Vergunning Rijbak niet verstrekt, iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Vergunning Rijbak niet verstrekt, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:06

Dag Allemaal,

Hier een verzoek om advies en raad bij het volgende.

Mijn partner en ik kwamen in januari van dit jaar een leuk huis onder ogen met een stukje grond waar onze paarden eventueel bij kunnen staan. Nu heb je er natuurlijk weinig aan als je paarden bij huis staan en je hebt geen rijbak. We hebben dus bij gemeente geinformeerd of we op de betreffende plek een paardenrijbak mogen maken. De gemeente gaf aan dat dit niet in het bestemmingsplan paste vanwege de oorsprokelijke bestemming van de plek namelijk: waterkering. Het is vlak bij een dijk dus vandaar dat waterkering de primaire bestemming is. De gemeente gaf aan dat we een ontheffing konden aanvragen middels een vergunningsaanvraag en gaf daarbij aan geen belemmeringen te zien. Op basis van dat ambtelijk advies hebben we de woning gekocht (wel met voorbehoud tot ontbinden als de vergunning niet door zou gaan)

We hebben regelmatig contact gehouden met de gemeente over de aanvraag van de vergunning. Omdat er ook andere partijen bij betrokken waren (lang verhaal) hebben meerdere mensen geinformeerd bij de gemeente hoe het met de aanvraag stond. Wij kregen hierbij telkens positieve reacties. De gemeente welke het betreft heeft geen beleid rond het oprichten van rijbakken. Het waterschap was akkoord, de welstand was akkoord, alleen de wethouder moest nog akkoord en er we hebben te horen gekregen dat er een positief advies was gegeven over de vergunning aan de wethouder behalve over de lichtmasten die waren aangevraagd. We konden afgelopen week eindelijk bellen voor de uitslag van de vergunning.

We belde 's ochtends op naar de betreffende ambtenaar welke het in behandeling had. Deze gaf aan dat de de wethouder had aangegeven dat de vergunning nog getoetst moest worden aan een beleid van omliggende gemeente met wie de betreffende gemeente in november a.s. wil fuseren. Mijn partner en ik hebben in februari nog gezocht naar eventueel beleid van omliggende gemeente en hadden dit ook gevonden in het beleid van andere gemeente. Binnen dit beleid zou onze vergunning passen. De reden dat wij het beleid van onze gemeente niet hebben gevonden is dat deze niet is gepubliceerd en in de gemeente dus ook niet vigerend is.

Wij hebben natuurlijk meteen verzocht om ons dit beleid van de gemeente toe te sturen. Nadat ik dit had ontvangt zag ik al binnen 2 tellen dat onze aanvraag niet aan dit beleid ging voldoen. In dit beleid staat namelijk dat voor een vergunning van een rijbak je binnen de bebouwde kom minimaal 1 hectare aansluitend land moet hebben en minimaal 50 meter met de rijbak uit de gevel van derden dient te blijven. Aan beide eisen voldoen we niet. We werden dan ook al na een paar uur terug gebeld dat onze vergunning geen doorgang kon vinden.

Voor ons is het natuurlijk ongelooflijk dat er na 4 maanden wachten, ter elfde uur nog een beleidsdocument op tafel komt waaraan getoest moet worden en dat vervolgens binnen een paar uur duidelijk is dat onze vergunning geen doorgang kan vinden.

Daarnaast vinden wij het erg vreemd dat er aan een beleid getoest wordt van een totaal andere gemeente, enkel omdat dit een mogelijk fusie partner is. Ter verduidelijk: In de gemeente welke het betreft ben je als paardenliefhebber in het buitengebied niet welkom. Het buitengebied is enkel voor argrarische bedrijven. In onze gemeente is dit juist anders. Daar hebben ze geen buitengebied alleen voor agrariers, vandaar ook dit strenge beleid binnen de bebouwde kom.

Iemand hier op bokt die iets soortgelijks heeft meegemaakt met tips en advies? Iemand juridische kennis op het gebied van bestuursrecht en het oprichten van paardenbakken? Voor ons is al het advies nu welkom.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-09-10 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnamen verwijderd.

dutchvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:13

Je hoeft geen vergunning voor je rijbak te hebben als je hem afzet met lint. Je mag de grond ook omzetten. Je mag echter niets toevoegen of draineren en de bak niet met houten planken afmaken, dan moet het in een bouwblok vallen en heb je inderdaad een bouwvergunning nodig. Maar je mag er wel een haag omheen plaatsen. Succes!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:45

kennis heeft de grond laten omzetten (en stiekum wat dieper laten roeren) heeft de 'bak' afgezet met betonbanden Om het zand binnen te houden en omheind met een beukenhaag (eerst nog met een schriklintje erlangs).... ziet er super uit.
Als verlichting gebruiken ze lampen op voet (soort van bouwlampen) en hebben ze aan de dicht bij gelegen schuur lampen bevestigd.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:10

Wat vervelend! Ik heb het voorgelegd aan collega in kamer hiernaast dus-hier-kunnen-geen-rechten-aan-worden-ontleend.

In het algemeen:

Van belang is of je een aanvraag hebt ingediend (leges) of dat je een in principe verzoek hebt ingediend. Als je een aanvraag hebt ingediend, krijg je een weigering. Daarop kan je in bezwaar of beroep (afhankelijk van of er een zienswijze procedure is gevolgd). Ook als je een verzoek hebt ingediend krijg je schriftelijk het antwoord op je verzoek.

Onderaan de weigering staan de rechtsmiddelen die voor je open staan.

De argumenten voor de weigering van de Gemeente zijn slecht: een aanvraag moet beoordeeld worden of de plannen niet in strijd zijn met een goede ruimtelijke ordening. Het argument dat een eventuele fusie partner een ander beleid heeft, raakt kant nog wal. Maar ik weet niet hoe de weigering schriftelijk is onderbouwd. Het kan best zijn dat die wethouder dit tegen de ambtenaar heeft gezegd en dat die ambtenaar nu een onderbouwing moet verzinnen waarom jullie aanvraag opeens toch in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Ik vind het onredelijk dat na de hele doorlopen procedure opeens het ruimtelijk beleid van de fusie partner relevant voor jullie aanvraag zou zijn. (Maar wie ben ik om dat te vinden, ik vrees dat je dit moet gaan over laten aan een jurist, dat is minder leuk als denkt aan de pecunia maar misschien wel effectief). Tio: maar vanaf nu gespreksverslagen van de telefoongesprekken met de ambtenaren en stuur ze die toe.
Laatst bijgewerkt door Lidwien_Walf op 03-06-10 17:28, in het totaal 6 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:12

Die eisen wisselen allemaal per gemeente. Bij ons in gemeente is elk terrein wat je bestemd om op te gaan rijden een 'recreatieterrein' en dat past niet binnen een agrarisch gebied. Daarom hebben wij geen 'rijbak' aangevraagd maar een 'zandpaddock' en die mocht wel gewoon gedraineerd en opgehoogd met ander zand, want dat doen mensen met hun tuin ook wel eens :+

Ik begrijp dat hier het probleem is
- 1 hectare aansluitend land
- 50 meter uit de gevel van derden
en ik denk dat zulke concrete dingen heel moeilijk worden.
Voor punt 1 zou je nog kunnen kijken of je een aansluitend weiland bij kunt pachten, voor punt 2 of dat te omzeilen is wanneer je handtekeningen hebt van de buren dat ze geen bezwaar hebben tegen jouw plannen.

Mijn bak zou 3 meter uit de scheidslijn van het perceel van de buren moeten blijven en haalt dat niet, maar de buren hebben een verklaring opgesteld dat ze geen bezwaar hebben en zelf zorg ik voor beplanting zodat de buren geen overlast hebben en dan was het oke voor de gemeente.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:18

Alane schreef:
kennis heeft de grond laten omzetten (en stiekum wat dieper laten roeren) heeft de 'bak' afgezet met betonbanden Om het zand binnen te houden en omheind met een beukenhaag (eerst nog met een schriklintje erlangs).... ziet er super uit.
Als verlichting gebruiken ze lampen op voet (soort van bouwlampen) en hebben ze aan de dicht bij gelegen schuur lampen bevestigd.

Mijn vorige pensionstal had ook problemen en mocht ook geen vaste buitenbak plaatsen,
dus ook losse betonnen damwandjes geplaatst met daarin een all weather bodem ;)

Zolang de bak niet vast staat en verplaatsbaar is mag het volgens mij :j dus ook haag , paaltjes & lint!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:20

Je zou inderdaad een paddock kunnen proberen, misschien met een iets afwijkende afmeting, geen schuine hekken etc.

Wat hierboven staat over grond omzetten enz, niet doen!!! Dit is in vrijwel heel NL vergunningsplichtig, een vierkant zand dat bedoelt is om in te rijden, wordt ook als een rijbak gezien, of er nou wel of niet een hek omheen staat.
Dat sommigen het wel hebben, betekent niet dat ze eigelijk toch een vergunning nodig hebben. Sommige gemeenten gedogen wat meer dan andere.
Lichtmasten zou ik laten varen, lichtvervuiling is tegenwoordig een hot item, dat krijg je niet zomaar voor elkaar. Schijnwerpers op schuren oid zouden wel kunnen, maar als je buren gaan klagen, moet je alsnog alles weghalen...
Is er nog een mogelijkheid tot een bezwaarprocedure oid?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:01

Sommige gemeenten willen ook niet hebben dat je palen gebruik met daartussen lint. Mede ook omdat ze dan toch ZIEN dat het perceeltje gebruikt wordt als rijbak.
Dressuur-hekjes is een optie maar dan kan je niet je paard erin loslaten :+
Misschien van die verplaatsbare prikpaaltjes met lint neerzetten?
Een haag is misschien een goed idee zoals Dutchvalkje al zegt.
Als je wil dat een haag snel hoog wordt, zijn Laurierstruiken/laurierboompjes een goede en 1 van de goedkopere opties. *D

dutchvalkje schreef:
Je hoeft geen vergunning voor je rijbak te hebben als je hem afzet met lint. Je mag de grond ook omzetten. Je mag echter niets toevoegen of draineren en de bak niet met houten planken afmaken, dan moet het in een bouwblok vallen en heb je inderdaad een bouwvergunning nodig. Maar je mag er wel een haag omheen plaatsen. Succes!
Laatst bijgewerkt door VDB op 03-06-10 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:02

dutchvalkje schreef:

Dit is helaas niet correct, een rijbak is wel degelijk een bouwwerk en daarom vergunningsplichtig.
Hier zijn verschillende rechtelijke uistpraken over geweest.
Als je alleen lint neer zou zetten, dat kan natuurlijk maar ja zonder bodem heb je nog geen rijbak en ik neem aan dat dat niet de oplossing is.

Je zou nu alleen nog kijken of er binnen de wettelijke termijn gereageerd is door gemeente.

aerdenhout1

Re: Vergunning Rijbak niet verstrekt, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:11

Net een artikel gelezen over de aanleg van een buiten baan, en een stuk gras, tuin of groentetuin omploegen en zand in storten mag eigenlijk altijd.
Bomen kappen word een ander verhaal en ook een zichtbare omheining geeft problemen.
Bielsen mag wel, maar daar heb je niet zo veel aan als je er ook paarden in los wil laten b.v.
Een omheining met een haag van coniferen is erg mooi en dat mag ook.
Kost wel een beetje ben ik bang als je hem direct omheind wil hebben.
Ik zou dan toch voor schrikdraad gaan en de paaltjes die je zo in de grond kan steken.
Die zijn ook aan de prijs, maar kan je ten alle tijden weer gebruiken om een stuk land af te zetten b.v.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:47

Het oordeel van meneer Kaka (adviseur ruimtelijke ordening bij verschillende gemeenten, zeg maar het mannetje dat de gemeente vertelt hoe het bestemmingsplan eruit moet zien):

Even als uitgangspunt ga ik ervan uit dat de aanvraag officieel te boek staat als aanvraag voor ontheffing (brief, handtekening, ontvangstbevestiging van de gemeente, behandelingsnummer, etc.), en dus niet als schetsplan/schetsontwerp of principeplan

Een gemeente moet de aanvraag voor een ontheffing toetsen aan het vigerende beleid. Op basis van deze toets mag zij de aanvraag weigeren of vergunnen. De uiteindelijke beslissing moet goed onderbouwd zijn en mag bijvoorbeeld niet geweigerd worden vanwege onderbuikgevoelens, 'niet mooi' of mogelijk toekomstige wet- of regelgeving. De onderbouwing dient op ruimtelijke gronden en ruimtelijk beleid gebaseerd te zijn.

In onderstaand stukje staan twee redenen waarom een beslissing tot weigeren van de ontheffing op oneigenlijke gronden genomen is.
"Ze gaf aan dat de de wethouder had aangegeven dat de vergunning nog getoetst moest worden aan een beleid van omliggende gemeente met wie de betreffende gemeente in november a.s. wil fuseren. Mijn partner en ik hebben in februari nog gezocht naar eventueel beleid van omliggende gemeente en hadden dit ook gevonden in het beleid van de andere gemeente. Binnen dit beleid zou onze vergunning passen. De reden dat wij het beleid van de gemeente niet hebben gevonden is dat deze niet is gepubliceerd en in de gemeente dus ook niet vigerend is."

1. Op het moment van de aanvraag is het beleid waarop de beslissing gebaseerd is het beleid van een andere gemeente en dus geen vigerend beleid binnen jouw gemeente.
2. Het genoemde beleid van deze andere gemeente was op dat moment niet eens vigerend.

Punt 1. zou een goede reden kunnen zijn om de beslissing van het college van B&W aan te vechten bij de gemeentelijke bezwaarcommissie (en verderop in de procedure de rechtbank en daarna nog de Raad van State)
Punt 2. Het stukje tekst is te kort om dit definitief te kunnen vaststellen, maar het is nog een achtervang als punt 1 bij de bezwaarcommissie niet gehonoreerd wordt.

Als ik dit goed lees kun je het besluit van het college tot weigeren van de ontheffing aanvechten bij de commissie bezwaarschriften van de gemeente. Dit moet binnen 6 weken na officiële publicatie van het besluit tot weigering.

Succes!

Meneer kaka
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-09-10 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnamen verwijderd.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 20:16

Bedankt voor alle reacties! Ik heb geen tijd om te reageren maar alle info is welkom.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:48

Ik zou het toch echt eens heel erg goed uitzoeken!!!
Alle gemeente's zijn nl na 13 weken verplicht een vergunning te verstrekken/af te wijzen. Voor bijna alle aangevraagdevergunning geld deze regeling. De gemeente is nl verplicht binnen 13 weken uitsluitsel te geven. De 4 maanden die ze jou hebben laten wachten ben je gewoon aan het lijntje gehouden! De kans om het er op deze manier alsnog door te krijgen is zeker aanwezig en het is zeker de moete waard om te doen.
Succes ermee!

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:00

Maar heeft het College nu negeatief besloten op de aanvraag of heeft de portefeuillehouder het niet in het College gebracht?

Als het niet in het College is gebracht, dan is er geen besluit. Dan zijn er voor jou op dit moment ook geen rechtsmiddelen.

Dan is het terugverwerzen naar de ambtenaar met het verzoek de aanvraag toe te schrijven naar een weigering. Die adviezen van ambtenaren aan het bestuur zijn niet openbaar.

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:45

Urielle schreef:
Ik begrijp dat hier het probleem is
- 1 hectare aansluitend land
- 50 meter uit de gevel van derden
en ik denk dat zulke concrete dingen heel moeilijk worden.
Voor punt 1 zou je nog kunnen kijken of je een aansluitend weiland bij kunt pachten, voor punt 2 of dat te omzeilen is wanneer je handtekeningen hebt van de buren dat ze geen bezwaar hebben tegen jouw plannen.

Mijn bak zou 3 meter uit de scheidslijn van het perceel van de buren moeten blijven en haalt dat niet, maar de buren hebben een verklaring opgesteld dat ze geen bezwaar hebben en zelf zorg ik voor beplanting zodat de buren geen overlast hebben en dan was het oke voor de gemeente.

50 meter uit de gevel van derden, wordt daarmee echt de afstand tot de gevel bedoeld of de afstand tot de voordeur van derden?
Goed idee van Urielle trouwens, om medewerking van de buren te krijgen!
TS: ben je ook persoonlijk in gesprek geweest met de desbetreffende ambtenaren? Mijn ervaring is dat ze in persoon vaak redelijker zijn dan op schrift.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:58

dutchvalkje schreef:

Dat is niet correct. Het kan zijn dat je een aanlegvergunning nodig hebt en bovendien is het gebruiken van agrarische grond als rijbak (ook al is dit zonder hekwerk) in strijd met de agrarische bestemming. Het gebruik anders dan erfafscheiding (rijbak), maakt het hekwerk rondom bouwvergunningsplichtig. Maar naast een bouwvergunning heb je of een aanlegvergunning nodig of een ontheffing van de agrarische bestemming.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 08:52

Korte update:

Het zit inderdaad ongeveer in elkaar zoals Kaka heeft aangegeven.

Ik wil het er even op houden dat er opnieuw naar gekeken wordt. pff wat een tijd gaat daar over heen zeg: in februari ambtelijk advies gevraagd en is nu halverwege juni en nog steeds geen uitslag.

Zodra ik meer weet horen jullie het :) Bedankt voor alle berichtjes

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:58

Als je in Ermelo maar:
- niet precies 20x40 maakt (maar bv 19x38)
- geen letters inzet
- en het een paddock noemt

is het geen probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:09

Ik denk dat je beter naar een creatieve oplossing kunt zoeken die ze niet kunnen aanmerken als rijbak.

Anders koop je een goede trailer en auto en ga je naar manege en huur je de rijbak. Ik huurde in Stroet ook de binnenbak; voor 70 euro per maand mocht ik rijden wanneer ik wilde als ze open waren en er geen andere dingen waren in de bak. Er zit ook nog een rijbak, onverlicht, in Wervershoof aan de Dirk Bijvoetweg. ALs je daar lid van wordt mag je zo vaak rijden als je wil.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:59

Hebben ze daar in de gemeente wel eens gehoord van de Wet dwangsom en beroep?

Dat ze willen toetsen aan een beleid van een fusiepartner is natuurlijk de grootste onzin. Ze moeten toetsen aan het beleid wat nu geldig is (vastgesteld en bekendgemaakt). En als ze dat niet hebben hebben ze ongetwijfeld wel iets van ongeschreven beleid. Er is in gemeente vast wel een vergunde paardrijdbak. Ik ken er velen ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:08

Ze hebben wel beleid. Het ontwerpbestemmingsplan buitengebied 2010 ligt vanaf 25 mei ter inzage.

paardenbak:Een door middel van een open houten hek (niet hoger dan 1,5 m) afgescheiden stuk terrein (niet groter dan 800 m²) dat niet is overdekt en dat niet is voorzien van verlichting en met als bedekking zand (zonder fundering), bedoeld voor het africhten en/of trainen en berijden van paarden en pony’s.
het gebruik van gronden voor het aanleggen en hebben van een paardenbak, tenzij:
- deze voldoet aan de omschrijving in de begrippen;
- het gaat om ten hoogste één per bijbehorende woning of agrarisch bouwperceel;
- de paardenbak is gesitueerd binnen een agrarisch bouwperceel of achter de achtergevel van de woning van de houder van de paarden/pony’s;
- de paardenbak aansluit bij de bestaande bebouwing en op minimaal 50 m afstand van woningen van derden ligt;

50 meter is wel erg veel. Waarom dien je geen zienswijze op het bestemmingsplan en stel je voor om 30 meter aan te houden. De meeste gemeenten hanteren nl 30 meter.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:23

Gemierenneukerij? Andere mensen worden weer verdrietig van de verpaarding van het prachtige buitengebied. Vind je opmerking erg kort door de bocht. Het is prima dat mensen paardenbakken maken, maar dan wel via spelregels. Ik las net in een ander topic over het project Paard en Landschap in Groningen. Het doel is verrommeling van het landschap door zaken als witte linten rond weilanden en rijbakken en in plastic verpakt kuilvoer tegen te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:24

ja gemiereneukerij :D

als je niet tegen dieren kan moet je niet in het buitengebied gaan wonen, maar lekker op een flatje in de stad, daar zal je noooooit een paardenbak tegen komen!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:34

wij hebben een bak liggen zonder vergunning, ook met echt zand erin dus niet omgelegd, maar er staat geen omheinig omheen dus is kunnen ze er niks van zeggen :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:38

Ik denk dat het niet gaat over of je nu wel niet van dieren houdt.

Ik woon in het buitengebied en mijn achtertuin zit vol met dieren. Wild en huisdieren, maar ik probeer er wel iets moois van te maken zoals het landschappelijk inpassen van de bak door deze te voorzien van een simpel walletje en in streekeigen beplanting te zetten, geen wit hekwerk of wit lint te gebruiken. Als je met een dergelijk plan naar de gemeente gaat zijn ze zaak veel toeschietelijker. Juist doordat het buitengebied een rommeltje is geworden zijn gemeenten momenteel moeilijk aan het doen. Maar als je dat niet snapt kan je inderdaad beter in een rommelige stad blijven wonen ;)

Gelukkig snappen de echte paardenhouders het wel.

Zorg voor Paard en Landschap
Het project Zorg voor Paard en Landschap is een gemeenschappelijk initiatief van Sectorraad Paarden, Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS), Practical Training Centre (PTC+), Stichting Beheer Natuur en Landelijk Gebied (SBNL), Landschapsbeheer Nederland en Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM). De filosofie van de initiatiefnemers van het project Zorg voor Paard en Landschap is dat de paardensector ook haar eigen verantwoordelijkheid heeft voor een gedegen landschappelijke inpassing. Op dat moment kan stringent overheidsbeleid achterwege blijven en kunnen de ontwikkelingskansen voor de paardenhouderij behouden blijven. Vanuit de overheid zullen hiervoor de kaders moeten worden aangegeven.