Factuur brandweer bij paard in de sloot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne2000

Factuur brandweer bij paard in de sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 09:46

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag heeft mijn pony in de sloot gezeten en het lukte hem niet zelf uit de sloot te komen. De brandweer is erbij geweest en heeft hem eruit geholpen. Waarschijnlijk stuurt de brandweer wel een factuur. Heeft iemand hier ervaring mee en aan wat voor bedrag moet ik denken?

Alvast dank voor jullie reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:49

Weet je zeker dat ze een factuur sturen?
Wij hebben de brandweer er een keer bijgehad toen ons vorige paard met beide voorbenen over de voorstang van de trailer was gesprongen. Zij hebben de stang doorgeknipt (waren met een grote wagen uitgerukt), maar daar hebben we later niks meer van gehoord en ook geen factuur ontvangen :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:50

als het goed is, kost het je niets,gaat via wa verzekering evt. de brandweer is een hulpverlenende dienst.

texelse

Re: Factuur brandweer bij paard in de sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:53

Het wisselt wel eens. Bij iemand waarbij regelmatig geassisteerd moet worden omdat er een paard in de sloot zit, en die persoon zorgt niet voor bijv. een stroomdraadje langst de sloot, dan komt er na een paar keer wel een factuur. Net zoals met loze meldingen. De 1e keer hoor je niets, de 2e keer ook niet, de 3e keer zijn ze echt niet blij, en dan volgt er bij iedere loze melding een factuur. En die is toch wel de moeite waard.
Denk maar eens aan het aantal personen dat uit hun werk gehaald moet worden (bij de vrijwillige brandweer), en het materieel dat beschikbaar gesteld wordt.
Het kan trouwens wel per gemeente verschillen volgens mij.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 10:02

Ja, verschilt volgens mij ook per gemeente.. Bij ons is het de vrijwillige brandweer. Ik heb vrijdagmiddag al een kratje bier gebracht bij de kazerne. Nu maar hopen dat de factuur achterwege blijft. Hoorde dat het bedrag wel eens op zou kunnen lopen tot over de 1.000 Euro!
Oja, goed idee MrTut, kan de factuur misschien wel verhalen bij de verzekering! Thnx!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:07

ik hoop voor je dat je geen factuur binnen krijgt. dat is een behoorlijke rekening namelijk!
als het 1 malig en echt per ongeluk gebeurt (zoiets doe je nooit expres natuurlijk) dan vind ik dat jij niks hoeft te betalen. als het een soort van uitlokken is lijkt het me logisch dat je zelf voor de kosten opdraait.

zo vind ik het normaal dat dat 16 jarige meisje wat de wereld rond wilde zeilen zelf (of haar ouders dan) de kosten van de zoek/ reddingsactie zou moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:09

Ik denk niet dat jij een factuur krijgt hoor. De mijne heeft weleens over de snelweg gelopen waardoor alles afgezet moest worden en ik kreeg ook geen rekening.

Als je wel een factuur krijgt is het een hele hoge rekening! Ik weet dat bijv een ambulance al 500 euro kost alleen maar op uit te rukken...

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:10

Ik weet dat bij ons in de gemeente een loze uitruk van de brandweer 1500 euro kost. En dat als ze met 1 wagen komen. Maar ik verwacht dat je geen rekening zult krijgen hoor. Meestal komen de rekeningen pas als je diverse male een loze melding hebt gedaan. (mijn man werkt bij de vrijwillige brandweer)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:10

bij ons is 2 keer de brandweer geweest omdat er een paard in de sloot zat, beide keren geen rekening gehad.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:11

Wij hebben hier 2 keer de brandweer gehad, maar echt geen factuur hoor :n
Ergens denk ik: zou wat worden, als je weet dat je een factuur krijgt zou je haast niet meer de brandweer bellen, lijkt me niet de bedoeling..

In geval van loze melding of eigen schuld dikke bult(als het dan voor de tigste keer is) vind ik het anders..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:11

Ik heb ook eens de brandweer erbij gehad toen mijn pony vast lag in de sloot. Heb nooit een rekening ontvangen! (wel keurig de deken teruggebracht uiteraard)

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:12

Ik denk inderdaad ook dat dat per gemeente en brandweercorps verschilt.

Wij hebben het zes jaar geleden ook gehad, jaarling in de sloot, op zondagmorgen de volledige vrijwillige brandweer met twee auto's uitgerukt, schrok me een hoedje.

Gelukkig viel het erg mee en hadden ze ons meisje gauw en veilig op de kant en hebben ze ook nog geholpen met haar een beetje af te spoelen.

Volgende dag op maandag even geïnformeerd waar en wanneer ze oefenen/samenkomen en op die avond twee grote slagroomtaarten en een kratje bier afgegooid en behalve dat ze regelmatig informeerden hoe het met ons paardje ging, nooit niets meer over gehoord dus ook nooit een factuur ontvangen.

Ik denk dat het allemaal wel losloopt, als ze nu elke maand voor je uit moeten rukken wordt het wat anders maar zo incidenteel zal wel meevallen. Bij ons had ik het idee dat de mannen het wel een leuke oefening/afwisseling vonden.

Alles goed met je pony trouwens?

Gr. Marijke

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:13

Je krijgt alleen een factuur als het vaak gebeurt.
Als ze wekelijks moeten komen bij je dan mag je ervoor gaan betalen maar in jou geval niet hoor.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:28

De brandweer mag geen facturen versturen voor hulpverlening, je zal dus geen factuur krijgen.

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 11:34

Ok, dank voor jullie reacties! Ben ik weer gerustgesteld haha..

Met mijn pony gaat het goed, hij stinkt nog steeds naar sloot en loopt achter nog iets stijf. Die vrijdagavond leek hij wat verhoging te hebben, maar de afgelopen dagen was zijn temperatuur weer helemaal oke! Hij is gelukkig ook niet met zijn hoofd onder water geweest. Ik hoop dat hij er van geleerd heeft....!

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:37

Delphi2 schreef:
De brandweer mag geen facturen versturen voor hulpverlening, je zal dus geen factuur krijgen.

Fout. De brandweer helpt vrijwillig als er gevaar is voor de medemens.

Als er geen gevaar is dan betaal je dus.

2 jaar geleden hadden wij een wespennest op de weide (aan schuilstal)
De brandweer gebeld om te verdelgen en een factuur gekregen van ong. 40 euro (wat nog mee viel dus).

Het was een afgelegen plaats, geen direct gevaar voor mensen dus mocht er worden betaald vonden zij.
Moet je weten dat ik DODELIJK allergisch ben aan bijen en wespen. Ik heb een half uurtje als ik geluk heb om het ziekenhuis te halen voor mijn ademhaling volledig stopt en ik begin te stuipen. Dus ik vond het dus wel gevaarlijk voor mensen aangezien ik toch een mens ben dacht ik nog steed... maar nee, afgelegen, op een weide is het geen gevaar blijkbaar voor de mensen. Het hangt ook van regio tot regio af naar het schijnt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:43

In bovenstaand geval praat je meer over DIENStverlening dan hulpverlening. Voor het verwijderen van wespennesten hoor je in principe een ongediertebestrijder te bellen en te betalen, tenzij er misschien echt sprake is van acuut gevaar, maar in bovengenoemd geval is dat niet zo. Sommige brandweerkorpsen zijn makkelijker in het verlenen van diensten dan andere, sommigen doen het helaam niet niet anderen alleen tegen betaling en er zijn ook korpsen die wel om niet diensten verlenen, de taken van de brandweer worden echter steeds duidelijker afgebakend.
Paard in de sloot is dier in nood, dus moet de brandweer helpen.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:47

Delphi2 schreef:
In bovenstaand geval praat je meer over DIENStverlening dan hulpverlening. Voor het verwijderen van wespennesten hoor je in principe een ongediertebestrijder te bellen en te betalen, tenzij er misschien echt sprake is van acuut gevaar, maar in bovengenoemd geval is dat niet zo. Sommige brandweerkorpsen zijn makkelijker in het verlenen van diensten dan andere, sommigen doen het helaam niet niet anderen alleen tegen betaling en er zijn ook korpsen die wel om niet diensten verlenen, de taken van de brandweer worden echter steeds duidelijker afgebakend.
Paard in de sloot is dier in nood, dus moet de brandweer helpen.

Bij ons wordt altijd gezegd dat je de brandweer moet bellen als er een wespennest is.

Nou ja, misschien is dat inderdaad per streek verschillend. Ben in ieder geval wel blij dat ze kwamen ;-)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:55

Jij woont, in Belgie zie ik, misschien is het daar wel anders.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:05

Delphi2 schreef:
Jij woont, in Belgie zie ik, misschien is het daar wel anders.

Geen idee of het bij ons anders is maar kan uiteraard wel altijd.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:08

Ik heb op 2 verschillende plaatsen in Noord-Holland meegemaakt dat er een paard door de brandweer uit de sloot gevist werd.
Bij beide stallen is er nooit een rekening voor binnen gekomen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:12

mijn verzorgpaard lag vorig jaarin de sloot. Ook de brandweer erbij gehad maar nooit een factuur voor gezien....

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:17

Heb ook ooit paard in sloot gehad met brandweer er bij.

Mij werd toen verteld dat ze 1e keer nooit nota sturen, maar het moet niet vaker (te vaak) gebeuren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:41

je krijgt geen factuur hoor :)
hier al 2X de brandweer bij ons huis moeten hebben, omdat onze sloten overliepen en oa ons hangbuikzwijn dreigde te moeten zwemmen in z'n landje :=
de gemeente heeft namelijk duikers geplaatst iv opritten en de openbare weg, maar door het vele blad wat valt, raakt het nogal eens verstopt en komt AL het water van de hele straat op ons erf omdat we het laagst staan

laatste keer was vorige herfst, en toen kwamen ze echt met 8 man aan brandweer en 2 megagrote wagens, en zijn ze 45 minuten bezig geweest om de boel weer door te spuiten.
mjah.. beetje lu*llige klus, maar tot nu toe nog nooit een rekening gehad, terwijl het wel een particulier probleem waa

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:38

Dorien1 schreef:
Delphi2 schreef:

Fout. De brandweer helpt vrijwillig als er gevaar is voor de medemens.

ook jij fout ;)

vorige winter is ons trekpaard uit de wei gelopen en in het moeras terecht gekomen. hij dacht dat daar te lopen viel, was namelijk -15 en alles was bevroren en wit. NAtuurlijk door het ijs gezakt, om 10 uur op zondagochtend. De brandweer is met alle wagens in Tilburg uitgerukt en zin hierf ruim 2 uur bezig geweest hem eruit te krijgen. Wij hebben geen rekening ontvangen en er was toch in de verste verte geen gevaar voor de medemens...