Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:45

In februari kochten wij een jong paard, welke te koop stond via internet.
Wat over en weer gemaild en uiteindelijk het betreffende paard gaan halen en betaald. Geen koopovereenkomst getekend (stom!)..
Het betreffende paard staat hier inmiddels een paar maanden en ongeveer 6 weken terug begon het; schuren, en niet een beetje schuren: maar echt zichzelf kapot schuren. Staart is nog maar de helft, van de manen blijft ook steeds minder over ;( en inmiddels is het door de veearts geconstateerd dat het inderdaad om een gevalletje van zomereczeem gaat.
We hebben dit paard voor de fok gekocht, en die droom zie ik nu in duigen vallen. Bovendien is het 1 en al ellende en kan ik het niet aanzien, het beestje heeft zo vreselijk veel jeuk.
Ik heb alleen een aantal mailtjes (wel bewaard), waarvan er in 1 staat dat het betreffende dier door de veearts gecontroleerd is en gezond bevonden.
Ik wil eigenlijk vandaag nog dat paard inladen en terug brengen en gewoon mijn geld terug want dit gaat van kwaad tot erger. Maar heb ik een poot om op te staan?

Mootje

Re: Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:47

Tja, je bent inderdaad niet slim geweest. Heb je wel voldaan aan je onderzoeksplicht? Was de verkoper een handelaar of particulier?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:50

Een particulier :j nouja, wij gingen ervan uit dat het betreffende paard gezond was.. soort van vertrouwen in de verkoper. Maarja, erg dom.. en ben bang dat ik hem alleen nog voor de slachtprijs weg kan doen..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:50

Een paard met zomereczeem is ook gezond. Dus die dierenartsverklaring heeft hiervoor volgens mij weinig waarde...

Heb je er specifiek naar gevraagd 'Heeft dit paard ooit geschuurd?"

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:51

Als je zelf niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan (en dat kan zijn een keuring, of een contract laten tekenen dat het dier 100% gezond is, of het zelf maar vragen als er een getuige bij is) dan heb je geen poot om op te staan...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:52

_Esther_87_ schreef:
Een paard met zomereczeem is ook gezond. Dus die dierenartsverklaring heeft hiervoor volgens mij weinig waarde...

Heb je er specifiek naar gevraagd 'Heeft dit paard ooit geschuurd?"

Dit is o.a. volgens mij wel gevraagd maar dit is niet te bewijzen.. (staat niet zwart op wit) dus ik vrees dat ik geen poot heb om op te staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:52

ZE is iets wat je makkelijk zelf kunt zien en daarbij hoeft het niet eens een verborgen verbrek te zijn. De meeste ZE pony's krijgen het pas na hun 3de en ik snap niet waarom paarden hierdoor afgekeurt worden ze hebben alleen een deken nodig en voor de fok maakt het niet uit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:53

Je hebt geen koopcontract en je hebt het paard niet laten keuren: Je hebt inderdaad geen poot om op te staan.

Vjestagirl

breezy302 schreef:
ZE is iets wat je makkelijk zelf kunt zien en daarbij hoeft het niet eens een verborgen verbrek te zijn. De meeste ZE pony's krijgen het pas na hun 3de en ik snap niet waarom paarden hierdoor afgekeurt worden ze hebben alleen een deken nodig en voor de fok maakt het niet uit.

Uit onderzoek is geloof ik gebleken dat ZE erfelijk overdraagbaar is... Dus ja, k kan me voorstellen dat je daar niet mee wilt fokken...

timilon

tja, lastig...je hebt het paard "gezond" gekocht, je hebt geen schuurplekken etc gezien.
daarbij heb je het paard al bijna een half jaar, en is het pas 6 weken geleden begonnen met schuren.
ik denk idd niet dat je een poot hebt om op te staan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:54

De vraag is of het paard dit al had en de verkoper hier vanaf wist. Bij te kwade trouw zou je bv wellicht ook nog schadevergoeding kunnen eisen maar het ontbreken van een koopcontract maat eea wel lastiger.

Ik zou (al dan niet in overleg met je rechtbijstandverzekering) een brief aangetekend met ontvangstbevestiging en per gewone post versturen incl. de verklaring van de dierenarts waarin je het gebrek vastlegt en de koop wilt ontbinden.

Of het paard nu wel of niet geschikt is voor de fok, vind ik niet helemaal van belang. Je wilt een gezond paard en niet anders. En daar voldoet ze nu niet aan. Maar wellicht is gebrek dus pas in de afgelopen maanden ontstaan en dan heb je volgens mij geen poot om op te staan.

Als de verkopende partij een handelaar was dan ligt de bewijslast bij hem, anders bij jou.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:54

breezy302 schreef:

nou geloof me, dat was echt niet te zien.. geen haartje gekrenkt bij de koop, maar toen was het ook nog koud (vroor het volgens mij zelfs nog).
Gaat trouwens om een 2 jarige.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:57

Het paard kan het toch ook gewoon nog niet gehad hebben bij de vorige eigenaar toen je haar kocht. Ze kan over een jaar wel beginnen met weven of luchtzuigen, breng je haar dan ook terug?

chocobroodje

Je hebt zelf geen enkele moeite gedaan om het dier te laten controleren, waarom niet? Wellicht voer je iets heel anders waardoor de ZE heftig is toegenomen, of stond ze eerst ergens waar ze er geen last van had.

Vjestagirl

jury schreef:
Of het paard nu wel of niet geschikt is voor de fok, vind ik niet helemaal van belang. Je wilt een gezond paard en niet anders. En daar voldoet ze nu niet aan. Maar wellicht is gebrek dus pas in de afgelopen maanden ontstaan en dan heb je volgens mij geen poot om op te staan.

Dat is wel van belang. Je kunt een dier namelijk niet 'zomaar' terug brengen, je kunt een dier terugbrengen (binnen de wettelijke termijn etc) als het door het verborgen gebrek niet meer geschikt is voor jouw gebruiksdoel. Een paard waar iets mee blijkt waardoor het nooit meer Z kan springen, die je gekocht hebt om buiten te rijden is nogsteeds geschikt voor jouw gebruiksdoel en daarom is dat gebrek geen reden om de koop te ontbinden.

Daarom is het wel belangrijk of er wel of niet mee gefokt kan worden.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 21:58

chinou schreef:
Het paard kan het toch ook gewoon nog niet gehad hebben bij de vorige eigenaar toen je haar kocht. Ze kan over een jaar wel beginnen met weven of luchtzuigen, breng je haar dan ook terug?

Dat is niet binnen de wettelijke termijn meer :P maar anders zou ik het paard idd terug brengen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:59

Kytha schreef:
chinou schreef:

Dat is niet binnen de wettelijke termijn meer :P maar anders zou ik het paard idd terug brengen..

De wettelijke termijn is ook maar 3 maanden...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:01

6 mnd toch

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:01

Zowieso snap ik eigenlijk niet (sorry) dat hier naar niet gevraagd is maar dat is even terzijde

Maar heb je ook niets met dit paard ofso (ja kinddergedachte) want het helpt echt niet als je hem verkoopt hoor ,,
Citaat:
Bovendien is het 1 en al ellende en kan ik het niet aanzien, het beestje heeft zo vreselijk veel jeuk.

Zal dit opgelost worden als je hem verkoopt ??
Ik denk zo

Oke stomme koop maar als een product terug brengen ..

Maar zo denk ik ;) :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:03

Gekocht bij en particulier hé. Ik meen me te herinneren dat het bij een particulier zelfs maar 6 weken is en bij een handelaar 3 maanden.

Maar goed, zelfs dan, ze TS heeft 0,0 aan de onderzoeksplicht voldaan (nog afgezien van het feit dat dit iets is wat ze kunnen ontwikkelen en het dier toen nog niet eens gehad hoeft te hebben), dus we kunnen hier lang en kort over debatteren... Maar ze heeft geen poot om op te staan.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 22:05

Nee dat is dan niet opgelost, maar dit deel van het land is echt niet best voor paarden met zomereczeem.
En bovendien houd ik geen paard aan wat niet geschikt is waar ik het voor gekocht heb; in dit geval voor de fok.

edit; zie zelfs dat het pas eind april is dat het paard hier in gekomen, vindt het heeeel vreemd dat er toen dus niks van de ZE te zien was.. :? want dan zijn de mugjes al volop aanwezig. Misschien toch ander voer/ omgeving ofzo.. maar vrees dat terug brengen geen optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:06

Ik denk niet dat je het een verborgen gebrek kunt noemen, waarschijnlijk heeft het paardje het niet bij de vorige eigenaar gehad.
Twee is ook nog best jong om het te krijgen.
ZE is vooraf niet vast te stellen met testen. Je hebt gewoon pach, maar ik denk niet dat je het een verborgen gebrek kunt noemen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:06

Een 2 jarige kan makkelijk nog zomereczeem ontwikkelen, dus dan denk ik niet dat je haar terug kan brengen.
Verandering van locatie kan trouwens ook wel eczeem triggeren volgens mij.

Verder moet je wel bedenken dat het heel vervelend is dat je van niks wist dit jaar, je hebt dus ook geen gebruikt gemaakt van dekens of verzachtende middelen. Het is tegenwoordig best wel mogelijk om eczeem zodanig onder controle te houden dat het voor het paard prima leefbaar is, maar dat gaat inderdaad niet als je er pas halverwege de zomer achterkomt.
Blijf je het probleem houden van het fokken natuurlijk, maar dat het zo zielig is kan je volgend jaar zeer waarschijnlijk wel voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:07

Kytha schreef:
Nee dat is dan niet opgelost, maar dit deel van het land is echt niet best voor paarden met zomereczeem.
En bovendien houd ik geen paard aan wat niet geschikt is waar ik het voor gekocht heb; in dit geval voor de fok.

edit; zie zelfs dat het pas eind april is dat het paard hier in gekomen, vindt het heeeel vreemd dat er toen dus niks van de ZE te zien was.. :? want dan zijn de mugjes al volop aanwezig. Misschien toch ander voer/ omgeving ofzo.. maar vrees dat terug brengen geen optie is.

Wij staan vlak aan zee en hier lopen ook zat paarden met eczeem hoor :D Mijn tinker heeft het ook, pas gekregen op 3 jarige leeftijd in oktober zelfs nog.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:09

Kytha schreef:

Je kunt hier dier niet meer terugbrengen, het gaat om de datum van aankoop, niet op de datum waarop het naar jou toe gekomen is. Daarbij kon je het alleen terug brengen als je aan je onderzoeksplicht had voldaan.

Zodra je hebt vast laten stellen dat het echt ZE is (het kan bijvoorbeeld ook een eiwit allergie zijn) kun je een paar dingen doen:
1) De vorige eigenaar laten weten wat er aan de hand is en dat je het terug wilt brengen. Wie weet accepteren ze het, wie weet niet.
2) Je kunt nu (net als 100en paarden eigenaren in Nederland) er alles aan gaan doen om je paard zo jeukvrij mogelijk te krijgen. Dit kan met dingen door het voer, dekens, smeren, wassen etc etc etc.
3) Je kunt je paard voor een minimale prijs naar de kust verkopen. Dan is het hopen dat het idd door de mugjes veroorzaakte exceem is, want anders heeft je dier daar niets aan.
4) En als je geen zin hebt in verkopen, etc etc etc. Dan kun je haar ook nog laten slachten.