shetlander verhuizen in 2-paards trailer, lange rit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

floorDaan

shetlander verhuizen in 2-paards trailer, lange rit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 18:57

Hoi!

Ik heb een vraagje en ben even benieuwd naar jullie meningen....
Mijn shetlander x appaloosa is een ruintje van 98 centimeter hoog.
Ik heb hem moeten verkopen en ga hem over twee weken naar zijn nieuwe adres rijden.
Zijn nieuwe adresje is in Duitsland, het word ongeveer 4,5 uur rijden...
Hij is altijd heel makkelijk op de trailer maar ik ga hem verhuizen in mijn 2-paards trailer.
Dit heb ik eerder gedaan voor een klein stukje, maar nu ben ik bang dat als ik hem netjes links oplaadt,
hij misschien tijdens de reis onder de balk voor 'doorkruipt'. Ik heb geen idee of dit gebeurd maar mocht dit gebeuren
kan hij een hele scherpe bocht maken en staat hij of helemaal voorin de trailer of aan de rechterkant.
Ik weet niet of jullie snappen wat ik bedoel, ik weet niet hoe ik het duidelijker uit moet leggen...
Ik hoop dat iemand van jullie ervaringen/tips heeft! Ik hoor het graag!

Groetjes

Ibbel

Re: shetlander verhuizen in 2-paards trailer, lange rit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:59

Haal het schot er uit, en laat 'm er lekker los in rondlopen. Kan-ie precies gaan staan zoals hij fijn vindt. Wel zeiltje dicht natuurlijk, zodat-ie er absoluut niet uit kan.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 19:04

Oke dat is inderdaad wel een goede Ibbel, weet jij of dat bij alle trailers kan? Wij hebben een Brenderup maar weet niet of jou dat wat zegt...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:05

Een trailer wordt ook ín elkaar gezet. Dan kan-ie ook úit elkaar :D Er zit meestal 1 bout bovenop waar het schot aan de voorstang hangt. Als je die losdraait is het schot los.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 19:29

haha oke, ik snap dat een trailer ook uit elkaar kan maar dan is het maar de vraag of hij daarna weer in elkaar kan! ;) Want daarna heb ik hem wel weer op wedstrijd nodig :P Bedankt voor de tip!

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:30

als je niet wilt dat je pony onder de voorstang door gaat, moet je een hekje ervoor zetten. dat heb ik ook gedaan met mijn shetje die toen in een tweepaards trailer moest

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:03

Of een (of twee) baaltje(s) stro achter de stang.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:07

kehdra schreef:
Of een (of twee) baaltje(s) stro achter de stang.

Oooh dat is ook slim!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:13

Wel zorgen dat het dan vaststaat he, dat die balen niet omkukelen, dan heb je zeker de poppen/ shet aan het dansen...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:04

Als je alles eruit krijgt zou ik hem lekker los laten staan. Dan kan hij zelf bepalen waar hij staat en niet in de knoop komen met wat dan ook.
Mijn shetten stonden ook altijd los in m'n tweepaards trailer.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:48

ik zou hem niet de ruimte geven, laatst mijn Welsh A in de trailer, die draaide ook onder de voorstang door, en hing met ze dikke kont in de deur...kan je zeggen dat we van buiten een 'kont' zagen... Hoelang had de deur zijn dikke lijf gehouden ?

Nee hoor, heb hem wat strak vast gebonden, en hij heeft keurig gestaan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 09:08

Ik zou alles eruit halen, dikke laag stro of zaagsel op de vloer en pony erin. Evt. wel de achterstang erachter, voor de stevigheid van de trailer maar verder alles eruit.
Zeiltje (of in jouw geval, klep) dicht en rijden maar.
Zoveel mogelijk blijven rijden en slechts stoppen voor te tanken/plassen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:20

Heb ik ook een keer gedaan en Shetjelief stond met de kont aan de voorkant van de trailer. Achterstevoren dus.

Maar wat doet dat met de kogeldruk? Vooral als je 4,5 uur moet rijden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 23:29

als je het mij vraagt 2 stro of hooi baaltjes ervoor op elkaar stapelen en anders 4 zodat het allemaal goed vast/klem zit (heeft ie ook wat te knagen)
en hem aan 2 kanten vast zetten zoals je bij eigenlijk ieder paard zou doen
(ook zou ik om de 1,5 a 2 uur je paardje even laten lopen op vaste ondergrond, dan kan ie de verzuring uit zijn benen lopen en dan met name omdat het zo'n lange reis word)

los in de trailer krijg ik persoonlijk de kriebels van

indra kogel druk ?? gezien het gewicht van de trailer zou ik me met een shet me daar niet zo druk om maken
een gemiddelde auto die een trailer kan hebben zal daar geen last van hebben
tenzij je een auto hebt die eigenlijk al over zijn toelaatbare grens heen gaat
waarom ??? zo'n auto kan het wel hebben maar zekerheid wil je dan wel hebben (vooral als je naar duitsland gaat gezien het daar nogal heuvelachtig is)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 00:40

Wij hebben er toen ook niets van gemerkt. Maar vroeg het me zomaar af omdat er dan toch zo'n 200 kilo voor de voorstang staat en de rest van de trailer leeg is. (Als de Shet los staat)

Ik zou hem er tussendoor trouwens weer niet uithalen. 4,5 uur is prima te doen. We halen paarden er onderweg nooit uit.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 07:34

Dankjulliewel allemaal! Ik heb bij de dierenwinkel hooibaaltjes gehaalt, deze zet ik voor neer, hij heeft dan meteen te eten en staat veel steviger, dan kan hij ook een beetje 'leunen' en staat hij gewoon veilig vast.

Bedankt voor alle goede tips!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:51

Ik ga met Ibbel mee. Alles eruit, wat stro op de bodem en gewoon los erin.
Zo hebben wij ons veulen ook vervoerd naar de opfok. We hadden een camera in de trailer. en hij liep gewoon lekker rondjes. Ik heb nergens gezien dat hij steun nodig had of zou gaan vallen. Je moet natuurlijk niet als een gek gaan rijden ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:01

wij hebben twee mini's vervoerd, niet zo'n end als jij moet , maar toch wel een 3 kwartier tuffen denk ik.
Wij hebben ze los gezet in een 1.5 paards trailer.
Zou er juist huiverig voor zijn zo'n kleintje vast te zetten zo'n lange reis.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:12

ik snap niet dat er een paar op het idee komen om stro op de bodem te leggen van een trailer..? Er zit niet voor niets een anti slip laag in de trailer. Je paard gaat glijden met stro er in. Onwijs gevaarlijk dus!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:25

Wij doen onze shetjes ook altijd los in de trailer. Heb er ook wel eens bij gezeten :o (omdat de auto vol zat) Nou ze staan heerlijk rustig en lopen een beetje om wat te knabbelen te zoeken.
Wij hebben ook altijd wat stro op de bodem. Niet teveel!.
Kan idd wel gladder zijn,maar nog nooit een paard gevalllen omdat het niet veel is wat erin ligt. Zelf kan je het ook goed merken als je de trailer in loopt. Bij teveel stro is het onhandig, maar met weinig (kort) stro merk je er niks van.
Imo lopen ze er makkelijker in met stro, omdat het "net" als in hun box is.

Strobalen erin zetten zou ik weer niet durven :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:28

Wij hebben een houten schot in de trailer bij de voorstang bij het rechtervak (zodat de KWPN veulens er niet onderdoor kunnen) shets worden dus ook rechts geplaatst

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:25

meid,

je bent in duitsland verplicht om een hekje voor in te hebben!!!!!

Ik ben voor mijn stage nu in duitsland en heb daarom mijn shet mee.

toen we hier aan kwamen kregen we tehoren dat we mega geluk hebben gehad ik had namelijk mijn shet in de trailer en dan ook een baaltje er voor dit mag dus niet en als ze je onderweg aan houden mag je ook niet verder rijden tot je er een hekje ofzo in hebt.

Ik weet niet of het jullie eigen trailer is?

maar ik weet dat er speciaale shetland hekjes bestaal die zou je der zo in moeten kunnen maken zeg maar

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:37

Indra schreef:
Heb ik ook een keer gedaan en Shetjelief stond met de kont aan de voorkant van de trailer. Achterstevoren dus. Maar wat doet dat met de kogeldruk? Vooral als je 4,5 uur moet rijden.

Wij hebben onze tinker altijd achterstevoren in de wagen staan en dat schijnt juist beter te zijn. Ze kunnen dan makkelijker in de bochten hun evenwicht bewaren en als je een noodstop moet maken is het veiliger voor je paard of pony, met minder kans op (ernstige) blessures.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:34

japielover schreef:
meid,

je bent in duitsland verplicht om een hekje voor in te hebben!!!!!

Ik ben voor mijn stage nu in duitsland en heb daarom mijn shet mee.

toen we hier aan kwamen kregen we tehoren dat we mega geluk hebben gehad ik had namelijk mijn shet in de trailer en dan ook een baaltje er voor dit mag dus niet en als ze je onderweg aan houden mag je ook niet verder rijden tot je er een hekje ofzo in hebt.

Ik weet niet of het jullie eigen trailer is?

maar ik weet dat er speciaale shetland hekjes bestaal die zou je der zo in moeten kunnen maken zeg maar

Kijk, dit is goed om te horen! Dankjewel! Ik ga erachteraan! Top zeg!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:34

ElsB schreef:
Indra schreef:
Heb ik ook een keer gedaan en Shetjelief stond met de kont aan de voorkant van de trailer. Achterstevoren dus. Maar wat doet dat met de kogeldruk? Vooral als je 4,5 uur moet rijden.

Wij hebben onze tinker altijd achterstevoren in de wagen staan en dat schijnt juist beter te zijn. Ze kunnen dan makkelijker in de bochten hun evenwicht bewaren en als je een noodstop moet maken is het veiliger voor je paard of pony, met minder kans op (ernstige) blessures.

Behalve dat je trailer er niet op gebouwd is. Daar heb je ws. niet over nagedacht.
3/5 van het gewicht van het paard staat op de voorhand.
Hierdoor heb je bij achterwaarts vervoeren (vaak) te weinig kogeldruk en staat je paard met zijn borst tegen de achterklep aan.
Noodstop: paard klapt met hoofd/borst tegen achterklep welke ontwricht en trailer gaat scharen door onjuiste belasting.
Daarbij genomen dat je verzekering niet uitkeert als je je paard niet op de juiste manier vervoert. Dan is het eigen schuld, dikke bult.