24

Toem ik mijn vrachtwagentje had was de keuring nog verplicht.
Ik heb toen gevraagd of ze de bodem extra goed na wilden kijken.Maar daar ging de keuring inderdaad niet echt over,wel of er een opstaand randje was bij de klep zodat de pis er niet uit kon lopen.
Een half jaar later bleek de bodem rot te zijn en stond er een paard met een been door.
Dus ik denk dat je gewoon zelf de verantwoording moet nemen hem na te laten kijken.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 22:40

Er zijn bar weinig mensen die eigen verantwoordelijkheid nemen, het mag tegenwoordig toch niks meer kosten?
Mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rij, een perfecte trailer, kopen die particulier.. particulier wil trailer graag kwijt > verkoop verhaaltje perfecte trailer blabla.. en er blijkt van alles mis.

Ik val geen mensen persoonlijk aan, maar schrijf hier wat me over het algemeen erg opvalt en daarmee de vraag waarom geen APK voor trailers?

Tuurlijk zullen er zat mensen zijn die het wel goed voor elkaar hebben, maar het artikel zegt genoeg dat er heel veel zijn waarbij er veel niet in orde is en bij die mensen vraag ik me af: Hoe durf je je paard zo te vervoeren?

Vooral voor leken wat trailers betreft kan een APK een goede oplossing zijn omdat ze er zelf weinig verstand van hebben en zo toch veilig op pad gaan.
Daarbij versta ik onder APK een grondige uitgebreide inspectie van de veiligheid van de trailer.

Enne als je je trailer zo goed onderhoudt, wat boeit die paar tientjes APK kosten dan? ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:24

Orlando_ schreef:
Enne als je je trailer zo goed onderhoudt, wat boeit die paar tientjes APK kosten dan? ;)

Omdat die APK, net als bij auto's, weer volledig uit de klauw loopt en uiteindelijk is er geen aandacht meer voor wat ECHT van belang is, zoals dat bij auto's al het geval is........

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 06:44

Een APK voor paardentrailers is een MUST! Je ziet soms wrakken op de weg... hou mijn hart vast... gevaarlijk voor mens en dier en in het moderne verkeer levensgevaarlijk.
APK hoeft niet jaarlijks, ik denk dat om de 2 jaar een goede optie is, en nieuwe paardentrailers 3 jaar vrijstelling voor APK.