wat moet je kunnen voor een e examen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

wat moet je kunnen voor een e examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:44

ik reed altijd met de trailer totdat we aangehouden werden en de politie man
mij vertelde dat het combinatie niet mocht !!!!!!! dikke boete !!
maar oke nu ga ik het dus halen ! maar ik wil wat oefenen
wat vragen ze precies in zo n examen wat moet je kunnen ??

bijvb mag je als je achteruitrijd met de trailer moet dat perse op de spiegels of mag je ook achteruit kijken??

wie heeft er tips en ideeen

me les is al gepland

daantje5979

Re: wat moet je kunnen voor een e examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:45

Ik lees even mee, wil ook graag mijn rijbewijs gaan halen ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:46

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:48

Laaddokje achteruit inparkeren, recht achteruit rijden, bochtje achteruit, je moet veel op de spiegels doen, kan niet anders ;) Het lessen doe je met een langere aanhanger dan een trailer, daar kijk je echt niet omheen!
Succes!

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 23:05

hey bedankt voor de site daar ga ik even op kijken achteruit parkeren pffffffffffffffffffff dat zal zeker wel moeilijk zijn???

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:07

Nou , dat laaddokje vond ik het makkelijkst, daar reed ik m altijd zo in! Ik kon nooit zo goed recht achteruit, gelukkig wel in 1 keer geslaagd ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:14

Laaddok, bochtje achteruit, omkeren, recht achteruit zijn een beetje de bijzondere verrichtingen.

Tijdens het rijden zorg dat je te alle tijden als je stilstaat je combinatie nog recht achter mekaar staat, als je bijvoorbeeld af moet slaan en je kan niet gelijk door gewoon recht op de weg blijven staan en geen centimeter indraaien want dan ben je gelijk het zicht in je spiegels kwijt. Volgens mij is dat mijns inziens het belangrijkste wat ze beoordelen.

Verder moet je rijden met de lading die je op dat moment hebt. Waarschijnlijk zul je met je paarden achter je uiterst voorzichtig doen in bochten en met hobbeltjes. Met een grote aanhanger gevuld met vastliggende stenen kun je toch ietsjes vlotter hier en daar rijden.

Neem voldoende lessen in ieder geval, ga niet beknibbelen want een her examen is alleen maar duurder. Zorg dat je het aan en afkoppelen(vooral het aanrijden) voldoende geoefend heb. Ik ben daar de eerste keer op gezakt(was echt doodzenuwachtig, ben zelf rij-instructrice en had het gevoel dat er nogal wat van me verwacht werd). Stapte uit om te kijken hoeveel cm ik nog had tot de koppeling dr was en had m per ongeluk niet goed in ze vrij gezet, bam auto tegen aanhanger aan. Zat gelukkig een vangmuil op.

2e keer met een "vreemde" instructeur(niet van de rijschool waar ik voor werk) en examenplaats waar ik niet wekelijks kom ging super goed. Rijden was het probleem ook niet.

Succes in ieder geval.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:40

Bij jullie is het misschien anders, maar hier in België moet je 50m recht vooruit - 50m recht achteruit - weer vooruit - achteruit inparkeren (10 cm van borduur en 20 cm van kant achteraan) - metertje vooruit - trailer afpikken - auto helemaal naar voor - auto tot naast de trailer - auto terug naar voor - auto voor de trailer parkeren (tot exact met trekhaak onder de trailer) - aanpikken - wegrijden - halfuurtje op de baan. Ik vond het achteruit parkeren het moeilijkst, recht achteruit was piece of cake. Wij mochten niet achterom kijken, alles op de spiegels.
Succes, ik ben iig héél blij dat ik hem heb want poeh, vond het maar niks :(

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:48

Ñee, dat hoef je in NL niet :D Tijdens het examen (ong 25 min) moet je 1 bijzondere verrichting doen (dokje, recht achteruit, keren of bochtje achteruit) Gaat die niet goed, moet je er nog 1 doen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:52

Ah ha, kijk, alweer wat bijgeleerd, 't is toch overal anders. Maar goed, mss komen er nog Belgjes kijken in dit topic ;-)

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:04

dokje is dat achteruit rijden in een garage ??

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:07

Nee, bij een laaddok op industriegebied of bedrijventerrein, van die dingen waar vrachtwagens hun goederen laden en lossen.

Edit:
Afbeelding
Zo'n ding, bultje af en met een bochtje erin.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:11

oke en daar dan achter uit in rijden of van voor erin en dan achteruit er weer uit!!! dat lijkt me wel lastig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:17

Dat bultje af zit er niet altijd in (dat zit niet in elke examenomgeving), maar je moet 'm idd wel met een bocht achteruit voor een grote deur of loods van een bedrijf parkeren. Op mijn examen moest ik dat doen voor de loods van een touringcarbedrijf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:20

jeltsje24 schreef:
oke en daar dan achter uit in rijden of van voor erin en dan achteruit er weer uit!!! dat lijkt me wel lastig

Gewoon achteruit erin rijden en netjes strak voor het dok parkeren.
Ik weet niet precies hoe het zit bij B-E maar bij C-E kom je aanrijden en moet je 90 gr de hoek om en dan netjes voor het dok parkeren. Daarmee heb je bochtje achteruit en parkeren voor het dok in één keer voor elkaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:22

Dat moest ik idd voor BE ook: bochtje achteruit en voor het dok parkeren in één.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:42

ik heb geen dokje gezien tijdens mn examen voor BE, wel bochtje achteruit en keren en door druk smal Maarssen-dorp heen ;)
Alles moet op de spiegels helaas!

Andere vraag, hoe dik was die boete voor het niet hebben van E?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:44

cissy schreef:
ik heb geen dokje gezien tijdens mn examen voor BE, wel bochtje achteruit en keren en door druk smal Maarssen-dorp heen ;)

Zonder je E rijden staat gelijk aan rijden zonder rijbewijs :) weet niet wat daar de boete van is. Maar weet wel dat als je zonder E rijdt met een combinatie waar je E voor nodig hebt dat je ook niet verzekerd bent :n

Ik moest bochtje achteruit in een doodlopende straat, stukje ring met drukke oversteken en verkeerspleinen. Mocht bij bochtje achteruit gewoon met mijn hoofd uit het raam hangen hoor :D spiegels vertekenen nogal

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:46

Ik moest dat bochtje vooral op mijn spiegels doen, maar ook vooral niet vergeten om af en toe over mijn schouder te kijken c.q. uit het raam te hangen.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:37

cissy schreef:

220 Euro, een van de duurste boetes.
doe dat bedrag maal 2,5 en je hebt een leuk lespakket BE.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:54

oh.... zo dat is zeker zonde geld zeg! :oo :$

Evelli, dat weet ik, maar was benieuwd wat dat voor boete zou geven, kan ik wat meer nuance aanbrengen als ik weer eens een discussie heb over BE/B :+ }>
Ik heb al heel wat trailers gewonnen met weddenschappen dat ik gelijk heb wat de regels betreft, alleen krabbelen ze allemaal terug als ik de trailer kom halen, flauw he?

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:10

vandaag heb ik me les om 3 uur 2 uurtjes les super spannend
ik reed dus ook altijd zonder rijbewijs had ik ook een boete gekregen ze rekenen het gewoon als rijden zonder rijbewijs !! dus daarom moet ik het toch maar gaan halen !!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:13

tip voor het achteruit rijden:
Als je naar links stuurt, gaat de trailer naar rechts en andersom. En dat door hebben en snel ermee kunnen handelen duurt lang.
Mijn tip en die werkt echt,
Als je recht achteruit wil en je ziet je aanhanger in je spiegel verschijnen: die kant opsturen waar je de aanhanger in de spiegel ziet komen.
Zie je hem in je linkerspiegel? Naar links sturen. Zie je hem rechts? Naar rechts sturen.

Zo heb ik mensen die het op de normale manier nooit begrepen binnen 1 minuut rechtachteruit leren rijden :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:40

Evelli schreef:
tip voor het achteruit rijden:
Als je naar links stuurt, gaat de trailer naar rechts en andersom. En dat door hebben en snel ermee kunnen handelen duurt lang.
Mijn tip en die werkt echt,
Als je recht achteruit wil en je ziet je aanhanger in je spiegel verschijnen: die kant opsturen waar je de aanhanger in de spiegel ziet komen.
Zie je hem in je linkerspiegel? Naar links sturen. Zie je hem rechts? Naar rechts sturen.

Zo heb ik mensen die het op de normale manier nooit begrepen binnen 1 minuut rechtachteruit leren rijden :+

Nee, het kost veel tijd om door te krijgen dat je niet zo fanatiek aan het stuur moet zwengelen...........

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:43

Mag ik vragen met wat voor combinatie je reed en waarom je dacht dat het wel gewoon mocht?

Gelukkig ga je straks wel gewoon legaal de weg op.
Hoe ging je les?