Paard verleasen en bij iemand anders stallen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FerroSandy

Paard verleasen en bij iemand anders stallen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 11:08

Ik wil mijn paardje gaan verleasen en zit er over te denken om hem bij iemand anders te stallen
omdat ik zelf binnenkort de tijd er niet meer voor heb.
Hebben meer mensen dat gedaan en wat zijn jullie ervaringen?
En hoe doen jullie dat met de kosten en afspraken??

Mvg

friesiszwart

Re: Paard verleasen en bij iemand anders stallen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:29

Ik zou alle afspraken op papier zetten, wat wel en niet. En voor wie welke kosten en ook belangrijk welke termijn. Daarbij wie neemt is deze periode welke beslissingen. etc etc.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:32

ik zou eerder besluiten het paard te verkopen dan te verleasen of denk je dat je later wel weer tijd hebt voor je paard?

Je loopt nl een enorm risico met verleasen, wie betaalt alle kosten, wie is er aansprakelijk als er wat gebeurt en wat als je paard een been breekt of compleet wordt verreden door die persoon of zelfs wordt gestolen?
Als je dat allemaal kunt dichttimmeren kun je er nog over denken maar misschien is verkopen een betere optie, dan loop jij nl geen risico's meer maar de nieuwe eigenaar.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:18

Mijn pony is verleased aan mensen welke ik wel goed ken.
Gelukkig zie ik haar nog ''dagelijks'' en staat ze nog gewoon op dezelfde stal.
Ik zou er persoonlijk echt helemaal niets voor voelen om het paard naar een andere stal te laten verhuizen, je hebt er dan echt helemaal geen zicht meer op.

Dan zou ik toch de optie van Cissy overwegen.

Ella89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:01

Hopelijk leest iemand dit nog.. want.. ik vroeg me ook iets af over leasen..
Het is al gemeld hierboven, maar kon (nog) geen antwoord vinden :)

Stel, ik laat mijn paard leasen..
Hij staat dan op mijn naam, geloof niet dat ik hem op haar naam kan zetten. (dit i.v.m. hij staat op mijn naam, dus het is mijn paard, dus ik hoef jij niets meer te betalen en dan ben ik alles kwijt)
Stel dat hij dus iets doet, hij springt in een auto, valt iemand aan.. verzin het maar, maar hij maakt schade. Omdat hij op mijn naam staat, ben ik verantwoordelijk.

Kan ik ervoor zorgen dat de leaser alles betaald?
of draait ik altijd op voor de kosten?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:32

Ella89 schreef:

Hij staat dan op mijn naam, geloof niet dat ik hem op haar naam kan zetten. (dit i.v.m. hij staat op mijn naam, dus het is mijn paard, dus ik hoef jij niets meer te betalen en dan ben ik alles kwijt)
Stel dat hij dus iets doet, hij springt in een auto, valt iemand aan.. verzin het maar, maar hij maakt schade. Omdat hij op mijn naam staat, ben ik verantwoordelijk.

Als eigenaar blijf jij aansprakelijk voor het gedrag van het paard, ongeacht of je er bij bent of niet. Zelfs bij grote nalatigheid van de persoon die op dat moment met het paard omgaat.
Ik zou een contract opstellen dat alle risico's voor leaser zijn ongeacht ook als 3den de schade op jou zullen verhalen. denk dan aan het feit dat leaser valt en er medische kosten zijn de verzekeringsmaatschappij zal dan toch de schade op jou verhalen als zijnde eigenaar. Terwijl de leaser vind dat deze schade eigen risico is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:09

friesiszwart schreef:
Ella89 schreef:

Als eigenaar blijf jij aansprakelijk voor het gedrag van het paard, ongeacht of je er bij bent of niet. Zelfs bij grote nalatigheid van de persoon die op dat moment met het paard omgaat.
Ik zou een contract opstellen dat alle risico's voor leaser zijn ongeacht ook als 3den de schade op jou zullen verhalen. denk dan aan het feit dat leaser valt en er medische kosten zijn de verzekeringsmaatschappij zal dan toch de schade op jou verhalen als zijnde eigenaar. Terwijl de leaser vind dat deze schade eigen risico is.

De bezitter is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van een dier.
De vraag is dus wie bezitter is in geval van lease. Dit hangt sterk af van de feitelijke omstandigheden hoe de leaseconstructie in elkaar zit en dat is dus op voorhand niet te zeggen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:25

friesiszwart schreef:
Ella89 schreef:

Maar is dat rechtsgeldig? Want stel dat het zo hoog oploopt, dan heb je best kans, dat ondanks dat je dit in het contract hebt laten zetten, de rechter je toch aansprakelijk stelt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:56

Misschien even lezen wat ik schreef?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:01

Bezitter is verantwoordelijk voor schade ongeacht wie er mee rijdt. Ik ken iemand die had haar paard ook verleasd, paard gaf een trap tegen de auto en de verzekering van dat meisje ging niet betalen want dat moest de verzekering van de bezitter doen.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:10

Hallo,
Ik ga een pony leasen.

en als leaser is eht fijn om een contract te hebben,
En dat er duidelijke afspraken worden gemaakt.

Ook moet je kijken wat je leaser wilt en wat jij wilt.
Is je paard goed verzekerd mocht er iets gebeuren.

Ik denk toch dat je er samen uit moet komen.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 11:02

De pony waar het over gaat is inmiddels al verkocht.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:52

@Daffie1986, dit was het geval omdat het ongeluk gebeurt was voor het lease contract was getekend.

@Ella89, je moet in ieder geval zorgen dat beide partijen die tekenen meerderjarig zijn, dus als de huurder minderjarig is, laat dan de ouders tekenen.
het contract moet getekend zijn voor dat uberhaupt de huurperiode ingaat (dat was bij mij niet het geval omdat zij hem eerst verzorgde en af en toe reed en daarna pas ging huren, heeft mij een hoop ellende gekost toen zij schade reed)
En laat de huurder melding maken bij zijn verzekering dat zij nu een paard heeft, en stuur naar die verzekering een contract van de huurovereenkomst.
ook kan je voor de zekerheid even jou verzekering bellen, om wat informatie in te winnen over hoe dat allemaal werkt in geval van schade claim bij verhuren.
mijn verzekering heeft me een hoop wijzer gemaakt nadat ik hun gesproken had.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:23

blue_kim schreef:
@Ella89, je moet in ieder geval zorgen dat beide partijen die tekenen meerderjarig zijn, dus als de huurder minderjarig is, laat dan de ouders tekenen.
het contract moet getekend zijn voor dat uberhaupt de huurperiode ingaat (dat was bij mij niet het geval omdat zij hem eerst verzorgde en af en toe reed en daarna pas ging huren, heeft mij een hoop ellende gekost toen zij schade reed)
En laat de huurder melding maken bij zijn verzekering dat zij nu een paard heeft, en stuur naar die verzekering een contract van de huurovereenkomst.
ook kan je voor de zekerheid even jou verzekering bellen, om wat informatie in te winnen over hoe dat allemaal werkt in geval van schade claim bij verhuren.
mijn verzekering heeft me een hoop wijzer gemaakt nadat ik hun gesproken had.

Lees mijn opmerking.

De BEZITTER is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen. De vraag is of je als leaser ook BEZITTER wordt. Dat hangt te sterk van de feitelijke omstandigheden af om dat op voorhand te kunnen benantwoorden deze vraag.
Dat zal van geval tot geval bekeken moeten worden. Dit is gewoon wetgeving.
Een overeenkomst maken om aan deze wetgeving te ontkomen, zal niet gaan lukken.

Maar als een ieder gewoon verzekerd is, dan is het geen probleem toch?
Let er wel op dat je als verleaser best eens als bedrijfmatig risico kunt worden gezien (verlease je er meerdere bv?). Je hebt dan niet genoeg aan een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) maar hebt een AVB nodig (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven).

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:44

LDRD, dat hangt er dus net vanaf wat je in je huur contract opstelt, over wie de 'eigenaar' is tijdens de huurperdiode.
En over dat avp of avb daar kan je het beste je verzekering voor opbellen, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die een paard (eentje dus) verleast dat je dan avb nodig hebt, in mijn geva,l was avp ook goed.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:48

Nee, contract doet daar niets aan af.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:56

zoals ik al zij, hangt er dus maar net van af wat je op papier zet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:29

Blue_kim, je begrijpt het niet.

Je kunt vastleggen in een contract wat je wil, maar deze wet omzeilen gaat niet lukken. De rechter heeft meermaals dat soort contracten nietig verklaard.

Nogmaals, volgens de wet is de bezitter aansprakelijk voor eigen gedragingen van zijn dier. Wie bezitter is in lease gevallen is zeer sterk afhankelijk van de feitelijke situatie. Bv. Waar staat het paard, wie betaalt wat, wie doet wat met het paard enz enz enz.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:57

prima, jij zegt dat het niet kan, ik zeg dat het wel kan. laten we hier verder maar over ophouden want we gaan off topic.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:04

Bleu kim:

Als ik jou inhuur voor moord, (bij wijze dan he)
En we maken een papier dat ik aansprakelijk ben!

Dan nog kun je de wet niet omzeilen.

Er is een wet, en daar kun je niet omheen wat je ook op papier zet!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:10

Jammer, want zo zet je bokkers op het verkeerde been.

Ik denk dat ik aardig weet op dit gebied waar het over gaat en ik probeer soms wel eens bokkers te helpen hiermee. Wordt lastig als anderen steeds weer wat anders proberen.

Ik ga er maar eens mee stoppen denk ik, want eigenlijk heb ik wel wat anders te doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:24

LDRD schreef:
Jammer, want zo zet je bokkers op het verkeerde been.

Ik denk dat ik aardig weet op dit gebied waar het over gaat en ik probeer soms wel eens bokkers te helpen hiermee. Wordt lastig als anderen steeds weer wat anders proberen.

Ik ga er maar eens mee stoppen denk ik, want eigenlijk heb ik wel wat anders te doen.

Is dit tegen mij of tegen kim?

Ik weet zelf niet heel veel van AVP.
Ik zit wel in de verzekeringen en ik weet dat sommige dingen gewoon anders gaan dan dat mensen denken.
Kijk maar naar een auto.
Als ik mijn auto even een maandje tegen een vergoeding aan een buurmeisje mee geef.
Dan kunnen we ook op papier zetten dat zij verandwoordelijk is, maar dat heeft geen zin.
Als zij een ongeluk maakt word het ondanks je leuke 2 voudige contractje toch op mij verhaalt.
Ik ben de bezitter van het voertuig.
De schade word op mij geclaimd en ik heb ee schade achter mijn naam staan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:28

Tegen Kim ;) .

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:29

Is er niet via de notaris iets op te maken dan als het gaat om aansprakelijkheid?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:38

Nee, delerium, ook dat gaat niet helpen.