mijn paard is ouder als ik dacht...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska1995

mijn paard is ouder als ik dacht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 13:24

ik heb een maand of drie geleden een paard gekocht. zij zou 13 jaar zijn, maar ik vond het al vreemd want de eigenaar zei dat ze bianca heette maar in haar paspoort staat irma...
ik heb verschillende mensen laten kijken en iedereen schat haar over de 20, helaas.
ik ben nu dus genootzaakt een ander paard te kopen want met haar kan ik niet doen wat ik wil doen.
ik heb wel zoiets van ik kan haar beter nu weg doen dan over een jaar want anders krijg ik een te goede band met haar.

maar wat vinden jullie het beste verkopen of niet.

Jacimatho

Re: mijn paard is ouder als ik dacht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:25

Wellicht een veearts laten komen die haar even goed nakijkt en zijn licht erover laat schijnen? Met een aankoopkeuring had je dit kunnen voorkomen, maar dat weet je vast wel.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:25

Welke mensen zeggen dat ze 20 jaar ongeveer zou zijn?

En klopt de chip met het paspoort?

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:26

Tsja, het ligt een beetje aan de conditie van je paard. Er zijn nog genoeg paarden van 20 die nog lekker meedraaien hoor.
Maar andere paarden zijn dan al echt oud.
Heb je al eens naar de tanden gekeken? Daaraan kun je ook heel duidelijk zien hoe oud een paard is ;)

BiBiQ

Heb je d'r niet laten keuren voor je d'r kocht. Vind het een beetje vaag verhaal, je koopt een paard wat Bianca heet en in het paspoort Irma. Dat lijkt in de verste verte niet op elkaar.
Klopt het chipnummer e.d. wel?

Ik zou toch even naar de vorige eigenaar gaan en info vragen. Vind dit zo gek.

Zou even alles nakijken.

git

Je moet er iemand naar laten kijken die er ook echt verstand van heeft, de leeftijd tussen 13 en 20 kan bij sommige paarden moeilijk te schatten zijn.
Laat ook gelijk haar chip controleren, of je wel het juiste paspoort bij je dier hebt. Heb je al die dingen op rij, dan terug naar de verkoper. Als het klopt wat jij zegt, dan ben je bedrogen. Heb je ook bewijs dat de verkoper gezegd heeft dat je paard 13 is ? zoals een mail of zo ?

mariska1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 13:28

dat weten we nog niet, dit weekend laten we de chip controleren. en een van de mensen die ik had laten kijken is ex-DA. hij schatte haar 23/25.
nee ik heb helaas geen bewijs tot nu toe, maar als het paspoort niet overeenkomt met het uniek levens nummer, heb ik dat wel.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:29

dan zou inderdaad de chip en het paspoort niet overeen komen
Zou een veearts laten kijken of het chipnummer natrekken dan weet je het gauw genoeg maaar dat je dit pas na 3 maanden ondekt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:29

Je hebt niet met deze mensen gemaild o.i.d. waar informatie in staat?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:30

Ik zie dat je 14 bent, klopt dit? Ik vraag me af of je dus ook wel genoeg hulp hebt gehad met de koop van het paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:33

Heel eerlijk zou ik een paard van die leeftijd niet meer de handel in willen doen. Markt is slecht, economie ook en een ouder paard met alle bijbehorende medische risico's en mogelijke kosten is ook in goede tijden slecht verkoopbaar.
Als ze een veulen gehad heeft kan je overwegen om haar te dekken (mits ze gezond is, correct gebouwd en een goed karakter heeft) dan kan je met het veulen verder. Vraag is wel of ze nog drachtig wil worden.

Ik zou als fok niet kan en houden ook niet mogelijk is dit dier netjes naar de slager brengen. Dan stop je in elk geval het gesleep, doorverkopen en het eraan prutsen dat zo'n dier gaat meemaken bij het soort handelaren dat nog wat ziet in het de boel bedriegen.

Je bent bedrogen en hebt helaas daardoor een moeilijke keuze te maken over hoe je verantwoordelijk een beslissing neemt over het paard waar je nu mee opgescheept zit.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:36

Vind dat een beetje onzinnig. Er zijn nog genoeg mensen die een leuk leerpaard ofzo zoeken, dan is 20 o.i.d. een mooie leeftijd om op te oefenen.

Om 'm nou gelijk naar de slacht te brengen. Dit is nu haar verantwoordelijkheid.
Misschien heel kort: Had je maar moeten laten keuren en beter moeten kijken.
Je gaat nu niet zo'n paardje lekker makkelijk weg doen. Het is nu jou zorg.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:37

Nou de naam vind ik niet zo vreemd verhaal hoor...
Mijn paard heet officieel in het paspoort ook Union Beemd.
Maar de vorige eigenaar heeft hem Maestro genoemd, omdat ze Union Beemd geen mooie naam vond.
Ik was het met haar eens en noem mijn paardje dus ook gewon Maestro :o

Wat jou vraag betreft,
Ik zou eerst een DA naar haar laten kijken en dan pas de conclusie trekken.
Sommig paarden zien er ook jonger/ouder oud dan ze in werkelijkheid zijn ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:40

Ik denk dat je weinig hebt om op de eigenaar te verhalen. Als hij alleen heeft gelogen over de naam (als dat wel een leugen is) dan kun je niks.
Mijn paarden hebben ook andere namen dan de paspoortnamen. De paarden die ik verkocht heb, daar werd vrij specifiek door de toekomstige eigenaren naar de naam gevraagd.
Ik zou iig een DA het chipnummer laten checken, dan heb je duidelijkheid over het paspoort. Als je inderdaad een paard wilt om wedstrijd oid mee te rijden, dan kun je haar het beste verkopen. Als ze nu al 23-25 is dan houdt het voor de toekomst weinig over.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:41

Eerst maar is afwachten wat er nu echt uit gaat komen voordat er overhaaste conclusies worden gemaakt zoals naar de slacht brengen etc.

Mijn eerste paard heette ook anders als dan op papier ( ik heb alleen zijn roepnaam veranderd) maar dit heb ik netjes aangegeven aan de huidige eigenaresse maar daarom klopte zijn leeftijd en alle papieren nog wel.
Als het paard wel ouder blijkt te zijn maar verder nog gezond is dan zal ik het niet naar de slacht heen brengen, zoek er zelf en goed baasje voor er zijn genoeg mensen die wel een ouder paard willen, al is het maar voor als gezelschapspaard en als het paard nog een goede conditie heeft dan is er vast ook nog wel een recreatie amazone of ruiter die er mee uit de voeten kunnen.
Zoals Marsyl al zegt er zijn nog genoeg paarden van in de 20 die nog lekker meedraaien.

Ik hoop voor je dat alleen de roepnaam veranderd is en de rest wel klopt en anders hoop ik voor het paard dat het een goed nieuw tehuis krijgt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:45

Heb je dan geen aankoopkeuring gedaan? Dan word standaard de chip gecheckt. Na 3 maanden is dat een beetje te laat.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:50

Waarom komt de DA niet vandaag langs om de chip af te lezen? Is maar een paar minuten werk, daar hoef je niet eens bij te zijn als je geen tijd hebt.
Het stukje wat ik niet snap is waarom het paard nu als (misschien) 20 jarige ongeschikt is voor hetgeen je met je 13 jarige van plan was. Ik bedoel, qua exterieur en bespiering is het nog steeds hetzelfde paard als bij aankoop. Wat ben je dan met je paard van plan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:53

Waarschijnlijk nog wat zwaarder werk en dat nog 10 jaar volhouden? Ik zou ook geen 20 jarige kopen, je weet dat die niet meer zo lang meegaat en dat je rekening moet gaan houden met ouderdomskwaaltjes.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:55

Als je een goede klik met het paard toen je dacht dat ze 13 was, waarom dan niet als ze 20 is? Zo lang ze in goede conditie is, is er toch niks aan de hand. Mijn pony is 16, maar heeft de conditie van een paard van 5 hoor. :) Je vond hem leuk genoeg om te kopen neem ik aan?

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 13:59

GC: Dat kan, maar de TS rijd net 4 jaar en als ze gewoon de basissport in gaat hoeft dat voor een 20 jarige helemaal geen probleem te zijn. Ik neem tenminste aan dat dit geen spierloze 20(misschien) jarige is met flink uitstekende ruggengraat en doorgezakte rug. Als het dat wel zou zijn neem ik aan dat TS haar niet gekocht had.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:04

Gewoon dat paard een fijne oude dag geven :(:) waarschijnlijk is ze nog gewoon geschikt, anders had je haar niet gekocht?

Als het een KWPN'er is en ze begint met een i, is ze waarschijnlijk 21/22 jaar.

Leermoment voor de toekomst: voortaan laten keuren door je eigen VA en echte paardenmensen meenemen als je een paard koopt ;-)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:10

En mocht je toch een ander paard kopen; laten keuren!!!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:40

Als het een kwpn-er is, met een I, dan is ze geboren in 1990 en dus 20 (of bijna 20).
Waren je ouders erbij toen je haar kocht? Wat zeggen zij van de situatie? Wat was je plan met het paard?

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:49

Heel simpel, de verkoper is blijkbaar niet eerlijk tegen je geweest. (Of had het niet geweten?)
Tot 2 jaar na de koop ben je nog wettelijk beschermd op haar hierop terug te doen naar de verkoper!
Ik zou zeggen, laat haar checken door de DA, mocht het blijken wat je vermoed, neem dan contact op met de verkoper! Misschien heb je er wel een paspoort bijgekregen van een gestolen/overleden paard.
Juridisch sta je hierin redelijk sterk, onderschat dat niet!
Heb je een koopcontract opgemaakt? Of in ieder geval iets op papier staan? Bv. advertentie.
Hoe ver wil je zelf gaan? Dit kan tot aan de rechtbank, dit is aan jezelf!
Dit ligt natuurlijk ook aan hoeveel je voor het dier betaald hebt? Het gaat om jezelf maar vergeet natuurlijk ook het belang en het welzijn van het dier niet!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:54

Tessabuddy schreef:
Heel simpel, de verkoper is blijkbaar niet eerlijk tegen je geweest. (Of had het niet geweten?)
Tot 2 jaar na de koop ben je nog wettelijk beschermd op haar hierop terug te doen naar de verkoper!
Ik zou zeggen, laat haar checken door de DA, mocht het blijken wat je vermoed, neem dan contact op met de verkoper! Misschien heb je er wel een paspoort bijgekregen van een gestolen/overleden paard.
Juridisch sta je hierin redelijk sterk, onderschat dat niet!
Heb je een koopcontract opgemaakt? Of in ieder geval iets op papier staan? Bv. advertentie.
Hoe ver wil je zelf gaan? Dit kan tot aan de rechtbank, dit is aan jezelf!
Dit ligt natuurlijk ook aan hoeveel je voor het dier betaald hebt? Het gaat om jezelf maar vergeet natuurlijk ook het belang en het welzijn van het dier niet!

HoHo hier vergeet je nu wel het eea hoor! De koper heeft nog altijd keuringsplicht, hieraan is blijkbaar niet voldaan! Dus zo sterk sta je dan niet voor de rechtbank, je bent zelf na latig geweest.