Is dit verwaarlozing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Is dit verwaarlozing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:34

Hallo,

Ik weet even niet wat ik hier nou mee aan moet.
Bij mij in de buurt staan een paar pony's op een landje, zonder beschutting.
Al een paar weken erger ik me eraan dat er met de sneeuw regelt geen hooi te vinden was voor de pony's.
Vandaag is de sneeuw dan wel weg, en ligt er hooi maar nu is het hele weiland één grote plas, er is geen droog stukje meer te vinden.
Daarbij waren 2 van de pony's in het voorjaar brand mager. Ik kan me niet voorstellen dat deze 2 pony's genoeg reserves hebben opgebouwd
in zowel weerstand als vet.
Wat moet ik hier nou mee? DB bellen?
Misschien is dat ook wel weer overdreven, maar ik weet het nu even niet.

Oja, ik weet niet of het hier goed staat? maar dan hoor ik het wel!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:35

als je het niet vertrouwd kan je gewoon de db bellen. maar aangezien ze hooi krijgen word er waarschijnlijk niets aan gedaan tenzij ze er heel erg uit zien

horsiegek

Re: Is dit verwaarlozing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:36

Ze hebben een hele dikke vacht, maar ze zijn in ieder geval niet dik.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:37

ik zou toch de db bellen. wij kunnen ook niet zo zeggen of het verwaarloosing is. hoe zien de hoeven eruit of heb je een foto

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:39

Ik denk dat je de pony's van dichtbij moet bekijken om te kunnen beoorderen of het verwaarlozing is. Als de pony's echt broodmager zijn, of mok hebben waar niet naar wordt omgekeken, of zwaar verwaarloosde hoeven bijvoorbeeld, dan kun je best de DB bellen.
Maar voor hetzelfde geld komt de eigenaar 2x per dag hooi brengen en hebben ze dat altijd al op als jij net langs komt.. Het is natuurlijk niet ideaal dat paarden in een nat weiland staan, maar als het geen klei is dan is dat weiland normaal gesproken weer redelijk snel droog.
Heb je gezien of er tijdens de vorst wel water aanwezig was? Of was alles bevroren, want dat lijkt me wel verwaarlozing.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:41

Het zou zomaar onze wei kunnen zijn die je omschrijft. Onze pony's zijn ook niet dik en hebben van de winter wat ingeleverd. Het was dan ook een strenge winter dus is eigenlijk wel logisch. Maar dat wil niet zeggen dat er niet voor de pony's gezorgd wordt. Hooi is moeilijk te vinden onder sneeuw. Ik ben er ook op aangesproken dat het zielig is zonder beschutting in de sneeuw/ bevroren water en "geen" hooi. En ik denk niet dat ik het leuk zou vinden als de dierenbescherming bij mij aan de deur zou staan om dit.

Mocht je het echt niet vertrouwen, dan moet je bellen. Maar daar zijn deze redenen niet goed genoeg voor.

MysticTinker schreef:
Ik denk dat je de pony's van dichtbij moet bekijken om te kunnen beoorderen of het verwaarlozing is. Als de pony's echt broodmager zijn, of mok hebben waar niet naar wordt omgekeken, of zwaar verwaarloosde hoeven bijvoorbeeld, dan kun je best de DB bellen.
Maar voor hetzelfde geld komt de eigenaar 2x per dag hooi brengen en hebben ze dat altijd al op als jij net langs komt.. Het is natuurlijk niet ideaal dat paarden in een nat weiland staan, maar als het geen klei is dan is dat weiland normaal gesproken weer redelijk snel droog.
Heb je gezien of er tijdens de vorst wel water aanwezig was? Of was alles bevroren, want dat lijkt me wel verwaarlozing.

Het heeft de afgelopen tijd flink gevroren dus waterbak vriest nogal snel dicht. Die werd bij ons ook maar 2 keer per dag ingetikt. Voor de rest kunnen paarden dit prima zelf. Bevroren water valt niet echt onder verwaarlozing. :o
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-02-10 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:44

Citaat:
Het heeft de afgelopen tijd flink gevroren dus waterbak vriest nogal snel dicht. Die werd bij ons ook maar 2 keer per dag ingetikt. Voor de rest kunnen paarden dit prima zelf. Bevroren water valt niet echt onder verwaarlozing.

toch vind ik van wel. elk paard moet ten allertijde kunnen drinken wanneer het daar behoefte aan heeft.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:45

Paarden kunnen het ijs zelf kapot duwen. Ik ga er niet de hele dag naast zitten en dan wanneer het bevroren is intikken. 2 keer per dag haal ik de dikke stukken eruit en voor de rest doen ze het prima zelf.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:46

Intikken kan een paard zelf nog wel :) Maar als het 10 graden vriest dan bevriest echt de hele waterbak in een nachtje, als je dan geen water van thuis meeneemt dan kan het paard alleen nog maar ijs likken en sneeuw happen, en dat is dan wel weer verwaarlozing.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:47

het is echt een ontzettend strenge winter geweest.
ik zou zeggen om het nog even af te wachten.

bevroren water vind ik ook geen verwaarlozing, je kan niet alle minuten het ijs gaan doorprikken...
Paarden kunnen dat goed genoeg zelf

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:48

MysticTinker schreef:
Intikken kan een paard zelf nog wel :) Maar als het 10 graden vriest dan bevriest echt de hele waterbak in een nachtje, als je dan geen water van thuis meeneemt dan kan het paard alleen nog maar ijs likken en sneeuw happen, en dat is dan wel weer verwaarlozing.

Kijk.. dit is een ander verhaal. Er moet natuurlijk wel water onder het ijs zitten. Als ze het dan doorduwen moeten ze wel kunnen drinken. ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:49

Daks schreef:
Citaat:
Het heeft de afgelopen tijd flink gevroren dus waterbak vriest nogal snel dicht. Die werd bij ons ook maar 2 keer per dag ingetikt. Voor de rest kunnen paarden dit prima zelf. Bevroren water valt niet echt onder verwaarlozing.

toch vind ik van wel. elk paard moet ten allertijde kunnen drinken wanneer het daar behoefte aan heeft.

Als paarden echt dorst hebben en niet bij de waterbak kunnen, halen ze hun vocht wel uit de sneeuw hoor

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:52

Ik denk dat ze wel toegang tot water hadden, ze staan naast een bedrijf, dus er zal vast wel iemand zijn die het water even intikt. Ik zit gewoon even in een dilemma, want ik weet dat 1 van de pony's van een hele rijke familie is / is geweest. dus ik kan het me ook echt niet voorstellen, maar toch kom ik er elke dag langs, en zie ik echt niet dat de pony's elke dag goed verzorgd zijn. Maar ik ga het nog wel even afwachten, het is niet zo dat ze binnen nu en 2 weken dood neer vallen

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:53

maar is het evt het landje van milounigel anders zou je even met haar kunnen pb-en met de dingen die je dwars ziteen. Zij kan er tenslotte het meest over vertellen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:54

Waarom ga je niet even langs bij het bedrijf naast het weilandje?
Vraag gewoon van wie de pony's zijn en misschien kun je de eigenaar een beetje helpen met de verzorging.
Zeker niet meteen naar de DB stappen, dat kan altijd nog.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:55

MilouNigel schreef:
Paarden kunnen het ijs zelf kapot duwen. Ik ga er niet de hele dag naast zitten en dan wanneer het bevroren is intikken. 2 keer per dag haal ik de dikke stukken eruit en voor de rest doen ze het prima zelf.

Ik bedoelde die opmerking niet om jou aan te vallen maar vind dat een paard elk moment normaal moet kunnen drinken. Ik heb er geen inkijk op hoe het er bij jou paarden/pony's uitzag. was ook niet aanvallend bedoeld hoor

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:56

Daks schreef:
MilouNigel schreef:

Ik bedoelde die opmerking niet om jou aan te vallen maar vind dat een paard elk moment normaal moet kunnen drinken. Ik heb er geen inkijk op hoe het er bij jou paarden/pony's uitzag. was ook niet aanvallend bedoeld hoor

was ook niet zo opgevat :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:57

oke dan is het goed. :=

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:58

Maar als je nu weet van wie één van de pony's is of is geweest, dan bespreek je je zorgen toch eerst met hen? En als de pony niet meer van die familie is, dan weten ze misschien wel van wie de pony nu is. Vaak (natuurlijk zijn er ook echt schrijnende gevallen) valt het wel mee. Die van mij zien er met dit weer soms ook echt als moerasmonsters. Ze krijgen hun hooi buiten netjes in ruiven, maar de oudste gooit alles er uit en huppetee, het ligt in de modder. En het water: toen het zo vroor, reed ik meerdere dagen heen en weer met jerrycans water. Maar in de tijd dat ik er niet was, bevroor het water gewoon, hoor. Ik vind wel dat dieren altijd een schuilmogelijkheid moeten hebben, maar nogmaals, ik denk dat je het misschien beter eerst even met de eigenaren kan proberen te bespreken. Veel succes!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:59

Ik zal als het zo aanhoudt wel een keer bij het bedrijf aankloppen;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:01

horsiegek schreef:

Citaat:
maar is het evt het landje van milounigel anders zou je even met haar kunnen pb-en met de dingen die je dwars ziteen. Zij kan er tenslotte het meest over vertellen.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:33

Daks schreef:
horsiegek schreef:

Citaat:

Ik denk niet dat het om ons weitje gaat aangezien TS aangeeft dat er een bedrijf bij ligt. Dat is bij ons niet.. ;)

MyrnaNikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:38

Ik zou zeker eens bij dat bedrijf langsgaan als je vermoedens van verwaarlozing aanhouden. Of je kunt bij de gemeente informeren van wie het landje is waar de dieren op staan en zo de eigenaar opsporen.

Om na te gaan of er inderdaad sprake is van verwaarlozing kun je naar de hoeven kijken, daar zie je vrij snel aan of de dieren worden verzorgt en bekapt. Ijzers zullen ze waarschijnlijk niet hebben, maar kijk bijvoorbeeld naar vergroeiing van de hoeven.

Mocht je inderdaad zeker weten dat er sprake is van verwaarlozing, neem dan foto's van de paarden en de situatie waarin zij zich bevinden. Foto's waaruit de verwaarlozing blijkt. Onthoud ook de data waarop je de foto's maakt. Bel dan de Dierenbescherming. De foto's die je hebt gemaakt kunnen erg nuttig zijn, mocht de DB er een zaak van willen maken tegen de eigenaar.

Maar nogmaals: wees zeker van je zaak!
Het lijkt me vreselijk om als baasje beschuldigd te worden van verwaarlozing als het niet waar is.

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:02

waar is dit?

Je moet wel zeker weten dat ze verwaarloost worden, het is vreselijk als je iemand beschuldigd van verwaarlozing en het is niet eens zo!

Tebaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:59

tsja lastig joh.
miss dan toch even lang gaan bij diegene waarvan je vermoed van wie ze zijn?
Kan me voorstellen dat het je niet helemaal lekker zit, in onze buurt is ook iemand waarvan het ons ook niet lekker zit hoe hij zijn pony's houd, maar na een gesprek bleek dat dezen wel hun verzorging en eten kregen.
nou dan ben je wel even blij dat je geen rare akties hebt ondernomen ;)