Wel of geen trailer met zadelkamer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Wel of geen trailer met zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:45

Wij zijn nu 2 weken trailers aan het kijken bij diverse dealers. We vinden de Atec en de xx trail wel wat. Nu is de Atec in de aanbieding met zadelkamer. De xx trail is 1000 euro goedkoper maar zonder zadelkamer.
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met zadelkamers. Het lijkt me aan de ene kant wel handig als je vaak op wedstrijd gaat. Aan de andere kant het is duurder en het neemt toch wat ruimte in beslag.

Graag hoor ik wat jullie fijner vinden met of zonder zadelkamer. En waarom.

oOoKellyoOo

Re: Wel of geen trailer met zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:47

Denk dat het ook wel ligt aan het feit of men veel plaats in de auto heefd of niet, ik rijd een bus hyundai en heb dus laadruimte voor ee heel leger, ik zou dan dus gaan voor zonder zadelkamer

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:49

De auto is inpricipe groot zat. Maar wat me ook wel fijn lijkt is dat je hem in de trailer kan ophangen je zadel. In de auto gaat dat niet passen. Maarja vind het nog al moeilijk of ik die 1000 euro daar voor over heb. En niet dat ik over een jaar denk van oehhh had ik nu toch maar een zadelkamer genomen. Of juist van jah die zadelkamer is ook niet alles. Vandaar dat ik naar ervaringen vroeg.

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:52

Ik zou nooit een trailer zonder zadelkamer meer nemen!
Vind dat echt 10x fijner.
Je zadel licht niet dubbel in de kofferbak maar die licht gewoon op een zadeldrager met het hoofdstel precies zo, je hebt geen rotzooi in de auto! ik zou het echt aanraden.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:57

Ik zag trouwens van de week een topic van iemand die hulp en adviezen vroeg bij het zelf inbouwen van een zadelkast/zadelkamer in een trailer. Is misschien ook wel een idee als je toch een zadelkamer wilt hebben maar er niet nog eens 1000euro voor overhebt (wat ik trouwens ook wel heul erg veel vind ;)). Alhoewel mijn vriend het type is van "als je dan toch een nieuwe trailer koopt, dan kun je t beter gewoon goed doen" maarja....€1000, pffff! Hier een link naar een topic over losse zadelkasten Memuska @ [TAO] losse zadelkast in trailer? en hier nog 1 over zelf een zadelkamer inbouwen. Misschien heb je er wat aan :)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

ik heb de atec met zadelkamer en ik zweer erbij...
geen hooiresten ed meer in je auto, overzicht van je spullen en je zadel en hoofdstel kunnen hangen (helemaal handig met een stang en trens hoofdstel, hoef je m niet uit de knoop te halen, scheelt weer 10 min ;) )
bovendien voor de luie ruiters onder ons (ikke dus :o ) kun je, als je bijv eens laat thuis bent, je spullen in de trailer laten hangen. dit kan natuurlijk ook met je auto, maar dan ruikt je hele auto erna en dat wordt niet altijd gewaardeerd door de omgeving :D

ashley1

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:59

Ja precies ik heb nu ook zoiets van ik koop nu voor het eerst een nieuwe trailer. Dan wil ik het eigenlijk meteen goed doen. En niet naar een jaar denken van goh had ik maar toch die zadelkamer maar genomen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:02

ik heb er een zadelkamer in. heerlijk kan alles erin geen vieze dekjes enz in je auto mooi alles kan hangen zonder te beschadigen. alleen nadeel als je paard hebt wat snel en makkelijk over de voorstang gaat.vraag maar aan je oude stalgenoot met pony met kikkerogen :P dan is een zadelkamer iets minder makkelijk

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:05

Wij hebben ook een zadelkamer in de trailer, en het is heel prettig dat je niet alles in je auto op hoeft te bergen, maar er is wel verschil tussen een zadelkamer en een zadelkamer.

Die van ons is een losse kast voorin de trailer. Om je spullen er in op te bergen doe je dus eerst het deurtje van de trailer open en dan het deurtje van de zadelkamer. Dat vind ik echt heel ondhandig. Het deurtje van de zadelkamer is ook heel smal, dus je moet goed oppassen dat je zadel niet beschadigd bij het ophangen.
Maar vaak hangen bij ons de zadels toch nog achter in onze Transporter, maar liggen de hele vieze dingen (na de sgw) in de zadelkamer.

In onze volgende trailer willen we wel weer een zadelkamer, maar dan eentje die van buitenaf bereikbaar is, en waarbij je de zadelsteunen naar buiten kan trekken.

1000 euro vind ik een heel groot prijsverschil voor alleen een zadelkamer. Ik neem aan dat er dan toch nog wat kleine verschillen moeten zijn.

Bij de Ifor Williams trailer kun je een losse zadelkamer kopen voor ik meen 600 euro. Dat lijkt eenbeetje op een kliko. Misschien is dat nog een optie? Niet een Ifor Williams, maar alleen die zadelkamer?

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:06

Ik heb een atec met zadelkamer, en ik zweer er bij. Nooit geen trailer meer zonder. Vooral ook lekker in de zomer, je natte zweet dekjes in de zadelkamer, zweetdekens, bij een nat concours je rubberen laarzen enz. Je kan er van alles indoen, het scheelt heel erg veel rommel in de auto. Ook heb ik een longeerlijn, extra sporen, proppen ect. standaard in de trailer, mocht ik het dan onoverhoop het vergeten heb ik altijd nog wat in de zadelkamer.

@ikke20, ik heb juist de ervaring dat ze minder snel over de stang heen gaan omdat er wat voor zit. Dan blijven ze sneller achter de voorstang omdat ze voor geen ruimte hebben om heen te gaan.

Ik kan geen nadeel bedenken van een trailer mét zadelkamer.=)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:08

Ik heb het een beetje stom neer gezet.
We hadden een Atec gezien met zadelkamer die in de aanbieding is (nog 4 op voorraad). En dan hebben we een XX trail gezien. Die 1000 euro goedkoper is maar zonder zadelkamer. Zou ik de atec willen hebben zonder zadelkamer dan scheelt dat 600 a 800 euro. Maar die moet dan besteld worden.

_Nicky_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:09

Wij hadden ook een trailer met zadelkamer. Mijn paard is een keer over de stang gesprongen en omgedraaid in de trailer. Hierbij is hij dus met zijn been in die polyester bak (van de zadelkamer dus) belandt. Paard had 'gelukkig' maar een snee die niet diep was. Maar die polyester was wel vlijmscherp dus het had ook anders kunnen zijn.

Maar toch hebben we wel enorm veel voordeel gehaald uit die trailer. Tenminste alle rommel uit de auto. De kans is natuurlijk ook klein dat er zoiets gebeurd, dus ik zou toch wel voor trailer met zadelkamer gaan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:09

zou absoluut niet zonder zadelkamer meer willen, wel in de toekomst ooit nog met grotere deur en draaiende zadelsteunen.

Ben alleen niet zo Atec achtig. Zou dan liever een HEJA of Hotra kopen.

Een zadelkamer scheelt gewoon heel veel troep in je auto en standaard dingetjes zoals een borstel, hoevekrabber, longeerlijn etc. laat je erin liggen.

O ja, kijk wel als je voor tweepaards ga dat je voldoende ruimte heb om tussen de voorstang en de zadelkamer in zelf eruit te komen

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:10

ikke20 schreef:
ik heb er een zadelkamer in. heerlijk kan alles erin geen vieze dekjes enz in je auto mooi alles kan hangen zonder te beschadigen. alleen nadeel als je paard hebt wat snel en makkelijk over de voorstang gaat.vraag maar aan je oude stalgenoot met pony met kikkerogen :P dan is een zadelkamer iets minder makkelijk

een jong paard van mij ging gewoon met zijn voorbenen op de zadelkast staan. daar kan ie dus wel tegen ;)
bovendien is de voerbak erg handig om het hooinet boven te hangen (kunnen er geen benen inkomen, behalve dan al je paard in de voerbak gaat staan :D ) en ik zet de emmer water er ook altijd in...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:12

kaatjemuts schreef:
ik heb de atec met zadelkamer en ik zweer erbij...
geen hooiresten ed meer in je auto, overzicht van je spullen en je zadel en hoofdstel kunnen hangen (helemaal handig met een stang en trens hoofdstel, hoef je m niet uit de knoop te halen, scheelt weer 10 min ;) )
bovendien voor de luie ruiters onder ons (ikke dus :o ) kun je, als je bijv eens laat thuis bent, je spullen in de trailer laten hangen. dit kan natuurlijk ook met je auto, maar dan ruikt je hele auto erna en dat wordt niet altijd gewaardeerd door de omgeving :D

idd ik ook (atec en de voordelen).
én je kunt hem de dag ervoor al alles erin stoppen zonder dat je auto gaat stinken... :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:13

Hotra hadden ze ook op voorraad met zadelkamer maar die was weer 700 euro duurder als de Atec. Ik hoor ook veel verschillende dingen over Hotra. De een is super tevreden en de ander heeft na 4 jaar een verrotte bodem. Ook hoorde ik dat Hotra is gestopt met trailers maken. Weet verder niet hoe dat zit.
Waarom zou jij geen Atec willen hebben?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:24

Ik heb het verouderingsproces van eentje gezien van een vriendin. Vond hem heel snel gaan roesten.

Ik heb nu een vanderSluis en die blijft ook aardig. Daarvoor een HEJA en die bleef echt super, ook goede prijs/kwaliteitverhouding.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:29

Ik moet eerlijk zeggen dat we nu bij 4 dealers zijn geweest maar we geen Heja zijn tegen gekomen.
Wel waren we helemaal weg van Humbaur en Bockmann alleen jammer dat bij Bockmann de zadelkamer van binnen open gaat. Dat vind ik niet echt handig.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:32

Heja in garderen verkoopt alleen zelf. Echt de moeite waard.

Van Bockmann hoorde ik verleden jaar van iemand dat de gaten soms spontaan in de wanden vallen en daat Bockmann daar geen garantie op geeft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:33

Oo echt hmmmm. Ik vond het zelf een mooie trailer en standaard al veel opties. Maarja die zadelkamer. Vandaar dat die voor mij al afviel.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:35

Ik heb er een zonder, vind het erg vervelend. De auto stinkt naar zweet en paard als je terugkomt van op wedstrijd, natte troep moet in de koffer, en je zadel ligt beter op een steun. Wij hebben van onze anderhalve trailer letterlijk een anderhalve gemaakt. Schot er in gezet op 80cm, wat gebruikelijk is in een tweepaardstrailer, de dertig cm die overblijft is een beetje het "rommel" stukje, is ook dicht gemaakt zodat er niks bij het paard kan komen. Dit gaat over een Henra. Thiel heeft ook erg goeie trailers :j die bovendien niet eens heel duur zijn.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:36

ik heb zelf nog nooit met zadelkamer gehad of gebruik van gemaakt.
het lijkt me wel relaxt omdat je de zadels dan netjes kunt neerleggen en alle ruimte hebt.
vaak gooi ik deze spullen in de kofferbak.
dat wil ook wel als je het netjes doet.
alleen gaat de auto er wel van stinken naar paard.
ik denk dat je het alleen moet doen als je vooral veel op wedstrijd gaat.
anders heeft het toch geen zin.
en je moet er het geld voor hebben en voor over hebben.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:36

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 23:37

Van thiel heb ik nog een offerte liggen. Die is helemaal van kunstof dat vonden we ook wel wat. Die begon geloof ik uit mijn hoofd bij 6000.

Edit: Heja valt voor mij af. Ik heb een trailer nodig die minimaal 2.30 hoog is.
Laatst bijgewerkt door felicity op 27-02-10 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt