Pony gebeten door andermans paard: WA?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony gebeten door andermans paard: WA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:54

Onze Welsh pony is flink gebeten door een nieuwe ruin bij ons op stal. Ze heeft een grote wond eraan overgehouden die nogal wat verzorging nodig heeft en het is een hoog kostenplaatje.
Ze hadden de ruin bij onze pony in de stal gezet omdat hij gewend was samen in een stal te staan. Alleen heeft hij onze pony dus flink toegetakeld (zie andere topic hierover). Dit hebben ze gedaan zonder overleg.

Kunnen wij dit nu verhalen op de WA?

zap

Re: Pony gebeten door andermans paard: WA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:56

Zonder overleg??

Pfff.... ik zou zowiezo de kosten verhalen op diegene die dat gedaan heeft en je kan het proberen via de WA natuurlijk. Niet geschoten is altijd mis.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:11

Door wie is die ruin bij jullie pony gezet? Heeft de eigenaar ervan dat gedaan, of de stalbaas?

Degene die de ruin zonder overleg/toestemming vooraf van jullie bij jullie pony gezet heeft, is namelijk degene die door jullie aansprakelijk moet worden gesteld. Als dat de stalbaas is, dan kan die nog proberen de schade (bijv. eigen risico) die hij eventueel lijdt als hij jullie onkosten (dierenartsrekening ea.) moet vergoeden, weer te verhalen op de eigenaar van de ruin cq. diens AVP.

Of dat een reeële kans maakt, is ook weer afhankelijk van in hoeverre die betrokken is geweest bij de beslissing om de twee dieren samen in 1 box te proppen, maar dat is dan verder tussen hen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:20

Het betreft de Welsh A in mijn profiel en ter indicatie link wond HEFTIG http://yfrog.com/05cimg1266nj Het vel ernaast is ook allemaal dood door de beten dus plek gaat nog een keer zo groot worden. Voor de rest heeft ze nog bulten van beten waarvan we hopen dat ze wegtrekken.

De eigenaar van de ruin heeft hem erbij gezet. De boer heeft de twee juist uit elkaar gehaald omdat hij zag dat het niet goed ging en hij heeft gezien dat het paard de pony beet.

Kijk normaal ben ik heus niet zo dat ik snel iets wil verhalen of wat dan ook, maar omdat dit gewoon het toppunt van een stommiteit is wil ik het toch proberen....

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:22

Ik ben ook iemand die vaak zoiets heeft van 'dat is het risico van paarden houden', helemaal als het in de wei gebeurt ofzo :j

Maar ik vind dit gewoon te belachelijk voor woorden! 2 pony's in 1 stal...dat kan toch gewoon niet?? Pff.. ik snap dat je het wil verhalen en ik zou het niet alleen proberen, maar gewoon eisen. Wat zegt de eigenaar van de ruin?

Gelukkig was de stalbaas er nog om ze uit elkaar te halen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:26

wow dat ziet er wel heftig uit.
Over verzekeringen en dergelijke kan ik je niks vertellen maar als het paard zonder jou toestemming erbij is gezet zou je het kunnen proberen om kosten vergoed te krijgen wat die ga je zeker weten krijgen met deze verwonden.

Er is eerder een pony van een bokker zeer zwaar toegetakeld en had vergelijkbare verwondingen.
[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

sterkte ermee.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:32

Ik zat ook gelijk aan dat topic te denken. Daar hebben ze het met mesistran gedaan toch?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:40

Ja! Met haar heb ik nu gelukkig heel goed contact! Erg fijn omdat het natuurlijk hetzelfde idee is. Met dat spul ben ik vandaag ook begonnen, maar dat kost 11 euro voor een hmm nogal kleine tube...

De eigenaar van het paard kon het zich niet voorstellen, maar hij had zijn stal ook totaal afgebroken. Kon hij zich ook niet voorstellen, toch waren de wanden uit de voegen en zelfs zijn halster hing stuk. Toen was ik nog zo vriendelijk om hem een halster te lenen, maar hij kon zich ook niet voorstellen dat hij niet braaf aan een touwtje aan zijn nek zou meelopen... en toch lag hij op de mesthoop.... Dus ja. Ze hebben het paard net, dus ze kennen het niet eens.

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:10

ik vin vindt het echt raar als je een paard heb en je zet hem ergens neer en dan moet ze toch vragen als jij dat wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:05

Ja precies, Maar toen ze zagen dat het niet ging hebben ze het paard in de stal erachter gezet, die heeft hij helemaal afgebroken. Ze hebben een ladder ervoor gebonden zodat hij niet weer zou uitbreken :S

Nou innie, dat word hem toch eens bellen denk ik...de wond is echt niet normaal. En daarbij is ze ook al op leeftijd en chronisch hoefbevangen. Het ging eindelijk weer de goede kant op met haar, krijg je dit!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:51

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:54

Ik zou ze gewoon aansprakelijk stellen (met een aangetekende brief), ze hebben zonder jouw toestemming dat paard bij jouw pony in de stal gezet met dit resultaat.
Als je paarden voor het eerst bij elkaar zet moet je dat niet in een kleine ruimte zoals een stal doen, dat is vragen om ongelukken! Wat een stel idioten zeg!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:55

je accepteerd een risico als je je paard bij anderen in het land zet. Maar samen in een stal zonder vooraf overleg zou ik degene die de paarden bij elkaar gezet heeft aansprakelijk stellen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:56

De rekening zou door mij direct doorgestuurd worden naar de eigenaar van de ruin aangezien het paard zonder overleg bij jouw pony is gezet. Sterker nog ik zou het adres achterhalen en de rekening door de DA direct naar hem/haar laten verzenden. Belachelijk, wat zou ik boos zijn als zoiets zou gebeuren!! Als het in overleg was gebeurd zou ik dat overigens niet doen hoor, maar in dit geval zeker wel.

Beterschap voor je pony!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:56

Mijn paard is getrapt door een ander paard in de wei. Ik had een getuige, we stonden erbij toen het gebeurde. Ik heb in overleg met de eigenaresse haar aansprakelijk gesteld (mijn paard moest naar de kliniek). Haar WA heeft alles betaald.

Of het wel of niet in overleg is geweest doet niet ter zake. Haar eigendom heeft schade toegebracht. Punt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:00

zo zwart wit is het helaas niet Anya, als je paarden bij elkaar in de wei zet loop je nou eenmaal wederzijds risico. Dat de WA toch heeft uitgekeerd is mazzel maar geen regel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:03

normaal op de wei zou ik zeggen, tja, kan gebeuren
maar als iemand zomaar een nieuw vreemd paard bij de jouwne in stal zet.... belachelijk, wat een stommiteit
pony kan geen kant op
wat zegt de eigenaar zelf, heb je het al overlegd met hem over wat te doen met de kosten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:05

als je honden laat spelen op een veldje kan er ook iets misgaan, als je je was strijkt kan je strijkbout vallen, als je bijrijder van je paard dondert kan dan ook gebeuren.... In die gevallen keert de verzekeraar gewoon uit.

Er kan sprake zijn van gedeelde aansprakelijkheid omdat jij ook iets hebt nagelaten, maar als je paard in een gevestigde kudde staat en er gebeurt wat, dan keert de verzekering gewoon uit. Niet als jij een nieuw paard zonder nadenken in een kudde kiepert. Maar de natuurlijke staat van paarden is in een kudde. Daar houden ze dus echt wel rekening mee.

Mijn Wiz was getrapt door een merrie die niet eerst dreigde, maar gelijk uittrapte. Dat is geen natuurlijk gedrag. De verzekeraar heeft alles betaald en daar ook geen vragen over gesteld.

En aanvullend: als het een bultje betreft en de DA een keertje moet komen, ga ik niet iemand aansprakelijk stellen.
Maar wel voor de kosten waar we het hier over hadden (800 euro).

Overigens heeft iemand mij wel eens aansprakelijk gesteld voor een deken die mijn paard stuk zou hebben gemaakt. Ik heb de deken aan mijn verzekeraar doorgegeven en die heeft het gewoon betaald.

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:07

je zou sommige mensen toch.... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:07

Anya schreef:
Mijn paard is getrapt door een ander paard in de wei. Ik had een getuige, we stonden erbij toen het gebeurde. Ik heb in overleg met de eigenaresse haar aansprakelijk gesteld (mijn paard moest naar de kliniek). Haar WA heeft alles betaald.

Of het wel of niet in overleg is geweest doet niet ter zake. Haar eigendom heeft schade toegebracht. Punt.

Dit laatste klopt niet helemaal. Want als de eigenaar toestemming gegeven had, om dat andere paard bij haar in de stal te plaatsen, dan is de schuldvraag erg lastig te bepalen, omdat er ook een grens is van voorkennis door de eigenaar. In de zin van, je weet als paardeneigenaar dat het dieren zijn die ook elkaar kunnen verwonden, de zin "dat doen ze anders nooit" of "ze hebben altijd goed met elkaar gekund" gaat hierbij dan niet op en zal de eigenaar van het verwonde paard meerendeels de rekening zelf moeten betalen.
Enkele uitzonderingen daargelaten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:13

Oh maar wij hebben geen invloed op welke paarden bij elkaar worden geplaatst. Dat doet de pensionhouder ;)

Normale verwondingen en normaal paardengedrag hou ik rekening mee. Niet met een merrie die echt volkomen uit het niets uittrapt. En dat deed ze. En daar was een onafhankelijke getuige van. De merrie bleek later van gedrag te zijn veranderd a.g.v. stevige artrose, maar hoe dan ook: de verzekering van de trappende merrie heeft gewoon betaald. Mijn verzekering heeft gewoon de deken betaald die mijn paard kennelijk an gort had getrokken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:22

Lees mijn link nog eens zou ik zeggen ;) .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:28

LDRD schreef:
Lees mijn link nog eens zou ik zeggen ;) .

En dat verklaart waarom de verzekeraar de schade aan mijn paard gewoon heeft betaald en de deken die mijn paard doormidden heeft gescheurd ook.

Ik weet er helemaal niet veel van, als me zoiets overkomt stel ik de eigenaar aansprakelijk, of ik die de claim in die ik zelf krijg, en dan kijk ik wel wat de verzekeraar ermee doet. Komt meestal wel goed.

De enige andere WA zaak die ik ooit heb gehad is toen het slot van mijn fiets (dat uitstak) een enorme kras op een auto maakte toen ik langs liep. Is gewoon betaald. Terwijl ik natuurlijk had moeten uitkijken met dat slot. Maar ja.. dat had ik dus niet gedaan.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:39

De verzekering hoeft het niet te vergoeden. :o
Als ze het wel doen, is het mooi meegenomen. ;)
Ik zou zo wie zo de eigenaar van die ruin aansprakelijk stellen en hij /zij kan de nota's en medicijnen en wat er verder allemaal bij komt kijken gaan vergoeden.
Doet de verzekering dat, prima, doen die dat niet, dan moeten ze het zelf maar betalen, ook prima.
Ze hebben het gedaan zonder enig overleg met jou, nog is je toestemming gevraagd daarvoor
Je kunt nooit 2 paarden die er elkaar niet kennen bij elkaar in de box zetten, dat is vragen om moeilijkheden........
Dat zij aanvoeren dat hij dat anders nooit doet (terwijl ze hem net hebben en daardoor waarschijnlijk amper kennen), is ook geen argument, hij heeft het wel gedaan.
Dat was de pensionhouder getuige van.
Ze zijn gewoon aansprakelijk hiervoor.
Beterschap met je pony!! en hopelijk komen jullie er uit en krijg je alle schade vergoed.
Je recht hebben en je recht krijgen, daar zit nog wel een verschil in helaas.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:42

Niet zo´n slimme actie van de eigenaar van het andere paard..
ALs ik het dus goed begrijp heeft hij-zij zonder overleg met jou of de pensionhouder, het paard bij jouw pony ingezet..
Dan lijkt het me dat je hem toch aansprakelijk kan stellen.
Ik zou in gesprek gaan met de eigenaar en hem een voorstel hierover doen..

Beterschap!