Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ibbel schreef:Geen sedatie op de trailer, doodeng. Ze worden er altijd wat wiebelig van, en dat wil je niet. Kijk eerst eens wat de oorzaak is, voordat je aan symptoombestrijding gaat doen.
Is de rijstijl wel in orde? Maw, met 10 km/u een bocht om, niet optrekken in een bocht etc?
.Miss_Montana schreef:Hoe vaak ga je weg met paard en trailer? En heb je al meerdere dingen geprobeerd om je paard te laten kalmeren op de trailer? Persoonlijk denk ik dat het handiger is om eerst achter de reden van dit gedrag te komen en het op te gaan lossen. Want er is gewoon iets waarvan je paard onrustig word, en in bijna alle gevallen is dit gewoon op te lossen. Dat varieert van wekelijks weggaan met de trailer om ze eraan te laten wennen, tot hulp van iemand inroepen die er verstand van heeft en het kan verhelpen. Van verdovingen worden ze idd wiebelig en een paard dat omvalt in de trailer wil je al helemaal niet hebben![]()
Als jullie echt al alles geprobeerd hebben zou ik eerder iemand met verstand van homeopathie inschakelen. Misschien kan je je paard met natuurlijke kruiden etc. voorbereiden op de reis en ervoor zorgen dat ze er rustiger mee omgaat.
noekje schreef:ben het ook eens met bovenstaande reacties, lijkt me toch wat eng een paard gesedeert op de trailer. Sommige paarden reageren hier dan ook erg heftig op en hebben niet door dat hun lijf niet meewerkt en dan kan je vervelende situaties krijgen.
Heb je ook hooi in de trailer zodat hij zich niet verveelt?
Simmie schreef:Ik denk dat jullie ook niet aan sederen als in "een roesje voor bv een peesscan" moeten denken. TS heeft sedatie dan ook tussen aanhalingstekens gezet om het duidelijk aan te geven.
Ze zoekt naar iets wat haar paard relaxter kan maken op de trailer, niet zo suf dat ie om kan vallen!
Nee maar ik zelf wel eens zo'n spuit bij de VA gehaald die licht zou sederen, maar het was een vrij paniekerig paard waar het dus een groter effect op had dan gedacht. Het is simpelweg een waarschuwing 
paard wat nat de trailer uitkomt heeft dus stress onderweg, Misschien toch maar eens kritisch naar de rijstijl (laten) kijken? Vaak vind de chauffeur wel dat hij/zij rustig rijdt maar beseft zich niet dat het paard het anders beleeft.
cissy schreef:ik zou de chauffeur sederenpaard wat nat de trailer uitkomt heeft dus stress onderweg, Misschien toch maar eens kritisch naar de rijstijl (laten) kijken? Vaak vind de chauffeur wel dat hij/zij rustig rijdt maar beseft zich niet dat het paard het anders beleeft.
Je kunt het testen door zelf eens (zonder paard) in de trailer te gaan staan en je laten rondrijden, of zet een emmer water in de trailer en probeer zonder te morsen een stuk te rijden, pas dan weet je of het inderdaad OK is voor je paard.
Kirrr schreef:Mijn paard was ook heeeeel nerveus op de trailer, maar dit kwam eigenlijk alleen door een onderliggend trauma.
Ben helemaal opnieuw begonnen met trailerladen en nu een jaar later, loopt mijn paard de trailer op. Ze staat rustig als we stilstaan, ze staat rustig als we rijden, ze staat rustig als er een paard naast is, maar ook als ze alleen is.
Paard is nerveus omdat het angst heeft, wat niet gek is natuurlijk, paarden zijn van nature claustrofobisch en wij duwen ze in zulk klein hokje.
Een paard dat ongeduldig wordt is vaak de schuld van de eigenaars, ik heb de fout ook gemaakt.
Ik hoorde een eng geluid en ging direct checken bij de merrie, het leek alsof ze onrustig werd en ik gaf haar een worteltje.
Totdat een vriend me erop wees dat het echt wel mijn eigen fout was.
Ik heb haar een week genegeerd, elk geluid ik hoorde, hoe raar of angstig het ook klonk. Ze kreeg net een worteltje als ze een uur stil stond op de trailer zonder lastig te worden.
En het heeft geloond, paard is zo rustig nu.
En geloof me, ik heb een merrie die hoog in het bloed staat, enorm zenuwachtig is, van alles stress kan krijgen en ook snel uit haar lood geslagen is als ze iets niet kent.
Ik heb ook verschillende poeders etc geprobeerd om haar 'kalm' te krijgen, maar gewoon het probleem aanpakken is de beste oplossing.
Het kost tijd en geduld, maar het werkt zo goed. Je doet jezelf en je paard er echt een plezier mee.
Vroeger had ik altijd stress als ze de trailer op moest, nu denk ik er zelfs over om haar mee naar Frankrijk te nemen voor een wedstrijd waar ze uren op de trailers voor moet.
Volgens mij kan je elk paard met plezier de trailer op laten gaan,als je er maar geduld voor hebt.
Edit: Als je een hooinet neemt met fijne mazen, dan kan ze zich echt niet vol eten of te snel eten. Naar mijn idee moet een paard gewoon hooi hebben op de trailer, op zen minst iets dat afleiding geeft. Zo kalmeren ze zichzelf ook vaak.
sonova schreef:Als ik met een paard op weg moet dat nooit eerder in de trailer heeft gestaan geef ik altijd wat tranquigel. De hoeveelheid hangt wat af van het paard zelf. Ze worden er wat suffig van en relaxed. Ik vind het ideaal, en heb nog nooit nadelige gevolgen gehad van deze methode. Je kunt eventueel ook een spuitje stresless van Primeval geven. Dit heb ik zelf nog niet eerder gebruikt maar het schijnt dat paarden hier ook rustiger van worden zonder dat ze echt versuft raken. Je kunt daar zelfs gewoon mee rijden, het wordt geadviseerd voor concoursen of een trailerrit of voor het beleren,je haalt alleen de scherpe kantjes eraf. Misschien is dat een idee voor je?
LecyTinker schreef:de betere ruitersportzakenhebben een soort van pasta dat je kan geven voor de reis. Dit kalmeerd het paard.
Je kan natuurlijk ook op ruidenbasis werken, maar daar zal je een geruime tijd om voorhand mee moeten beginnen omdat kruiden pas gaan werken op langer termijn.
Maar zover ik weer is die pasta speciaal ontwikkeld voor paarden die wat paniekerig zijn en het is geen verdoving of desatie. Het is alleen een kalmeringspasta.
Buiten dat zou je je paardje ook eerst wat beweging kunnen geven voordat ze op de trailer gaat. Een teveel aan energie kan het stressgehalte verhogen. Ik heb ook een paard dat het verschrikkelijk vind om in een 1-paard trailer te reizen en is dat nou net wat ik heb. Dus helaas voor haar, ze zal het ermee moeten doen. Met een tweepaard hebben ze niet zo een opgesloten gevoel en zullen ze vaak wat rustiger staan. Wat ook kan helpen is om bijvoorbeeld een wereldontvanger bij je pony in de trailer te hangen en aan te zetten. Op die manier hebben ze geluiden die afleiden van het verkeer en muziek en gepraat kalmeren een paard in het algemeen!
rakni schreef:hmm, oordoppen daar heb ik nog nooit van gehoord!
Bij mijn paard is het gekomen sinds hij gesedeert op de trailer heeft gestaan. Hij moest een aantal keer naar utrecht en de laatste keer is hij zwaar gesedeert voor een long en maagscopie. Sindsdien wilde hij er niet meer op. En is het stressen en trillen en zweten erger geworden. Met een paard erbij is het geen probleem.
Mocht iemand advies hebben hoe dit minder kan worden, ik hoor het graag! Het trailer laden gaat inmiddels een stuk beter. (ik doe het niet met dwang) maar de stress wordt niet minder.
Het is bij haar echter ook zo, dat als ik de motor uit doe, bijvoorbeeld bij het wachten voor een open brug (en andere auto's doen dat ook), is ze wel rustig. ik heb hoop dat het oordopding gaat werken!