gieren van je weiland?! betalen ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

gieren van je weiland?! betalen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 18:52

vorig jaar is ons weiland door een boer aan de overkant (die nog over had) gegiert.
probleem was echter dat de mest niet geinjecteerd werd maar eroverheen gestrooit...opzich nog niet zo erg...totdat bleek dat het verse dikke koeienmest was dat een maand lang duurde voor het een beetje weg was...mijn paarden konde er niet op voor ruim een maand.(gelukkig hadden we nog ander stukje land)
nu hebben we begin dit seizoen kunstmest voor paardenweide erover gestrooit en beide weilanden zijn mooi in het gras.
Het achterste weiland is al redelijk kaal gegeten door 2 paarden.
De bedoeling is ze zo in de voorste weide te gaan zetten en dan kijken of we evt achterste weide kunnen laten injecteren (ook goed voor het zuurstofgehalte in de wei)

maar nu moeten wij hier (wat mij logisch leek) betalen aan een loonwerker...nu vertelde verschillende mensen dat hun dat niet deden omdat ze allang blij zijn ervanaf te zijn.
Die mensen wonen niet in mijn gemeente...ik vroeg me dus af of jullie betalen voor je weiland gieren.
en zo ja wat ongeveer?
mijn weiland in totaal is 1 1/2 HA.

gr amazingstar

Anoniem

Re: gieren van je weiland?! betalen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:54

Wij moesten dat wel altijd toen wij nog een wei huurden. :j
Ze moeten er inderdaad vanaf, maar verbruiken ook bezine/diesel (weetikveel) voor hun machines.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 18:56

KoudbloedKim schreef:
Wij moesten dat wel altijd toen wij nog een wei huurden. :j
Ze moeten er inderdaad vanaf, maar verbruiken ook bezine/diesel (weetikveel) voor hun machines.

dat dacht ik dus ook...maar mensen die ik vandaag op concours erover sprak (die elkaar allemaal niet kennen + apart heb gesproken) vertelde allen hetzelfde..zo vreemd

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:56

tja dat is handel he? je mesthoop waar je tegenwoordig een hoop geld voor betaald om m weg te laten halen ,wordt door de man die m weghaald weer doorverkocht aan derden die er compost van maken of naar groentetuintjes. zo werkt t ik heb nog nooit gehoord van gratis gieren,die trekker loopt ook niet op water...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:01

Zover ik weet doen ze het hier voor niets. Hij is blij dat hij ervan af is want hij kan het gewoon nergens meer laten. Hij voorziet zowat de hele buurt ervan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:04

yep bij ons ook altijd gratis

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:05

Bij ons kost het ook niks, de boer is allang blij dat hij er vanaf is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:09

Als je iemand kunt vinden, die blij is dat hij er vanaf is, kun je een deal maken en het over je weiland laten strooien. Zo niet, zul je er voor moeten betalen.
Ik woon zelf op een boerderij en wij hebben het nodig om onze eigen weilanden mee te bemesten, dus zouden wij het niet voor niets naar iemand toe gaan rijden :) .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:11

Ruige mest uitrijden is beter voor je land dan kunstmest of injecteren, al is het prettiger als het wat ouder is en meer richting compost gaat. Injecteren verbruikt trouwens flink wat zuurstof uit de grond en is daarom ook redelijk funest voor je bodemleven en daarmee de veerkracht van je grasmat.
Zou in elk geval wachten met bemesten totdat je zeker weet dat het weer gaat regenen, anders heeft het weining nut.

Kosten al dan niet hoor ik hier niks over, wel dat boeren geen land willen verhuren ivm mestwet. Hoe dat dan zit met uitrijden over land van derden qua wettelijke mogelijkheden en eventuele boetes, etc. weet ik niet.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 19:14

tamary schreef:
Ruige mest uitrijden is beter voor je land dan kunstmest of injecteren, al is het prettiger als het wat ouder is en meer richting compost gaat. Injecteren verbruikt trouwens flink wat zuurstof uit de grond en is daarom ook redelijk funest voor je bodemleven en daarmee de veerkracht van je grasmat.
Zou in elk geval wachten met bemesten totdat je zeker weet dat het weer gaat regenen, anders heeft het weining nut.

Kosten al dan niet hoor ik hier niks over, wel dat boeren geen land willen verhuren ivm mestwet. Hoe dat dan zit met uitrijden over land van derden qua wettelijke mogelijkheden en eventuele boetes, etc. weet ik niet.

uiteraard zal ik wachten met bemesten tot de regen komt.
wij huren dit nu 2 jaar en 1 zomer met kunstmest en 1 zomer met mest van een boer (vers) dat eroverheen ging alleen de wei groeide er niet super van...en toen hadden we wel regen.

volgens de meeste hier is het niet gek om eens te injecteren...voordat wij het huurde heeft het 3 jaar als hooiland gedient dat gewoon zonder mest groeide en men zegt dat dit weiland even wat nodig heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:18

Je kunt een gebruiksovereenkomst sluiten met een boer. Dan gebruikt hij jouw land als was het dat van hemzelf. Je hebt dan ook geen zeggenschap over wat, wanneer en hoe.

Ben je niet bereid dat te doen, dan zul je een loonwerker moeten betalen. Als je geluk hebt, kun je met de boer waar de mest vandaan komt de deal sluiten dat hij jou hetzelfde per kuub betaalt als wat officeel afvoeren kost (7,50/kuub). Dat weegt echter niet op tegen de loonkosten (80 euro/uur) De mest moet overigens ook geanalyseerd worden, dat kost ook geld (160 euro/analyse), naast de trekker van de loonwerker.

Oh, en bovengronds uitrijden is verboden. En jij betaalt de boete als de milieupolitie langskomt.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:21

Wij laten ons er ook voor betalen. Je bent de gasolie kwijt, de uren, de machine's heb je aangeschaft en moeten onderhouden worden. De mensen bij wie het gratis gedaan wordt hebben dan geluk, maar ik vind het niet meer als normaal eigenlijk.

Injecteren is idd goed voor het land!

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 19:23

mistid schreef:
Wij laten ons er ook voor betalen. Je bent de gasolie kwijt, de uren, de machine's heb je aangeschaft en moeten onderhouden worden. De mensen bij wie het gratis gedaan wordt hebben dan geluk, maar ik vind het niet meer als normaal eigenlijk.

Injecteren is idd goed voor het land!

ik vind het ook meer dan normaal...was meer verbaasd over het gratis
;) ;) trouwens voor wie het denken! het gaat niet om de kosten van een loonwerker dat ik het liever gratis heb hoor!
was erg benieuwd.

verder doen al die boeren het al voor andere enz. ik ken er geen mens met een trekker enz.
ik woon er zelf niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:39

Ibbel schreef:
Oh, en bovengronds uitrijden is verboden. En jij betaalt de boete als de milieupolitie langskomt.

Ruige mest (stalmest) mag wel degelijk bovengronds uitgereden worden. Wat uit de gierput komt niet, maar ook daarvan schijn je ruige mest te kunnen maken.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 19:52

hier mag dat inderdaad ook! ruige mest mag gewoon hier...dat is vrijgegeven...eerder mocht het nooit ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 06:16

Je hebt gelijk, ik was te kort door de bocht. Bovengrond gieren mag niet (mest zonder stro oid er door). Ik kreeg de indruk uit de OP dat er bovengronds (dikke) gier verspreid was. Ruige mest uitrijden is bij mijn weten ook nooit verboden geweest. Overigens mag je alleen uitrijden/injecteren tussen 1 feb en 1 of 15 sep (afhankelijk van of je op uitspoelingsgevoelige grond zit).

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 06:22

Als we het zouden laten gieren, dan was het gratis, want dan kan die boer weer wat van zijn mestoverschot kwijt.... :D We laten het echter niet gieren, omdat het eiwitgehalte dan veel en veel te hoog oploopt in het gras. Het schiet werkelijk uit de grond en dat betekend meestal dat het gras wel voor koeien geschikt kan zijn, maar niet voor mijn paarden..... :o

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 06:54

Wij hebben diverse boeren die graag GRATIS hun mest in onze weide willen injecteren! Wij ons land bemest en zij hun mest kwijt!
De ene hand wast de ander, noemen wij dat hier!
Nee wij betalen er dus echt niets voor

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 07:31

en als je het laat gieren,laat hooien en dan je paarden erop laat?
zou je dan slecht hooi hebben?
paarden moeten ook geen hoefbevangenheid ofzo krijgen door de suikers enz die dan extra in het gras zitten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:15

Wij krijgen betaald om te laten injecteren :D. Er moet dan een of ander papier ingevuld worden, waarmee de boer kan aantonen waar zijn mest heen gegaan is (geen idee voor welke instantie dat is), en aan de hand daarvan krijgen wij een vergoeding.

Overigens laten wij direct de paarden er weer op, en bemesten wij ook de weides die gehooid gaan worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:17

verschillende mogelijkheden. Een boer die teveel mest heeft zou het graag kwijt willen en dit kosteloos brengen indien je voldoende land hebt en hij gebruik kan maken van je mestnummer. Als er een loonwerker nodig is dan heb je meestal (best veel) kosten (uurloon/materiaal) om mest te kunnen krijgen.
Ik heb beide meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:21

Volgens mij kan zomaar gieren niet, gaat via de mestbank en dat is best duur. Dus als die boer zijn mest heeft gedumpt zonder op te geven, dan mag hij blij zijn, is het op jouw verzoek gegaan, dan is betalen wel zo fair.

Dat hij niet injecteert is sowieso al fout en weet voor de volgende keer dat als dat uit komt, jij verantwoordelijk bent en dat jij via de gemeente voor de kosten van een boete aansprakelijk bent. Boetes voor milieudelicten zijn heel erg duur, zijn economische delicten.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 19:06

toch rijd iedereen ook gewoon zijn eigen mest overal uit.
ook boertjes met wat shetten en klein stukje wei doen hun shetlander mest met stro over hun stukje gras uitrijden?!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:33

Precies met deze vraag zit ik ook. Boeren zijn vaak toch blij hun gier kwijt te kunnen? En zeker als ze dichtbij zitten dan is het zo gedaan. Zoals Speedster zegt is helemaal ideaal!
Alleen vind ik het altijd zo zielig als ze op geinjecteerd land staan...en de paarden gaan zo stinken! :D
Tenzij je half om half doet zoals ik graag zou willen maar komt een boer voor een halve hectare (gratis) injecteren naar je toe?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 21:19

amazingstar schreef:
toch rijd iedereen ook gewoon zijn eigen mest overal uit.
ook boertjes met wat shetten en klein stukje wei doen hun shetlander mest met stro over hun stukje gras uitrijden?!

Dat is ruige mest of stalmest en mag bovengronds uitgereden worden.