paard verkocht maar toch ook niet, wie weet hoe op te lossen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

newton

paard verkocht maar toch ook niet, wie weet hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:42

Heb een vraag:

Via marktplaats hadden wij een paard te koop staan, vorige week zondag zijn er mensen wezen kijken en ze waren op slag verliefd op het paard. Eigenlijk wilde ze direct kopen maar omdat het hun eerste eigen paard werd, ze hadden van familie nog 2 paarden lopen die weg zouden gaan, heb ik gezegd dat ze er maar eens een nachtje over moest slapen voordat ze definitief zouden beslissen. Maandag laat in de middag belde ze op, de 2 paarden mochten weg en ons paard zou over 14 dagen kunnen komen. Om bevestiging van koop en verkoop te hebben hadden we afgesproken het weekend het geld en stamboekpapier(paspoort moet bij het paard blijven ivm vervoer) om te ruilen. Netjes ondertekend dat we het geld in ontvangst hebben genomen enz.
Een dag later belde ze op of ik nog andere kopers had voor het paard en of ik daar contact mee op wilde nemen omdat de 2 paarden die bij hun liepen toch niet weg mochten en ze daardoor ons paard niet konden ontvangen.
Ik heb contact opgenomen met de andere potentiele kopers maar deze waren inmiddels voorzien.

Nu is mijn vraag hoe kunnen we dit als verkopende partij netjes oplossen, geen probleem en geld teruggeven vind ik persoonlijk wel erg makkelijk, heb ze een week bedenktijd gegeven en daarbij is het niet omdat ons paard tegenvalt dat ze van koop afzien. Aan de andere kant vind ik het ook behoorlijk sneu voor de kopende partij omdat ik weet hoeveel ze zich er op verheugd hadden en hoe groot de domper is dat het nu niet doorgaat.

Speculaties over de 2 paarden die weg zouden moeten worden niet op prijs gesteld, heb ze beide gezien en het verhaal waarom deze weg zouden gaan is eerlijk onderling besproken. De reden is bij ons duidelijk en het is ook absoluut niet het geval dat ze zo maar aan de kant gezet zouden worden voor een nieuw pleziertje (in dit geval ons paard).

Siers83

Re: paard verkocht maar toch ook niet, wie weet hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:45

Ja das zeker een dilemma. Jeetje wat moet je daar nou mee. Je zou t geld natuurlijk terug kunnen geven, maar das zoals je zelf zegt erg makkelijk. Maar of je een andere optie hebt?

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:49

In principe hebben ze het paard gewoon gekocht.
maar hem daar op de oprit zetten schiet ook niet op. Je hebt zelf ook nog wel een band met het paard denk ik en het is niet zomaar een stuk speelgoed. Je zou kunnen zeggen dat je het geld terug zal storten minus 10 % ofzo ? Je hebt toch ook misschien een kans voorbij laten gaan om je paard aan iemand anders te verkopen.
Ik weet niet of ik zo heel makkelijk zou zeggen:"ja, hier is je geld weer terug"
Ze maken nu van hun probleem, jouw probleem, en dat is niet netjes.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:50

Ik zou de eer aan jezelf houden en het geld teruggeven.. Wel erg jammer!

(maar wel lekker makkelijk voor hun zo!)

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:51

ja goed een kennisje zegt gisteren heel zwart wit. Ze hebben een week bedenktijd gehad voordat geld/papieroverdracht is geweest, officieel gezien zijn hun eigenaar nu dus is het hun probleem niet die van jou. Hij gaat zelfs zover dat hij zegt na zaterdag kan je voergeld vragen omdat hun paard bij jou op stal staat en ze hem niet ophalen.

Pff vind dat allemaal wel erg ver gaan en kies liever voor een gezamelijke onderlinge oplossing maar goed van 3 voorheen potentiele kopers heb ik al te horen gekregen, we zijn voorzien. Als we het geld teruggeven moeten we ook de nieuwe koper weer vinden en heel cru gezegd is het meeste vakantiegeld alweer uitgegeven.

het volledige aankoopbedrag is betaald.
Laatst bijgewerkt door newton op 22-06-10 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:52

Hebben ze al alles betaald?
Dan zou het toch teruggeven, (ik ben waarschijnlijk te goed, ik weet het). De hele som zou ik echt niet gaan houden. Daar zou ik mezelf helemaal niet goed bijvoelen.

Maar als het over een (klein) voorschot gaat, jammer, maar dan zijn ze het kwijt. Ze kregen dan ook een week bedenktijd.

Ik betaalde op al mijn paardjes ook een voorschot en als we ze gingen halen dan de rest van de som. Als je je in de tussentijd bedenkt dan lijkt het mij logisch dat de koper het voorschot houd omdat die toch in de waan was dat het dier verkocht was en je hebt pot. kopers wel verloren hierdoor.

Gelukkig nog nooit voorgehad, niet als koper en niet als verkoper. Vervelend is het wel natuurlijk.

Ik zou hen wel niet dwingen het paard toch te houden, want officieel kan dat mogelijks wel, maar ja, hoe ziet de toekomst er voor jouw diertje uit dan? Weer doorverkopen dan maar? En waar eindigt dat?

Ok, je zou wel in je schoenen staan, maar als je je gevoel laat spreken denk je waarschijnlijk er anders over (ik toch in ieder geval)

Maar je zou wel in je recht zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:55

Ik zou even rond de tafel gaan zitten. En jou probleem uit leggen.

En dan een overeen komst maken. Dat het geld terug gaat min. 10% omdat jij er ook last van heb dat hun het paard niet mee nemen. Zeg maar een "schade vergoeding"

Dat vind ik heel redelijk.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:56

Kun je niet samen meezoeken naar een stal waar het paard al dan niet tijdelijk heen kan? Ik zou geen geld teruggeven, of toch niet het gehele bedrag, je steekt er ook tijd in, en in principe is het paard verkocht. Wel vervelend allemaal, denk je dat je een leuk huisje gevonden hebt, gebeurt er dit.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:56

Stel dat we het terug zouden draaien staan we dan in ons recht een percentage te houden en zoja hoeveel.
Het paard is goed verkocht omdat ze hem persee hebben wilde de meeste andere kopers wilde toch wat van de prijs afpingelen de kans dat we hem weer voor het vraagbedrag verkopen is dan ook in mijn ogen klein.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:57

dit echt een ellendige situatie voor jou.
In principe is het nu de verantwoordelijkheid van deze mensen.

Eigenlijk is het belachelijk dat ze een paard hebben gekocht zonder dat ze er de ruimte voor hebben. Ik vraag me af of je er uberhaupt goed aan doet om je paard aan deze mensen te verkopen.

Maar als je het zakelijk bekijkt zouden zij eigenlijk voor de oplossing moeten zorgen en niet jij! Kunnen ze niet het paard bij jou in "pension" laten staan?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:58

Lastig probleem. Het enigste wat er zo in me opkomt is dat je de "kopers" kunt voorstellen het paard opnieuw voor hun te verkopen. Het is hoe je het ook wend of keert hun paard, zij zouden dit moeten doen. Maar je kunt hun dus aanbieden dat jij hem opnieuw voor ze op MP zet en verkoopt. Het hele bedrag zo teruggeven zou ik echt niet doen. Ze hebben bedenktijd enz gehad, en zijn toch overgegaan tot koop. Dus hun probleem en niet de jouwe. Dat je ze tegemoet wilt komen siert je, maar denk eraan dat niet jij de dupe van dit geintje moet worden. Terugnemen en een x bedrag van de koopprijs houden zou ook nog een optie zijn.

Maar is het geen optie dit paard bij die 2 paarden die daar al staan te zetten?? Of is daar niet genoeg plek voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:58

newton schreef:
Stel dat we het terug zouden draaien staan we dan in ons recht een percentage te houden en zoja hoeveel.
Het paard is goed verkocht omdat ze hem persee hebben wilde de meeste andere kopers wilde toch wat van de prijs afpingelen de kans dat we hem weer voor het vraagbedrag verkopen is dan ook in mijn ogen klein.

Je kunt even met een rechtsbijstand bellen? over wat redelijk is om te houden van het geld. Al denk ik dat 10 % een redelijk bedrag is.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:59

een tijdelijke staloplossing zou dan toch ook gewoon onze stal kunnen zijn? Persoonlijk zou er niet van houden om te gaan lopen slepen met het paard dan wordt hij er ook nog de dupe van terwijl hij er nu niets van merkt. Net wat bittermoon zegt.
Ik vraag me ook af in hoeverre wij verplicht zijn mee te helpen zoeken naar een oplossing, hoewel ik dat wel doe, het is ook mijn paard geweest en wil absoluut niet dat hij de dupe wordt maar vind het nu wel heel moeilijk om zakelijk en emotioneel uit elkaar te gaan houden.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:01

@rina, nee dat wilde ze niet het zou kwa weide kunnen maar ze hebben maar 2 stallen.

@nini_roosje, dat ga ik zo direct doen! daar had ik nog niet aan gedacht

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:04

Je zou hem idd ook voor hen weer kunnen verkopen. Jij hebt je geld, en als zij er dan niet het gewenste bedrag voor terugkrijgen, is dat heel jammer maar niet jouw probleem. Eigenlijk is het hele boeltje niet jouw probleem, maar ik kan me voorstellen hoe je hierop reageert, zou net hetzelfde doen :j

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:09

Ik zou het geld terug geven, zoiets kan lang slepen en dat gedoe zou ik helemaal niet willen. Omstandigheden kunnen zich voordoen en dat kan iedereen overkomen, een stukje menselijkheid. Ik zou er dus echt geen probleem van maken. Misschien kun je nu het geld terug geven wat je hebt liggen en bijv. volgende maand de rest.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:13

OK gesnapt.

Met paard gaan slepen zou ik ook niet doen. Hij staat goed bij jou en je hebt er zicht in invloed op. Daarom ook dat ik schreef mss kan je ze voorstellen dat je het paard voor hun verkoopt. Je zal ook als je hun geld terug geeft het paard opnieuw moeten verkopen. En zoals je al schrijft er wrs een (klein) verlies op lijden. Dat verlies is eigenlijk hun probleem, want eigelijk zouden zij het paard dan moeten verkopen. Het geeft jou in zoverre lucht dat jij gewoon jou geld krijgt (al hebt ;) ) en je "invloed" hebt op de toekomstige koper (dat niet de grootste gladiool die niet bij het paard past hem koopt).

Ik snap wel wat er in je omgaat hoor, ik heb zelf gefokt en dus moest ik ook wel eens wat verkopen. Ergens voel je je verplicht tegenover het paard als er met de koop iets niet goed gaat. De koper zich terugtrekt. En je wilt toch het beste voor je beessie. Maar in het geval van geld moet je hard zijn. Anders ben jij er straks de dupe van.
Bij paard terugnemen zou ik ook iets van 10% rekenen, maar de tip van rechtsbijstand is een goede.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:17

Bramasole schreef:
Misschien kun je nu het geld terug geven wat je hebt liggen en bijv. volgende maand de rest.

Dat is het probleem niet, geld ligt nog netjes apart, gaat mij alleen om wat zijn keihard mijn rechten als verkoper, bedoel het is niet omdat het paard wat mankeert ofzo dat ze er vanaf zien maar omdat ze zelf niet alles goed geregeld hadden.
En daarbij wat is menselijk, vind keihard op je rechten gaan staan wel beetje erg onsympathiek maar wil wel graag weten wat ze zijn.

Ik zoek zeg maar een beetje een gulden middenweg en ben daarbij echt bereid van mijn kant nog wat extra's in te leveren omdat ik weet dat het bij hun ook erg hard aankomt.
Weet ook zeker dat we er samen wel uit zullen komen maar zou zo graag weten wat jullie advies is en hoe jullie erover denken

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:19

ik zou ook niet het hele bedrag terug geven.
eerst zorgen dat ze je de stamboekpapieren terug geven en dan hun het voorstel doen dat je het bedrag wilt terug geven -10% omdat je toch nog kosten hebt gemaakt enz

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:20

Ik zou ook eerst even bellen naar rechtsbijstand om te vragen wat "normaal" is in dit soort gevallen.

Als je zelf bijv. het geld niet meer hebt, dan kun je hem moeilijk terugkopen.
Stel voor dat hij tegen stallingsgeld (al is het kostprijs, dan voorkom je dat ze met hem van hot naar her gaan rondleuren) nog even bij je mag staan en dat jij of zijzelf proberen hem te verkopen. Het eventuele verlies is dan voor hun rekening.
Dan hadden ze maar beter voor hun zaakjes moeten zorgen en eerst moeten regelen dat hun wei en stallen ook daadwerkelijk vrij kwamen. Dat is hun risico, niet het jouwe.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:22

Ik denk dat je rechtelijk wel sterk staat maar dan zou je eens advies moeten inwinnen bij een jurist.

Ik heb begrip wanneer iemand zegt zomaar niet al het geld te willen terug geven. Maar vergeet niet, zoiets kan iedereen overkomen. Met zoiets bedoel ik, omstandigheden waardoor je ineens moet terug komen op een gemaakte afspraak.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:25

Zoiets dergelijks heb ik ook gehad, het paard was verkocht en in volledig eigendom van de nieuwe eigenaren alleen konden ze haar niet ophalen want de stallen waren niet klaar. Zij wilden het paard wel graag hebben, ik heb toen aangeboden het paard 2 maanden in pension te houden, tegen een fractie meer dan de kostprijs. Ze hebben haar toen zelf 2 weken eerder weggehaald

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:27

Misschien kan je de onkosten die je zelf gemaakt hebt afhalen van de koopsom?
Denk aan stalling, advertentiegeld(waarschijnlijk heb je de advertentie eraf gehaald, dus moet je weer een nieuwe plaatsen)
Anders zou ik even vragen wat "normaal" is, je hebt natuurlijk het recht om hem gewoon op de oprit te parkeren, maar zoals je al zegt, daar voel jij je ook niet goed bij(en is waarschijnlijk niet zo goed voor je "reputatie" als die mensen kwaad willen)

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:35

Nou ga nu naar het juridisch loket heen om informatie in te winnen over onze rechten.
Klinkt wel flauw onze rechten, wil helemaal geen kwaad doen maar voel me toch ook wel een beetje in de maling genomen op deze manier.
Je geeft een week bedenktijd zodat ze serieus na kunnen denken, ze geven een dag later al aan dat alles rond is en ze een andere plek voor de paarden hebben. Heb alsnog gezegd blijf denken tot het weekend en zaterdags alles rondgemaakt zodat beide partijen zeker waren van koop en verkoop, ook omdat hun bang waren dat ze anders misgrepen.
Maar goed dat is eigengevoel, ga nu weg en laat jullie straks weten wat nou precies je rechten en plichten zijn, ben erg benieuwd!
allemaal bedankt alvast voor de reacties

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:42

Ik snap dat je de gang van zaken niet fijn vindt. Jammer dat het zo moet gaan.
Aan de ene kant denk ik dat je als koper pas echt moet gaan kopen als je 100% plek hebt en niet als er sprake is dat er plek kan komen. Dus in dat opzicht moet er wel een consequentie aan hangen voor hun.

Ik zou proberen dat ze de stallingskosten betalen tot nu toe. Geld teruggeven en verder zoeken naar een goed baasje. Maar dan nu in je achterhoofd meenemen wat nu gebeurd is en in een contractje zetten dat een eventuele aanbetaling niet teruggegeven wordt bij afzien van koop.