Ernstig trailerprobleem: paard komt over voorstang heen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Ernstig trailerprobleem: paard komt over voorstang heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 01:49

Ik heb een paard met een nogal vervelend probleem: hij wil niet vervoerd worden. Om er onderuit te komen, doet hij de meest vreemde dingen. Hij gaat o.a zitten in de trailer en klimt/springt over de voorstang en het tussenschot heen (het maakt niet uit of hij vastgebonden staat of klem tussen twee stangen, het lukt hem toch wel - waar een wil is, is een weg).

Het vreemde aan de situatie is, dat hij zich eigenlijk vrij gemakkelijk laat laden. Hij staat ook rustig op de trailer. Je kan lawaai maken, dingen tegen hem aangooien, met de klep klapperen etc, hij reageert niet. Maar op een bepaald moment besluit hij dat hij geen zin meer heeft om op de trailer te staan, soms als de trailer net begint te rijden maar ook als we nog stilstaan (het is dus geen evenwichtsprobleem!). Dan begint de ellende. Hij probeert eerst over de voorstang heen te gaan. Als dat niet lukt door ruimte gebrek, gaat hij op z'n kont zitten of 'hurkt' hij (alsof hij een levade doet zeg maar) zodat hij voor ruimte krijgt en dan haakt hij zijn voorbenen over de stang heen.

Het lijkt er niet op alsof hij bang is. Vanwege zijn idiote gedrag heeft hij al twee keer vastgezeten over de voorstang heen. Zodra hij bevrijd is, staat hij rustig op en stapt beheerst achterwaarts de trailer uit, helemaal niet hysterisch o.i.d. Beide keren liep hij daarna ook direct weer de trailer op.

Ik heb er ook al professionele hulp bij gehaald, die weten echter ook niet zo goed wat ze ermee aan moeten. Heeft er iemand tips?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 02:09

Ik denk dat je gewoon niet meer op een trailer moet laden maar beter in een (kleine) vrachtwagen kunt vervoeren. Zo te horen hebben jullie al veel geprobeerd en uitgesloten. En als zelfs de pro's het niet meer weten....... Sommige paarden zijn gewoon bloedlink op de trailer, in welke vorm dan ook.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 02:43

Dat idee was ook al bij mij op gekomen. Punt is wel dat veel kleine vrachtwagens dezelfde indeling hebben als een trailer, dus in de rijrichting staan met tussenschot en een voorstang. Ik ben eigenlijk toch een beetje bang dat hij daarin hetzelfde kunstje flikt.

Ibbel

Re: Ernstig trailerprobleem: paard komt over voorstang heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:07

Als eens een anderhalfpaardstrailer zonder voorstang geprobeerd? Kan-ie nergens meer overheen...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:05

Dat is op zich wel een goed idee, maar is dat wel veilig? Ik heb altijd begrepen dat de stangen extra stevigheid bieden voor de trailer?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:12

Het idee van Ibbel vind ik ook wel goed, gewoon alle stangen en gevaarlijke dingen uit de trailer en hem daar op zetten. Nog niet rijden, laat hem maar wat uurtjes staan, hij kan er niet uit, kan nergens aan of onder vast zitten. Hij heeft zichzelf dit gedrag waarschijnlijk aangeleerd, als ik lekker gek doe dan mag ik er toch wel uit. Als hij zo goed de trailer in en uit loopt dan heeft hij zeker geen angst maar is het meer 'kijk wat ik allemaal durf' en dat leidt tot gevaarlijke situaties. Ik zou alles waarmee hij dingen durft uithalen proberen uit de trailer te halen. Hij zal wel wat dingen proberen, maar als je geluk hebt stopt hij er al snel mee, als de fun eraf is.
En is zulke trailer van Amerika geen oplossing, waarin ze allemaal schuin staan, waar geen stangen zijn, niet voor of niet achter, maar waar je enkele flappen hebt als tussenschot.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:13

PB Cissy even

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:16

Ik wilde precies hetzelfde zeggen als Ibbel.
Je geeft aan dat je paard voor de rest gewoon rustig is met op de trailer staan en laden etc.
Vraag me alleen af, mocht hij het uit verveling doen, of hij dan niet iets anders gaat bedenken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:17

Wij doen hier altijd de voorstang eruit als er opfok paarden gehaald worden :j
Laatst 1x niet gedaan, nog geen 10 minuten en de grote madam lag er al overheen......

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:19

Er zijn ook paardenvrachtwagens die anders zijn ingedeeld zonder voorstangen waar ze schuin of zelfs omgedraaid opstaan. Persoonlijk vind ik het idee van kirr nogal eng, als hij echt flipt zeker in een 1,5 paards trailer heb je nog kans dat ie omgaat ook, zo stabiel zijn die dingen niet.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:21

Een vrachtwagen waar de paarden zijwaarts is moeten staan en een tussenschot dat hoog genoeg is?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:22

chocobroodje schreef:
Er zijn ook paardenvrachtwagens die anders zijn ingedeeld zonder voorstangen waar ze schuin of zelfs omgedraaid opstaan. Persoonlijk vind ik het idee van kirr nogal eng, als hij echt flipt zeker in een 1,5 paards trailer heb je nog kans dat ie omgaat ook, zo stabiel zijn die dingen niet.

Zoals in de uitleg begreep van de TS, flipt het paard niet, maar zoekt hij alleen een uitweg...
Als je paard echt flipt is het ook geen oplossing. Maar als je hem rustig terug van de stang kunt halen heb ik niet het idee dat je paard echt flipt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:23

Mocht je toch met stang gaan oefenen, zou ik deze er in elk geval ondersteboven inhangen, zodat als hij erover heen springt - wat hij naar alle waarschijnlijkheid gaat doen - je niet de brandweer hoeft te bellen om de stang (naar boven toe) te kunnen losmaken... Je kunt ook kiezen voor een longe, die je zelf gemakkelijk kunt losklikken.
Het lijkt me ook nog wel de moeite waard te kijken hoe hij zelf gaat staan in de trailer op het moment dat hij zelf kan kiezen. Het op de trailer gaan is duidelijk no problem voor hem, maar misschien heeft hij toch wat moeite met zijn balans op het moment dat hij ingesloten staat. Ik ken een paard dat los werd vervoerd, die zette zichzelf schuin/bijna overdwars klem, soms achterstevoren, en haalde nooit meer iets geks uit.
Nogmaals, dit bedoel ik allemaal wel om te oefenen/onderzoeken. Ik zou niet direct dit paard los op de kar gooien en de snelweg opgaan. ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:25

Lijkt hij dit te doen uit verveling?
Misschien kan je hem wat hooi in een net aanbieden in de trailer zodat hij wat afleiding heeft.

Weet natuurlijk niet of je dat al geprobeerd hebt.

Voor de rest heb ik eigenlijk geen idee. Het lijkt me erg eng om zo'n paard te vervoeren.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:26

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:28

Sorry, *proest* dingen tegen hem aangooien? hahaha :D

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:29

Voorstang uit de trailer halen is hardstikke gevaarlijk!!!!
Het gewicht van het paard hoort gedragen te worden door de wielen. Als het paard zich verplaatst naar voren, komt het gewicht op de trekhaak te hangen, waardoor de voorwielen van de auto worden opgetilt, en je dus geen stuur meer hebt.
NOOIT DOEN!!
Als het goed is heb je dat ook geleerd bij je b-rijbewijs!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:32

Staat hij niet te ruim in de trailer?
Waarom kán hij gaan zitten en zijn been over de stang hangen?

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:33

heel herkenbaar verhaal dit...

een van onze paarden deed dat ook. op een gegeven moment had ie er genoeg
van en sprong ook over alles heen, deed er alles aan om eruit te komen.
zo hebben we langs de snelweg gestaan toen ie een koprol over de voorstang maakte.
ook hij stond aan 2 kanten vast en stond er een ander paard naast.

vervoerd in een 2paardsvrachtwagen ook geprobeerd. maakt niet uit, als hij weg wil, wil hij
weg. hier heeft hij niets uitgevreten, maar het was dan ook opladen, wegrijden en uitladen.
dat wagentje was nl net nieuw

daarna vervoerd in een grote vrachtwagen, zonder voorstang. maar hij sprong hij dan over de
zijschotten.

uiteindelijk is toen de keus gemaakt om hem uit de sport te halen en alleen nog maar thuis
te rijden...

l
dus als er iemand is met een oplossing wil ik het ook graag horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:33

Om te trainen kan ze best de voorstang er uit halen en ff laten staan,voeren op de trailer en er weer uit halen, dan opbouwen met stangen.

Groetjes

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:34

Mijn paard stond afgelopen zaterdag ook met zijn voorbenen over de voorstang,
terwijl hij kort vastgebonden stond met 2 trailerkettingen aan de zijkant en nog een touw van voor!

Ik heb gisteren mijn trailer weggebracht om de voorstang 17 cm hoger te laten plaatsen inclusief zo'n veiligheidssysteem (buitenkant met een kwartslag draaien en de voorstang schiet los)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:38

Smotz schreef:
PB Cissy even

Meldt zich, toch wel een vreemd probleem, weet ook zo goed niet wat ik ermee aan moet, heb het nog niet eerder bij de hand gehad. Meestal heb ik angstige paarden of dikke vinger paarden maar nog nooit zo'n probleem meegemaakt ;)
Mooi studieobject, dat wel!
Ik denk dat de optie voorstang eruit halen nog niet eens zo'n gekke is. Het is wel stabiliteit van de trailer maar veiligheid van paard gaat voor. Als je m dan maar wel aan twee kanten vastzet zodat hij niet kan draaien of ver naar voren kan wandelen.
Waar zitten de raampjes in jouw trailer? Voor het geval dat hij daar iets mee wil gaan doen....

Hooinet zou ik wel mee oppassen zeker als hij gaat zitten en dan zn voorbenen omhoog steekt, als hij in het net terechtkomt.... oeioei!

Een vrachtwagentje zou ook een optie zijn maar dan wel eentje waar hij zijwaarts in staat zodat hij geen balk voor zn neus heeft waar ie weer overheen kan klimmen.

Telisto, B rijbewijs? E zul je bedoelen....
het is niet handig als ze helemaal voorin gaan staan, dat klopt, dat gaat inderdaad rare dingen doen met je kogeldruk, maar een goede zware auto die 100kg kogeldruk mag hebben moet je er dan voorzetten.
Hij zal heus niet helemaal voorin kruipen want dan komt zn hoofd in de knoop, vandaar ook dat vastzetten met 2 touwen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:40

volbloedfan schreef:
Om te trainen kan ze best de voorstang er uit halen en ff laten staan,voeren op de trailer en er weer uit halen, dan opbouwen met stangen.

Groetjes

Paard loopt er gewoon op dus deze tip heeft heel weinig zin vrees ik.
Het enigste wat ik me nog kan bedenken is erbij gaan staan, op de plaats van het 2de paard en dan vandaar steeds corrigeren. Maar of dat nut heeft, beetje slim paard weet precies wanneer je er wel bent en wanneer niet. Lastig dit.......

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 11:42

@ elise-diva: ja, het klinkt maf, maar we probeerden een schrikreactie uit te lokken om te zien of hij gespannen was. had ongeveer hetzelfde effect als een propje tegen een boom gooien

@ Miepie: Hij heeft altijd voldoende hooi. Hij eet ook wel, maar lijkt op een gegeven moment zijn interesse hierin te verliezen.

@ Tellisto: Ik weet ook niet hoe het hem lukt. De eerste keer stond hij strak aan twee trailerkettingen en nog een extra lijn, tussen twee stangen in. Tegen de tijd dat wij in de trailer waren (minder dan een minuut) lag hij dubbelgevouwen ondersteboven, met z'n hoofd en z'n kont aan dezelfde kant (vraag me niet hoe dat kan of hoe hij dat overleefd heeft). De tweede keer zat hij ook klem tussen twee stangen, in een voor hem écht krappe trailer. Hij liet zich gewoon op z'n kont zakken en voila. Als een hondje zeg maar.

De voorstangen eruit halen vind ik trouwens een eng idee. Vrachtwagen gebruiken is eventueel wel een optie, maar ik zou graag willen dat hij ook gewoon op een trailer kan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:44

Voorstangen eruit halen is minder eng dan het klinkt....we doen het hier altijd :j
Met grote jonge kastelen van KWPN-ers die uit de groep moeten (=stress) en niks gewend zijn.....nog NOOIT problemen mee gehad.

Kan me wel voorstellen dat de kwaliteit van de trailer hierin een rol speeld...