Wie zijn verantwoording..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wie heeft gelijk?

Staleigenaares
21 (30%)
Ik
49 (70%)

Totaal aantal stemmen: 70

Donkim

Wie zijn verantwoording..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 12:04

Hoihoi,

Sinds ongeveer 1,5 jaar heb ik een shetlander hengstje, die op het moment dus twee jaar is.
De afspraak was toen ik de shet bij de stal ( waar mijn andere paard ook staat ) op wei heb gezet, zodra die gecastereed zou kunnen worden zouden wij dat doen. Helaas is de ene bal al goed in gedaald en de andere nu bijna volledig, maar ik ga niks overhaasten!
Nu blijft mijn hengst netjes in de wei lopen, 's nachts alleen en overdag met 2 andere pony's en mijn paard.

Op stal hebben wij nog enkele shetlanders, 3 merrie's die staan in de andere weide. Enkel kruipt nu een van die shetlanders onder de stroomlijnen door en gaat die of in de bak staan ( die tussen de twee weides ligt ) of gaat ie naar mijn shetlander.
Nu vind dus de stal eigenaares dat ik er maar wat aan moet doen, want het is mijn verantwoording? Terwijl mijn shetlander eigenlijk niks verkeerd doet en netjes in zijn wei blijft. Maar zodra dat merrie'tje natuurlijk in de wei komt kun je het al raden :+ .
Die merrie shetlander is namelijk ook van een van de klein dochters van de staleigenaares, maar ik vind hun pony doet wat fout die van mij *eigenlijk* niet.

Nu vind de staleigenaares dat het mijn verantwoording is? maar klopt dat wel?
Ik vind eigenlijk dat zij er wat aan moet doen, omdat mijn pony netjes in zijn wei blijft.

Alvast bedankt ;).

HorseTopShop

Re: Wie zijn verantwoording..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:07

Die van jou ontsnapt toch niet? Beetje rare redenering van de stal-eigenaresse.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 12:13

HorseTopShop schreef:
Die van jou ontsnapt toch niet? Beetje rare redenering van de stal-eigenaresse.

Ja daarom stel ik ook de vraag, vond het vannochtend namelijk ook zo raar.
Want die van mij blijft netjes staan waar die staat ;).

Janne_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:26

Ik vind dat jij gelijk hebt jou shetlander blijft toch braaf in de wei? Die merrie gaat naar jou hengst toe en niet andersom dus het probleem ligt bij haar niet bij jou. :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:35

Tja kun jij niets aan doen als die gewoon blijft staan en zal de staleigenaar de omheining moeten aanpassen zodat de andere shet niet meer uit de wei kan. Beetje makkelijk om jouw shet de schuld de geven:P
Daarbij is het haar stal/wei en moet zij zorgen voor een goede omheining en zijn ontsnappingen eigelijk de verantwoording van de staleigenaar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:41

Betaal je ervoor? Uitstekend, dan kan ze met dat geld een andere omheining realiseren. Zo zou ik het haar zeggen, zeker aangezien het niet jouw pony is die uitbreekt maar een andere.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 12:44

Ja ik betaal per maand een vast bedrag voor de weide plaats ;).
Dit stelt me toch wel weer iets gerust, zal morgen of misschien vandaag een gesprek met haar aangaan. Want vond het namelijk ook niet netjes dat er gelijk gezegt werd dat ik het maar op moest lossen.
Laatst bijgewerkt door Donkim op 16-06-10 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:44

Inderdaad, zolang jij geld betaald mag je tocg verwachten dat ze minstens een normale omheining neerzetten!

Hoop voor jou dat de sfeer goed blijft!

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 12:46

Aan de omheining ligt het dan niet eens zo zeer, die pony heeft overal 'schijt' aan.

En de sfeer is toch nooit heel super geweest dus daar maak ik me dan weer geen zorgen om :+.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:49

Als een pony overal schijt aan heeft is het de taak van de eigenaresse van de pony om daar mee aan het werk te gaan en dat af te leren. Nog steeds niet jouw taak....

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:02

Als ik eerlijk ben vind ik dat jullie beiden een punt hebben. Er is overeengekomen dat jij je hengstje laat castreren zodra hij er klaar voor is, en uit je openingspost maak ik op dat dat bijna zo ver is. Dan vind ik niet dat je nu kan stellen dat je niets overhaast wil doen, afspraak is afspraak. Ik weet natuurlijk niet of je het binnenkort van plan bent? Maar ik kan me voorstellen dat de staleigenaresse zich enigzins 'bedonderd' voelt wanneer je de castratie zo lang mogelijk uitstelt. Natuurlijk, haar merrie hoort niet te ontsnappen, maar hengsten hebben nou eenmaal een bepaalde aantrekkingskracht (dat maakt het ontsnappen van de merrie natuurlijk niet goed, maar het kan een oorzaak zijn). En ik kan me voorstellen dat de staleigenaresse het daar ook op gooit.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:04

Ze stelt de castratie niet met opzet uit. Die ene bal is nog niet goed ingedaald. Daar zal ze echt op moeten wachten en dat mag je zeker niet overhaasten

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:07

TopLadyI schreef:
Als ik eerlijk ben vind ik dat jullie beiden een punt hebben. Er is overeengekomen dat jij je hengstje laat castreren zodra hij er klaar voor is, en uit je openingspost maak ik op dat dat bijna zo ver is. Dan vind ik niet dat je nu kan stellen dat je niets overhaast wil doen, afspraak is afspraak. Ik weet natuurlijk niet of je het binnenkort van plan bent? Maar ik kan me voorstellen dat de staleigenaresse zich enigzins 'bedonderd' voelt wanneer je de castratie zo lang mogelijk uitstelt. Natuurlijk, haar merrie hoort niet te ontsnappen, maar hengsten hebben nou eenmaal een bepaalde aantrekkingskracht (dat maakt het ontsnappen van de merrie natuurlijk niet goed, maar het kan een oorzaak zijn). En ik kan me voorstellen dat de staleigenaresse het daar ook op gooit.

Ik denk dat de openingpost niet duidelijk genoeg is, zal het even wat beter uitleggen.
Wanneer mijn hengst gecastereerd kan worden gebeurd dat ook zeker ;), vind ik zelf ook wel zo fijn ondanks dat hij geen streken heeft. Maar de eigenaares wil dat ik hem dus nu al castereer terwijl dat nog niet gaat ( de ene bal is volledig ingedaald de andere heeft echt nog eventjes tijd nodig! Daarom wil ik niks overhaasten.. ) Anders had ik hem natuurlijk al geruint ;) Dat was de afspraak.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:08

femke27 schreef:
Ze stelt de castratie niet met opzet uit. Die ene bal is nog niet goed ingedaald. Daar zal ze echt op moeten wachten en dat mag je zeker niet overhaasten

Dat heb ik gelezen, maar ze stelt het een beetje alsof ze het zo lang mogelijk probeert uit te stellen, ook wanneer beide ballen volledig zijn ingedaald: "Helaas is de ene bal al goed in gedaald en de andere nu bijna volledig, maar ik ga niks overhaasten!". En dat vind ik niet helemaal juist! ;) Maar het kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerd opvat.

[edit] Aaaah oke, dus je gaat hem wel castreren zodra het ook echt kan! Dan vind ik dat de staleigenaresse verantwoordelijk is voor het feit dat haar merrie ontsnapt (dat is ze zowiezo, maar ik heb het dus even verkeerd begrepen)! :P

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:12

TopLadyI schreef:
femke27 schreef:

Dat heb ik gelezen, maar ze stelt het een beetje alsof ze het zo lang mogelijk probeert uit te stellen, ook wanneer beide ballen volledig zijn ingedaald: "Helaas is de ene bal al goed in gedaald en de andere nu bijna volledig, maar ik ga niks overhaasten!". En dat vind ik niet helemaal juist! ;) Maar het kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerd opvat.

[edit] Aaaah oke, dus je gaat hem wel castreren zodra het ook echt kan! Dan vind ik dat de staleigenaresse verantwoordelijk is voor het feit dat haar merrie ontsnapt (dat is ze zowiezo, maar ik heb het dus even verkeerd begrepen)! :P

Ja die helaas kwam meer voor uit dat die tweede er nog niet helemaal is ;). Dacht al dat ie niet helemaal overkwam vandaar de verduidelijking.
Want het intresseerd me niet zo veel of het een hengst of ruin is, dus om een casteratie ga ik niet moeilijk doen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:22

VSW-->TAO

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:16

Ik vind dat je helemaal in je gelijk staat.
Maar ja, de sfeer zoals je zelf noemde is niet je van het. Ben bang dat je vaker dit soort "belachelijke" dingen zult meemaken daar.
Als ik jouw was zou ik dan ook op zoek gaan naar een andere plek. Een goede sfeer zonder dit soort situaties is ook belangrijk.

Het valt me wel op dat er maar 1 van de 7 mensen die de staleigenaar gelijk geeft, zijn/haar motivatie deelt in het topic. Beetje jammer. En die ene komt er ook nog een soort op terug. :D

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:51

Aan ieder verhaal zitten 2 kanten.
Ik snap de staleigenaar wel, jouw shet is een hengstje en zoals al gezegd heeft dit een enorme aantrekkingskracht op een merrie. Nu dit gebeurd ziet de eigenaar het natuurlijk als een oplossing om jouw hengstje te laten castreren. Aan de andere kant, jouw paardje blijft netjes in zijn wei en kan nog niet gecastreerd worden. Maar nu mijn vraag, weet de staleigenaar dat ook??
Het is fout van haar om gelijk de schuld bij jou neer te leggen, want het is niet jouw schuld. Ook ben ik het ermee eens dat zij voor een betere omheining moet zorgen. Maar ik denk dat een goed gesprek een heleboel kan ophelderen. Eén tip, ga dit gesprek neutraal aan. Als je gelijk in de verdediging gaat zal zij automatisch terug "vechten" en wordt het een heel naar gesprek. Dit omdat de sfeer ook al niet optimaal is.
Heel veel succes en ik hoop dat je eruit komt!

edit: Als dit wat betweterig overkomt sorry, zie het slechts als een tip ;)

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:13

@ Jes-Sira; Ja eigenlijk ben ik ookal in men achterhoofd bezig met een nieuwe stal. Maar helaas heeft zich nog niks aangedaan ;).

@ Daisyree; Ik heb de staleigenaar al meerdere keren duidelijk uitgelegt, dat wanneer het kan ik het doe. Maar het nu nog niet kan. Want god wat ben ik blij als dat dadelijk kan, ben ik van het gezeur af.
De gesprekken begin ik meestal gewoon, niet verdedigend of aanvallend. Gewoon neutraal, maar vaak loopt het er op uit dat de eigenaares zegt wat ze wil zeggen en dan naar binnen gaat. Zonder dat ik dan ook nog enig weerwoord of reactie erop kan geven, vandaar dat sfeer dus ook steeds minder wordt.

En betweterig overkomen doe je niet hoor, ben juist blij met de tips en raad ;)!

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 15:50

Bah wat vervelend dat zo'n persoon dan wegloopt. Maar als ik het goed begrijp dan weet ze ervan dat het nu nog niet kan. Tja dan ligt de verantwoording toch echt bij haar. Nou ik hoop dat lucht klaart als je paardje gecastreerd is, maar ik ben bang dat dit een soort persoon is wat dan wel weer iets anders vind om over te klagen. Succes!

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:30

Jij hebt gelijk hoor!!
Haar shet die ontsnapt steeds dus tis echt haar eigenprobleem!!
Dus met andere woorden je staat in je recht!!!

Suc6 ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:23

Jullie hebben beiden verantwoording. Het is de merrie die niet in de wei blijft, dat is niet jouw verantwoording. Wel de castratie. Vanaf enkele dagen oud kan een hengst al gecastreerd worden, daar hoeven de ballen niet voor ingedaald te zijn. Je zou castreren zodra dat kon, en dat heeft altijd gekund.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:40

tsja, of je wilt of niet..........qua aansprakelijkheid ben JIJ verantwoordelijk als jou hengstje haar merrie dekt (dus schade toebrengt). Als eigenaar van een paard bij je verantwoordelijk voor de schade die je dier veroorzaakt (aan een ander paard of een voorwerp). Ik kan het zo niet vinden, maar er is hier op bokt een topic over. Hengst heeft merrie gedekt, ook 1 van beide uitgebroken. Eigenaar hengst verantwoordelijk.

Jullie hebben beide het gedrag natuurlijk niet in de hand, kunnen geen invloed hierop uitoefenen. Dus daar kan je geen schuldvraag neerleggen. Denk dat dan de uitkomst zal zijn dat er niets te 'verwijten' is en dus ben je als eigenaar verantwoordelijk.

Ook is het de vraag in hoeverre jou hengstje nog niet te castreren zou zijn. Ookal is de bal nog niet volledig ingedaald, dan alsnog zou castratie wellicht nu al kunnen. Jij stelt dat ze haar merrie in toom moet houden, maar als het indalen zo lang duurt, zou zij natuurlijk kunnen stellen dat de castratie allang had moeten gebeuren. Overigens kan ook inwendig vaak bal weggehaald worden, maar dat is waarschijnlijk duurder. Is wellicht geen kwestie van niet kunnen, maar meer nog niet willen (financieel)?

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:52

Mananeh heeft helemaal gelijk.
Alleen tja het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de merrie,
maar jij word wel aansprakelijk gesteld.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 23:29

Ik weet dat de bal ook inwendig verwijderd zou kunnen worden en ook dat hier een ander kostenplaatje aan hangt ;). Daar ben ik me wel degelijk van bewust. Maar dat is niet zoals het in het begin is afgesproken, bij casteratie ging het dan ook op de meest gebruikenlijke manier ofwel wanneer beide ballen waren ingedaald. ( Dit is in het begin afgesproken! )

Ik ben wel blij dat je hier je reactie hebt geplaats, dan zie ik het ook uit een andere hoek. Dankje :).