Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. Plus dat een paard in paniek raakt. Bij mij paard hebben 2 sterke mannen inderdaad elkaar de hand gegeven en de armen onder haar kont en zo erin proberen te schuiven. Mooi niet, beest stond met 4 benen bij elkaar ongeveer, maar de voorbenen bleven echt staan waar ze stonden en dat was niet de klep op. tegenwoordig trek ik er meer tijd voor uit, en probeer haar rustig te houden er recht voor te zetten en op een gegeven moment maakte ze zelf de beslissing om erin te gaan. Het gaat gelukkig steeds beter maar nog niet geweldig. eerst was het 1 iemand achter, 1 naast, 1 andere kant naast, en ik vasthouden. Nu lukt het mijn zin 2en al
. gewoon met rust , als hij scheef gaat prikje of duwje geven zodat ze recht blijft.
Citaat:een keer tegen de kont aanduwen vind ik wel ok,druk van achter geven vind ik ook goed.
Maar met bezems,zwepen etc. erbij gaan gebruiken vind ik echt not done!

aikon schreef:Er word beweert door iemand (ervaren paardentrainer) dat het uit den boze is om een paard in- uit ....... (wat dan ook) te gaan duwen. Dat elke ervaren paardenmens dit ook weet en daarom NOOIT doet.
Ik weet niet beter dat er hele volksstammen een paard aanduwen als deze niet naar voren wil, aan de hand wel te verstaan.
Ibbel schreef:Aangezien een paard "in het wild"/in de kudde dat in de weg staat wel degelijk een hap in de bil krijgt van de leider/ander paard hoger in rang om naar voren/uit de weg te gaan, zie ik niet in wat er mis mee is.
Citaat:En nog niet zo lang geleden, laten we zeggen, 50 jaar, waren 'ervaren paardenmensen' boeren en andere lieden die dagelijks met paarden werkten. Die hadden niet zoveel tijd voor 'paardenpsychologie' en al helemaal geen geduld. Als een paard niet wilde, dan ging de zweep erover. Of de bezem, en dat was dan bijzonder paardvriendelijk... Dát zijn nou precies de mensen waarvan wij nu zeggen: "vroeger had je paardenmensen, nu mensen met paarden..."
Gini schreef:Leuk commentaar. Zet er dan ook meteen even bij hoe je dat doet, en dan het liefst binnen een kwartier, want nu klinkt het héél erg als "de beste stuurlui staan aan wal".Ik heb nog geen enkel paard gekend dat met een duwtje (zowel zacht met de hand, wat harder met een longeertouw en hard met de bezemsteel) geholpen is.
De moment zelf helpt het en heb je het paard in no time op de trailer. De volgende keer gaat het al iets moeilijker en moet je met twee man staan duwen. Daarna weet je paard wat hem te wachten staat en zet die zich al schrap bij de aanblik van het longeertouw. Voor je het weet heb een heel peloton mensen nodig om je paard de trailer op te krijgen.
Ik weet dat dit nu overdreven klinkt, maar ik ken geen enkel paard dat de tweede keer zo de trailer op gaat (na de eerste keer geduwd geweest te zijn). Ik heb wel al twee paarden achterover op het beton zien kletsen, ik heb veel longeertouwen zien knappen, ik heb 1 man met een ferme blauwe hoefafdruk op zijn been gezien.
Dat is het mij niet waard. Dan leer ik mijn paard liever gewoon netjes de trailer op gaan, zonder zelfs maar de lichtste druk op het halstertouw.
. En op de terug weg op wedstrijd loopt hij erzo als een mak hondje in. En meneer heeft geen trauma's