na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 23:11

Hallo bokkers,

Wat vinden jullie van deze 'casus':
Een paar vriendinnen van me moesten hun paard op vreemd terrein in de 1,5 paards trailer laden.
Ze zijn in totaal 10 uur bezig geweest om het paard erin te krijgen, wat niet lukte.
Het paard staat nu op het land, en morgen proberen ze het weer.
Het laden hebben ze op rustige manieren gedaan, met twee longeerlijnen naast de trailer. In het verleden ging het trailerladen nooit makkelijk, maar uiteindelijk ging het paard er binnen een half uur in. Ook hebben ze een trailerlaadcursus gedaan. Alle vaardigheden die ze daar geleerd hebben, hielpen nu niet.
Wie heeft dit eens meegemaakt, en hoe is het opgelost? Hebben jullie ideeen? Het paard is erg bang, ging uithalen, omhoogkomen wat natuurlijk gevaarlijk is. Ze heeft ook een paar uur geweigerd een stap te zetten.
Er is ook om de paar uur gepauzeerd om het paard even tot rust te laten komen. Ook heeft ze een middeltje gekregen speciaal voor trailerladen om rustig te worden (homeopatisch) maar dit had ook geen effect. Graag jullie ideeen, want ik vind het zo sneu voor ze!

Groetjes

Pauline

Re: na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:12

Sederen en eenmaal thuis een prof erbij laten komen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:18

Longeerlijn om zijn buik, door zijn voorbenen en door het halster! Die van mij is ook een drama om te laden en dit werkt voor hem perfect, geen stress meer!! Let wel..het werkt niet voor elk paard!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:19

thuis mee aan de slag gaan voordat je weggaat.
verder toch een ervaren iemand laten komen. en tja morgen weer verder. desnoods overmorgen ook nog en de dag daarna ook nog.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 23:24

Super bedankt voor jullie snelle reacties!
Het paardje heeft op zijn tweede al een gebroken schoft gehad omdat hij achterover klapte tegen een box (dit niet met laden) dus zijn rug is heel kwetsbaar wat dat aangaat. Thuis is er afgelopen tijd al veel geoefend, en er is ook een cursus gevolgd. Daarom snap ik dit niet! Ik heb dit nog nooit gehoord!

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:26

Vraag Cissy hier op bokt. heeft mij ook meer dan super geholpen!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:27

Jeanine84 schreef:
Longeerlijn om zijn buik, door zijn voorbenen en door het halster! Die van mij is ook een drama om te laden en dit werkt voor hem perfect, geen stress meer!! Let wel..het werkt niet voor elk paard!

heb je hier een voorbeeld foto van toevallig???

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:28

Sommige mensen vinden het zielig ik niet.
Mijn oude paard wou er ook nooit in, ook van alles geprobeerd tot ik de oplossing had.
Ik deed een doek of een jas over haar hoofd (moet het paard wel toe laten) die maakt ik vast onder haar kin
zodat haar ogen bedekt waren.
2 of 3 rondjes draaien zodat ze de orientatie kwijt is en dan in 1 beweging de trailer in lopen.
Dit werkte bij mijn paard toen de tijd.
Heel veel succes.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:29

Jeanine84 schreef:

yep; dat is hem!!!
dat is ook de enige die bij ons werkt!
handvat van je longeerlijn midden onder de buik op de singelplek, lijn over de rug op de zadelplek, door het handvat heen, tussen de voorbenen door, door de ring van het halster en dan over of rondom de voorboom van de trailer. foto heb ik niet, ik hoop dat je het zo snapt. paard kan niet omhoog komen en maar één kant op........
Laatst bijgewerkt door montiesmama op 10-05-10 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:32

Wendy1978 schreef:
Jeanine84 schreef:

heb je hier een voorbeeld foto van toevallig???

Ben ik ook wel benieuwd naar...

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 23:33

Grappig, ik lees weer nieuwe dingen! Die doek om het hoofd: als hij de laadklep onder zijn voeten voelt, weet ie hoe laat het is. Staakt het paard dan niet alsnog?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:33

Arianna1983 schreef:
Super bedankt voor jullie snelle reacties!
Het paardje heeft op zijn tweede al een gebroken schoft gehad omdat hij achterover klapte tegen een box (dit niet met laden) dus zijn rug is heel kwetsbaar wat dat aangaat. Thuis is er afgelopen tijd al veel geoefend, en er is ook een cursus gevolgd. Daarom snap ik dit niet! Ik heb dit nog nooit gehoord!

Ondanks dat het ongeluk niet met laden is gebeurt associeert ze het er wel mee. Ik zou het paard eens op een vrachtwagen zetten (minder bedreigend). Soms wil het ook wel eens helpen om een 2paardstrailer te gebruiken en dan het schot opzij draaien tot ze erin staat. Laat ze zich makkelijker laden met een 2de paard erbij (wat al in de trailer staat)?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:35

Wat een heftige maatregelen zeg!
Tuurlijk is te lief zijn ook niet altijd een oplossing, maar een jas over het hoofd of een longeerlijn om de buik vind ik toch de andere kant. Dwang is geen oplossing en als ik een paard zou zijn zou ik je toch echt vliegles geven als je een jas om mijn hoofd heenbond.

Hebben ze al geprobeerd of het met iemand anders wel lukt? Vaak voelt het paard de spanning van de eigenaar omdat die denkt: zal ze er wel ingaan. Als iemand die dit niet heeft het paard overneemt, lopen ze er vaak sneller in.
Idd wat chocobroodje zegt, een ander paard eerst laten lopen. Of juist voor het andere paard uit als het geen mepper is. Als dat andere paard hier ervaring mee heeft, zal deze hem langzaam de trailer induwen. Heb dit weleens gezien met een twenter en zijn moeder, leuk gezicht.
Je kunt natuurlijk ook iemand bellen die cursussen geeft en er verstand van heeft, om even te komen helpen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 23:38

Ws halen ze er morgen een DA bij of een prof. Dit gaat wel in de papieren lopen. Ze hadden dit totaal niet verwacht! De meiden sprak ik net, waren echt desperate!
Er hebben al verschillende mensen geholpen. De andere paarden zijn allemaal naar huis. Dit paard is heel ondergeschikt naar andere paarden, als er al een paard instaat wil hij juist niet is de ervaring van vroeger.. Hij is een mepperd, wat ie nooit doet! (ken het paard goed, ook al is ie niet van mij)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:40

ik heb laatst met een paard ook 5 uur gestaan. 10 uur si echt te zot, na 3 uur is het paard mentaal afgeschakeld en kun je het vergeten.
idd de dag erna opgehaald, laten platspuiten en naar huis.
daar met een pro aan het werk gegaan.
bij dit paard bleek alle druk van achteren een probleem te geven (ging dan omhoog en liet zich vallen).
nu gaat het heel goed met zo'n speciaal halster dat druk achter de oren geeft.
dus zowiezo zou ik nu sederen en naar huis. anders maak je het drama op ander terein alleen maar erger. succes.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 23:44

ja, ik zag dat er trailerlaadhulpen te koop zijn. Wat een drama als je paard er zo'n punt van maakt. Hoe je het ook wendt of keert, bij zo'n paard moet je wel met dwang werken (?)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:54

mijn paard was ook een draak met laden (al heb ik de 10 uur nooit gehaald, na 1.5 uur was het wel eens klaar). Na alles leuk, gezellig en lief geprobeerd te hebben, is er nu gewoon het regime je hebt 1 kans om zelf te gaan anders komt de longe.

Longe doe ik op een zeer bepaalde manier; je zet de trailer aan 1 kant tegen een muur (bij mij is dat links omdat het paard over links uitbreekt) en dan doe je de longe vast aan de aangeleunde kant van de trailer, haalt de longe onder de staart door en houdt deze op hoogte van de anus (denk erom dat je een gladde longe hebt, 1 met stopjes haalt de boel open). Op deze hoogte kan het paard niet gaan zitten en dus ook niet achterover slaan. Degene die het paard erin leidt heeft iets lekkers in de hand maar kijkt niet naar het paard (ik kies altijd voor de wortel dan hoef je niet steeds iets nieuws te pakken) en voorin de trailer staat voer. Zet vervolgens met een man of 3 of 4 (ja de eerste keer juist veel omdat het paard niet mag winnen) die luisteren naar persoon 1 aan de longe, druk op de longe todat het paard naar voren gaat. Zodra het paard naar voren gaat, haal je de druk eraf zodat het paard leert naar voren gaan is geen druk meer; niet de longe slap laten komen. Stopt het paard weer dan zet de groep weer druk net zolang totdat het paard erin staat.

Een andere manier die heel soms werkt; paard voetjes laten geven en voetje voor voetje de trailer opzetten, maar veel paarden zullen als ze dit door hebben de voet niet meer naar voren maar juist naar achteren gaan plaatsen.

Ik wens ze heel veel succes.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:03

een paard kan nog steeds omhoog gaan met die longe zo hoor. dit kan bij een paard dat werkt met druk van achter maar als ze dat niet accepteren kun je niks met een longe.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 00:09

Joki, bedankt! Al jullie tips zal ik in een mail zetten en naar mijn vriendin mailen! (nog meer tips mogen altijd :P )

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:09

Lekker sederen en niet verder proberen.. thuis maar weer aan de slag..

Touw om ze buik en voorbenen? Niet erg gevaarlijk?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 00:15

Maar als een paard sedatie heeft gehad, wil hij toch niet meer lopen? Hoe kan hij dan (stoned) de trailer in? Alle gesedeerde paarden die ik tot nu toe gezien heb, waren behoorlijk van de wereld...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:18

paar man nodig om paard erop te duwen/tillen.
een goede da weet hoeveel ie kan geven zodat het paard wel nog vervoerbaar is (of kan oppepper geven eenmaal op de trailer)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:18

Sica schreef:
Wat een heftige maatregelen zeg!
Tuurlijk is te lief zijn ook niet altijd een oplossing, maar een jas over het hoofd of een longeerlijn om de buik vind ik toch de andere kant. Dwang is geen oplossing en als ik een paard zou zijn zou ik je toch echt vliegles geven als je een jas om mijn hoofd heenbond.

Hebben ze al geprobeerd of het met iemand anders wel lukt? Vaak voelt het paard de spanning van de eigenaar omdat die denkt: zal ze er wel ingaan. Als iemand die dit niet heeft het paard overneemt, lopen ze er vaak sneller in.
Idd wat chocobroodje zegt, een ander paard eerst laten lopen. Of juist voor het andere paard uit als het geen mepper is. Als dat andere paard hier ervaring mee heeft, zal deze hem langzaam de trailer induwen. Heb dit weleens gezien met een twenter en zijn moeder, leuk gezicht.
Je kunt natuurlijk ook iemand bellen die cursussen geeft en er verstand van heeft, om even te komen helpen.

longeerlijn om de buik is absoluut geen dwang...
je gaat niet trekken(tenminste wij niet)
je wacht gewoon tot hij een stap zet,
maar die stap kan hij door de lingeer lijn niet meer terug doen...

ik ken heel wat ergere methoden voor trailerladen ;)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:19

Sederen zou ik in dit geval wel door de DA laten doen. Zelf met een spuitje aan de gang kan net een beetje teveel of nog erger, te weinig zijn. Het paard lijkt dan suf, maar kan er doorheen breken bij paniek en heeft dat een erg kort lontje. Een DA heeft betere middelen en kan beter zien wanneer de dosis goed genoeg is.
Wel heeeeeel rustig rijden, omdat een gesedeerd paard nog minder snel kan anticiperen op rijgedrag.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 00:20

hmm ja.. Als hij een stap zet inderdaad lijndruk weghalen, dat is wel een goed idee van belonen. Van dat sederen: ook helemaal waar... Ik ben natuurlijk geen DA ;)