Ervaringen met contract voor recht op eerste koop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Ervaringen met contract voor recht op eerste koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 12:29

Sorry voor de onduidelijke titel, maar ik bedoel een contract wat je opsteld bij het verkopen van je paard, dat je als vorige eigenaar recht hebt op terugkoop als de nieuwe eigenaren besluiten het paard weer te verkopen. Ik ben op zoek naar ervaringen hiermee en of het uberhaupt mogelijk is.

Het zit namelijk zo, we zitten erover te denken om Vita te verkopen.. Ik kan al in tranen uitbarsten als ik er alleen al aan denk, het is mijn eerste pony en mijn beste maatje die ik het liefs mijn hele leven bij me zou houden. Maarja je moet ook aan het paard denken. De tijd dat we vollop trainden en wedstrijden reden vond ze ontzettend leuk. Ik rij haar nu 'nog maar' 3/4 per week, maar of ik daar tijd en motivatie voor blijf houden weet ik niet. Het is absoluut niet zo dat ze het nu slecht heeft, ze staat 24/7 buiten met andere paarden in een groot mooi weiland, in een omgeving waar veel paarden alleen maar van kunnen dromen :o Maar toch denk ik dat het leuker voor haar is als ze net zo'n huis als hier zou vinden met alleen (nog) meer aandacht.

Maar met al die verhalen over paard verkocht als grasmaaier, toch weer in de sport terechtgekomen en die handelaar van laatst op sbs6, durf ik het eigenlijk niet aan om haar te verkopen. Ook al lijken de mensen waar je haar aan verkoopt misschien ontzettend aardig, klikt het allemaal en ziet het er daar ook allemaal prima uit, toch weet je het maar nooit tegenwoordig.

Daarom zou ik graag een (waterdicht!!!) contract opstellen, waardoor ik me geen zorgen hoef te maken over haar toekomst. Ik heb namelijk nogal veel eisen aan een eventueel nieuw thuis, omdat ik zeker wil zijn dat ze erop vooruit gaat. Eisen zoals, geen pensionstal, zomers 24/7 buiten, swinter sowieso over dag weidegang, veel aandacht, iemand die goed kan rijden, verstand heeft van paarden enzovoort.
Ik neem aan dat dit niet haalbaar is in een contract? :+

Maar het belangrijkste vind ik dat wij het recht houden op terugkoop als de nieuwe eigenaren haar besluiten te verkopen. Is het haalbaar om hiervoor een contract op te stellen waar ze echt niet onderuit kunnen komen? Ze kunnen haar toch eigenlijk gewoon doorverkopen, zonder dat ik het doorheb?

Alvast bedankt!

heb de zoekfunctie gebruikt en vond eigenlijk alleen een topic over een bepaalde situatie die niet erg op de mijne leek ;)

Zooist

Re: Ervaringen met contract voor recht op eerste koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:34

Dan moet dat contract opgesteld worden via een notaris. Alleen dan is het rechtsgeldig. Maak er ook een prijsafspraak in. Voor et geval ze een onmogelijke prijs willen hebben als ze het paard aan je willen aanbieden.

Kan je geen bijrijdster zoeken die bijdraagt in de kosten?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 12:38

Notaris was dan ook het plan ja! Prijsafspraak is wel een goede!

Bijrijder hebben we al geprobeerd, niet zo'n succes helaas. Kosten zijn het probleem niet, land genoeg. Het is (hopelijk) alleen leuker voor t paard, als ze goed terecht komt dan..

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:49

Ik heb destijds ook een contract op gemaakt, ik en de nieuwe koper hebben daar ons handtekening onder gezet. De voorwaarde was als ze bonnie zouden verkopen mij zouden bellen of ik er weer interesse in had, of dat ze haar iemand anders konden verkopen. Ben 2 maanden geleden netjes gebeld dat ze nu te groot is geworden voor Bonnie en ze haar graag wouden verkopen of ik haar ook terug wou. Mocht haar voor de prijs die hun toen hebben betaald terug kopen. Overigens heb ik ermee in gestemd dat ze een goed plekje voor haar gaan zoeken. Succes er verder mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:58

Wat jij wil aan eisen aan een huisje is idd niet haalbaar. Het paard is dan niet meer van jou, en jij kunt niet meer beslissen wat ermee gebeurd. Overgens ben ik wel nieuwschierig waarom je geen pensionstal wil? Voor veel mensen is dat namelijk de enige manier waarop ze een paard kunnen houden, en bijvoorbeeld de stal waar ik sta voldoet aan al jouw eisen. Maar ik denk wel dat je je goed moet realiseren dat als je je paard verkoopt aan mensen die dit allemaal bieden, en die besluiten naar Amsterdam te verhuizen en haar op een manege neer te zetten waar ze 23/7 in een stal van 3,5x3,5 komt te staan, dat dat gewoon mag...

Het recht op eerste terugkoop kun je idd op laten nemen in een contract. Ik zou niet alleen een prijsafspraak maken, maar ik zou die koppelen aan de conditie van het paard op dat moment. Stel dat ze haar doorrijden van B naar Z niveau (bijvoorbeeld) en dan geen tijd meer hebben en haar willen verkopen, dan is ze veel meer waard dan wanneer ze alleen maar door het bos heen crossen en alles wat er aan bespiering opzat verdwijnt... Dus ik zou erin op laten nemen dat ze getaxeerd moet worden door een onafhankelijke partij en dat de prijs die daaruit komt de prijs is die jij ervoor zou moeten betalen.

En (en dat is vast heel cru) zou ik ook op laten nemen dat ze haar wel naar de slager mogen verkopen als ze 'op' is... Dat is namelijk ook verkopen, maar als ze op is is het niet eerlijk om haar nog aan jou aan te moeten bieden.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 13:06

Bedankt voor de reacties!

@guenivere: op zoiets hoop ik ook! We hebben vorig jaar de shetlanders verkocht en die mensen hebben ons ook eerlijk gebeld toen het niet lekker ging en toen hebben we ze weer teruggenomen en zelf verder verkocht :)

@Vjestagirl: Ik snap dat ik er dan niks meer over te zeggen heb, maar ik wil er wel zoveel mogelijk aan doen dat ze goed terecht komt ;)
Ik wil sowieso eerst gaan kijken waar ze dan terecht zou komen en als ze me dan een pensionstal laten zien wat aan mijn eisen voldoet heb ik daar uiteraard geen problemen mee. Al ben ik er nog nooit één tegen gekomen..
Tja als ze gaan verhuizen, daar ben ik inderdaad bang voor en zou voor mij al een reden zijn om der gewoon te houden. Al is dat misschien ook weer oneerlijk omdat het maar een kleine kans is.
Taxeren is inderdaad logisch!

En dat laatste heb je ook gelijk in, al heb ik liever dat ik haar eerst weer terugneem en dan zelf naar de slager breng :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:11

@xSiep, ik denk dat je teveel wilt controleren. Je verkoopt je paard, en dan heb jij er niets meer over te zeggen, of je verkoopt je paard niet en dan mag jij er alles over beslissen. Ik snap dat het moeilijk is, maar jij probeerd de volledige zeggeschap te houden en te controleren, maar wel iemand anders de verantwoordelijkheid te geven, en dat werkt niet zo.

Je zult los moeten laten. Wie weet hebben ze ten tijden van de verkoop nog wel helemaal geen plannen om te verhuizen, krijgen ze een half jaar later een gigantische erfenis en besluiten een grachtenpand te kopen en haar naar Amsterdam te halen. Je weet het niet.

Misschien moet je je realiseren dat je dier het ook prima gaat krijgen bij iemand anders ook heel gelukkig kan worden, ookal zorgt die er misschien niet op dezelfde manier voor als dat jij zou doen...

En eerlijk, als ik interesse zou hebben in jouw paard, en ookal heb ik alle ruimte van de wereld en bied ik precies wat jij wil, dan nog zou ik afhaken als jij dit soort dingen op tafel gooit...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 30-06-10 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:13

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 13:27

@Vjestagirl: Je hebt helemaal gelijk hoor, haar loslaten zie ik idd niet zo zitten :o. Maar ik hoef echt niet de volledige zeggenschap over haar te hebben hoor :) Als we fijne mensen hebben gevonden dan vertrouw ik haar echt wel aan hun toe. Ik wil alleen zo'n contract opstellen zodat ze niet wordt doorverkocht aan weet ik veel wie. Het is toch niet zo gek om een terugkoopcontract op te stellen zodat we haar gewoon weer terug kopen en zelf weer een nieuw baasje gaan zoeken? Voor beide partijen handig lijkt me, zij hoeven geen moeite te doen om een koper te zoeken en ik kan zelf weer een fijn baasje zoeken.

Vjestagirl schreef:
En eerlijk, als ik interesse zou hebben in jouw paard, en ookal heb ik alle ruimte van de wereld en bied ik precies wat jij wil, dan nog zou ik afhaken als jij dit soort dingen op tafel gooit...

Wat gooi ik allemaal op tafel dan? Dat pensionstal en alles in een contract was een geintje hoor ;)
Is het zo gek dan dat ik een goed thuis wil met veel weidegang, soortgenoten en van te voren wil kijken waar ze terechtkomt?
Als dat allemaal goed is, kan ik haar met een gerust hart daar achter laten en bemoei ik me verder nergens meer mee :)

Edit: heb de OP even teruggelezen, en het staat er niet zo handig, maar ik wil echt niet serieus dat allemaal in een contract gaan zetten hoor :+ Heb het hier alleen over een terugkoopcontract.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:35

Ik heb het ook zo gedaan, en de pony is terug hier.

heb toen contract opgesteld, PB je mail, dan stuur ik hem ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:02

Waaraom leen je je paard dan niet uit?
Kun je in het contract opnemen dat je ten allertijde het paard terug kunt halen, als er volgens jou niet goed of niet goed genoeg mee om wordt gegaan.
Dan blijf je eigenaar...

Ik zou geen paard kopen met zo'n contract, en wie gaat de notariskosten betalen?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 17:43

Uitlenen/verleasen is natuurlijk ook nog een optie..

De notariskosten zijn voor onze rekening, dat lijkt me logisch.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:48

Persoonlijk, als ik al mee moest naar een notaris om een paard te mogen kopen zocht ik wel even verder.........
Dat is niet vervelend bedoeld hoor TS want ik snap dat je het beste met je paardje voor hebt, maar er staan honderden zoniet duizenden paarden te koop die je zo zonder een hoop regeltjes en eisen kunt kopen....

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:08

Een contract dat niet bij een notaris is opgesteld is net zo goed geldig als een contract dat wel bij een notaris is opgesteld. Zelfs een mondelinge overeenkomst is geldig... maar zie dat maar eens te bewijzen :)

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:37

Ik snap je helemaal hoor siepx. Er is nog iemand op bokt die zijn paard te koop aanbied en daarna ook recht van 1e koop wil hebben. Misschien dat je haar even kan pb'en? Haar paard is m sgw, dressuur en springen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 23:04

justdiesel schreef:
Persoonlijk, als ik al mee moest naar een notaris om een paard te mogen kopen zocht ik wel even verder.........
Dat is niet vervelend bedoeld hoor TS want ik snap dat je het beste met je paardje voor hebt, maar er staan honderden zoniet duizenden paarden te koop die je zo zonder een hoop regeltjes en eisen kunt kopen....

Ze hoeven toch niet mee naar de notaris? Alleen een contract te ondertekenen. Ik zelf zou het eigenlijk niet zo'n probleem vinden.
En ik wacht liever wat langer tot dat we iemand gevonden hebben, dan dat ik haar over een paar jaar ergens terugvindt en ze er niet uit ziet. Dat gebeurt namelijk vaak genoeg, en dat wil ik gewoon (proberen om te) voorkomen ;)

Kady1 schreef:
Een contract dat niet bij een notaris is opgesteld is net zo goed geldig als een contract dat wel bij een notaris is opgesteld. Zelfs een mondelinge overeenkomst is geldig... maar zie dat maar eens te bewijzen :)

Klopt idd, maar in een contract die een notaris heeft opgesteld heb ik meer vertrouwen dat iets wat ik zelf in elkaar gezet heb ;) Zo heb je meer kans dat hij waterdicht is.

Bedankt voor de tip TB!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:23

Dan zou ik eerder naar een advocaat gaan, hij kent de wetten en regels. Wil je het waterdicht met alle uitzondringen etc. Dan koos ik voor een advocaat.

Of er iemand belang heeft bij een paard waar een lijst van do's en don'ts bij zit....
Als ik een paard koop wil ik er mee kunnen doen en laten wat ik wil....
Maar ben best bereid in geval van verkoop de vorige eigenaar te bellen en op de hoogte brengen en eventueel terug te kopen.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:50

ik vraag mij af waarom een bijrijder niet zo'n succes was ?? ik heb het de tijd dat ik vita heb gereden hartstikke leuk gehad met haar alleen was het gewoon te ver voor mij en redde ik het kwa tijd niet meer. je kunt tog ook iemand in de buurt zoeken ??

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:56

Mensen hier op de manege hebben een pony in bruikleen.Voor hun een uitkomst en voor de eigenaren ook.
Pony loopt lekker in de sport en als ze er te groot voor zijn gaat hij weer terug naar de eigenaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:02

Tja, verkocht is verkocht, ook al voldoen ze aan al jouw nu genoemde voorwaarden, zo op het eerste gezicht...

Misschien schoppen ze er gaten in met sporen of trekken ze te hard aan de mond...

Controle willen hebben zover als jij het wilt is denk ik haar houden..

Vriendin van mij heeft nu paard (halfzus van mijn paardje) voor in ieder geval 1 jaar uitgeleend aan zorgboerderij,
zoiets optie voor jou?

Verleasen? een optie?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 18:56

femmy91 schreef:
ik vraag mij af waarom een bijrijder niet zo'n succes was ?? ik heb het de tijd dat ik vita heb gereden hartstikke leuk gehad met haar alleen was het gewoon te ver voor mij en redde ik het kwa tijd niet meer. je kunt tog ook iemand in de buurt zoeken ??

Ik bedoelde ook niet dat jij als bijrijder geen succes was, maar dat het gewoon niet lukt om iemand met genoeg tijd te vinden, die ook nog genoegen neemt met Vita ;) Je kunt er nou eenmaal niet hoog mee in de dressuursport of springsport komen.. Recreatie is harstikke leuk, maar vind maar eens iemand hier in de buurt die dat wil en genoeg tijd heeft.. Jij was de enige die aan die eisen voldeed, maar helaas kreeg jij het ook te druk ;) Bedoelde het echt niet banketstaaf ofzo hoor! :o

@Sjolvir: Als ze er onvriendelijk rijden valt dat hopelijk al op bij het proefrijden. Ze gaat ook alleen naar mensen waar we een heel goed gevoel bij hebben, en dan ga ik me er echt niet meer mee bemoeien hoor :) Contract vind ik alleen handig dat, mocht ze weer verkocht worden, ze eerst hier weer heengaat zodat we weten waar ze is!

Verleasen/bruikleen zullen we nog even over hebben! :j

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:22

okee dan, jammer dat je vita weg doet !! het is een schatje

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:02

femmy91 schreef:
maar dat het gewoon niet lukt om iemand met genoeg tijd te vinden, die ook nog genoegen neemt met Vita ;) Je kunt er nou eenmaal niet hoog mee in de dressuursport of springsport komen.. Recreatie is harstikke leuk, maar vind maar eens iemand hier in de buurt die dat wil en genoeg tijd heeft..

Heb je echt goed gezocht? :? Of stel je soms erg hoge eisen aan een bijrijder? Ik heb je profiel even bekeken en het is een leuk paardje. <3 Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je geen goede bijrijdster kunt vinden die het geweldig vindt om zo'n dier recreatief te berijden. Zelf heb ik een tinker en daarmee kom je dus ook niet hoog in de dressuur- of springsport, maar ik heb twee enthousiaste bijrijdsters die 'm 't liefste elke dag zouden doen :j : een studente en een moeder van twee kinderen. Voordeel van die laatste: zij gaat niet ineens ergens anders studeren of haakt niet onverwachts af omdat ze een nieuw vriendje heeft o.i.d ;) . Dus misschien moet je eens in die hoek zoeken? Een zoektocht lijkt mij de moeite waard, want als het lukt kun je je geliefde paardje toch zelf houden!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:07

Ik vind je eisen helemaal niet vreemd en op de pensionstal eis na, denk ik dat meer mensen dit vragen /verwachten.

Ik zou ook geen moeite hebben om dit vast te leggen bij een notaris, geen probleem hoor. Ik denk wel dat je je goed moet laten adviseren en moet afvragen of je wel achter een evt. verkoop staat.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:13

Ik heb er een jaar of 8 geleden eentje verkocht met een contractje en die mensen die hebben heel erg netjes weer contact met mij opgezocht ( hebben daar veel moeite voor gedaan, ben inmiddels verhuist etc) en haar weer aangeboden voor het verkoopbedrag. Persoonlijk vind ik dat ze dat in waarde niet meer waard is en ik had het geld er ook niet voor en nu ook de plek niet meer voor. Ze gaan netjes een goede plek voor haar zoeken en houden me op de hoogte. Dus het kan prima. Ik verkoop er nu weer eentje met een contractje en de verkoopsprijs is laag en die zal ook gehanteerd worden mocht ik haar terug komen waneer ze haar aanbieden.
Dus ik geloof wel in contractjes... en weggeven geldt ook als verkoop! Verandering van eigenaar!

*edit*
heb ook nooit spijt gehad dat ik haar aan hun heb verkocht. Zijn waanzinnige mensen en ze hebben haar een leven gegeven die ik haar nooit had kunnen geven. Het hele geweldige van dit verhaal is dat ze mijn mening ook waarderen en dat ze net zoveel, als het niet meer is, van haar houden als ik deed en doe. Dus voor het paard was het het beste besluit wat ik ooit genomen heb.
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 05-07-10 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt